Tijdelijk amdere box vanwege een drachtige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Tijdelijk amdere box vanwege een drachtige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 00:13

Banjer staat in de koeienstal... dat zijn ruimere (en duurdere!!!) boxen, waarbij de paarden lekker met hun koppie over de deur kunnen...
de wanden zijn dicht... paarden hebben "contact" met elkaar als ze met hun hoofden over de deur heen hangen...

Nu komt het... in een kleinere box, waarbij de paarden tegen een traliemuur aan kijken staat een hoogzwangere merrie....
nu heeft de staleigenaar gevraagd of ik tijdelijk in de andere box wil, totdat de merrie is bevallen en tot het land open is en ze op het land staan...

Banjer is een paardje dat niet goed tegen veranderingen kan... een andere box zou een terugslag betekenen...
en dit is al de 4e box die we hebben op deze stal... de andere boxen stonden op een "blok"... dus 4 boxen aan elkaar,
alleen gescheiden door tralies... dus van alle kanten contact met andere paarden... of je paard het nou wil of niet...

Banjer is in haar box zeer territoriaal.... ze valt paarden aan die aan haar box worden vastgezet...
ze had in die boxen heel erg last van voernijd, ze was heel erg gestressed, trapt haar benen zowat kapot tegen de schotten, etc.

Jullie begrijpen dus wel, dat ik dus absoluut niet bereid ben om van box te ruilen, ook al is het tijdelijk...

Nu is er in die koeienstal ook een grietje dat een Haflingermerrie in zo'n grote box heeft staan...
ze heeft in totaal 3 paarden, waarvan er dus 2 in de koeienstal.... die Haf is veel liever en socialer naar paarden toe,
geestelijk een stuk stabieler dan Banjer, geen voernijd, etc. De staleigenaar heeft het ook aan haar gevraagd,
maar ook zij wil niet tijdelijk wisselen.... nu bestaat er een kans dat er lootjes getrokken gaan worden tussen haar en mij,
over wie er mag blijven staan en wie moet ruilen.... maar ik weet gewoon heel zeker dat Banjer er geestelijk en lichamelijk
op achteruit zou gaan.... WEER veranderingen, WEER stress....

De eigenaar van stal is een boer, die vind dat we allemaal teveel tuttelen met de paarden, etc.,
dus in mijn argumenten kan hij zich niet vinden.... Mijn vader kan praten als Brugman, dus heb ik hem laten bellen... geen idee of het wat uit heeft gehaald.... ik hoop het wel...

Wat zouden jullie doen? wat zouden jullie zeggen om hem er van te overtuigen dat het echt niet gaat, Banjer in een andere box?

Ik kom nu misschien over als een Penny-meisje... maar geloof mij... Banjer heeft genoeg meegemaakt in haar leven wat dit alles kan verklaren....

Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 00:23

Betaal je voor een grotere box? Zoja, dan vind ik het onzin dat hij je uit die stal kan zetten..

Zo nee, dan word het nog even afwachten vrees ik.. Scheve mond

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 00:24

ik betaal per maand 22 euro meer voor die grotere box....
dat zou inhouden dat ik voor 1 maand dus 22 euro minder zou hoeven te betalen....

duikpaardje

Berichten: 1474
Geregistreerd: 05-03-02
Woonplaats: lekkerkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 00:33

ik zou het dus niet doen.
tenminste, als die persoon van die drachtige merrie bewust voor die kleinere box heeft gekozen.
als haar toegezegd is door de stalhouder dat ze gedurende de laatste maand in een grotere box hadden mogen staan had dat vooraf geregeld moeten zijn.
in goed onderling overleg moet er altijd wat te regelen zijn, maar als je weet dat je paardje er hinder van krijgt dus niet doen.
op dit moment staat er ook tijdelijk een paardje in onze box, maar dat is omdat paardje naar een andere stal zou gaan verhuizen, maar ze dit op veeartsdvies nog een weekje moeten uitstellen.
haar box is inmiddels verhuurd aan een nieuwe pensionklant en tommy staat al dag en nacht in het weiland, dus dat geeft ons verder geen problemen.
groetjes
marijke

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 00:49

Daar heeft MarijkesTommy een goed punt... zij wist dat haar paard een veulen zou krijgen en dat moet dan ruim van te voren aangegeven worden dat er dan een andere stal 'gewenst' is. Dan had de stalhouder dit iig aan kunnen geven zodat jullie in de koeienstal jullie er iig op konden voorbereiden dat er een verandering plaats zou vinden... Aan de andere kant... jij hebt ervoor gekozen om een grotere stal te huren en betaalt daar dus ook gewoon voor, eigenlijk mag de stalhouder dus niet van je eisen dat je 'zomaar' jou stal opgeeft. Zolang hij netjes elke maand zijn geld krijgt zou hij niets mogen zeggen, maar aan de andere kant is dan de sfeer ook weer verpest als je voet bij stuk houdt.... Erg moeilijk deze situatie... ik zou willen dat voor Banjer en jou een oplossing kon bedenken.

Ik hoop dat je vader met een beetje diplomatie en jouw kennis van Banjer de stalhouder kunt overtuigen dat het in het belang van Banjer is dat ze gewoon in haar eigen stal blijft... Scheve mond

Ineke2

Berichten: 33112
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 12:09

Ik zou Banjer absoluut NIET verhuizen van box...de drachtige merrie is al ruim 9 maanden drachtig dus de eigenaresse heeft ook al ruim 9 maanden de tijd gehad om iets te regelen...

Verder is het bijna april...gaat het land niet binnenkort open? Dan zou je misschien het land opkunnen en dan is er opzich niet zoveel aan de hand...

Succes met je beslissing

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 12:11

het land gaat de eerste week van mei open.... helaas laat... anders had ik het ook niet erg gevonden... dan had Banjer lekker dag en nacht buiten gestaan...

Maar ik WIL ook niet verhuizen van box... maar wat zijn mijn rechten en plichten als de boer me dwingt??? er staat niks op papier... heel stom... maar iig een goede leer voor de volgende keer....

Xantha

Berichten: 4624
Geregistreerd: 03-04-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 12:25

Kun jij niet met dat meisje van die haf gaan praten. Als jij je verhaal verteld aan haar begrijpt ze het misschien wel Het is toch maar tijdelijk, of kun je het niet met haar vinden?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 12:26

met haar valt wat dat betreft niet te praten... we zijn niet de beste vriendinnen zeg maar... en ook zij vind dat ik het overdrijf of me aanstel wat betreft Banjer....

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 12:30

Mischien kun je met die boer iets regelen wat betreft het land... Dat als jij zo vriendelijk bent om je box af te staan voor die periode, dat jij dan graag zou willen dat je paardje al het land op mag...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 19:59

UPDATE!!!!!!!!!!

We hebben geloot... en Banjer is de klos... Banjer moet tijdelijk naar een andere box... nu wordt er misschien meer geruild (met andere paarden), zodat Banjer in een boxje komt waar geen paarden aan vast gezet kunnen worden... en... nu komt het... BANJER MAG AL HET LAND OP!!! Haha!:D

Ik had echt nooit verwacht dat dat zou kunnen... Toen bekend werd dat Banjertje de klos was, flipte ik helemaal... over mijn toeren, janken, hysterisch, hyperventileren, ..... ik weet het... misschien erg overdreven in jullie ogen... maar alles moest er even uit....

Toen kwam de staleigenaar dus zelf naar me toe van "En als Banjer en Sheilaila nu al in het grote land mogen, dus een maand eerder dan de andere paarden?"

Dat vind ik toch wel lief van hem... dus krijgt ie alsnog een paar flesjes donker bier van me.... alleen is het heel erg jammer dat het KL*TEWEER gaat worden... de regen gaat vanaf dinsdag goed vallen.... Scheve mond

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:29

Een goede regendeken op doen?? Gelukkig blijft de nachttemperatuur wel redelijk hoog, geen vorst ofzo.

In jouw geval had ik net zo gereageerd denk ik. Zeker als je paard zo slecht tegen veranderingen kan, als die Haf ook echt zo makkelijk is had die stalgenoot misschien wel iets meer begrip op kunnen brengen?? Maar ik ken jullie natuurlijk niet verder, maar dit is zo mijn eerst gedachte hierbij.

Ben trouwens degene waarvan het paard nu in de box staat van Marijkestommy. Marijke bedankt en we laten je stal schoon achter Lachen
In dit geval kwam het idd omdat ik mijn nu zieke paard niet kan verhuizen in deze conditie. Het gaat gelukkig al weer beter en dinsdag horen we hoe en wat verder van de DA.

Succes met Banjer, hoop dat het weer meevalt straks.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 20:30

's nachts zou ze naar binnen gaan... Lachen Maar wel lekker hoor... alle paarden staan nog op stal... en Banjer lekker in het grote land... dat geeft een klein beetje troost... Lachen

Poohbeer

Berichten: 2048
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Nieuwegein

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:31

Gelukkig maar. Ze staat toch wel met een ander paardje op het land? of helemaal alleen?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48390
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-03 20:40

ze komt dan samen met Sheilaila te staan... daar kon ze vorig jaar in het land ook heel goed mee overweg...

Setje

Berichten: 152
Geregistreerd: 18-02-03
Woonplaats: Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 20:59

De boze boer kan dus toch nog een beetje begrip tonen...geweldig.

Gefeliciteerd, en laat haar lekker buiten staan overdag, ook al gaat het een beetje regenen. Ze heeft niet voor niets een hele goede regendeken om!

Maarten

Berichten: 4185
Geregistreerd: 30-06-01
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-03 21:40

Humm... weet nu ff niet of ik blij voor Banjer en jou moet wezen of niet... Aan de ene kant is het natuurlijk wel heel lekker dat Banjer naar buiten mag een maand voordat de rest naar buiten kan, maar aan de andere kant is dit natuurlijk wel weer een verandering waar je niet echt op zit te wachten... Scheve mond Laten we hopen dat Banjer lekker kan genieten terwijl ze buiten staat, waardoor ze zich in die nieuwe box wat meer op haar gemak zal voelen en lekker rustig blijft.