Nazweten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-01 21:33

Iowa zweet af en toe na het rijden heel erg na. Terwijl ze dan alweer droog is.
Wat kan dit voor oorzaak hebben?

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 21:41

gewoon vermoeid ofzo? ik snap je niet met deze tekst: terwijl ze dan alweer droog is
als 'k je niet zo goed snap kan k je ook niet verder helpe

Death_Squad

Berichten: 2203
Geregistreerd: 19-04-01
Woonplaats: Fysiek: 's-Hertogenbosch Hart: R'dam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 10:03

Na zweten komt doordat je een paard droog stapt, hij droogt dan wel op, maar hij is nog net helemaal droog, hij beweegt, waardoor en nog lucht langs zijn/haar lijf stroomt, er vind dus warme wisseling plaats, daardoor droogt de pony op, !!!maar je pony is nog niet volledig afgekoelt!!!!

Wanneer de pony stil staat stroomt er geen lucht meer langs je pony, en vind er dus nauwelijks warmte wisseling plaats, je pony kan de warmte die hij/zij nog niet kwijt was geraakt niet goed meer kwijt, waardoor je pony dus nazweet.

Gewoon dus ff iets langer uitstappen, en als het warm is, ff gewoon afspuitenonder de koude kraan, of ff nastappen aan de hand, zonder zadel nadat je je pony hetb afgezadeld en de pijpkousen eraf hebt gehaald.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 11:14

Mijn pony heeft dat ook wel eens. Dan staan ze gewoon op stal nog wat na te draaien en worden ze weer een beetje nat, ookal waren ze nog droog. Hoeft niet erg te zijn, let alleen wel op dat ze niet op de tocht staan. Tong uitsteken

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 12:13

is wel een kwestie van nog langer uitstappen eigenlijk.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-01 12:24

Langer uitstappen is volgens mij niet de oplossing. Als je net hebt hardgelopen en je gaat in een stoel zitten, zweet je ook nog wat na, met een paard is dat precies hetzelfde. Als je dus langer uitstapt droogt het paard wel, maar moet hij toch weer lopen. Niet al het zweet in de vacht droogt dan op, en zodoende zweet hij of zij nog wat na. Beetje vaag omschreven maargoed.

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-01 15:55

Even duidelijker: Ik heb een uur met haar gereden. Ze is weer helemaal droog, nog een beetje klam. Als ze dan op stal staat, begint ze weer wat te zweten.

Ik snap het nu al wat meer door Death_squad's verhaal en de voorbeelden. En langer uitstappen is inderdaad niet de oplossing. Ik kan soms wel een half uur langer doorstappen, maar dan gebeurd het nog.Maar het is gelukkig niet vreselijk erg, zolang ze niet op de tocht staat.
Bedankt! *LOL*