Probleem met laden veewagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-01 13:23

Ik heb een probleem met het laden van mijn paard op de veewagen. Het probleem is niet 'hoe krijg ik haar op de wagen........' Nee, hoe houd ik haar op de wagen! Het laden is geen probleem, ze loopt er zo kaarsrecht op. Staat ze op de wagen, dan gaat ze hooitjes staan eten en kan ik haar ook met wat brokjes bezig houden. Alleen gaat ze plotseling heel snel in haar achteruit en staat ze dus weer buiten (zo onder het buisje door..). Er dan weer oplopen is ook geen probleem, ze loopt weer heel braaf mee de wagen op. Maar stiert er vervolgens weer vanaf. Het vervelende is dat ze van zich zelf vrij angstig is. Vindt ze iets eng of kent ze iets niet, dan gaat ze in haar achteruit(en dan is ze werkelijk niet te houden zo sterk is ze dan!!)
Wie o wie kan een tip geven om haar op de wagen te houden en op een veilige manier van de wagen af te laten lopen??

Charlotte

Berichten: 2720
Geregistreerd: 16-06-01
Woonplaats: Mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 14:21

oh da's best lastig ja. Misschien kun je de stang lager hangen?? Zodat ze er niet meer onderuit kan? Of anders een ander soortgenootje erlangs zetten zodat ze intresant kan snuffelen en vergeet dat ze in de wagen staat. Veel succes in iedergeval

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 15:04

Idd de achterstang verlagen. Bij ons op stal staat een welsh A hengstje en die heeft een eigen voor en achter stang.

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-01 17:33

Ken het probleem. Wij zijn ook al heel lang bezig om haar van de trailerangst af te helpen, tot nu toe zonder resultaat.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 05:40

Ik denk niet dat jij een probleem hebt Tara. Als je haar niet op de wagen kon krijgen dan zeg ik , ja, je hebt een probleem. Nu is het alleen maar een kwestie van de deur (achterklep) dichtgooien en ze zit er in. Je moet net even iets sneller zijn als dat zij is. Je zegt zelf al dat ze gaat staan knabbelen aan het hooi wat je er in hebt liggen. Als zij lekker staat te knabbelen dan gooi jij de deur dicht en kan zij nergens meer heen. Probleem opgelost!
groetjes...

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-01 06:18

Nou klep dicht doen, terwijl de pony er nog achteruit uit kan vind ik niet verstandig. Je zou niet de eerste zijn die onder de klep terecht komt.
Gewoon een handig iemand zoeken, voor en achter boemel omlaag, klaar is kees.

Tara

Berichten: 91
Geregistreerd: 05-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-01 09:41

Alvast bedankt voor jullie reacties, maar helemaal verder kom ik er nog niet mee. De veewagen is namelijk niet van mij, maar van degene bij wie ik op stal sta.. Scheve mond\ . De stang lager hangen is dus geen optie.. En het snel dichtdoen van de klep lijkt me inderdaad niet veilig als ik er op die manier onder moet gaan staan terwijl zij net naar buiten stampt..
Hebben jullie nog andere ideeen? Ik ga zaterdag op wedstrijd.... (hoop ik, als het lukt met laden!)

_________________
Er komt een tijd in het leven dat er niets anders op zit dan je eigen weg te gaan...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Tara op 2001-06-20 09:42 ]</font>

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-01 10:06

Een longeerlijn achterlangs houden terwijl je de klep dicht doet, en pas op het laatste moment weghalen? Als de klep bijna dicht is. Of kijken of je een longeerlijn aan de binnenkant kan vastmaken. zodat dat zeg maar een lage stang wordt, of iets aan de achterstang hangen waar ze tegenop loopt als ze eruit gaat, misschien dat ze daarvan schrikt? Kan me zelf er ook geen voorstelling van maken hoe je dat moet doen, maar ja. Of iemand met de zweep erachter die haar zodra ze eruit wil gaan een klein tikje geeft of zoals eens geopperd is met moeilijkheden met laden een plantenspuit, spuiten als ze van plan is eruit te komen. Ideeen zijn verder even op, maar misschien heb je er wat aan.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 19:19

Mijn tips wijken wel een beetje af van de andere en kosten ook wat meer tijd.
De rest zorgt ervoor dat haar de mogelijkheid wordt ontnomen om die trailler af te stormen ik zou er voor kiezen om haar zelf te laten beslissen om in die trailer te blijven!
Wat ik daar voor nog wel even moet weten is waarneer ze precies denkt van oliebol dit vind ik niet leuk meer NU wil ik eruit.
Ik hoor het wel.
Groetejs kim

Odi
Berichten: 1211
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Montferland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-01 21:02

Mijn advies, wacht nog even met naar wedstrijden gaan. Je zult heus wel aankomen op de plaats van bestemming maar je moet ook weer terug. Het lijkt mij een groot risico en op plaatsen waar zoveel mensen zijn is er altijd wel iemand die je wilt helpen. Met een beetje pech is dat iemand die je paard er wel even in mept. Waarom zou je dat risico lopen?

_PCD_MARLON_
Berichten: 55
Geregistreerd: 23-03-06

Re: Probleem met laden veewagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:29

de klep snel dicht doen door iemand anders

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:49

jalalala (mods snappen me

Anoniem

Re: Probleem met laden veewagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:50

Slotje.