Smijt zijn eten maar in de rondte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Smijt zijn eten maar in de rondte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 20:37

Mijn 2 jarige Quarter hengst kan niet normaal eten. Met grote scheppen smijt hij het uit zijn bak door zijn stal heen om vervolgens ongeduldig te graven met zijn voorbeen. Hierdoor verdwijnt al zijn voer onder de Biobase en gaat er heel wat verloren.
Hij is een schrokkop en kan niet wachten totdat hij voer krijgt.
Zonde van het voer, vind ik. Haha!
Wie heeft er een tip? Knipoog

carrie79

Berichten: 1002
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:43

Weet je zeker dat hij geen last heeft van zijn tanden.
Hij vertoont hetzelfde gedrag als mijn paard destijd en die had gewoon haken op zijn kiezen!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 20:50

Eerst het gebit laten controleren en verder kan je het natmaken, ik heb er ook eentje die vooral 's avonds veel knoeit en die krijgt dus alleen nog maar natte biks. Die smurrie schijnt niet zomakkelijk rond te strooien.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 00:06

Mijn merrie doet het ook. Ze staat op stro, dus ze eet zeg maar 2 x. Je zou ook een baksteen in de voerbak kunnen leggen. Je heb ook van die veulen voerbakken met stangen, dan 1 stang eruit halen. Natvoer is een oplossing, maar is niet bevoordelijk voor het gebit van een jong paard.

stefanieh
Berichten: 99
Geregistreerd: 22-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 00:07

Mijn jonge paard deed dit vroeger ook.. die zwiepte alle biks uit haar voerbak en ging het vervolgens van de grond staan eten... De remedie van mijn moeder was om er naast te gaan staan en 'foei toch' te zeggen.. hetgeen geen geheel ongevaarlijke bezigheid was, want de voerbak (zo'n losse plasticen) werd ook vaak als een soort projectiel door mevrouw de gang in gezwiept :-D Maar wie weet heeft het toch geholpen, want nu doet ze het niet meer... of misschien komt ook bij paardjes de wijsheid met de jaren...

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 00:47

Bud deed dat ook, tandarts erbij, bleek haken te hebben. Nu eet hij netjes Haha! Dat slabbetje staat ook voor geen meter *LOL*

painthorselover

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 01:10

Geef je misschien gemengt voer , zoekt hij eerst de lekkere dingen er tussen uit. Anders toch een goede paardetandarts erbij. Hooi eet hij wel normaal?

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 06:48

Ik heb dit zelf nog nooit geprobeert, dus geen ervaringen mee, maar je schijnt van die voerzakken te hebben waar de neus van het paard ingaat. Die voerzak wordt op z'n plaats gehouden met een band die achter de oren langs gaat. Vroeger werden deze voerzakken gebruikt om de trekpaarden te voeren. Dan kregen ze in een werkpauze even zo'n voerzak om hun kop. Bij de neusgaten zit gaas zodat ze wel genoeg lucht krijgen.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 06:54

Nog even toevoeging: Je kunt ook proberen een hele diepe en smalle voerbak te vinden, zodat het moeilijker wordt om het voer eruit te smijten. Verder kun je de stalbedekking onder de voerbak aan de kant schuiven zodat, mocht ie toch in staat zijn de helft eruit te kiepen, hij het gewoon van de grond kan eten zonder dat het allemaal verloren gaat in de stalbedekking.

Diana_Mabel

Berichten: 7044
Geregistreerd: 04-02-02
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:13

Als je zijn gebit heb gecontroleerd en hij blijft het doen kun je grote stenen in de bak leggen dan kan hij niet zo schrokken.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:50

painthorselover schreef:
Geef je misschien gemengt voer , zoekt hij eerst de lekkere dingen er tussen uit. Anders toch een goede paardetandarts erbij. Hooi eet hij wel normaal?


he, das wel een goede tip! Mijn paard gooit zijn eten soms ook op de grond, maar blijkbaar alleen als de zemelen onderaan liggen ofzo Scheve mond Hij krijgt zemelen en biks, maar nu weet ik niet juist wat hij het liefste eet.
Aan zijn tanden is niks mis (pas gecontroleerd) dus zal het bij de mijne wel zijn dat hij het lekkerste eerst wil eten Knipoog
xxx

rhijnauwen

Berichten: 5044
Geregistreerd: 31-05-01
Woonplaats: Bunnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:20

een baksteen in de voerbak wil ook nog wel eens helpen, ze kunnen dan niet meer met hun neus alles uit de bak vegen!

painthorselover

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:47

Baksteen kan je beter vervangen door liksteen[mineralen] .
groetjes

painthorselover

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:55

Ongeduldig, snel eten is natuurlijk nooit goed zou hem dan meer hooi geven ,plakje stro en de voerbuurten meer verdelen over de dag. Lijkt nu net of hij ongeduldig op z`n voer staat tewachten.

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 20:25

Zo! Heb ik even niet gekeken staat er een waslijst!!!
Even alles proberen te beantwoorden:

* Het maakt niet uit wat voor voer het is, hij is niet opzoek naar het lekkerste. brokken of slobber of muesli, hij doet het met alles.
* Hij krijgt zijn voer over 4 voerbeurten en staat overdag op het land, voldoende hooi en andere afleiding
* Ik veeg alles al weg onder zijn voerbak, daar ligt ook nog eens een rubbermat zodat hij met dat schrapen niet zo veel hoefslijtage pleegt Haha!
Maar hij graaf dan zijn voer naar achteren.
* Hij krijgt al voer uit een kleine diepe voerbak maar is een kunstenaar met smijten
* Gebit kontroleren zat ik ook al aan te denken, ik zal een afpraak maken met de tandarts
*Baksteen cq. mineralenblok is een idee, ga ik zeker proberen
* Die voerzak heb ik ook al aan zitten denken Haha! Leek me een grappige oplossing *LOL*

P.S. Volgens de fokster is hij erfelijk belast of heeft hij het van zijn moeder geleerd, die doet het namelijk ook *LOL*

painthorselover

Berichten: 142
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:35

Patroon doorbreken. Hij heeft 4 voerbeurten neem aan ongeveer kleine kilo voer per keer, [dit heeft hij dus zo op hij was toch gulzig? ] dit doe je in een emmer en geef je het hem, wel de emmer vast houden.
Je zou dit buiten moeten doen.
Die voerzak zou ik niet doen ,dit is voor een jong paard misschien best wel eng en stel hij raakt in paniek moet je toch die zak weer afdoen met alle gevolgen van dien.
groetjes

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:39

vera schreef:
P.S. Volgens de fokster is hij erfelijk belast of heeft hij het van zijn moeder geleerd, die doet het namelijk ook *LOL*


Fokster spreekt: Allemaal enthousiasme van 'm......hij maakt van zijn voer een groot spetterfeest, }> !!!!
Moeders doet dit ook, samen smeerden ze de hele stal eronder, wat een lol hadden ze samen, pfffffff, om vervolgens vol overgave de hele stal af te speuren op zoek naar korreltjes voer!!!
Maar goed, lastig is het wel en als oplossing had ik een veulenvoerbak met beugels en een liksteen in de bak om schrokkerigheid te voorkomen. Zijn koppie en neus zijn natuurlijk zo gegroeid, ik weet niet of dat nog past in een veulenvoerbak Scheve mond . Een andere oplossing zou kunnen zijn om een emmerhouder aan de buitenkant van de halve staldeur te bevestigen en daar een emmer inzetten met voer. Kan hij er niet al te makkelijk bij, niet smijten en niet met zijn voorbeen klauwen.....
Succes met ut uitzoeken Ach gut ....

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 22:18

FlyingHigh schreef:
Fokster spreekt: Allemaal enthousiasme van 'm......hij maakt van zijn voer een groot spetterfeest, }> !!!!

hahahaha, hee Fokster! Haha!

Net mijn paardentandarts gebeld. Hij riep meteen hetzelfde *LOL* Heeft niks met kiesjes te maken maar meer met baby zijn en lekker met je eten smeren Tong uitsteken
Zit ik mooi mee dan! Met zo'n smeerkees *LOL* *LOL*

Alle gekheid op een stokje; hij krijgt nu eerst een liksteen in zijn bakje en we kijken het maar even aan. Sjimmy (zijn buurvrouw) is enorm blij met zo'n smeerbaby! Die krijgt nu elke keer extra voer toegegooid! Extreme duivel

FlyingHigh

Berichten: 4050
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:49

vera"]
[quote="FlyingHigh schreef:
Fokster spreekt: Allemaal enthousiasme van 'm......hij maakt van zijn voer een groot spetterfeest, }> !!!!

hahahaha, hee Fokster! Haha!

Net mijn paardentandarts gebeld. Hij riep meteen hetzelfde *LOL* Heeft niks met kiesjes te maken maar meer met baby zijn en lekker met je eten smeren Tong uitsteken
Zit ik mooi mee dan! Met zo'n smeerkees *LOL* *LOL*

Alle gekheid op een stokje; hij krijgt nu eerst een liksteen in zijn bakje en we kijken het maar even aan. Sjimmy (zijn buurvrouw) is enorm blij met zo'n smeerbaby! Die krijgt nu elke keer extra voer toegegooid! Extreme duivel
[/quote]

Fokster kent haar fokprodukten maar al te goed, Extreme duivel .
Natuurlijk wel balen dat ie zo knoeit met gezonde maaltijden!!! Wel een goed zware liksteen erin leggen hoor, hij is sterk, die kleine langwerpige heeft ie zo opgelikt tot wegwerp- gewicht!!! Hij is dol op liksteentjes!!! Kwijl Kwijl Kwijl kwijl.....
Onze hond was ook zooooo blij met Digger zijn vreetfeest, die hond vrat zich klem aan muesli!!! Nu groeit er allemaal vreemd kruid in mijn bosje, tussen de hondendrollen, huh???? Schijnheilig ......

sherwood

Berichten: 3268
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 23:03

Soms wil het wel een shelpen als je in de voerbak een dwars stang maakt, dan is er minder bewegingsruimte, en kan hij ook in de bak minder met zijn hoofd heen en weer smijten...