Hoe wassen jullie je sjabrakken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-01 14:38

Ik stond zojuist met twee sjabrakken in mijn handen die toch aardig behaard zijn. Nu wil ik ze wel wassen, maar het lijkt mij voor mijn wasmachine en voor de rest van mijn kleren niet zo prettig als ik ze uitklop en dan in de wasmachine stop.
Hoe doen jullie dat eigenlijk?
Misschien met een kussensloop erom ofzo?

Tot voor kort was het wel makkelijk. Ik gaf de sjabrak mee aan mijn moeder en die waste hem voor me, maar dat kan ik nu niet meer maken, vind ik zelf.

Yor
Berichten: 1404
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Ik ben een rasechte Leuther...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 14:40

ik haal eerst het merendeel van de haren eraf met een rosborstel dat werkt heel erg goed en dan kan je ze gewoon in de wasmachine doen.... en je kan natuurlijk kijken of je meer spullen als sjabrakjes in kan doen en vberder geen kleren dr bij, dat doet mijn mam altijd, ik was mijn sjabrakken regelmatig en dan doe ik er meestal twee in...


_________________
"Some memories are best forgotten"

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: yor op 2001-07-25 14:42 ]</font>

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 14:42

Eerst de meeste haren eraf doen en daarna alleen in de wasmachine. Daarna de filter van de machine even controleren of er misschien nog haar in zit.

moekoekoeJarig
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 14:48

In de wasmachine, op 40C en met groene, vloeibare biotex.
Daar krijg ik zelfs mijn schimmel helder wit mee, dus ook het wasgoed....offe....eigenlijk andersom... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 14:48

Ik haal ook eerst de meeste haren er af. Ik doe er verder geen kleren ofzo bij want er komen toch altijd wel nog haren van af. Nadat ze zijn gewassen spoel ik meestal de wasmachine nog even en check ik of er nog haren zijn achtergebleven.

Sunnylover

Berichten: 3459
Geregistreerd: 15-05-01
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 14:50

Met een kussensloop in de wasmashine vlikkeren en op welke tempratuur weet ik niet hoor!
Met die kussensloop behoud je de kleur.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 15:09

Ik (nouja, mijn moeder eigenlijk) doet het altijd in een handwasje gooien met een sopje erbij. Ze worden er prima schoon van en je hebt geen last van behaarde wasmachines.

Viera
Berichten: 837
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 15:40

eesrt met een glansblok de haren eraf halen, gaat heel makkelijk en dan in de wasmachine. geen andere dingen erbij, jah misschien wat oude handdoeken die in de stal liggen en me zweetdenken doe ik er soms ook wel bij

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 15:50

Gewoon 40 graden in de wasmachine.

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 16:31

f
Laatst bijgewerkt door janna op 12-03-22 20:43, in het totaal 1 keer bewerkt

coco

Berichten: 2140
Geregistreerd: 25-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 17:18

Een paar shabrakken en andere paardenspullen in de wasmachine.Op 40 graden.

ingrid

Berichten: 3291
Geregistreerd: 19-05-01
Woonplaats: zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 17:35

ik geef ze aan mijn moeder en die wast ze voor mij heel gemakkelijk Haha! *LOL* *LOL*

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 10:39

De laatste keer het ik mijn shabrak ook in de wasmachine gedropt, maar ik vond het minder keurig gedaan dan wanneer ik het met de hand doe. Het zweet (waardoor een shabrak glad wordt) was er lang niet overal uitgewassen...

Omdat je zoiets niet in de droogzwier kan steken moest ik het buiten hangen (het was kletsnat) en het regende verschrikkelijk. Ik zei: "zie mijn dure zadeldoek daar nu hangen in de zure regen", maar volgens mijn vader worden ze daar zachter van (minder stijf dan bijvoorbeeld een handdoek die je buiten laat dorgen, zonder regen) . Nu ja, hij had blijkbaar wel gelijk, want hij was zijdezacht toen ie eindelijk na een paar dagen droog was. Haha!

Tender
Berichten: 2359
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 10:48

ik doe het net zoals Katrien!
DIe kussensloop tegen het verkleuren vind ik ook een goede tip, *grinnik*, maar helemaal logisch klinkt het niet!! *proest*

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 11:03

Ik haal eerst met zo'n Tupperware wonderdoekje de haren eraf, daarna was ik ze op 40 gr. in de wasmachine. De singels doe ik wel in een kussensloop of washandjes aan de uiteinden.

Ik zorg wel altijd dat ik als eerste na een 'paardenwas' de donkere was doe, dan vallen die haren die er nog zouden zitten niet op.
Niet doen als je een schimmel hebt Haha! Haha!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 16:10

Hihi, Fitzroy, dat is nog eens een idee Knipoog .
Mijn moeder zit heel der dagen met zo'n 'rolletjes' hondenharen en paardenharen van de kleren af te doen... Pppfffft!

Dorien

Berichten: 1440
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: België 

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 16:30

Inderdaad visje, door het regenwater worden ze zachter. Dat komt omdat er in regenwater geen kalk zit. Ik heb een paar weken geleden mijn paard z'n winterdeken met de hand gewassen en met regenwater gespoeld. En nu is het zijdezacht!

Oh ja, ik was in mijn vorig bericht nog vergeten te zetten dat ik vloeibare zeep gebruik, omdat dit minder in de was blijft zitten dan gewoon waspoeder.
_________________
Een paard zonder ruiter, blijft een paard.
Een ruiter zonder paard, is alleen maar... een mens

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bit op 2001-07-26 16:31 ]</font>

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-01 16:57

Ik heb ze de hele nacht buiten laten hangen zodat de haren er een beetje af konden waaien en vanochtend ben ik aan het pulken en wrijven gegaan om alle haren eraf te krijgen.
Tegenwoordig haal ik mijn sjabrak altijd onder het zadel vandaan na het rijden en sindsdien wordt hij minder snel vies. Toch zat er veel haar op...

Na het ontharen heb ik ze samen met bandages, onderleggers, een paardrijshirtje, handschoentjes en oude sokken in de wasmachine gedaan. Ik hoop dat er niet teveel haren in de machine blijven zitten want de wasmachine is al niet zo'n nieuwe meer....

Mijn witte bandages zijn trouwens (na het wassen) nog steeds vies...

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 19:27

Ik haal altijd alseerst de haren eraf met de roskam, en dan doe ik ze in een kussensloop en op 40 graden, maar ik was alles met zout omdat mijn paardje niet zo goed tegen waspoeder resten in z'n sjabrak kan.
suc6

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 19:53

Ik pleur alles gewoon in de machine. De shabrakkben was ik bijna dagelijks omdat ze met dit warme weer echt doorweekt zijn. Na 1 keer gebruiken zitten er ook nog niet zo veel haren op.

De shabrakken gaan met de bandages, handdoeken en kaakbeschermers allemaal tegelijk in de machine op 60 graden.

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 19:56

Citaat:
Op 2001-07-25 17:35, schreef ingrid:
ik geef ze aan mijn moeder en die wast ze voor mij heel gemakkelijk Haha! *LOL* *LOL*



ja precies bij mij ook!! Haha! en heb me zomerdeken met een kussensloop gewassen (voor de gespen anders beschadigt de wasmachine) maar de kussensloop was rood geworden van het deken *LOL*

Jet

Berichten: 11981
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 07:23

Als er veel haren op zitten. zuig ik ze af met de stofzuiger. Zitten ze erg vast, dan met het mondstuk. Daarna alleen de schabrakken in de wasmachine, op normaal programma. De eerste was erna doe ik een spijkerbroekenwas, die daarna in de droger gaan, de haren zie nog in de wasmachine zaten en aan de kleren gaan zitten, zitten dan in het pluizenfilter van de droger.

Ju-Ju

Berichten: 55
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 10:12

Nou bij mij werkt het niet zo gemakkelijk Verward
Ik haal ook eerst de meeste haren eraf en doe de paardenspullen netjes bij elkaar in de wasmachine.. maar nadat de was klaar is is het vaak zo dat ik de wasmachine zonder was!! nogmaals een volledig programma moet laten draaien om de haren eruit te krijgen en dan nog kom ik ze tegen tot een paar dagen na het wassen zucht...
Nu doe ik tegenwoordig er kussenslopen omheen en die houden dan het merendeels van de haren vast.. maar de ECHTE!! oplossing *LOL* heb ik nog niet gevonden.... hhmhm steeds een nieuwe kopen en de ouwe wegdoen? Lachen

Judith

Riëtte

Berichten: 5201
Geregistreerd: 26-02-01
Woonplaats: Bovensmilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 10:22

De laatste keer heb ik hem onder de douche gelegd, en ben er op gaan staan douchen.... Kwam heel wat modderwater af, op het laatst flink gespoeld (anders krijg ik een schuimend paard Verward ). En laten drogen. Is makkelijker als in de wasmachine. In het verleden legde ik het wel eens op de stoep en dan met de tuinslang erop, maar ja op de flat is dat niet zo makkelijk....

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 12:47

Ik was alles ook net als jippie gewoon iedere dag op 60gr ,
Ik heb alleen wit .dus dan kan dat .Dat is niet per ongeluk ik vind nl dat je alles schoon moet hebben en als je kleuren gebruikt zie je niet dat het eigenlijk hartstikke vuil is .
Ik was wel alles met een ongeparfumeerde zeep.