Waar heb je t meeste geleerd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Waarvan heb jij t meeste geleerd?

Verzorpaard
29 (27%)
Manege
7 (6%)
Eigen paard
57 (54%)
Anders
12 (11%)

Totaal aantal stemmen: 105


Aifa

Berichten: 1037
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Arnhem

Waar heb je t meeste geleerd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-03 12:36

Ik heb vanaf mn 9e (8 jaar lang al met al dus) op de manege paard gereden, ik kreeg daar heel goed les en heb dressuurmatig heel erg veel geleerd!
MAAR ik heb nu ongeveer een half jaar een eigen paard en ik merk dat ik daar nu al veeeel meer van heb geleerd dan van die 8 jaar op de manege.. Qua rijden maar vooral qua verzorging. Je bent nu veel meer bezig met je paard en aangezien Raysa geen makkelijke is, leer ik nu ook heel veel met t rijden.
Ook werk ik in de zomervakanties op een rijstal op Ameland (De Blinkert) en daar leerde ik ook al veel erbij over het paard zelf.
Ik denk dat maneges (of is dat bij jullie maneges anders?) meer aandacht moeten besteden aan het paard en de verzorging (en dan niet alleen t poetsen en opzadelen van een paard)
Want ik kocht Raysa en kwam er toen pas achter wat een eigen paard hebben EN onderhouden allemaal inhoudt!
Niet dat ik er spijt van heb, dat zeker niet Lovers

Ben gewoon nieuwsgierig wat jullie vinden


SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 12:48

Van sjaak natuurlijk. Er is niemand zo streng als hij. Dus van mijn eigen paardje

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:27

Tja, ik heb "anders" in gevult. Ik heb het meeste van Dennis geleerd. Eerst een jaar als verzorg paard en nu al meer dan een jaar als eigen paardje.
Maar van Dien, Tammy, Max, Floor, Nimber, Paulien, Tamaartje en de rest(verzorg paardjes) heb ik ook heel erg veel geleerd.

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:49

Ik heb op de manege de basis geleerd, zodat ik nu wel aardig weet wat ik met een verzorgpaard aan moet. Ok, ik kan nu veel meer dan toen ik nog 1X per week op een manege-pony reed, maar ik heb daar wel het begin geleerd. En zonder goed begin kom je nergens. Vandaar dat ik de manege heb ingevuld.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:55

Ik heb eigenpaard geschreven maar dat was een verzorgpaard waarmee ik mocht doen alsof het mijn eigenpaard was.
Ik ben er zelfs mee op vakantie geweest.Met dit paard heb ik wedstrijden gereden bij de rijvereniging gezeten en uiteindelijk priveles gekregen.
Ik heb van dit paard echt leren rijden eerst hoe het niet moet en (imo) nu hoe het wel moet.
pas daarna heb ik een eigenpaard gekregen

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:56

op de manege waar ik eerst reed heb ik eigenlijk bijna nix geleerd. daar ben ik na 4 jaar (ik was toen 10 of 11) ook weggegaan omdat ik meer wilde dan duffe rondjes achter elkaar sjokken. op de manege daarna heb ik al meer geleerd, maar daar ben ik weggaan omdat ik een verzorgpony kon krijgen. ik moest daar wel voor betalen en moest van ons mam dus kiezen. dat werd natuurlijk een verzorgpony, waar ik elke dag op mocht rijden. daar heb ik wel veel geleerd. ik reed daar soms ook andere paarden en kreeg het laaste jaar ook les.
maar sinds ik loulou zelf heb gekocht en tegenover mijn lesgeefmens gestald sta leer ik gewoon het meest. ze geeft me regelmatig les en soms ook op haar eigen paarden en daar leer ik gewoon heel veel van. ik merk echt dat ik vooruit ga met rijden.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 13:56

Ik heb als kind 9 rijlessen op een manege gehad en that's it. Daarna verzorgpony's die ik zelf inreed. Daar heb ik pas rijden van geleerd.
De eerste wilde alleen maar voorwaarts als de eigenaar erbij was. Wie had wie nu voor de gek? Haha!
ik heb een vaste zit hierdoor gekregen en veel gevoel. M'n houding is niet altijd goed.

Vietjuh
Berichten: 259
Geregistreerd: 17-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 15:13

Dennis schreef:
Tja, ik heb "anders" in gevult. Ik heb het meeste van Dennis geleerd. Eerst een jaar als verzorg paard en nu al meer dan een jaar als eigen paardje.
Maar van Dien, Tammy, Max, Floor, Nimber, Pauleen, Tamaartje en de rest(verzorg paardjes) heb ik ook heel erg veel geleerd.


het is Pauleen toch?

prompter

Berichten: 11076
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 15:35

Bij de draversentrainementen heb ik het meest geleerd, vooral over de gezondheid van paarden, kreupelheden, voeren, soorten beslag enz.
Het meest over rijden heb ik geleerd bij Manege Prinsenstad in Delft.
Het meest over hoe in te spelen op het karakter van paarden "van" Pat Parelli.

Mijn stem in de poll was dus "anders" Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 15:48

Aangezien ik nooit eigen paarden heb gehad, heb ik erg veel geleerd van de verzorgpaarden die ik heb gehad en nog steeds doe. Het is heel erg anders als dat je op een manege rijdt. Je leert alle kleine dingen en natuurlijk ook de belangrijke dingen die met paarden te maken heben om maar een voorbeeld te noemen: voorkomen van stalondeugden, voeromstdandigheden*hoeveelheid, wanneer, welk voer enz.*
Maar ik vind ook dat een forum zoals Bokt.nl erg van pas komt, je kan namelijk op een makkelijke manier met elkaar comuniceren en dingen vragen als je ergens mee zit of iets niet weet. Ik heb veel nuttige dingen voorbij zien komen. En je kan ook merken welke mensen er "serieus" rijden en welke mensen zich zo voordoen. Erg leerzaam allemaal Lachen

Tinne

Berichten: 13717
Geregistreerd: 07-11-01
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:04

Ik ben begonnen op een manege, na 4 jaar besloten ze met die manege te stoppen en wilde ze doorgaan met een stoeterij/springstal. Toen hebben ze mij gevraagd om te blijven helpen, als groom. Dat heb ik gedaan...
En ik ben heel blij dat ik dat heb gedaan. Er kwam een internationale springruiter op die stal werken, waar ik een paar keer in de week les van kreeg *gratis*.
Van een pennymeisje die het al geweldig vond dat ze een groot paard mocht poetsen, ging ik naar iemand die vol zelfvertrouwen op een dekhengst ging rijden. Iets wat ik nooit had gedaan als ik Grant niet had gekend, hij heeft heel veel angsten van mij overwonnen.
In de 2 jaar dat ik voor hem heb gewerkt, heb ik veel meer geleerd dan in mijn periode van de manege...
Nu heb ik mijn eigen paard gekocht, waar ik ook al veel van heb geleerd. Niet qua paardrijden zelf, maar om meer verantwoordelijkheidsgevoel te hebben. Klinkt misschien heel stom, maar zo is het wel...

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:06

Dat is ongetwijfeld mijn verzorgpony geweest. Ik twijfelde nog tussen "verzorgpaard"of "eigen paard", maar de meeste ervaring heb ik toch met mijn welsh opgedaan.
Je leert toch verantwoordelijkheid te hebben voor je dier. Elke dag moet je er heen.
Rijtechnisch heb ik veel meer gehad aan de manege en de stal waar ik gewerkt heb, maar dat vind ik minder belangrijk dan weten hoe je paard in elkaar zit en de verantwoordelijkheid die je voor hem/ haar moet hebben.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:09

Ik heb eerst jaren op een manege gereden,maar in de paar maand dat ik nu (1x in de 2 weken) priveles heb,heb ik al minstens zoveel geleerd!
Die priveles heb ik nu op m'n eigen paard,op de manege reed ik op manegepaarden.

Zilly
Berichten: 3037
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: ZTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:11

Ik heb het meeste geleerd van het pony'tje van me nicht, een welshje, zeer ontdeugend, en met een sterke eigen wil. Als het op lessen aankomt heb ik het meeste geleerd van de instructeur van me nicht. Hij is namelijk jury geweest vroeger en nu geeft hij les op een manier dat prettig voor jou en je paard is. Bij hem leer je denken als een paard, en je moet leren echt 1 te worden met je paard. Hij heet Wim, hoe die verder heet weet ik niet.

Groetjes Zilly

LianneJantje
Berichten: 487
Geregistreerd: 22-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:26

Het meeste heb ik geleerd van mijn verzorgpaardjes. Ik mocht er alles mee, waren bijna eigen paardjes. Zeker van mijn verzorgshetje heb ik veel geleerd. Omdat we vaak zonder zadel reden en shetjes lekker hobbelen is mijn zit echt goed. Maar ook op mijn manege heb ik aardig wat geleerd vooral in het springen!

Meryl

Berichten: 2435
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Tolbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:46

ik leer het meest van prive les met mijn eigenpaard en les op de paarden die ik voor iemand anders uitbreng. in zo`n les wordt continu op je gelet en word je constand op je fouten gewezen, in een manege les is dat niet haalbaar want daar rijd je vaak op andere pony`s en zit je met meerdere mensen in de les. met je eigenpaard kun je wat opbouwen en je kan trainen om iets te berijken dat wordt op een manege toch moeilijk denk ik .

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:52

Ik heb een aantal jaartjes (2,3) op de manege gereden daar niet echt heel veel geleerd tenminste zeker het laatste jaar niet!
Daarna heb ik heel veel vn magnifiek geleerd en nu ook zeker van Valentina!! Lovers

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 18:05

op de manege heb ik alleen maar leren stappen, draven en galoperen enzo. De rest heb ik op de friezen geleerd. Ik kan niet zeggen dat ik op een specifiek paard het meest heb geleerd, ik heb er zoveel gereden, maar altijd bij mijn "eigen" instructrice, aan haar heb ik al mijn "kennis" te danken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 18:23

Ik heb het meest geleerd van Lois en mijn huidige instructrice. Voor Lois had ik ook al een eigen paard en daarmee stond ik op de manege waar ik vroeger ook manegelessen had gereden. Ik heb het daar goed naar mijn zin gehad maar er eigenlijk niets geleerd. Ook niet met mijn eigen paard en de privelessen die ik nam.
Met Lois kreeg ik ineens te maken met een heel ander type paard dat ook een andere aanpak vereiste. Op de manege was er niet de kennis en kunde om mij daarin te begeleiden. Zo kwam ik van de recreatieve kant van het rijden terecht in de wereld van de sport. En dat is een wereld van verschil!

Frankinero

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-06-02
Woonplaats: Rozenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 18:35

Ik heb de basis op de manege geleerd maar het meeste van mn eigen pony en paard. En van het rijden op heel veel verschillende paarden. Soms rij ik 5 of 6 paarden per dag. EN daar leer je heel veel van hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 19:13

Ik heb het meeste geleerd bij een paar kleine handelstalletjes.
Daar reed ik paarden in en reed ik verpeste paarden.
Daar zaten veel verschillende karakters tussen.
Van drammers tot super gevoelige heethoofden.
Daar heb ik veel geleerd om naar het paard te kijken en aan te voelen en vandaaruit te gaan rijden.

Maar die paarden werden allemaal verkocht als ze lekker liepen.
Dus verder als B/L nivo reed ik toen niet.

Dus hogere dingen, zoals keertwending was voor mij nieuw.
dat heb ik dan weer op Kawa geleerd.
Dus daar heb ik ook veel van geleerd.

Maar het meeste toch op al die verschillende paarden.

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 19:16

Op de manege leerde ik ook wel veel (heb ik 2 jaar op gezeten)
Maar daar leerde ik "tot" en niet verder.
Altijd dresuur dresuur dresuur.
Nu rij ik dan bij [naam] Ver. fries Iris en daar leer ik nog meer dan dat ik geleerd heb op de manege.
Dus van mijn verz. paard.
Mijn eigen pony kent alles al wat ik haar geleerd heb dus ik kan niet verder op haar.
Wel voor recreatie natuurlijk!
Want dat heb ik op haar geleerd!
En een klein beetje springen Knipoog
Doei,
[naam]

rooslover

Berichten: 2104
Geregistreerd: 25-11-02
Woonplaats: Maasdijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:22

Ik heb al vanaf me 7e prive les gekregen..Ik heb daar heel erg veel van geleerd..ook van me pony's ze waren niet de makkelijkste en dat was denk toch een goed begin..omdat je gelijk weet wat aanpakken is!..
Ik rij nu nog steeds bij dezelfde instructice..en nu ook nog bij een ponyclub!! Alleen ik vind prive veeeel fijner..

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:27

Ik heb verzorgpaard ingevuld. Ik heb leren rijden bij een vrouw met allemaal pony's waar ik de pony's ging verzorgen en les kreeg. Later ook met verzorgpony's gelest bij de manege en van een goede instructeur (en Z-jurylid) in een groepje les gehad. Andrew heb ik ook eerst verzorgd vor ik hem kocht. Ik denk dus dat verzorgpaard of eigen paard in bepaalde gevallen op hetzelfde neerkomt. In elk geval wat betreft verzorging en rijervaring, in mindere mate (financiele eind)verantwoordelijkheid.
Bij die vrouw leerde ik al voeren op het oog/naar behoefte en beoordelen wanneer een paard naar de hoefsmid moet, geven van wormenkuren en afspuiten e.d. Wat dat betreft heb ik in de jaren wel meer ervaring opgedaan, maar vooral omdat je ouder wordt... Kwa rijden leer je het meest met goede instructie in een klein groepje... Zodat iemand je goed in de gaten houdt en direct kan reageren en controleren.

Henla

Berichten: 2099
Geregistreerd: 13-10-02
Woonplaats: Rijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:40

Op mijn eerste manege heb ik niet veel bijzonders geleerd. De 2e leerde ik iets meer. Maar waar ik nu rijd heb ik in een paar lessen al veel geleerd. Verder help ik in de vakanties op een paardenbedrijf waar ik ook wel veel heb geleerd. Maar het meeste heb ik nog op mn stage geleerd waar ik nu loop. Verder hoop ik heel erg veel te gaan leren van mn eigen paardje