Wat een ***KNOL trailerprobleem alweer!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Wat een ***KNOL trailerprobleem alweer!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-03 19:50

Hallo,

Ik was zo fanatiek om een startkaart aan te vragen.(die is onderweg als het goed is).
En zo fanatiek om een leuke 2 e hands trailertje te kopen maar nu................

Mecie mijn paard heeft trailer angst en dat is natuurlijk erg en zielig genoeg.
Nu ben ik al aan het oefenen om haar gewend te laten raken met de trailer.
Steeds als er een trailer aan komt rijden om het erf ga ik met haar erheen en laat haar alles bekijken.
Zo kan ze zien dat ook andere paarden eruit komen maar er ook zo in lopen.
Nu moet ik je zeggen dat ze het wel rustig opvat al dat gedoe en gestamp er omheen.

Mecie is nu 8 jaar en met de vorige eigenaar heeft ze een rottige ervaring gehad met een trailer.
Ze konden haar niet uit de trailer krijgen dus hebben ze geprobeert haar te draaien in de trailer.
En dat is helemaal verkeerd afgelopen.
Ze heeft de hele trailer aan gort getrapt en uiteindelijk er wel uit gekomen.
Sinds die tijd en dat is 5 jaar geleden heeft ze niet meer in een trailer gestaan.
Ze wil er ook niet meer in (maar dat is niet zo vreemd)

Na al dat geoefen gaat het redelijk goed en ben ik best tevreden.
Ik kan op de klep gaan staan springen en doen en dat vind ze al niet eng meer.
Ze wil met haar voetje ook al op de klep staan maar dan houd het ook helemaal op.

Hoe nu verder........ik ga de goede kant op en wil haar vertrouwen niet misbruiken.

Vrachtwagentje of grote vrachtwagen stapt ze zonder moeite in?!?!

Wie weet raad??

Ik heb ook al veel gelezen over de 'klik' methode die ze ook bij honden gebruiken en dat moet heel erg goed zijn.
Wie heeft er hier meer informatie over en hoe kan ik aan zo'n klikertje komen??
Klikertje is vaak zo'n klik kikertje die je ook als speelgoed hebt maar ik kan ze nergens meer vinden.

Alle info is welkom .

Groetjes: Corina

P.S : wie heeft meer van dit soort paarden situatie mee gemaakt en is het ooit goed gekomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:11

Je paard is vooral heel angstig. Dat krijg je er alleen maar uit met geduld en vertrouwen. Ik denkn dat dit een heeeel lange weg wordt. Als je je paard een maal in de trailer hebt staan begint het volgende probeem: je paard er rustig uit laten stappen.
Waarom probeer je voor die paar wedstrijdjes geen vrachtwagentje te huren? Dat lijkt me een veel betere oplossing.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:11

Clicker kan je gewon in de dierenzak kopen. Het principe werk zo: op het moment dat het paard de gedraging doet die jij wil hebben (in jouw geval dus de trailer ingaan), dan geef je ene klik en wat lekkers. Iedere keer op het moment dat ie iets goeds doet (en in het begin is dat kijken naar de trailer, daarna een stapje rchting trailer, een voetje op de laadplank, twee voetjes, drie voetjes, vier voetjes, meer in de trailer, stilstaan in de trailer enz. dan klik je, maar echt hele kleine stapjes. Op zo'n manier leert ie dat de trailer niet eng is, dat ie braaf is als hij de trailer in gaat.
In het boek dat ik had stond ook hoe je de clicker moet laden, dat mag iemand anders typen (lamme vingers)

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:20

Ik heb zelf gelukkig een pony die helemaal niets om een trailer geeft, maar miijn schoonzus haar volbloed was ook 'bang'. Het was een stukje angst, maar toen ze zag dat ze er misbruik van kon maken gebeurde dat ook.

Meestal is en blijft het echter angst. Mijn tips:

Zet een ander, rustig paard of pony alvast in de trailer ( en neem die ook mee naar de wedstrijd als het kan)

Wordt vooral zelf niet 'bang' voor trailerladen.

Zorg dat er wat hooi of brok voor haar klaarstaat in de trailer.

Laat de zijdeur open...dan kan ze buiten zien, sommige paarden zijn claustrofobisch

Laat haar er eerst eens gewoon een tijdje instaan en laad haar dan weer uit...volgende dag nog eens.

anke2002

Berichten: 810
Geregistreerd: 01-11-02
Woonplaats: Sneek city

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 20:54

Apollo had eerst ook een beetje trailerangst, maar dat kwam denk ik doordat hij nog bijna nooit in een trailer was geweest. De 1ste x wilde hij er helemaal niet in, hij bleef zelfs al 5 meter voor de trailer staan en wilde echt niet meer vooruit! toen ben ik maar gestopt.
de x daarop wilde hij wel de trailer in (!), wel met biks en allemaal lieve woordjes, maar hij rende er net zo hard weer uit! was niet zow'n fijne ervaring.... dit heeft hij zow'n 2x gedaan. Toen hebben we het nog een tijdje met biks gedaan en nu loopt ie er (meestal) zonder biks super in!
Ik denk dat je het gewoon rustig met hem op moet bouwen en hem super belonen als ie 1 stapje in de trailer zet! succes *LOL*

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 21:44

Hai,

Ik weet niet of je de mogelijkheid heb je trailer in een paddock of iets te zetten.
Je kan dan je paard erbij zetten en voer(hooi)op de laadklep leggen zodat ze vertrouwd raakt ermee.
Na een dag of wat leg je het voer hoger en daarna in de trailer vrij vooraan en zo ga je steeds verder de trailer in.
Laat het paard geheel op eigen houtje het vertrouwen terug winnen.
Ga ze erin om te eten prima,wil ze eruit ook goed,laat het dier vrij.
Dit kan echter best wat dagen duren maar het dier overwint zelf de angst en dat is de beste methode op den lange duur.
Is het trauma echter erg diep dan weet ik niet of dit nog effect zal hebben.
In ieder geval zou het een mooi begin zijn op de volgende fase(clickertraining)om met jou de trailer te durven betreden en weer uitlopen.

Als ik je verhaal zo lees dan zal het een tijdje nodig hebben om het vertrouwen te herstellen,ik wens je veel succes.

Smousje.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:13

hey een tijdje geleden stond er in Bit ook een artikel over een paard dat de trailer niet in wou. Ze hebben dan een expert er naartoe gestuurd om te helpen (ik dacht dat het Emiel Voest was, maar ben niet meer zeker) hij liet het paard dan eerst wennen in de bak dat hij moest volgen. Zodra hij dat deed, moest ook tussen smalle staanplaten door. Die waren redelijk hoog (even hoog als trailer) daarna als dat goed ging, was er een zeil overgelegd, zodat het volledig overdekt was. Opnieuw paard erdoor, en ook laten halthouden. Op het einde liep het paard de trailer vanzelf in. Maar het volledige proces weet ik zo niet, dat staat in een Bit van een van de vorige jaren. Als je er in geïnteresseerd bent, kan ik het opzoeken, ik heb hem boven nog ergens liggen.
veel succes alvast!
xxx

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-03 23:28

Ik heb een pony gehad die er wel in wou, maar er niet uit... da's echt een ramp, moest ook omgedraaid worden. Ik zou dus zeker maar professionele hulp inschakelen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 08:58

Het grootste probleem waar iedereen overheen kijkt/leest is het achterwaarts gaan. Het paard wil er niet in omdat het weet dat het daarna weer achteruit moet.
Ik zou dus eerst met gewoon rijden het achterwaarts onder handen nemen, zodat dit een normale gang voor hem/haar wordt. Tijdens het oefenen kun je hem tussen balken door laten lopen (gericht achterwaarts gaan).
Tzt kun je mbv hindernissen de balken hoger leggen en evt een zeil eroverheen hangen om zo muren te creeren. Dit alles nog steeds onder het zadel.
Dit kun je afwisselen door aan de hand ook deze hindernissen te nemen.

Ben eenmaal aan het traileren toe, dan adviseer ik om te beginnen met een 2-paards trailer. Deze zijn een stuk breder en heeft het paard iets meer speelruimte (ik weet niet hoe groot je paard is).
Laad altijd met zn 2-en en laad alleen op momenten dat jij niet gestressed bent en het paard ook niet. Bv na het rijden of na lekker ontspannen buiteritje. Combineer het laden dus met iets leuks.

En als dat allemala niet werkt kun je altijd nog een trailer kopen met een kep aan de voorkant, de ideale oplossing voor dit soort paarden, vooruit erin, vooruit eruit. Ook misschien idee om met zo'n trailer te oefenen.

Succes en neem de tijd ervoor.
Viv

cojo79
Berichten: 3577
Geregistreerd: 27-08-01
Woonplaats: ergens in nl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-03 12:37

Achterwaarts aan de hand en onder het zadel is geen probleem.

Ik oefen ook in een smal gangetje het stil zetten en het achterwaarts gaan en dan gaat het allemaal goed.

Ze is bang denk ik om eruit te gaan dat ze van de klep valt of zoiets.

Ik zal in ieder geval jullie raad opvolgen en alles uitproberen.

Manon 2

Berichten: 2783
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 13:39

Corina, je weet wat er is gebeurd. Je paard is echt niet bang om van de klep af te vallen, ze is gewoon bang voor de trailer in het algemeen, ze heeft een erg slechte ervaring ermee opgedaan.

Je kunt dit inderdaad samen met iemand als Emiel Voest gaan oppakken, dan train je samen met je paard. Het is natuurlijk van belang dat ze er met jou inloopt en niet alleen met de trailer.

Dit wordt een heel lang verhaal. Het idee om de trailer in de wei of in de paddock te zetten is een goede start. Eigenlijk zou je gewoon elke dag moeten oefenen. Voer geven vlak voor de laadklep, dan voer op de laadklep en zo langzaam verder. Dit vergt veel tijd en geduld, als je dat niet hebt, dan zal het je niet gaan lukken.

mariskaLover

Berichten: 1245
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 19:49

je zou ook kunnen denken dat misschien je paard gewoon bang is voor kleine ruimtes..
dit denk ik omdat je in je verhaal beschrijft dat je paard wel in een vrachtwagen durft..
dit komt denk ik omdat die dan meer ruimte heeft?
nu zat ik te denken als je nou eens 2 stalen buizen neemt en haar in de stal zet..
als je dan smane met een vriendin of een van je ouders die buizen langs haar lichaam brengt krijgt ze dat gevoel misschien dat ze in de trailer staat..
zorg dan wel dat iemand haar vast heeft of dat ze vast staat..
en zorg dat je het langzaam aan doet niet direct de buizen tegen haar lichaam aan brengen..
elke x belonen als het goed gaat..

en wat er al eerder gezegt is misschien heb je een paddock dan zou je de trailer daarin kunnen zetten zodat het dier zelf eraan zou kunnen wennen..
of een bak?

succes ermee ik dank wel dat het ff kan duren maar dat geduld zal je wel moeten hebben..

Signe

Berichten: 5807
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Kraaienest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 19:56

Soory MAriskalover, maar ik vind dat niet zo een goed idee... Teneerste is de stal een plek waar een paard zich veilig moet voelen. Zonder uitzonderingen! Ten tweede kan ik honderd en een dingen bedenken die er mis kunnen gaan in een stal met 1 paard 2 meisjes en 2 stalen buizen...

Manon 2 haar advies is veel beter en lijkt me de enige juiste manier...geduld en liefde ( en een beetje voer!)

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 20:46

corina schreef:
Ik oefen ook in een smal gangetje het stil zetten en het achterwaarts gaan en dan gaat het allemaal goed.

Dan is ze dus gewoon bang van de trailer.
Ook logisch, na zo'n slechte ervaring.
De manier die ik zou gebruiken is idd veel geduld en liefde, eindeloos lang.
Zet de trailer in de paddock, ga zelf op het randje zitten met voer, en laat haar zelf komen kijken, als ze nog niet op de laadklep hoeft te staan, komt ze waarschijnlijk wel.
Zo moet je het steeds verder uitbreiden, door wat verder naar binnen te gaan zitten, zodat zij een voetje op de klep moet zetten.
Laat haar zelf het intiatief nemen, dan krijgt ze vanzelf wat meer vertrouwen, het is alleen nog een lange weg te gaan!

mariskaLover

Berichten: 1245
Geregistreerd: 07-01-03
Woonplaats: utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-03 22:35

ja idderdaad dapperdier! Verward
je hebt eigenlijk wel gelijk...
ik probeerde wat te bedenken sorry niet echt gelukt dus..