waarom bepaalde rassen zo duur?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

waarom bepaalde rassen zo duur?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 11:40

Hoe komt het dat bepaalde rassen (bijv fries) zo schreeuwend duur zijn? Is dat puur een vraag/aanbod verhaal? Of zit er meer achter?

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 14:21

Ik denk dat het een combie vraag/aanbod en of een ras 'in' is. Ik heb ook het idee overal Tinkers te zien, ook veel te koop maar ik vind ze erg duur. Een vergelijkbare haflinger kost veel minder dan een 'zelfde' Tinker, er zijn er meer en ze zijn niet echt 'hot'. Volgens mij is dat bij meerdere rassen(of bepaalde afstamming) zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 15:22

Bij bepaalde rassen betaal je natuurlijk voor het importeren (bv Lusitano uit Portugal laten komen, of Quarter uit de States), maar verder is het denk ik idd vooral de normale economische marktwerking.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 16:26

En ook het vraag en aanbod verhaal natuurlijk. Quarters en Paints zijn in Amerika vaak voor een stuk minder geld te koop dan hier in Nederland, omdat hij de vraag groot is maar het aanbod kleiner. Bovendien worden ze veel geïmporteerd uiteraard, zoals Sonja al aangeeft.
Het feit dat een paard "in" is speelt ook een grote rol. Een goed voorbeeld is een Fries met wit. Steeds meer mensen willen een Fries met wit, omdat die goedkoper zijn. Hoe meer mensen die willen, hoe duurder het paard wordt. Dus dat verhaal loopt weer door in het vraag-aanbod verhaal.
Daarnaast worden er tegenwoordig achterlijk hoge bedragen voor paarden gevraagd, het is natuurlijk maar net wat de gek ervoor geeft dus het is altijd te proberen. Dus de euro speelt ook wel een rol.
Ik denk dus dat de schreeuwend hoge prijzen een combinatie zijn van bovenstaande factoren.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30626
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 20:10

Ik weet dat er idd dure rassen zijn. Een Haflinger kost zeker maar de helft van een WelshCob. Maar WelshCobs zijn er niet zo veel, en worden veel geïmporteerd, dus dan heb je die kosten ook. Overigens tellen ze dat geld in Wales ook voor ze neer.
Vraag en aanbod speelt natuurlijk ook mee.

greetje

Berichten: 8626
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 20:15

En voor een zeldzaam Ras betaal je natuurlijk meer.

isabelle

Berichten: 3447
Geregistreerd: 28-08-02
Woonplaats: terneuzen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 20:40

ik denk dat het ook wel te maken heeft met de erkenning van de stamboomouders, hoe meer erkenning die hebben hoe hoger in de prijs en ja de inport dan en het vraag en aanbod alhoewel>
Want onlangs informeerde ik voor een dekking van de belgische darco, kost het 3000 euro voor het sperma en een herkansing indien het niet lukt>
Nou ga er dan ff vanuit dat het wel lukt dan heb je een veulen die al 3000 euro gekost heeft, wat kun je dna niet vragen als het een beetje goed opgeleid is???

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 22:30

en dan zijn tinkers nog niet eens een ras.... Haha!

littleroosie

Berichten: 6062
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 23:33

Ik denk als je een fries hier koopt dat je dan al een stuk minder betaald. Ik weet zo een adresje waar ze hun hengsteveulens ieder jaar verkopen. Hun vragen er echter een normale prijs voor en het zijn meestal 1e premie veulens. Iig hebben ze allemaal papieren.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 00:10

bij ijslander ligt het vooral aan de lnge opfoktijd, die beestjes staan al vier jaar volwassen te worden voordat ze aangereden worden en dan nog eens tot het vijfde jaar totdat je ze verder kunt gaan rijden
of het komt door de import kosten, in ijsland zijn de ijslanders best wat goedkoper dan hier maar dan komt er nog eens een 1500 euro bovenop voor het importeren
tinkers snap ik niet waarom die prijzen zo hoog zijn
friezen trouwens ook niet
en ander rassen , ligt aan het vraag aanbod verhaal , importkosten, leeftijd van inrijden(opfokduur enz....

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 00:42

Voor de Friezen betaal je in Ned. toch altijd nog een stuk minder dan hier bij ons!
Het ligt er denk ik aan, of je het paard direkt in het land van herkomst koopt en dat het idd typisch een geval van vraag en aanbod is !

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 10:24

Wat al genoemd is het vraag& aanbod verhaal.Ik geef de friesen nog een aantalen jaren voordat die een stuk minder waard zijn. Waarom? er worden zoveel friesen gefokt dat er straks geen markt meer voor is en ook bij de fries die je dat ze steeds luxer moeten worden meer een rijpaard voor dressuur dan voor de kar. Dit betekent in mijn ogen dat het ras straks vol zit met allerlei been problemen enz.

Huertecilla

Berichten: 26852
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 10:39

1. Mode: of een ras 'in' is dus.

2. Geschiedenisvervalsing; om een ras meer 'adel' te geven wordt er een leuk verhaal en mythe bij verzonnen. B.v. bij de arabier.

3. Papierverering; de kwaliteit van het paard wordt door zijn eigenschappen bepaald en niet door zijn stamboom. Desondanks is zo'n papier vele male meer waard dan het paard: b.v. paard zonder is bedrag X, zelfde paard met fraai klinkend papier is 10X => papier is 9X

Is verder niets mis mee. Je bepaald zelf wat je voor een paard wil betalen toch?! Het leuke is dat je voor héél weinig geld een fijn paard kan kopen dat niet onder de voorgaande punten valt.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 15:22

Grappig dat er nu een topic over is. Het viel mij bijvoorbeeld al op dat Quarters en Paints soms echt belachelijk duur zijn.

Ik snap dat ze veel vanuit Amerika moeten komen, maar toch.
En zover ik begrepen heb worden de hengsten niet gekeurd en mag er met iedere willekeurige hengst gefokt worden en de veulens worden toch opgenomen in het stamboek. Dit is toch zo? Verward

Dan zou je toch zeggen dat ze minder duur zouden zijn. Tenzij het echte toppers zijn natuurlijk. Maar dat is met alle rassen zo.

10y

Berichten: 1566
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 16:58

Quarter-, Paint- en Appaloosahengsten worden uitgekozen op basis van de prestaties van hun ouders, voorouders, zusjes, broertjes en noem maar op. Inderdaad naar wat hij op papier heeft. Tevens moet er niet vergeten worden, en als men het goed doet dan is dat ook zo, hoe ziet het er bij de merrie uit. Dan wordt er gekeken of het resultaat van dit fokprogramma alles nog wat kan verbeteren. Er is een fokdoel en dat streeft men na. Iig zo moet het zijn. En ja, alle veulens worden in het stamboek opgenomen als je dat zelf wilt. AQHA neemt alleen maar veulen op uit verbindingen tussen QHxQH of QHxTB waarbij de TB alleen maar geaccepteerd is als dit paard (merrie of hengst) geregistreerd staat bij het stamboek van de Jockeyclub of America. Bij de Paints is het PxP, of PxTB of PxQH, bij de Appaloosas: Ap.xQH of TB. Waarbij uit de laatse 2 rassen P. of Ap. het veulen altijd of een Paint of een Appaloosa zal zijn, vlekken of niet.
Een dekking van een goede bewezen dekhengst zijn door de baan veel duurder of zelfs zo duur dat je er alleen maar van kunt dromen in vergelijking met de warmbloedhengsten. Hoewel dekkingen van tophengsten uit de rensport net zo min misselijk zijn.
Goede fokmerries kosten ook enorm veel geld. Reken je daarbij nog de kosten die moeten worden gemaakt voor de import, waaronder de nodige VA onderzoeken en inentingen, quarantainekosten, het vliegreisje, de reiskosten daar naar het vliegveld en hier van het vliegveld. dan wil het paardje best wel duur worden. Daarom ben ik heel blij dat er nog mensen zijn die genoeg kleingeld hebben zulke hengsten te kunnen kopen. Als je dan een merrie hebt met een goede achtergrond en die zelf ook de juiste componenten heeft om er een veulen uit te fokken, dan heb je die deksom er ook wel voor over. Eventjes door sparen dus.
Als je bedenkt dat van de toppers in de VS er deksprongen worden verhandeld van $15.000,--, wat dus soms nog in het niet valt bij de al boven aangevoerde racepaarden, dan is dat wel even slikken.
Maar ook als je hier een fokprodukthebt dat je laat opgroeien en zorgt dat het netjes ingereden is als het te koop aangeboden word, dan heeft alles zijn prijs. Dan zou ik zeggen "belachelijk" duur, dat ligt eraan waar je het paardje gaat kopen. Zoals mij een jaar geleden verteld werd dat een stal die een zogenaamde "goede naam" heeft er meer kon vragen als een particulier. Onzin natuurlijk, maar zo werkt het gewoon wel. Ik denk dat paardjes gefokt met aandacht en liefde en de zorg voor het op een fijne manier kunnen opgroeien er beter aan toe zijn zoals ik het noem de "kistveulens" die alleen maar als het goed gaat eventjes één keer per dag met mams uit de box worden gelaten om in de bak rond te hobbelen. Dat geldt dus voor alle veulens overigens en niet alleen voor QH's en Paints.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-03 17:12

Het heeft er o.a. mee te maken wat de vraag naar zo'n ras is, hoe meer gewild een bepaald ras, hoe meer deze kost. Nou heb je bij een fries een mooi voorbeeld, als je de geschiedenis van de Fries een beetje kent zal je zien dat dit ras een enorme geschiedenis heeft, het friese ras is bijna uitgestorven geweest, en ja, het heeft nogal was gekost om dit ras weer op poten te krijgen en het de fries te maken die het nu is, en uiteraard, juist omdat de fries zo enorm streng geselecteerd wordt met oog op de fok, maakt dat het paard er niet goedkoper op. Uiteraard zijn er meer factoren, maar dit zijn er een paar, dit zal zeker ook wel gelden bij veel andere rassen.

Groetjes Tessa