Wat moet ik nou? Word hier wanhopig van!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Wat moet ik nou? Word hier wanhopig van!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 00:19

Ik heb dus een pensionpaardje bij ons staan, een wedstrijddraver. Nou kan ik het met de eigenaar best goed vinden, alleen hij denk soms een beetje anders over paarden. (soms denk ik dat hij helemaal niet nadenkt maar goed..)

Nu met dat hele Rhino gebeuren had ik dus de VA gebeld en die zei dat ik ze moest isoleren en dat het sowieso niet slim was om 2 drachtige merries bij een wedstrijdpaard op stal te zetten, omdat die van alles mee kan nemen van de wedstrijden, hoeft niet persé Rhino te zijn.

Hoe dan ook, ik luister natuurlijk naar dit advies, dat heeft die VA niet zomaar verzonnen ofzo, maar hoe leg ik dat uit aan de eigenaar van dat paardje? Ik vind het banketstaaf om het hem te verbieden, dus had ik bedacht dat ik gewoon zou vertellen wat de VA zei, en dan zijn reactie afwachten. Verwachte eigenlijk dat hij het wel zou begrijpen en dan is de keus aan hem, of zijn paard niet meer meenemen van het erf af, of het bij zijn eigen huis stallen, want daar heeft hij ook een stal. Vind het erg banketstaaf, maar aan de andere kant als ik straks een dood veulen heb dan vergeef ik mezelf dat dus niet!!

Maar hij reageerde dus ongelooflijk laks."Heb er in de draverswereld nog helemaal niks over gehoord, dus ik wacht het wel even af. En ja ik ga volgende week trainen en krijg ook weer wedstrijden etc etc"
Ik stond echt met een mond vol tanden.. tja dat hij het wil afwachten is allemaal leuk en aardig, maar dan is het al te laat en IK wil het niet afwachten!!!

Het is toch mijn stal? Of denk ik dat nou verkeerd? (ok in principe van mijn vader maar doet er niet toe)

Ik weet dus niet wat ik nu moet, dit kan ik dus waarschijnlijk alleen oplossen met ruzie en dan wil ik dus ook niet.. Ga vanavond wel met mijn vader overleggen, hij kan hem wel ompraten. Enige nadeel is dat mijn vader alles wat ik zeg zo ongeveer onzin vind. (nee joh hoeft geen hek voor de sloot, nee joh hoeft geen geboortemelder, nee joh hoeft geen deken etc etc) Dus of hij me uberhaupt wel bij wilt staan vraag ik me af..

Als mijn vader ook niks doet.. moet ik mijn paarden dan maar ergens anders neerzetten?!! Maar dat is ook weer achterlijk, heb verdorie eigen stallen!!!

Zucht...

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 00:42

Zoals je al zegt zijn het jou stallen en bepaal jij dus ook wat er gebeurt en wie daar staan. Je kan je merries natuurlijk tegen Rhino laten inenten, en hem dan overhalen om die draver ook te doen.
Ik weet niet of je het geld nodig hebt van de pension klant, zo niet dan vraag je toch of hij z'n draver thuis neer wil zetten.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 00:45

De VA zei dat ik nu niet meer moest enten in een toch al besmet milieu, daarbij neemt een geënt paard nog steeds Rhino mee, en als je ze net hebt geënt zijn ze vatbaarder...

Die pensionklant betaald trouwens helemaal niks, hij zorgt alleen voor hooi en stro, dus ik kan niet echt zonder hem.. maar het zou ook maar voor tijdelijk zijn, maar ja als ik dat met ruzie moet forceren zal hij wel niet meer terugkomen..

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 00:49

Als eerste vind ik dat je gelijk hebt over je eigen stallen.

Wat betreft de ziekten, virussen enzovoorts, ik ben geen dierenarts dus ik weet niet of ze al dan niet door de lucht over te dragen zijn. Als dit niet het geval is, zorg dan dat je paarden niet in contact kunnen komen met de draver. Dit kan je doen door je paarden uit de buurt van de draver te zetten (1 stal ertussen ofzo) en mocht de draver er regelmatig voor langs lopen, je kan er dan voor kiezen om een dichte bovendeur zegmaar, een dubbele deur in je stal te zetten, Nou is het niet leuk om je paard helemaal buiten te sluiten, wat je dan kan doen is de deur niet helemaal dicht maken maar een smalle kier, iets van 15 cm over laten zodat het paard fatsoenlijk door die kier kan kijken. En ik weet niet of je paarden naar buiten kunnen kijken of dat ze echt in een binnenstal staan? Of dat ze via 2 kanten naar buiten kunnen kijken? Dat laatste zou het handigst zijn, dan hoef je in feite maar 1 kant dicht te maken,de kant waar de draver staat. Maargoed, ik weet niet hoe jullie stallen eruit zien. Misschien heb je wat aan de tip.
Ik zou in ieder geval geen risico nemen met 2 drachtige merries hoor!!!

Groetjes Tessa

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 00:51

Dank je voor de tip, helaas voor mij niet haalbaar. Ik heb buitenstallen, 3 naast elkaar. En de paarden staan dus overdag met z'n 3-en buiten.. direct contact dus...
Het virus gaat geloof ik niet door de lucht, daar is nog onduidelijkheid over..

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 01:08

Ja, dat maakt het een stuk lastiger... Is het niet wat om het weiland in 2en te delen? of is deze er te klein voor? dan kan je misschien 2 draden onder electrische spanning zo'n 1,5 meter uit elkaar zetten, als het goed is kunnen met die afstand de paarden niet zomaar bij elkaar komen.

Als dat kan ben je in ieder geval een stap verder en dan kan je misschien nog overwegen (áls de paarden contact kunnen krijgen in hun stal d.m.v buiten hun stal om elkaars neus aanraken) zo'n metalen hek tegen het weven van een paard op de deur te zetten bij de merrie die het dichtste bij de draver staat. ( ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel )

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 12:38

Als ik jou was zou ik toch wat korter door de bocht zijn Esme, het is jouw stal en als hij de hint niet vat moet je duidelijker zijn.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 13:21

Het is jouw stal en jij bepaalt de regels. Als hij zich daarmee niet kan verenigen moet hij een andere plek zoeken. Als hij niet kan begrijpen dat je nu in een 'besmet gebied' even geen risico wilt lopen met een drachtige merrie is dat zijn probleem. Ik zou hem gewoon voor een onvoldongen feit zetten: als hij van het erf afgaat met zijn paard, dan hoefde hij bij mij in deze situatie niet meer terug te komen. Al moest ik nog zo'n duur hooi en stro elders gaan kopen!

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 15:28

idd, hij is echt niet de enige in heel nederland die je hooi en stro kan leveren!

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 15:48

De gezondheid van jouw merries en veulens gaat voor. Maak hem duidelijk dat hij moet kiezen: of zijn paard bij jou op stal laten en geen wedstrijden, of zijn paard bij je weghalen tot de epidemie over is. Ik vind niet dat je het risico kan lopen dat je eigen paarden besmet raken, gewoon omdat je geen ruzie wil. Hij heeft zelf een eigen stal, dus het is niet zo dat zijn paardje opeens "op straat" staat. Tenzij de wedstrijden afgelast worden, zal hij wel willen blijven deelnemen, dus dan moet je gewoon weigeren dat zijn paard zolang bij jou en je merries staat.

Xyris

Berichten: 9447
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-03 22:50

Rhinopneumonie
Rhinopneumonie bij het paard wordt veroorzaakt door een Herpesvirus en kent een drietal verschijningsvormen:

De ademhalingsvorm.

De abortusvorm.

De neurologisch( verlammings) vorm.

Een typische eigenschap van het Rhinovirus is dat het dieren kan infecteren, zonder dat deze dieren ziekteverschijnselen tonen.

Een andere typische eigenschap van het virus is, dat het zich in het lichaam verborgen kan houden om bij voor het paard stressvolle omstandigheden alsnog de kop op te steken.

ad 1. De ademhalingsvorm

De ademhalingsvorm toont zich net als de influenza als een virusinfectie van de voorste luchtwegen, met koorts en algemeen ziek zijn en eventueel dikke benen.

De koorts kan zich met 2 pieken presenteren. Als complicatie kan een longontsteking ontstaan. Besmetting ontstaat vooral in het directe neuscontact met andere paarden.

Preventie is mogelijk middels een enting, die echter minimaal 2 keer per jaar moet worden gegeven. Belangrijk is ook dat de enting als groepsenting wordt gegeven. Het enten van 1 paard in een groep paarden die niet geënt worden tegen de rhino lijkt niet zinvol.

ad 2. De abortusvorm

Drachtige merries, die geïnfecteerd worden met het rhinopneumonievirus, kunnen aborteren.

Belangrijke preventieve maatregelen zijn:

weinig/geen contact met andere paarden.

enten van de drachtige merrie op de 3e, 5e, 7e en 9e maand van de drachtigheid.

ad 3. De neurologische vorm

Deze vorm zou vooral ontstaan als virusdeeltjes zich binden aan door het paard geproduceerde antistoffen. Aan de combinatie virusdeeltje-antistof kan zich nog een derde stof binden, waardoor een groter deeltje ontstaat, welk vast kan lopen in bloedvaten, die naar zenuwvezels lopen.

Door een tekort aan bloed sterven de zenuwvezels af en ontstaat de beruchte verlamming van de spieren van de achterhand.



Misschien zegt dit je genoeg...
Groetjes Tessa