paardenrassen - modegril?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-01 14:18

Ik heb sterk het idee dat ook bij de paarden je kan spreken van modegrillen.
2 jaar geleden ofzo kwam de tinker naar nederland, ineens wil "iedereen" een tinker... Dit met als gevolg dat de prijzen omhoog schieten.
Dit geld (denk ik) ook voor barokke paarden...
Waar komt dat toch vandaan?

[Edit Karin] titel aangepast [/edit]

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Karin op 2001-07-26 23:58 ]</font>

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 14:23

Klopt volgens mij wel. Maar barokke paarden zijn over het algemeen wel een prijsklasse hoger dan tinkers dus een echte modegril zal het wel niet worden. Hetzelfde heb je met herders (rex) labradors (page).

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 14:40

Ik denk dat die tinkerrage komt omdat er enorm veel mensen zijn die nog niet zo goed kunnen rijden en er zijn er ook heel veel die erg bang zijn.
Omdat ze toch graag veilig paardrijden nemen ze een tinker .De tinker staat bekent als zeer braaf rustig en is in verhouding tot een kwpner niet duur .Tenminste nog niet .Hij is in ieder geval nog betaalbaar voor een normale portemonee ,dat is wat je van veel andere paarden niet kunt zeggen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-01 14:53

nou, sorry, maar een tinker kan ik over het algemeen niet betalen hoor, zitten ook al snel rond de 5 a 6000

Von

Berichten: 1188
Geregistreerd: 30-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 15:01

Citaat:
Op 2001-07-24 14:40, schreef ineke:
Ik denk dat die tinkerrage komt omdat er enorm veel mensen zijn die nog niet zo goed kunnen rijden en er zijn er ook heel veel die erg bang zijn.
Omdat ze toch graag veilig paardrijden nemen ze een tinker .De tinker staat bekent als zeer braaf rustig


Door dit soort verhalen is de Tinker dus een modegril!!! Sorry kan ik me een beetje over opwinden Boos! Een paard blijft een paard wat voor ras het ook is! Over het algemeen heeft een Tinker een zachtaardig karakter. Dit wil echter nog niet zeggen dat als je niet kunt rijden dat je dan maar een Tinker moet kopen. Heb zelf een Tinker (werd idd ook verkocht met het verhaaltje: je rijdt er zo op weg! ja ja, beessie wist nog niet wat de galop was. De meeste Tinkers komen rechtstreeks uit Ierland of Engeland zo van de boot, gestressed en noem maar op. Je hebt er dus echt je handen vol aan om er een beetje mee te kunnen rijden. Maar als je heel veel geduld hebt is het idd een superpaardje. Maar betaalbaar zijn ze zeker niet (meer)! Worden momenteel best wel veel te koop aangeboden, waarschijnlijk door mensen die om bovengenoemde reden een Tinker hebben gekocht en er achter kwamen dat het toch niet allemaal rozengeur en manenschijn was.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 15:36

Precies hetzelfde met de Andalusiers zo braaf kan je een klein kind op een hengst een buitenrit laten maken. Yeaaaaahh right!!!!!!1 Frusty

Letsdunit

Berichten: 7791
Geregistreerd: 05-07-01
Woonplaats: Wieringerwerf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 15:39

Ik kan je wel een leuk voorbeeld geven, wij hadden een buurvrouw met wat geld teveel. Dat ging dus van een Kwpner, naar een quarter, naar een tinker, naar een Andalusier. En bij ieder paard werd veel geld uitgegeven aan de duurste mooiste spullen. Ik zag bij hun duidelijk, een modergril ! De kwpner moest door de beste ruiter gereden worden, de quarter werd even uit de USA gevlogen en de Andalusiers zijn meteen de beste dekhengsten ! En het rare is dat deze vrouw, kennissen heeft die opeens ook allemaal zo'n zelfde paard wilde als dat zij op dat moment had !

Sandra_H

Berichten: 2714
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 16:00

Ik ben het helemaal met Von eens. Als je zo een beetje om je heen leest is de tinker een soort wonderpaard waar iedereen op kan rijden en dat nooit ergens van schrikt. Als je wat beter naar info zoekt zul je ook lezen dat "zelfs" een tinker paardse trekjes kan hebben en dus net zo goed kan schrikken van een dwarrelend blaadje als hij de kolder in z'n kop heeft. En dat tinkers vreselijk eigenwijs kunnen zijn, en je ze goed duidelijk moet maken dat jij de gang van zaken bepaalt en niet zij. Mijn ervaring met mijn tinkertje is wel dat hij behoorlijk cool is, en als hij ergens echt van schrikt het effect beperkt blijft tot 2 galopsprongetjes en vervolgens een halve draai om te kijken waar hij nou precies van schrok. Dan is het meteen over ook. Maar als hij "het" in z'n koppie heeft is alles wat hij op dat moment eng wil vinden ook echt eng Lachen
Wij hebben voor een tinker gekozen omdat ik altijd al gek ben geweest van wat grovere paarden, EN van bonte paarden. Bovendien wilde ik er zelf lekker op kunnen rijden, maar moest m'n dochtertje er ook redelijk op passen dus een groot paard van 1.70 ofzo was sowieso al geen optie. Qua type viel ik voor de Haf en de Tinker, het liefst een tinker omdat ik gek ben van bont. En da's dus gelukt ik heb een paard van goud gevonden Lovers
Braaf, maar heeft ook zo z'n streken. Geen doetje ofzo Knipoog
Laatst heb ik ook ergens gelezen (weet ff zo snel niet meer waar) dat bijv. quarters steeds populairder worden omdat ze zo cool zijn. Om die reden zouden steeds meer maneges quarters gebruiken.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 16:44

Ben ik het wel mee eens. In de kleuterklas was ik de eerste die op paardrijden ging en nog geen jaar later zaten er al 10 uit mijn klas op paardrijden.

Met de Tinker is dit hetzelfde. Op een 'Paard' beurs van een jaar of 3 geleden waren er de eerste, en nu zijn er al steeds meer.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 16:45

Nou, bonte paarden zijn momenteel heel erg in de mode, maar een paar jaar terug was het echt not done. Aangezien tinkers bont zijn, mooi en veelzijdig zijn ze dus populair. Barokpaarden precies hetzelfde verhaal. Je ziet langzaamaan steeds meer friezen op wedstrijd verschijnen. Andalusiers worden hier nog niet zoveel gefokt, maar anders zag je die ook veel en veel meer. maar vroeger zag je ze hier al helemaal niet. Ik denk ook dat het te maken heeft met de komst van natural horsemanship: op een andere manier om gaan met je paard dan alleen op sport gericht. en daar zijn alle rassen voor geschikt Het is met paarden hetzelfde als bij honden: onderhevig aan mode. Helaas is het voor honden vaak in het nadeel: rassen gaan vaak gepaard met karakter maar helaas wordt daar niet op gelet (de ondernemendheid van de bordercollie, de dominantie van de dalmatier, grote behoefte aan beweging van de husky).

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 17:00

En niet alleen de rassen zijn onderhevig aan modegrillen. Wat dacht je van een soort paardensport?
Tegenwoordig is in onze regio bij de pony's de dressuur helemaal IN. Terwijl het springen niet meer zo populair is. Vooral meisjes rijden paard, jongens veel minder dan vroeger. De oorzaak: Anky haalt een olympische medaille, Bonfire wordt superpopulair, hup alle meiden willen een pony en dan dressuur.
Onze vereniging organiseerde dressuur- en springwedstrijden dit weekend, en de belangstelling voor het springen bij de pony's viel me echt tegen.
Bij de paarden is het springen wel populair, omdat daar (nog) veel mannen rijden die een stoere sport willen doen...
Ik keek eens rond bij alle pony's op het terrein bij de dressuurproeven. Jongens? Jongens, waar zijn jullie? Allemaal meisjes.
Wie doet er mee aan een campagne met als doel meer mannen in de paardensport te krijgen, en meer jeugd bij het springen?
Doei! Dorine.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 18:46

je hebt helemaal gelijk stef.
Bij de groningers is het net zo.
Tuurlijk dat wilden we ook zo graag het ras meer promoten laten zien dat het niet een boerekarreknol is.
wbt karakter kunnen ze door 1 deur met de tinker precies hetzelfde alleen een stukje minder eigenwijs goed geschikt voor beginners maaar!!!!!
dan wel de oudere parden een jong paard blijft altijd een jong paard!
en ze zijn net als alle andere paarden ook ondeugend.
Lodewijk is geen beginnerspaard hij is wel braaf maar kan ook ondeugend zijn terwijl Floor daar rijd Nina zo mee weg en die is 7 die heeft zelfs 1 keer in de week les met haar gaat super

moekoekoe
Berichten: 3433
Geregistreerd: 02-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 22:13

Ehum....durf bijna niet te zeggen dat de Andalusier ZO braaf is dat mijn 5 jarige zoontje, zonder zadel, spaanse pas op onze hengst heeft gedaan, toen hij net terug was van dekken!
Foto;s zijn hopelijk morgen klaar!!!!!
Maarre....die van ONS is dus zo braaf dat dat kan, als er geen andere paarden in de bak zijn. Lovers

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 02:11

Tja ff een late reactie misschien maar Stef heb je enig idee hoeveel Lipizzaners (barok)er zijn in Nederland??? Rond de 250 dat kan ik dus niet echt een modegril noemen aangezien dit ras ook al meer dan 400 jaar met veel zorg gefokt wordt! En trouwens; Het is niet gek dat er meer interesse voor barokke paarden is tegenwoordig, onlangs hebben de spanjaarden toch maar een mooie indruk achter gelaten met hun Andalusiers Party!! en hun "Spaanse bluf" zoals dat was geschreven in In de Strengen

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 08:33

Over de tinkers....ik vind ook dat ze steeds populairder worden. Een paar jaar geleden had ik 2 tinkers als verzorgpaarden. En toen zei ik tegen een vriendin: ik rijd op een tinker. 'wat is dat?'
En dat is nu wel anders


moet je nagaan dat de tinker vroeger helemaal niet populair was in ierland, dat ze werden gezien als zigeunerpaarden en dat ze werden gediscrimineerd

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-01 12:31

Het is alleen jammer dat het ras zelf vaak onder deze modegril lijd.
Zag je vroeger mooie stevige friezen voor de sjees Kwijl zie je nu alleen maar friezen met de bouw van een kwpner in de dressuurring(misschien beetje overdreven maar in grote lijnen waar)
Nu zijn de tinkers nog echt van die 'boere' paarden, lekker stevig veel behang enz enz. Maar hoe gaat dat over 10/15 jaar? Net als bij de haflingers ? fokken met arabisch bloed?
Ik heb niks tegen het kwpn maar krijg zo'n beetje wel de indruk dat de kwaliteit van dit 'ras' achteruit gaat. Niet zozeer van wege de prestaties die gaan juist goed maar meer in de zin van gebreken aan het lijf.
Het moet allemaal groter en dat gaat gewoon niet en dit geld voor elk ras want vroeger waren er geen haflingers en fjorden van 1.50m.
laten we hopen dat de modegrill niet ten koste gaat van het ras.