Een nieuw bijrijdpaard en bijrijdkosten????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 09:47

Laatste kreeg ik een mailtje van iemand die op zoek was naar een bijrijdster voor één van haar paarden. Vandaag heb ik contact met ze opgenomen en ben ik wezen kijken. Het zou gaan om een merrie die M-dressuur heeft gelopen en de kosten zouden 150,- per maand zijn (excl. vereniging en wedstrijden). Frusty Tegenwoordig gebruikte ze het paard om andere mensen les op te geven, maar ze had liever een vaste ruiter. Vanavond was er dus zo'n les en ik besloot om maar eens een kijkje te gaan nemen. Het ging dus om een 20 jarige merrie met enorm veel tuigpaard bloed en wat gelders bloed. Ik heb die les bekeken en het zag er niet uit! Verward Ik verwachtte er dus al niets meer van en helemaal toen me verteld werd dat de eigenaresse de enige was die het paard aan de teugel kon krijgen en goed kon laten lopen. Het was een zeer moeilijk paard om te rijden vertelde ze me. Scheve mond\ Na anderhalf uur werd me gevraagd of ik er nog even op wou. Nou, het paard was enorm bezweet en ik besloot om haar maar wat uit te stappen. Op een gegeven moment zei de eigenaresse dat ik wel het een en ander mocht proberen. En omdat ze wist dat mijn rijden de laatste tijd op een laag pitje had gestaan zei ze al dat ze niet zou kijken zodat ik me niet zo opgelaten zou voelen. Bloos Eigenlijk best wel prettig vond ikzelf. Nou, ik kan je vertellen het was in eerste instantie net alsof je op een zoutzak zat, die alle pit kwijt was. Maar ja hoor, na tien minuten had ik haar goed voorwaarts en kreeg haar met gemak naar beneden en ontspannen. Party!! Weer tien minuten later (ik was erg geconcentreerd bezig) viel het me op dat het ineens vrij druk was geworden rond de bak, want iedereen stond te kijken. Ik ben maar gestopt en ben maar uit gaan stappen. Zelf had ik niet zo'n hoge dunk van het rijden en van mezelf. Maar toen we later bij zaten te praten kreeg ik allemaal complimenten om mijn oren. En ik moet heel eerlijk bekennen...... ik vond het erg prettig!!!!! Pling Party!! Het lijkt me dan ook wel een geschikt paard om wat mee door te gaan, alleen vind ik de bijdrage nogal wat. Ik heb nog nooit betaald voor het rijden. Wel dat er afspraken werden gemaakt zoals: ik betaal de hoefsmid, rijvereniging en de wedstrijden. Maar niet dat ik dit alles moet betalen en dan ook nog eens die 150,- erover heen. Verward Dat wordt dus mijn vriend (hij is anti paard) heel lief aankijken of hij dit misschien voor me wil financieren, maar ik ben bang van niet. Verdrietig Maar kortom... ik ben best wel trots op mezelf dat het zo goed is gegaan! Party!!
Wat is jullie ervaring met bijrijdkosten?


Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 10:54

Het paard staat bij haar aan huis. De boel is daar nogal vervallen. De stallen lekken en zijn kapot. Er is een ruime buitenbak en iets van 500 meter wat ooit een renbaan is geweest. Kortom het ziet er niet echt fraai uit. Het tuigage is oud en versleten (dus ik zal voor mijn eigen veiligheid mijn eigen spullen moeten gebruiken), beugelriemen kunnen ieder moment knappen. Het paard is dus al 20 en een echte tuiger. Ik zou twee keer in de week een uurtje mogen rijden en nog een keertje les van de eigenaresse zelf. Die lessen stellen dus helemaal niets voor. Ik moet dus 150,- betalen daarvoor. Ook moet ik zelf de hoefsmid, rijvereniging en evt. wedstrijden betalen. Dat komt er dus nog bovenop. Ik vind het best wel veel eigenlijk. Ik heb eerlijk gezegd nog nooit betaald voor bijrijden. Ik werd soms zelf betaald. Tegenstrijdig vind ik dit dus. En ik vind het erg duur.


Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 14:05

Inderdaad Kitty, ik ben het helemaal met je eens, ik heb er zelf ook nog nooit voor betaald (ik werd er soms zelfs voor betaald) en je rijdt om hun paarden beter te laten lopen of om ze meer te leren enz.
Verder vergelijk ik het absoluut niet met een manege of wat dan ook, want dat vind ik persoonlijk helemaal niets.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 15:46

Hier heb ik weinig aan toe te voegen. Ben het er helemaal mee eens! Knipoog

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 18:40

Nou, zoals het nu staat gaat het dus niet door.. Mijn anti paarden vriend ziet het niet zitten om dit te gaan financieren.... vind het ook veel te veel. Ik wil best wel de kosten van de lessen, rijvereniging en evt. wedstrijden op me nemen. Maar dan houdt het wel op.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-07-01 23:03

Zoals het nu staat gaat het dus niet door, omdat ik het simpelweg niet kan financieren. En ik weet niet of je het goed begrepen hebt, maar ik zou dan 150,- voor moeten betalen + de hoefsmid + de rijvereniging + de alle wedstrijdkosten + gebruik van eigen materiaal. Dat wordt dus behoorlijk wat meer dan die 150 piek alleen.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-07-01 10:26

Aanstaande zaterdag gaat ze weer naar de keuring met veulen. De kans is groot dat ze dan wordt verkocht.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-01 14:20

Citaat:
Op 2001-07-24 15:42, schreef Kitty:
Citaat:
Het is inderdaad zo dat de eigenaar er zelf ook voor moet betalen. Alleen... als dat paard verkocht wordt, krijgt de eigenaar er meer geld voor. Jij als bijrijder ziet hier waarschijnlijk geen cent voor terug, terwijl jij dat paard misschien wel tot de Z-dressuur hebt gereden. Ik vind het logisch dat je zelf wedstrijdkosten betaalt (al is dat ook wel eens voor mij betaald) omdat dat iets is wat je er extra bij doet.

Ik vind dat ze wel geld voor het onderhoud kunnen vragen (bijv. die 150,=) als er ook meteen afgesproken wordt dat je bij verkoop bijvoorbeeld 10% van de winst krijgt. Dus de verkoopprijs min de aanschafprijs en daar een percentage van. Dat zou eerlijk zijn.


Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-01 14:23

Het gaat hier in dit geval om het serieus rijden van een paard en die op wedstrijden uitbrengen. Voor diegenen die alleen maar een beetje rondjes in de bak willen huppelen, kun je net zo goed naar een manege gaan. Ik ben het helemaal met Kitty eens, wat dat betreft, wanneer jij paarden uitbrengt, zorg je voor een goede naam van het paard, de klassering, de waarde gaat omhoog enz. En daar moet je dan ook nog zelf voor gaan betalen? Nou, ik dus niet. Rijvereniging, lessen, wedstrijden en hoefsmid betalen is prima, maar de rest. No way.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-01 15:02

Begrijp me niet verkeerd.. ik heb het niet over het bijrijden om iets te leren.. meer over het opleiden van een paard.. en het verder brengen.
Ik begrijp best wat jij bedoelt, maar daar ging het niet over. Bijdrage in de kosten vind ik prima, maar er zijn grenzen. Als het mij al 350 piek per maand moet gaan kosten in totaliteit (+ ook nog gebruik alle tuigage, dekens enz. van mezelf), voor iets wat de eigenaar helemaal niets kost, omdat ik dat allemaal betaal.. dat vind ik gekkenwerk.

Honeybee

Berichten: 8912
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: Harlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-08-01 15:30

De bijdrage vind ik nogal hoog, maar de stallingskosten zijn daar ook veeeel hoger. Hier kost het stallen van een paard ca. 300 piek op een pensionstal. Voor iemand die jouw paard gebruikt om zelf van te leren en er zelf beter van wordt, kan ik de bijdrage me wel voorstellen. Zou het zelf niet doen, maar kan me er wel bij. Maar als je nagaat dat je zelf geen smid, geen reiskosten, geen tuigage etc. hoeft te betalen.. valt het mee. Maar.. 't zou niets voor mij zijn. Ik heb altijd in de paardensport gewerkt op stoeterijen en tuig cq dressuurstallen en werd daar gewoon betaald. snappie?

Ps. Ik hoef niet betaald te worden en wil dus wel bijdragen aan smid, wedstrijden, lessen en vereniging, maar daar blijft het bij.
_________________
Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Honeybee op 2001-08-16 15:31 ]</font>


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: _Mir, Aslien, batje, GoogleAdsense, GrapeshotBot, redbutton, StonedRomy en 89 bezoekers