Wassen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-03 10:43

Ik denk dat ik zaterdag mijn paarden ga wassen emt speciale schampo is het daar nu nog te koud voor of neit

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 14:11

Bij ons hebben we alleen koud water, dus dat is veels te koud. Als je warm water tot je beschikking hebt, daarna met deken neer zet op een plaats waar ie geen kou kan vatten, dus geen tocht e.d. denk ik dat het wel moet kunnen.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 17:16

Van Cowboy Harry bij ons op stal geleerd: Wassen pas doen bij een temperatuur van 19 á 20 graden, zeker als je alleen maar koud water hebt. Een deken wordt kleddernat, ook als je een zweetmes hebt gebruikt. Je kunt je paardje beter in de zon zetten of laten lopen, en absoluut niet in de wind.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-03 23:22

Wil je alleen de staart wassen, of het hele paard ??
De staart kun je al wel met dit weer wassen, de manen nog niet, laat staan het hele paard!!
Ik ben het helemaal met de wijze woorden van cowboy Harry eens Knipoog :

bubbels schreef:
Van Cowboy Harry bij ons op stal geleerd: Wassen pas doen bij een temperatuur van 19 á 20 graden, zeker als je alleen maar koud water hebt. Een deken wordt kleddernat, ook als je een zweetmes hebt gebruikt. Je kunt je paardje beter in de zon zetten of laten lopen, en absoluut niet in de wind.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 00:17

helemaal wassen is niet verstandig, maar als het een graad of 15 is, kan je wellicht je paard licht afsponzen en snel een wollen deken opdoen. Let erop dat ie niet op de tocht staat!

PintoNatal

Berichten: 5407
Geregistreerd: 08-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 08:43

Oke dankjewel, ik ga dan met ze wandelen als ik klaar ben

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 09:08

Ik heb ook alleen koud water tot mijn beschikking. Ik heb gister Mander zijn manen gewassen. Wil vandaag de staart en benen doen. Helemaal wassen doe ik nog niet, alhoewel ik denk dat het meer iets is wat tussen mijn oren zit dan dat mijn pony er echt last van heeft.....

Als er geen wind pal op je pony staat en het zonnetje lekker schijnt.... Tijdens mijn drafperiode sopte ik ook mijn paard helemaal af met koud water als ie flink gezweet had, ook al was het nog geen 19 graden!

Deken erop en goed afstappen.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 11:55

Mijn criteria voor "paardje wassen": het moet minstens 18 graden zijn (en liefst nog wat warmer, want hoe heter het is, hoe meer mn pony er van geniet, hoe beter ze blijft stilstaan Haha! ), met felle zon (geen bewolking) en geen kille wind. Ik moet emmers aanslepen, maar heb wel warm water, dus ik gebruik lauw-warm water. Ik haast me altijd zoveel mogelijk, na wassen direct met zweetmes het ergste nat uit de vacht, en dan met oude handdoeken wat afdrogen. Daarna ga ik met mn pony in de volle zon en uit de wind wat rondwandelen. Als de zon dan goed schijnt, is ze binnen het half uur al weer bijna droog. Ik leg geen deken op omdat daar al het water intrekt, en dan blijft ze nat onder die deken.

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:12

Vooral die wind, dat is super belangrijk, zet nooit je paard in de wind, en wandel ook niet als het waait. Als je paard al aardig droog is kan er natuurlijk een fleecedeken of wollen deken overheen.

Angelique18

Berichten: 3599
Geregistreerd: 27-05-02
Woonplaats: Naast de efteling

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 14:44

Ik heb gister mijn fjordje na echt flink hard gewerkt te hebben lekker afgesproelt over zijn hele lijf (het was bij ons dan wel zo'n 18 grade hoor)...
Daarna zijn we naar t gras gewandelt en daar heeft hij de tijd gekregen om even lekker te grazen en heerlijkop te drogen!