wat zouden jullie doen??

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

wat zouden jullie doen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-02 19:50

hallo

wat zouden jullie doen?
mijn toekomstige paard is bij de medische aankoop keuring afgekeurd maar wat moet ik er nu mee terug laten gaan naar de oude eigenaar of toch zelf houden ??
(wat de dierenarts erg afraad)
ze kwam niet door de buigproef heen en ze liep iets ongemakkelijk op de volte op harde ondergrond wat volgens de dierenarts betekent dat het niet helemaal goed zit met de hoefkatrol, maar hij zegt ook dat het voor het zelfde geld ook nog wel 5 jaar goed kan gaan....

wat zouden jullie doen??
groeten alja

Chantal

Berichten: 4910
Geregistreerd: 01-09-01
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 20:07

Ik weet niet wat je met dit paardje wil gaan doen?]

maar een kans geven kan altijd!
Laatst bijgewerkt door Chantal op 31-12-02 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 20:07

Geef haar een kans. Een buigproef zegt niets. Je kunt ook nog even foto's gaan maken....

maverick

Berichten: 1895
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 21:24

ik zou foto's maken.als ze niet kreupel loopt en de foto's zijn goed,dan waarom niet

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 21:49

Terugsturen. Niet aan beginnen. Tenzij je er natuurlijk al heel erg aan gehecht bent ofzo , anders zijn er nog genoeg hele leuke andere paardjes waar je wel een goed begin mee kunt hebben.

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 22:18

Is nog een keer laten keuren niet een optie?

Ik heb vaker gehoord dat een paard toevallig wat meer had gedaan dan anders en vervolgens afgekeurd is. Puur door spierpijn.

Probeer het nog eens zou ik zeggen. En als ie er dan nog niet doorheen komt...Moet je een keuze maken.
Waar heb je m voor nodig en kost ie veel...? Dat scheelt ook wel.

paardje

Berichten: 4405
Geregistreerd: 01-11-01
Woonplaats: Soesterberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-02 22:56

eerst nog een keer laten keuren, weer niet goed? meteen terugbrengen!

Indiana79
Berichten: 937
Geregistreerd: 14-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 14:23

Ik snap je vraag niet helemaal. Je laat hem toch juist keuren om te kijken of hij goed is, zodat je geen paard met gebreken koopt. Voor mij zou het heel simpel zijn, linea directa terug naar de vorige eigenaar. Zo'n paard, daar krijg je alleen maar last mee i.p.v. dat je er een leuk rijpaard aan overhoudt en ze hebben hem echt wel goed gekeurd, daar zou ik niet aan twijfelen.

Alja

Berichten: 25583
Geregistreerd: 05-10-02
Woonplaats: Emmercompas-cuum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-03 18:57

ik vind het wel erg moeilijk want het is echt een leuk paard en het klikt gewoon maar het is inderdaad niet verstandig om haar te houden.. maar nu maar hopen dat de eigenaar niet moeilijk gaat doen

groeten alja

karen
Berichten: 14
Geregistreerd: 21-12-02
Woonplaats: papendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 19:30

hoi,
volgens mij moet je dit paardje niet nemen, je laat het tenslotte niet voor niets keuren.
als je nu al weet dat er iets is dan begin je verkeerd. natuurlijk kan het een heel lief beestje zijn maar daar zijn er meer van. mijn vriendin is ook aan een verkeerd, niet goed gekeurd paard begonnen en na 1,5 jaar kon hij naar de slacht. door het gebruik, recreatief, werd het erger en kwam er aan het licht dat het niet langer kon. pijn is niet fijn en niet eerlijk tegenover je dier.Uiteindelijk had hij zo'n pijn dat hij niet meer wilde eten.Dat doet ook bij het baasje pijn. het afscheid is dan ook zo moeilijk.
DENK GOED NA WAT JE DOET.
succes. karen

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-03 23:46

Ik zou het paardje ook terug brengen, wat al meer gezegd is. Je weet niet waar je aan begint, zo'n paard brengt veel kosten met zich mee en raak je misschien snel weer kwijt.
Ik snap alleen niet waarom de eigenaar moeilijk zou doen, je hebt 'm toch laten keuren voor de aankoop en hij is toch afgekeurd?

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 01:40

Vraag jezelf eens af waarom je hem hebt laten keuren!
Geld teveel, of weten of je een gezond paard koopt (wat natuurlijk als hij goedgekeurd is ook nog geen garantie is). Ik neem aan voor het laatste, dus als hij dan afgekeurd wordt en de dierenarts raadt ook nog eens sterk af hem te houden, vanwaar die twijfel?
Klinkt hard en is natuurlijk een grote teleurstelling, maar bij een keuring zit het risico dat een paard afgekeurd wordt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 01:46

Tja, en iedere dierenarts kan bij een buigproef het paard kreupel buigen.

Ik zou foto's maken, en als daar niet op te zien is, gewoon kopen.
Kans is groot dat er evengoed banden en pezenproblemen aanwezig zijn. Maar hoe groot is de kans op HKO? En is HKO iets dat je met foto's kunt aantonen? JA.
Klinische HKO is een ander verhaal. Zoek ander maar eens op Antoine de Bodt, op Google of hier op Bokt.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 02:14

Na 2 keuringen ben ik niet meer 100% meegaand met het DA-oordeel. Eerst kocht ik een Haflingermerrie CIndy. Zij werd op belastingkreupelheid afgekeurd. Beide achterbenen.

Vervolgens kwam Mander en ook hij werd links voor op bealstingkreupelheid afgekeurd. Ik heb Mander toch gehouden, in de proeftijd ben ik hem flink gaan belasten. Als hij werkelijk beslatingkreupel is, moet hij na een week flink werken toch wel stok- en stokkreupel lopen. Niets van dat al, hij is alleen maar beter gaan lopen.

Nu heb ik hem 3 maanden en ook als ie een tijdje niks doet loopt ie gewoon zuiver.....

Als je al aan dat paardje gehecht bent kan je idd ook fotos laten maken zoals al gezegd.

Succes!

smiley

Berichten: 2795
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: Biezenmortel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 02:20

pmarena schreef:
Terugsturen. Niet aan beginnen. Tenzij je er natuurlijk al heel erg aan gehecht bent ofzo , anders zijn er nog genoeg hele leuke andere paardjes waar je wel een goed begin mee kunt hebben.


Helemaal mee eens, er lopen erg veel leuke paardjes rond Lachen

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 02:22

Buitenzorg schreef:
Na 2 keuringen ben ik niet meer 100% meegaand met het DA-oordeel. Eerst kocht ik een Haflingermerrie CIndy. Zij werd op belastingkreupelheid afgekeurd. Beide achterbenen.

Vervolgens kwam Mander en ook hij werd links voor op bealstingkreupelheid afgekeurd. Ik heb Mander toch gehouden, in de proeftijd ben ik hem flink gaan belasten. Als hij werkelijk beslatingkreupel is, moet hij na een week flink werken toch wel stok- en stokkreupel lopen. Niets van dat al, hij is alleen maar beter gaan lopen.

Nu heb ik hem 3 maanden en ook als ie een tijdje niks doet loopt ie gewoon zuiver.....

Als je al aan dat paardje gehecht bent kan je idd ook fotos laten maken zoals al gezegd.

Succes!


Ik ken nog zo'n geval: buigproef kreupel, foto's gemaakt: alles in orde. Paar sinsdien nog geen dag kreupel geweest...

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 09:06

Ik denk dat alleen een keuring niet alles zegt. Als je idd zo gek bent op dit paard dan zou ik foto's laten maken en aan de hand van de uitslag een beslissing nemen.
Misschien is er op de foto's niks te zien en heb je nog jaren plezier van je paard. Maar evengoed kan het over een tijdje misgaan... Weeg de risico's tegen elkaar af en doe dan datgene waar jij je goed bij voelt.

carlos

Berichten: 628
Geregistreerd: 28-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 13:14

NIET HOUDEN KRIJG JE ALEENMAAR ELLENDE~!~KUZZ

Anke

Berichten: 19779
Geregistreerd: 10-05-01
Woonplaats: DL - Havert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 14:57

Ik vind die dierenarts keuring maar weinig zeggen. Ze kunnen een paard vandaag goed keuren en de volgende dag is hij misschien blijvend kreupel. Een paard kopen is risico nemen......ik heb ooit een pony laten keuren en daarna niet meer.
Als je op hoog niveau wilt rijden zou ik wel een zwaardere keuring laten doen. Ik ga meestal op mijn gevoel af......dat heeft me tot nu toe niet vaak in de steek gelaten (klop,klop,klop)
Als dit je droompaardje is....kun je de gok ook wagen!
Kennisen van mij had een paard gekocht en kwam heel goed door de keuring en achteraf bleek dit paard iets aan de achterhand te hebben, waardoor hij niet meer geschikt was om intensief te rijden.....
Een keuring zegt ook niet alles!
Het is en blijft jouw keuze!!!!

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-03 16:34

Tsja bij twijfel gewoon foto's laten maken. Is er dan niets aan de hand kun je haar gewoon houden. Anders zou ik haar zeker terugbrengen er lopen nog genoeg paarden rond in Nl en daar zal vast een gezonde tussen zitten.