Luchtzuiger, voerbak verlagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Luchtzuiger, voerbak verlagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 19:30

Sinds twee weken heb ik een nieuw paard, Leo. Er is een klein probleempje met Leo, hij zuigt nl. lucht Schijnheilig .

Hij zuigt alleen lucht tijdens en vlak na het eten. Hij lebbert zijn voerbakrand af en grijpt hem vervolgens vast, hangt eraan en zuigt lucht. Ik vroeg mij af of het effect kan hebben om zijn voerbak te verlagen, zodat hij niet goed grip meer krijgt op zijn bak.

Voor de duidelijkheid, hij doet het alleen tijdens en direct na het eten, dus ook als je hem tussendoor een peentje geeft (niet met hooi). Voer ik hem echter buiten, na het werk tijdens het afspuiten van zijn benen, dan lebbert hij alleen de de stang af van de verhoging waar de bak met voer op staat, dan zuigt hij daar geen lucht op (stang zit lager). Vandaar dat wij zijn voerbak nu gaan verlagen, heeft iemand hier ervaring mee?


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"


Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 19:47

Het gaat hier niet om een verborgen gebrek!

Ik heb hem gekocht en ik wist dat hij het deed, ik vind het persoonlijk ook niet storend. De verzekering echter wel Haha! , om het zoveel mogelijk tot een minimum te beperken is dit een optie.

Andere opties zijn idd de voerbak weghalen en hem van de grond te laten eten of een luchtzuigersband (die ik wel voor hem heb gehaald). Echter omdat hij het echt puur en alleen met het eten van krachtvoer of tussendoortjes doet, wil ik het gebruik van de band even laten wachten. Hij heeft het bij de vorige eigenaar ook alleen maar tijdens het eten gedaan, hij stond daar ook zonder band.

Hij krijgt dagelijks beweging (longe, onder de man, vrijspringen), komt meerdere malen en ook voor langere tijd zijn box uit (paddock, weidegang, stapmolen), heeft goed gezelschap, krijgt goed te eten, 3x daags hooi, buitenbox met weefrek en een rustige maar toch interessante omgeving en hij is goedgehumeurd. Hij staat dan ook niet als een verstokte luchtzuiger aan zijn bak te lurken Haha! , zodra hij zijn stal binnenkomt.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-03-03 22:00

melvin schreef:
volgens mij heeft de bak verlagen of weghalen geen zin want er zijn nog genoeg andere dingen waar hij het aan kan doen maar je kan wel gewoon een band kopen maar je moet wel opletten want het kan koliek veroorzaken Lips are sealed


Hij zuigt nergens anders lucht op, hij wil ook nergens anders lucht op zuigen en ik zou niet weten waar hij anders lucht op moet zuigen dan op zijn voerbak!! En ik heb al een band gekocht Nerd !!

Als je hem na het eten ergens anders neerzet pakt ie niet zomaar een plank of een paal om aan te zuigen. Hij doet het puur en alleen als gewoonte tijdens of direct na het eten in zijn stal. En ja, ik weet dat het koliek kan veroorzaken anders probeer ik er ook niet iets aan te doen Lips are sealed , hij is nl. niet verzekerd door schade voortkomend uit luchtzuigen. Al zijn de meningen over koliek en luchtzuigen nogal verdeeld Knipoog .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-03 14:50

We hebben de voerbak vanochtend dus verhangen en hem gelijk even getest. Je had de uitdrukking op zijn koppie moeten zien, toen hij zijn neus in de voerbak wilde steken (automatisme als ie zijn stal binnenkomt, ff checken Vingers aflikken ) en hij erachter kwam dat ie ineens een meter lager zat Haha! .

Hij heeft gegeten en...... geen lucht gezogen, hij probeerde het heel even maar kon op deze manier geen grip krijgen op zijn voerbak dus is ie na het eten maar verder gegaan met stro snuffelen en dat was nou net de bedoeling . Hopen dat het zo blijft Lachen .


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"

Ziolette

Berichten: 17741
Geregistreerd: 06-03-02
Woonplaats: Onder de zon!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-03-03 16:18

Ik heb me al voorgenomen om als hij het toch nog op zijn voerbak blijft proberen, we de voerbak er maar gewoon uithalen en hem zijn voer vanaf de grond geven.


Save the Earth, it's the only planet with chocolate!
"Very funny, Scotty! Now beam down my clothes!!!"


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense en 6 bezoekers