Leer verven??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-01 10:12

Hoi,
k zat net een beetje in de divoza te bladeren, en las bij de zadelvet enzo, een vet die niet was voor 'geverft leder'. Nu mijn vraag dus: Kan je leer verven?? Ik heb nu namelijk een bruine Stubben Siegfried, en die wil ik graag zwart hebben.. dus dat zou een uitkomst zijn..

Natascha

Berichten: 6847
Geregistreerd: 07-02-01
Woonplaats: Ankh Morpork

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 10:29

zou ik niet doen, want meestal geeft dat af. ik heb ooit eens (toen ik 8 jaar was ofzo) m'n bruine schoenen zwart geverfd en dat ging er bij de eerste de beste regenbui al vanaf. of je moet eens bij een zadelmaker adviseren of ze daar speciale verf voor hebben.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 10:41

Al het zwarte leer is geverfd, want leer is van nature altijd bruin.

Echter, normaal wordt het geverfd tijdens het bewerken, als je het nu gaat verfen heb je een kleine kans dat het blijft afgeven en krijg je na verloop van tijd heel lelijke slijtplekken onder de beugelriemen en op de zit.

Als je het toch wil doen kan je er speciaal spul bij Fugers voor krijgen, moet je zelf een klein flesje meenemen, wij gebruiken het namelijk heel af en toe op het tweespan tuig van mijn ouders.

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 10:46

Ik zou het niet doen. Heb laatst een geverfde Stubben gezien, en dat was echt niet mooi. De verf ging er gewoon met lappen weer vanaf. Daarbij kan het lijkt mij ook nog wel eens afgeven.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 11:23

Ik heb van die zwarte beugelriemen, maar die waren dus ook geverfd, want op sommige plekken worden ze nu weer bruin. Ik zou zelf niet aan gaan lopen klooien met verf, want anders gaat het afgeven. Ik denk dat je beter een zwart zadel kan kopen, dan heb je daar geen last van.

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 15:41

Er bestaat van dat speciale tuigverf om je tuig weer zwart te krijgen. Maar om daar nou een heel zadel van kleur mee te laten veranderen???

Zwart leer word heel anders geverfd, dat laten ze uren er in trekken en is moeilijk werk.