Verkoper blijft aansprakelijk?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Verkoper blijft aansprakelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-03 23:45

In hoeverre blijft een verkoper van een paard aansprakelijk.
Het klikt niet met het paard.Moet de verkoper hem terugnemen?Is het goed als de verkoper een ander paard aanbied?Wat als koper eigelijk helemaal geen paard meer wil?
Kan een paard na de koop gekeurd worden (klinisch) en op grond daarvan worden teruggebracht, of had hij het echt voor de koop moeten doen?
Laten we ervan uit gaan dat er een afspraak is gemaakt dat koper een ander paard mag kiezen uit de stal van verkoper, indien er problemen zijn.

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:08

Wettelijk gezien kan de koopovereenkomst alleen ongedaan gemaakt worden door een verborgen gebrek en dat het niet klikt valt daar niet onder.

StalDoorstap

Berichten: 6691
Geregistreerd: 19-04-02
Woonplaats: Zundert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-03 00:11

Kayla schreef:
Wettelijk gezien kan de koopovereenkomst alleen ongedaan gemaakt worden door een verborgen gebrek en dat het niet klikt valt daar niet onder.

Weet je dat heel zeker???
Stel een paard loopt kreupel na een buigproef.Is dat een verborgen gebrek?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:14

Lijkt mij dat je altijd voor koop moet keuren (en niet na). Of anders in de proeftijd.

Maar goed: uitgaande van jouw voorbeeld: ik denk dat de koper dan een nieuw paard mag uitkiezen bij de verkoper.
Kreupel na buigproef lijkt me geen verborgen gebrek (erg verborgen is het nl niet..). Bij verborgen gebrek denk ik meer aan luchtzuigen, stand benen, zwakke achterhand etc. etc. (zaken die de verkoper direct had kunnen vragen/onderzoeken maar dat heeft nagelaten).

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:15

Ja dat weet ik zeker.
Wel als de verkoper er vanaf wist, anders ligt het moeilijk.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:34

mijn ervaring is dat je voor de definitieve koop een keuring moet laten doen... bij afkeuren komen de kosten voor rekening van de verkoper, bij goedkeuring van de koper.

Als je echt met die stal hebt afgesproken dat je een ander paard krijgt als het niet klikt of om een andere reden waarom je het paard zou wegdoen, dan is de stal naar mijn weten niet verplicht jou je geld terug te geven... tenzijn dat speciaal in het koopcontract vermeld staat.

Probeer evt. een proeftijd zonder wederzijdse verplichtingen af te spreken... heel belangrijk: Laat het paard keuren door een veearts die je zelf aan wijst... en wees zelf aanwezig bij de keuring.

Maar als het niet klikt en er staat in het contract dat je terug mag brengen en een ander paard (zonder bijbetaling!) mag uitzoeken, dan is de verkopende partij naar mijn mening verplicht jou een ander paard uit te laten zoeken, met dezelfde voorwaardes over een proeftijd...

Kayla

Berichten: 11273
Geregistreerd: 20-10-01
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:36

SmithsGirl schreef:
Als je echt met die stal hebt afgesproken dat je een ander paard krijgt als het niet klikt of om een andere reden waarom je het paard zou wegdoen, dan is de stal naar mijn weten niet verplicht jou je geld terug te geven... tenzijn dat speciaal in het koopcontract vermeld staat.


een mondelinge overeenkomst is ook bindend, maar vaak lastig te bewijzen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-03 00:47

klopt ja.... (memo-recorder??????? of is dat illegaal verkregen bewijsmateriaal?)