Haflingers voor western?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nemesis

Berichten: 265
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Vught

Haflingers voor western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-03 22:20

Wij moeten voor school een verslag over haflingers en western maken, maar waarom is de haflinger geschikt voor western? van welke vereniging(en) kan je lid worden?

Rijden er hier mensen western met hun Haflinger en waarom? dit is wel leuk om in het verslag te verwerken. Een foto erbij zou helemaal super zijn! Haha!

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-03 22:45

Pb Cowgirl even! Of Sizzy (haf wordt niet meer western bereden btw)

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 01:36

In mijn profiel staan 2 foto's van Mander als westernhaf. Mijn buuf rijdt hem op de foto's. Zij heeft zelf ook een haflinger waar ze vrij hoog pleasure en horsemanship mee rijdt en al diverse prijzen heeft gewonnen. Met Mander ben ik (nog) niet fanatiek aan het western rijden, nu eerder de basisbeginselen. Van het voorjaar gaan we serieus lessen! Haha!

De vraag waarom een haf geschikt is voor western? Waarom niet? Haha! Elk paard is er geschikt voor, alleen heeft de een een betere aanleg dan de ander. Met haffies (en Fjorden oid) is meestal zo dat ze in elke tak van de sport uit kunnen komen, maar niet op heel hoog niveau kunnen komen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk! Haha!

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 02:29

Calemity_jane is momenteel Nederlands kampioen Western Horsemanship amateurs met haar haflinger Pablo.
Haflingers zijn dus zeer zeker geschikt! Zelf heb ik ook twee haflingers western bereden.

Mirjam

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:08

Hafjes zijn heel geliefd in de westernsport hoor, doen het goed! Er is zelfs een haf die op redelijk hoog niveau meeloopt in de reining. Is geloof ik wel een uitzondering, maargoed. Je kunt je registreren bij de WRAN (www.westernhorseworld.com). Die organiseren veel wedstrijden waar je met je haf aan mee kunt doen. AQHA en APHA georganiseerde wedstrijden kun je niet aan deelnemen met een haflinger.

Esther, binnenkort moet ik echt een keer bij je langskomen

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 16:50

Ik rijd op de manege vaak op een haflinger (in mijn profiel staat een foto)
Hij is heel goed in pleasure, en ook reining kan hij redelijk. Een echte goede stopper is het niet, daar heeft hij geen aanleg voor *en geen slidingijzertjes Knipoog*. Spinnen kan hij wel, niet zo heel snel maar hij doet het wel netjes enzo.

Ik denk dat het ook aan het onderdeel ligt wat je met een haflinger wil doen. In pleasure of trail kan je volgens mij in principe met elk ras wel hoog komen, in de reining word dat toch wat moeilijker. Maar ook daar heb je natuurlijk uitzonderingen in.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 19:02

elk paard kan in principe westernpaard worden.
Western is een manier van rijden net als dressuur.

Maar net als bij de dressuur zal een bepaald type /ras paard er meer geschikt voor zijn als een ander.
Dus de een zal de top wel halen en de ander niet.
Daarnaast is een goede ruiter en goede begeleiding zeer belangrijk.

De meeste haflingers zijn koelbloedig in de kop en willen graag leren en werken. Van oorsprong zijn het immers echte werkdieren die in de bergen werden ingezet.
Vaak vanwege hun koelbloedige karakter zijn ze gechikt voor het westernrijden.
Maar zelf denk ik dat de meeste mensen de haflinger western scholen en er verder recreatief mee omgaan en geen behoeftes hebben om de top te bereiken.

Over verenigingen kan ik je weinig vertellen, plaatst eens een link naar het westernforum daar zitten mensen die regelmatig starten.

mrnino

Berichten: 995
Geregistreerd: 30-11-02
Woonplaats: Een plaatsjuh bij `t ijsselmeer ENKHUIZEN !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-03 20:40

waarom is het een plobleem ?????
alle paarden kunnen western bereden worden.