Twijfels....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Twijfels....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 09:34

Ik heb gisteren toch zoiets geks meegemaakt... .
Mijn hengst stond al een tijd stil wegens een blessure. Hij heeft een peesschede ontsteking gehad en twee weken later had hij een peesontsteking. Dit is geconstateerd door de veearts. Het vreemde van het verhaal is wel dat er verder geen aanleiding voor is geweest waardoor hij in een keer een peesontsteking zou kunnen krijgen. Maar goed het was zo en hij moest 3 weken stalrust krijgen en daarna 1 maand stappen en 1 maand drafwerk. Nu zijn we op het punt aangekomen dat we de training weer mogen oppakken.
Het gekke komt nog: gisteren had ik mijn smid over de vloer om mijn paarden te beslaan.
Toen hij op een gegeven moment aan het bekappen was deed hij een rare ontdekking. Er zat een dikken steen in de witte lijn die zich al helemaal naar de verzenwand had opgewerkt en die daar zeker al 2 maanden moest zitten. Hier moet hij dus een fikse verzenontsteking van gehad hebben... . Ik weet alleen dat hij een peesontsteking heeft gehad.
Volgens de smid geeft een verzenontsteking dezelfde symptomen als een peesonsteking dus het zou goed kunnen zijn dat het nooit een peesonsteking is geweest. in dat geval vind ik het wel heel slordig van de veearts dat hij dat niet beter heeft bekeken. Maar het is dan ook geen smid natuurlijk.
Ik zit dus te twijfelen of ik mijn veearts zal bellen om te zeggen dat er de hele tijd een gigantische steen in de hoef heeft gezeten die waarschijnlijk al die problemen heeft veroorzaakt of zal ik niks zeggen.
Het was ook al vreemd dat er uit de peesscan niets naar voren kwam en dat hij op de foto's helemaal correct was.
Ik zou er aan de ene kant wel van balen dat hij straks 3 weken voor niks op stal heeft gestaan.
Wat zouden jullie hier van vinden? Ik weet het natuurlijk niet zeker dat alleen die verzenontsteking de boosdoener is. Voor hetzelfde geldt is het wel gewoon de pees.
Wat zouden jullie doen in dit geval?

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 09:39

Het ligt er een beetje aan wat voor een band je met je dierenarts hebt. Ik heb al bijna 3 jaar dezelfde en heb er een goed kontakt mee (alhoewel helemaal geen kontakt natuurlijk nog beter zou zijn).
Ik zou het hem dus zeker vertellen. Niet zo zeer om hem op zijn vingers te tikken maar des te meer hij hoort over zijn patienten, des te meer hij er zelf van kan leren.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 09:40

Ik zou de veearts iig bellen, wordt hij ook niet dommer van.
Wel balen als het echt zo is, maar beter 3 weken te lang stil laten staan dan 3 weken te vroeg weer begonnen....

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 09:43

Ik zou een gat in de lucht springen als het inderdaad geen peesprobleem is maar iets "onschuldigs"...

Belker

Berichten: 15298
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 09:50

Ik zou de DA bellen en met hem erover praten. Indien het dit was zou ik zeker in het begin toch rustig aan doen maar hem wel weer gaan oppakken. succes

orri

Berichten: 20941
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: "the world is my playground"

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 09:52

Margreet schreef:
Ik zou een gat in de lucht springen als het inderdaad geen peesprobleem is maar iets "onschuldigs"...


Jaaa idd... ik zou het mijn DA zeker wel zeggen,
niet zo zeer om hem/haar erop te wijzen dat ze eventueel'fout' zitten,
maar ook om even te laten controleren of dat idd het enige was...

KingMarco

Berichten: 1133
Geregistreerd: 20-09-02
Woonplaats: Hoofddorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:16

Maar als er een grote steen in heeft gezeten moet je dat zelf toch ook wel hebben gezien? Of zit ik nu fout?

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:22

Ik zou het zeker tegen hem zeggen omdat hij dan misschien zijn diagnose kan bijstellen. Elk zichzelf een beetje respecterende dierenarts zal blij zijn als je hem dit verteld.

Zwelgje

Berichten: 3207
Geregistreerd: 01-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 10:24

KingMarco schreef:
Maar als er een grote steen in heeft gezeten moet je dat zelf toch ook wel hebben gezien? Of zit ik nu fout?


Ja, dat zou je wel denken maar de steen was helemaal ingetrapt en die heeft zich in enkele weken tijd helemaal naar boven gewerkt naar de verzenwand toe. Dus het was voor mij onmogelijk om het bijvoorbeeld tijdens het hoeven krabben te zien zitten.
Hij zat dus echt heel erg diep en er zit nu ook een behoorlijk gat. Dat kan je alleen maar ontdekken door het eruit te snijden en de smid heeft redelijk diep moeten snijden om het eruit te krijgen. Het zat dus al echt helemaal bovenaan.
Ik hoop zo dat dit de aanleiding tot alle ellende is geweest. Ik ga straks de veearts gewoon even bellen om dit te vertellen.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 10:35

zijn er toen geen foto's gemaakt van de hoef?
Lijkt mij dat je een steen toch wel ziet zitten, of niet?

Ik zou gewoon ff bellen met je DA en vertellen wat je smid gevonden heeft.