Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:21

Ja hè.. dit is een Rhodesian Ridgeback. Prachtige honden maar geen beginners hond.
Ze gaat ook graag mee op de kar..

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 19:38

Soms kunnen ze je een hartverzakking geven.. Leek net of ze dood lag.. Afbeelding

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 20:37

Dan schrik je inderdaad even

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 21:12

Jaa.. gelukkig lag ze vlak daarna weer normaal maar toen kwam de kat even kiekeboe zeggen :-)
Afbeelding

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-25 21:15

Precies op tijd voor alle regen van afgelopen dagen was het extra schuilhok klaar!

Afbeelding

Ed vindt het heel gezellig, hij kan nu vanaf die plek onze keuken in kijken en maakt daar graag gebruik van om te seinen dat hij brokjes wil.

Het moet nog even afgewerkt maar nu in ieder geval ook een plek met verharding voor de hoefsmid en tandarts. Ik heb voor de rest overal zand.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 11:06

Altijd schrikken als ze zo liggen…herkenbaar.

Mooi Matheno! Ga je veel plezier van hebben.

Ik moet tijdelijk een stuk afzetten voor paard apart en moet er doorheen om erf af te komen. Dacht aan elastisch koord maar geen ervaring mee. Hoe ver kan je hiermee overbruggen zonder dat het doorhangt? En hoeveel krimpt het in als je los maakt? (Ivm paard erdoor, draaien en weer vast maken).
En voldoet zo’n goedkoop merk ipv Gallagher?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 11:24

Matheno schreef:
Precies op tijd voor alle regen van afgelopen dagen was het extra schuilhok klaar!

[ Afbeelding ]

Ed vindt het heel gezellig, hij kan nu vanaf die plek onze keuken in kijken en maakt daar graag gebruik van om te seinen dat hij brokjes wil.

Het moet nog even afgewerkt maar nu in ieder geval ook een plek met verharding voor de hoefsmid en tandarts. Ik heb voor de rest overal zand.

Mooi zeg! Zelf ontworpen/gebouwd of was dit een pakket?

Kiko, jeetje tref ze zo aan. Slecht voor je hart!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 11:27

Ik kan nergens ervaringen vinden met een rolpoort/flexigate voor 10 tot 19 meter icm een feed x gate timer. Naar mijn idee werkt die rolpoort na 1 of 2 keer niet meer als hij losschiet en dus door een stuk zand moet oprollen. Hebben jullie enig idee? Ik loop zo erg vast met mijn plan om de extra voerbeurt te automatiseren. -O-

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 14:08

Wij hadden vroeger op stal zo’n rolpoort maar kon hem nergens vinden die minstens 20 meter lang was. Dat is echt ideaal. Ik zet hier ook wel eens de oprijlaan af en dan moet ik er ook doorheen. Soms een uitdaging.. :-)

Ja ze kunnen je soms echt een hartverzakking geven als ze lang zo stil liggen. Ik weet dat zij plat ligt maar nu was het zo lang en mijn shet stond er echt zo bij van hallo wordt wakker

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 17:02

Rolpoort? Je bedoelt zo’n stroomlint dat zichzelf oprolt?

We hebben een lange van volgens mij 20 meter. Ik vond m echt megaduur, maar de goedkopere beviel toch minder.
Ik moet gaan kijken wat het merk is.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 17:41

Ja, zo'n hondenriem maar dan van stroomlint en met poortgreep. :P Maar als je hem met de timer gebruikt, valt hij dus op de grond al hij oprolt. Ik denk dat het systeem daar niet tegen bestand is.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 17:41

Ik heb de ako flexigate gehad, twee stuks en beide binnen een jaar kapot. Aan de binnenkant zit een stalen spanveer en die brak doormidden waardoor het niet meer oprolde. Wij hadden niet de versie van 20 meter, denk de helft ong.

Verder ook elastische draad gehad, krimpt niet veel dus goed weghangen. Ik vind het heel fijn, mijn ponies ook, want die weten meteen dat het elastiek is ipv normaal koord en stappen er gewoon doorheen :+

Mooie schuilstal matheno.

Haha kiko, herkenbaar. Ik ben inmiddels niet anders gewend.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 17:51

Dais_ schreef:
Matheno schreef:

[ Afbeelding ]

Mooi zeg! Zelf ontworpen/gebouwd of was dit een pakket?

Kiko, jeetje tref ze zo aan. Slecht voor je hart!

Zelf gemaakt met mijn vader. Ons andere schuilhok ook. Het is natuurlijk ook niet echt een moeilijk model om te bouwen. Deze hadden we in een dagje staan.

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 17:56

Lys_PPA schreef:
Ik heb de ako flexigate gehad, twee stuks en beide binnen een jaar kapot. Aan de binnenkant zit een stalen spanveer en die brak doormidden waardoor het niet meer oprolde. Wij hadden niet de versie van 20 meter, denk de helft ong.

Verder ook elastische draad gehad, krimpt niet veel dus goed weghangen. Ik vind het heel fijn, mijn ponies ook, want die weten meteen dat het elastiek is ipv normaal koord en stappen er gewoon doorheen :+

Ik ben het ook gewend maar was even geleden dat ik haar zo zag dus dan ga je toch even in de gaten houden totdat ze weer bewegen :-)

Op mijn oude stal ging dat ding ook altijd kapot maar als die wel werkte was het ideaal.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 17:56

Lys_PPA schreef:

Ik ben het ook gewend maar was even geleden dat ik haar zo zag dus dan ga je toch even in de gaten houden totdat ze weer bewegen :-)

Op mijn oude stal ging dat ding ook altijd kapot maar als die wel werkte was het ideaal.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 19:29

rover_ schreef:

Ik moet tijdelijk een stuk afzetten voor paard apart en moet er doorheen om erf af te komen. Dacht aan elastisch koord maar geen ervaring mee. Hoe ver kan je hiermee overbruggen zonder dat het doorhangt? En hoeveel krimpt het in als je los maakt? (Ivm paard erdoor, draaien en weer vast maken).

Ik heb deze om de stal te verdelen met voeren.
Ze kunnen behoorlijk uitrekken en blijven mooi strak.
Als je er eentje door moet laten. Dan komt hij terug naar oorspronkelijke lengte en hangt dan net als draad op de grond.

https://agradi.nl/products/agradi-power ... isch-koord

Maar weet niet of dit groot genoeg is.

Deze is er ook nog. Die is er ook in een langere versie.

https://agradi.nl/products/e-line-elect ... ster-poort

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-25 19:53

_Lorette_ schreef:
Ik kan nergens ervaringen vinden met een rolpoort/flexigate voor 10 tot 19 meter icm een feed x gate timer. Naar mijn idee werkt die rolpoort na 1 of 2 keer niet meer als hij losschiet en dus door een stuk zand moet oprollen. Hebben jullie enig idee? Ik loop zo erg vast met mijn plan om de extra voerbeurt te automatiseren. -O-

Ik heb een stuk van 13 meter wat ik op timer afzet als dat nodig is. Ik heb een rolpoort/flexigate ding van agrishop welke ik de eerste weken gebruikte en die deed en doet het prima. Rolt op door mul zand maar dat deerde het ding niet. Voordeel, hij rolt niet altijd helemaal in maar ver genoeg dat hij niet op de grond meer hangt en daardoor tikt/stroom verliest. Want de kant vd timer onder stroom zetten is geen optie. Nadeel, hij komt met een klap los en rolt vrij gewelddadig in waardoor de paarden zich het laplazerus schrokken. Vooral sneu als ze lagen te slapen wat ze op dat stuk het liefste doen. Daarom heb ik later een stuk elastisch koord gehaald wat gewoon wegschiet en dat bevalt veel beter en geen paniek meer. Wel als nadeel dat deze op de grond ligt, tikt en stroom verliest.

Ik gebruikte het stuk alleen om apart te voeren maar op dit moment is dat niet nodig dus of de rolpoort langer volhoud dan een paar weken heb ik geen idee van.

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 06:05

Paardengek81

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 07:19

kiko schreef:
Ja hè.. dit is een Rhodesian Ridgeback. Prachtige honden maar geen beginners hond.

Oh wauw, ik had ze nog niet met donkere kop gezien! We hebben nu 2 duitse staanders, ook geen beginner hondjes...

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 07:30

rover_ schreef:

Ik heb op mijn oude weide van die elastieken poorten, geloof van kerbl of zo, waren maar een euro of 10 voor een setje.. Nou ze voldoen prima. gaan nu het tweede jaar in , en er zit nog geen rek op.
Zelfs nog een beetje te, want ze trekken nog aan de paaltjes.

Nog 1 week tot passeren.. we zijn er druk bezig.. Dit weekend alle palen erin, de track afgemaakt, isolatoren geboord en draad gespannen.. de onderste draad moet nog. Dan verder inpakken op de oude wei, en dan zijn we klaar voor de verhuizing.. Schuilstal zullen we de komende weken uit de grond stampen, maar ik heb robuuste kerels, die overleven die paar weken wel.

@matheno.. mooie overkapping, zijn je paardjes vast heel blij mee.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 07:53

Paardengek81 schreef:
kiko schreef:

Oh wauw, ik had ze nog niet met donkere kop gezien! We hebben nu 2 duitse staanders, ook geen beginner hondjes...

Ze is inderdaad mooi donker en een sprekend hoofd. Wij houden van deze kleur maar normaal zijn ze lichter ja.
Duitse staanders zijn ook mooi. Ik had er eentje bij mij in de les van ringtraining zitten. Prachtige hond

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 09:38

rover_ schreef:

Als je goed strak spant zakt het niet door denk ik.
Ik heb dat ook om een stuk af te zetten om de merrie apart te voeren indien nodig.
Moet goed opletten met losmaken want hij schiet zo terug vanwege de spanning die er op staat.

Wij zijn een familie weekendje weg geweest, gisterenavond teruggekomen.
Nu regent het en ik moet uitmesten -O- Dat heb ik echt niet gemist dit weekend haha.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 10:37

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 10:41

Ben buiten geweest om het flexlint te bekijken

https://www.patura.com/nl_NL/artikel/gr ... -draaibaar

We hebben deze en bevalt heel goed. Ik heb m niet los durven laten op de 20 meter afstand waar hij nu op staat.
Voordeel is dat als er iets kapot gaat, je erbij kan om het lint te fixen. Dat kon bij onze flexgate niet.

Mijn vriend heeft trouwens ook een automatische weide opener zelf ontworpen en die werkt via app.
Het werkt met een katrol in een regenbuis.

We hebben nu 4 jaar Gallegher elastiek. Oké, we gaan er dus heel vaak zelf onderdoor als de stroom eraf is, maar deze is dus wel uitgerekt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 18:33

In een ander topic lees ik dat adressen die ewn geregistreerde ubn paardachtigen hebben een brief ontvangen hebben en moeten betalen.
Heeft 1 van jullie al een brief ontvangen?