Op veld starten (ijzers met kalkoen gaten?)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
1metjePaard

Berichten: 389
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Alphen (nb)

Op veld starten (ijzers met kalkoen gaten?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-03 10:40

Ik ga over een paar weken op het veld starten, nu wil ik aangezien mijn paard voor op ijzers staat kalkoengaten hebben. Echter hoorde ik van iemand dat je een soort van quick setje hebt die je op je ijzers kan schroeven Verward
Ben benieuwd of iemand er ervaring mee heeft en die mij kan vertellen hoeveel dit kost.

Is het slim om ook achter ijzers te laten plaatsen Verward Voor die 2 keer per jaar starten op het veld misschien jammer?

Groetjes Monique

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 10:44

Achter ijzers zijn voor de lagere klassen meestal niet echt nodig. Als het moeilijker wordt met bijv. voltes 10 meter in galop vind ik het wel veel prettiger rijden met achter ook stiften.
Ik heb zelf het quick setje nooit geprobeerd, maar wat ik erover hoor is het geen aanrader.
Misschien bokkers met eigen ervaring hiermee, of met andere verhalen?

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 20:49

Ik startte vorig jaar altijd op blote voeten, ook met springen. Dat lijkt mij prettiger dan ijzers zonder kalkoenen. Eenmaal ijzers was paard kreupel. Dus ik hoef niet direct weer ijzers.
Quick settings schijn je zo te verliezen.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:00

Quick settings zijn waardeloos, je raakt ze snel kwijt en ze zijn helemaal niet zo quick te setten. Bovendien zijn ze erg duur (20 euro per 4) en dan moet je er er nog losse schroeven bijkopen a 2.50 euro, dus als je zo'n onding kwijtraakt is dat 7 euro weg!
Je kunt gewoon beter schroefgaten laten draaien en die thuis goed schoonmaken en watjes met hoefvet er in doen.
Wat betreft de hijzers achter, ik denk niet deat je die nodig hebt, dat kun je nog altijd doen als je merkt dat je paard heel erg gaat schuiven...

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:30

Ik heb ze alleen voor noodgevallen (als ik om één of andere reden geen stiften in de gaten krijg), maar echt handig zijn ze niet! Je draait de gewone stiften een stuk sneller in dan dat je die quicksetting erop zet!

ivar

Berichten: 579
Geregistreerd: 29-09-01
Woonplaats: hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-03 22:41

drama die dingen. heb ze eens geprobeerd toen ik een paard reed zonder kalkoengaten, maar verloor er al één voordat we op het losrijterrein waren en toen ik klaar was met de proef bleek dat ik er totaal 3 kwijt was van de 4. En ze zaten echt heel strak.

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 09:50

voor die paar keer zou ik achter geen ijzer doen. loulou heeft achter wel ijzers, maar dat is ook omdat ik veel over het harde rijd. het kost heel veel geld, dus als het niet nodig zou ik het zeker niet doen. kun je beter iets anders voor kopen