Fjord wel of niet kopen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-01 12:54

Ik heb weer eens een probleem....
Ik dacht echt ff dat ik het had gevonden en dat alles goed zou gaan, maar nee hoor.

Ik wil een jonge fjord kopen. Het word mijn eerste eigen pony. Ik ben al een beetje aan het rondkijken. Donderdag gaan we op vakantie en mijn ouders hebben gezegd dat ik als we terug zijn van vakantie op zoek mocht gaan naar een fjord.

Bij mij in de buurt zit een fjordenfokker. Een aantal weken geleden ben ik daar langs geweest om te informeren of hij misschien iets te koop heeft.
Eigenlijk had hij niets te koop, maar ik mocht de 2 jarige hengst wel hebben.
Hij stond in een box, ziet er zo ongelooflijk mooi uit!! Echt waar, heel erg chique gebouwd (ik dacht eerst dat ie mager was, maar het schijnt dus dat ie echt rijtypisch is.)
Hij heeft een hele dikke lange zwarte voorlok.
Ik kon hem alleen ff aaien door de tralies, ik merkte dat ie dat niet fijn vond, maar daar heb ik toen ook ff een topicje over geplaats en daar ben ik nu ook uit, dat dat normaal is bij jonge hengsten.

Maar goed, ondertussen had ik nog wat andere pony's gezien en ik kon deze niet uit mn hoofd krijgen. Ik blijf maar aan hem denken. Ik was er nog eens heen geweest, maar toen hadden de mensen geen tijd.
Ik heb al namen uitgezocht (hij heeft geen naam) enzo. Ik zag het al echt voor me dat hij van mij zou zijn.

Toen belde ik net of ik van de week nog eens langs kon komen. Ik wil hem wel eens uit de box halen en met hem wandelen, poetsen, dat soort dingen. Dan kan ik veel makkelijker beslissen.
Ze zeiden dat ik alleen langs mag komen als ik hem wil kopen Bloos . Want er waren nog andere mensen die hem willen kopen. F*CK!

Wat nu?
Ik zei: 'eehh, ja...ik wil hem wel kopen' (Gerdien wat heb je gedaan?!!?) ik wil er in ieder geval nog heen om tijd met hem door te brengen. Zo kan ik toch niet beslissen als ik hem alleen in de box heb gezien?

Die man zei:" Ja, want er zijn nog andere kopers en hij gaat naar het beste tehuis'
Nou, bij mij krijgt ie het hardstikke goed, dat is zeker.
Maaarrrrrrrr nu komt het....

- Ik heb het geld nog niet bij elkaar (moet eerst mn brommer zien te verkopen en dan nog de hele maand augustus werken)
- Hij moet eerst gecastreerd worden als hij bij de pensionstalling mag staan. (casteren kan pas op zn vroegst in sept. en dan is ie ook nog 6 weken daarna vruchtbaar (Toch??))
- ik wil hem per se klinisch laten keuren
-Ik ga vrijdag 2 weken op vakantie

Als ik zn vader zie en als ik hoor wat zn nakomelingen in de sport hebben bereikt, dan wil ik hem echt heel graag. Hij ziet er zo mooi uit, maar van zn karakter weet ik bijna niks.
Moet ik nu een beslissing nemen, of zeggen jullie: er zijn nog genoeg andere mooie fjorden
Please help me!!!!!!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding

Dit is zn vader Lenngard, hij lijkt er erg veel op.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 12:59

Ik zou niet voor een hengst gaan, ook het feit dat hij zo raar reageert zou je al een beetje aan het denken moeten zetten!

Ik vind het niet meer dan normaal dat een "klant" meerdere maalen kan komen kijken bij een paard.

Toen ik mijn paard verkocht is die man waar hij uiteindelijk aan verkocht is 4 keer wezen kijken, hij heeft gezien hoe het paard dressuurde, sprong maar ook hoe hij was te longeren.
Die man heeft hem nog een keer zelf gepoetst en opgezadeld, kortom ik ben er 4 keer dik twee uur mee bezig geweest, maar hij is de klant en dus koning.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 13:00

Ik vind het nergens op slaan dat je hem niet even buiten de boks mag zien. dat is ceht heel raar, hoe kanje dan oordelen of het wat voor je is en hoe kan je hem dan keuren?En je kan hem nog niet betalen en hij kan nog niet naar de pensionstal. Als ik jou was zou ik gewoon nog even geduld hebben en verder sparen en dan na de vakantie verder zoeken. Er zijn wel meer afstammelingen van Lenngard te vinden hoor.
Succes!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-01 13:00

Ja zo denk ik er ook over, ik wil alle gemak en alle tijd hebben om te beslissen. Maar dat kan dus niet als er nog andere kopers zijn.

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 13:00

Heej hoi,

misschien kunnen je ouders het geld voorschieten, als je hun dat terugbetaalt? En misschien kun je met de fokker iets regelen dat ie daar nog eventjes kan blijven staan tot de castratie?

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 13:02

Ik denk dat je echt heel goed met je ouders moet overleggen misschien kunnen ze als je echt veliefd bent je wat voorschieten.
Maar dan moet ie dus tot eind oktober ofzo daar blijven idd vanwege de operatie en het vruchtbaar zijn erna.Kun je die operatie wel zelf betalen of laten hun dat doen?
Dan erna hoe het weer is als hij nu dus echt op stal staat kun je 'm bij koud/nat weer niet ineens in oktober pas dag en nacht buiten zetten.
dan heeft ie nooit genoeg wintervacht.
Allemaal dingen die ook mee spelen..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 13:03

Vaak wordt dat zinnetje van
"Er zijn nog meer geïntresseerden hoor!"
Ook gebruikt om mensen onder druk te zetten, dan kan je bij je eigen afvragen waarom ze zo snel van dat paard afwillen...

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 13:03

Shaienne, ik begrijp hoe graag je hem wilt kopen, maar je moet hem echt laten staan, hoe jammer ook!
Je weet niets van het beestje, er zijn best 2-jarige hengsten die knuffelen wel fijn vinden hoor! Karakter moet belangrijker zijn dan het uiterlijk. Je moet de kans krijgen van de eigenaars om te kunnen beoordelen of jij en meneer de Fjord met elkaar op kunnen schieten.
Verder zou ik gewoon nog even wachten tot je op vakantie bent geweest. Je kunt dan rustiger rondkijken en laat je niet opjagen. En wat heb je eraan vlak voordat je weg gaat een pony te kopen, je moet hem dan toch nog achterlaten en op vakantie kun je aan niets anders denken. Dan kun je dus net zo goed na de vakantie een pony kopen.
Bovendien kun je dan nog even sparen, iemand voor je brommer zoeken en augustus nog werken. In augustus kun je dan lekker op zoek gaan naar een leuke Fjord. Er lopen er genoeg rond hoor, en er zal ook zeker een leuke voor jou bij zitten.

Jouw tijd komt nog wel!
Succes!

Groetjes Marije

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-01 13:05

Ja je hebt gelijk Kim, daar had ik nog niet eens aan gedacht.
Ik kon hem niet uit de box halen, omdat er geen tijd was (die mensen zijn altijd druk).

Mijn ouders snappen er helemaal niets van. Zij zeggen: ' er zijn toch nog wel andere paardjes' en ze willen geen geld voor schieten.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 13:06

Dat slaat nergens op!!!

Druk, druk, druk, wat nou druk?

Je wordt gewoon niet serieus genomen!

Ineke2

Berichten: 33108
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 13:16

Zij hebben het druk, maar willen wel een paard verkopen???? Jij komt daar helemaal naar toe, dan mogen hun ook wel effe tijd voor jouw vrijmaken!! Laat maar staan die pony, straks kunnen jullie niet met elkaar overweg en dan zit je ermee...tis nou eenmaal niet een ding wat je in de kast zet en denkt: volgend jaar haal ik je der weleens een keer uit.

Succes verder met je beslissing.

_________________
Als de wapens spreken...vervloeken ze de vrede (uit Spits)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ineke2 op 2001-07-16 13:17 ]</font>

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 13:47

Ik sluit me aan bij Cody. Een 2 jarige onbeleerde hengst is te riskant. Jij moet zowiezo een beleerde pony of paard kopen en niet een 2 jarige want je haalt je een hoop op de hals. Eerst moet je maar eens meer ervaring op doen voordat je aan zoiets begint. En dan nog iets: die eigenaar verkoopt niet op een deugdelijke manier. Zie er maar vanaf. De verkoper staat niet voldoende achter zijn paard, want dan was hij niet te lam om jouw dat paard te tonen. Spaar dan maar liever nog even door. Er zitten hier genoeg fjordenliefhebbers om jou een tip te geven.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 13:50

mag ik even een waarschuwing geven voor het beleren van een paard/pony?
DAt kan je niet zomaar dat moet je echt leren. het is echt een vak apart. Ik doe het ook zo nu en dan maar met mijn eigen paard laat ik het mooi doen. Ben veel te bang dat er met mijn eigen paard wat misgaat. En een paard waar wat mee misgegaan is met beleren is heel maar dan ook heel moeilijk te verkopen en is heel veel geduld en moeite voor nodig om hem weer goed te krijgen. (zie regelmatig resultaten van verkeerd beleren of er met de zweep overheen gaan als het paard niet wil luisten.)

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-01 14:10

Daar wil ik het nu echt niet over hebben. Ik heb er goed over nagedacht, ik heb ervaring, ik heb 100 boeken gelezen, ik heb de tijd, bla bla bla. IK WEET HOE MOEILIJK HET IS, ik weet zeker dat ik het kan. Ik heb het al zo vaak gedaan.

Het gaat nu om iets anders

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-01 14:23

Dan is het goed..
BTW. hoe leuk die pony ook is ik zou hem niet kopen. Hoe die man doet staat me echt niet aan..

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 14:03

Kep net gebeld en ze laten de pony staan tot ik terug ben van vakantie.. JEUH!

Nonnie
Berichten: 2066
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Delden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 14:08

heej, da's mooi zeg! Misschien hebben ze dan wel tijd voor je Schijnheilig heb je ook nog mooi de vakantie om erover na te denken Haha!

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 14:09

ja precies. Die mensen zijn echt heel erg aardig (beetje vreemd alleen) maar ze hebben het echt onwijs druk met de boekhouding nu en ik kwam steeds ongelegen.

Kep echt zo veel vragen, maar dat komt wel na de vakantie

kiki_oud
Berichten: 34
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: belgië, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 18:28

kan je niet nagaan of hij ooit al gedekt heeft? Of hij 'de smaak al te pakken heeft'? Dat zou wel vervelend zijn...Je moet er wel zeker van zijn dat hij ook een tof karakter heeft, want een mooi uiterlijk is leuk, maar veel heb je daar voor de rest ook niet aan.

succes nog!

kiki

Sirius_

Berichten: 10949
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 19:08

hoe kan hij nou zeggen 'er zijn meer kopers' terwijl hij eigenlijk niks te koop had?
ik vind het een beetje..