Rits in leren laarzen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tamoor

Berichten: 786
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: Drenthe

Rits in leren laarzen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 09:55

Misschien ben ik de zoveelste die deze vraag stelt Bloos (maar heb al gezocht hier op bokt en ik heb het antwoord nog niet kunnen vinden...)

Wie heeft er in zijn/haar leren laarzen een rits laten zetten en hoeveel cm worden ze wijder?
Zou je dit het best bij een ruitersportzaak kunnen laten doen, of gewoon naar de schoenmaker brengen?
En wat zijn de kosten hiervan?


Ratjetoe
Berichten: 1525
Geregistreerd: 07-03-03
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:46

Hoi,

een goede schoenmaker kan dit voor je maken. De laars zal niet wijder worden als 1 cm, anders moet je ze ook nog op laten rekken. ik was voor een andere rits erin zetten (heb Cavallo springlaarzen met rits vanaf de fabriek) kwijt 30,- euro.
Dit is wel een hele goede schoenmaker (zit in zutphen, beetje te ver voor je denk ik) want Petri (jawel, de laarzenfabriek, zit bij mij om de hoek!)brengt hier ook zijn laarzen naartoe als er maar kleine dingetjes aan de laarzen moeten gebeuren.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Je kunt natuurlijk gewoon een keer je laarzen meenemen naar een schoenmaker bij je in de buurt en vragen wat het gaat kosten.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 15:43

Je kan ook nog kijken waar je de rits laat zetten. Bij mijn traininglaarzen heb ik ze aan de buitenkan, naast mijn balijn, bij mijn wedstrijdlaarzen aan de binnenkant. Let erop dat het ritsje niet tegen je zadel aankomt, krijg je lelijke plekken op je zadel van....

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 15:48

Het ligt er een beetje aan warom je een rits er in wilt laten zetten! Als je een hoge wreef hebt, helpt het niet echt bij het aantrekken als de rits aan de achterkant zit Knipoog !
Ik heb mijn laarzen op maat laten maken en daarbij meteen de rits er in laten zetten (aan de binnenkant, net langs mijn scheenbeen!)

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 15:59

Aan de binnenkant? Beschadig je je zadel dan niet?
Je bedoelt toch naast de naad aan de achterkant?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 16:09

Ligt eraan waar. Kijk anders eens op je oude laarzen waar ze beschadigd/versleten zijn. Daar moet je de rits dus juist NIET laten plaatsen....

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 17:00

Tessebes schreef:
Aan de binnenkant? Beschadig je je zadel dan niet?
Je bedoelt toch naast de naad aan de achterkant?


Nee, ik bedoel het scheenbeen, maar dan net aan de binnenkant ernaast, snap je ??! Je komt met de rits nog geen eens in de buurt van je zadel Lachen !!
Daarbij: in mijn geval zou het meer zonde zijn als m´n laarzen zouden beschadigen Haha! , ik heb ze speciaal op maat laten maken en je wilt niet weten wat ze gekost hebben Tong uitsteken !!
M´n zadel heb ik tweede-hands gekocht; dat had dezelfde prijs als m´n laarzen, alleen heb ik m´n zadel toedertijd in Marken betaald en m´n laarzen in Euro´s Clown !!

Romargo

Berichten: 193
Geregistreerd: 10-02-03
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 19:39

Haai,
Ik heb net vorige week een rits in mijn laarzen laten zetten. Mijn laarzen waren 33 cm en de omtrek van mijn been was nu 34. Het scheelde maar 1 cm, maar dat is dus bij iedereen verschillend. Ik wilde het eerst ook niet, omdat ik bang was dat me laarzen te wijd werden. maar ja anders moest ik nieuwe laarzen kopen en dat wilde ik niet. De ritsen zitten er nu in en ik vind het echt ideaal! Ik nog nooit zo snel me laarzen aan en uit getrokken Haha!. Ik vind het ook niet lelijk staan want ik heb ze een beetje aan de binnenkant laten zetten. Ik heb het bij een ruitersport zaak laten doen. Het was 35 euro geloof ik. Groetjes Mar

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 19:50

Ik heb ook een rits in mijn laarzen laten maken. Ik was het zo beu dat ik steeds stond te morksen om mijn laarzen aan te krijgen. Ik kreeg het al warm bij het idee. Het is echt een genot. Mijn laarzen zijn nog niet eens een cm. groter geworden, slechts een halve. Ik heb de rits op dezelfde plek als sterre, dus net naast het scheenbeen aan de binnenkant. Je ziet het niet als je rijdt en het is werkelijkwaar een genot bij het aan en uitdoen. Ik heb ze trouwens bij de ruitersportzaak laten maken, die staan bekend om hun "herstelwerk" zowel laarzen als zadels.

Tamoor

Berichten: 786
Geregistreerd: 21-09-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 20:18

Dank jullie wel voor het reageren! Ben inmiddels wel gerustgesteld, want het leek me toch wel 'eng' . Maar ik ga het wel laten doen, zitten nu iets te strak Knipoog .
Zou het trouwens voor alle ruitersportzaken gelden dat ze bekend staan om hun herstelwerk?

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:04

Heb het zelf ook laten doen, omdat mijn kuiten "in omvang waren toegenomen" om het zo maar eens te formuleren.....
Nu passen ze weer prima!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:37

Nou snap ik het nog steeds niet hoor. Zit die rits nou aan de voor- of aan de achterkant? De achterkant lijkt me het logischt, maar je scheenbeen zit toch aan de voorkant?

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:39

maaike --> anna_jelly heeft dit ook geloof ik!!

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 11:51

Nou, als je de laars aan de achterkant bekijkt, en we nemen even een rechterlaars, zijn mijn trainingslaarzen rechts van de balijn, dus rechtsachter mijn kuit geritst. Mijn wedstrijdlaarzen juist aan de linkerkant van de balijn, links van mijn kuit. Immers, als je je tenen naar binnen draait, kom je niet met de achterkant van je laars tegen je zadel...

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:02

Nou snap ik het! Het mooist is natuurlijk aan de binnenkant van die achternaad. Je moet je tenen ook wel erg ver naar buiten draaien, wil je met de rits het zadel raken.

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:09

Ik hen bij Huet een rits laten plaatsen aan de binnenzijde voor, want ze waren iets te strak. Nu heb ik twee paar kousen over elkaar aan en dan zijn ze nóg te wijd...

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:38

laat dan een stukje laars weghalen, dan kan volgens mij ook. dan korten ze als het ware je laars wat in.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 12:54

Ik zou er gewoon mee teruggaan idd. Ik weet niet wat er afgesproken is toen je die rits erin liet zetten? Hebben ze toen niet gekeken hoeveel breder hij moest?

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:00

Met alleen een rits inzetten wordt je laars niet wijder. Er moet dus een stukje bijgezet worden naast de rits. Mijn rits zit zo dat je hem niet ziet als ik op het paard zit, dus aan de binnenzijde van de belijning aan de achterkant. Drie jaar geleden kostte het inzetten al 45 gulden PER laars. Wel een nadeel dat de ritsen snel stuk gaan. Uiteindelijk zijn mijn kuiten toch iets smaller geworden en kan nu gewoon in de laars zonder de rits te openen dus nu geen problemen meer dat de rits snel stuk gaat. Wel scheurt nu na drie jaar mijn laars iets in onderaan de rits. Voor mij was dit een goedkopere oplossing dan ene nieuwe omdat de laars maar 1,5 jaar oud was. Het waren de goedkoopste Petrie en bij Divoza beweerde ze dat ze wel gingen oprekken en dus krap moest kopen. Nou mooi niet, de goedkoopste Petries hebben een kunststof coating op de laars waardoor deze juist niet oprekt. Daar zat ik dan met een zo goed als nieuwe laars die niet pastte.
Ik heb het laten doen bij een zadelmaker. De plaatselijke schoenmaker had er het juiste materiaal niet voor.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:06

[quote="Eleonoor"] Uiteindelijk zijn mijn kuiten toch iets smaller geworden en kan nu gewoon in de laars

Bofkont! Boos!

Lot

Berichten: 1410
Geregistreerd: 09-07-01
Woonplaats: MesthoopCity

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:40

Ja dat zei Huet ook, dat de laars er niet breder van zou worden....

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 13:59

Tessebes schreef:
Nou snap ik het! Het mooist is natuurlijk aan de binnenkant van die achternaad...


Ik mijn geval had het niet met "het mooiste" te maken, maar met "het makkelijkste" Knipoog !
Ik heb een behoorlijk hoge wreef en als je dan de rits aan de achterkant zet, kom je wel-is-waar in de laars, maar omdat je dan toch ieder keer flink moet duwen om je wreef er in te krijgen, rekken je laarzen on-nodig uit op de bovenkant van je voet!
Door de rits aan de binnenkant te zetten, heb je dit probleem niet Lachen !!
Dus voordat je er een rits in laat zetten, vertel er even bij wat het probleem is, dan adviseren de mensen bij de ruitersportzaak/schoenmaker je wel wat voor jouw probleem de beste oplossing is !!