Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
_Lorette_ schreef:Hoe verzamelen jullie een goed monster van foliebalen? Ik heb er eigenlijk een hekel aan om ze open te maken. Helemaal als je dieper uit de baal een pluk hooi moet hebben. Wij hoeven er ook nog niet meteen van te voeren, dus ik wil geen baal open hebben liggen.
Ik verwacht dit jaar ook een hoge suikerwaarde. Het lijkt de trend te zijn.
vierspan schreef:dierenfan schreef:Best bizar toch ook voor koeien dat het zover in november nog mogelijk is? Zag afgelopen week hier ook veel koeienboeren het nog af rijden en/of binnen halen. Hier lopen de paarden nu overdag op het hooiland omdat het anders veel te lang de winter in ging. Vinden de paarden niet erg haha
Is het nadelig, lang gras laten overwinteren?
Sanet schreef:Ik heb een vraag.
Wij hebben dit jaar voor de 2e keer zelf gehooid. Dat is in midi balen gegaan net als vorig jaar. Het gras is 15 juni gemaaid en is 21 juni in pakken gegaan in de middag. Het gras leek kurkdroog
We hebben nu denk ik zo’n 8 pakken open gemaakt. Waarvan er 6 echt super mooi zijn, eigenlijk gewoon hooi en 2 waren echt veel zwaarder, natter en ook echt dat ze ruiken naar kuil. De paarden eten het overigens graag, maar die geur, m’n hele huis ruikt er dan naar.
Hoe kan het nou dat het in 1 batch zo verschilt? Het staat allemaal bij elkaar opgeslagen, is op dezelfde dag gemaaid en gedaan en.. ik snap het gewoon niet zo goed..
Wij hebben dit jaar voor de 2e keer zelf gehooid. Dat is in midi balen gegaan net als vorig jaar. Het gras is 15 juni gemaaid en is 21 juni in pakken gegaan in de middag. Het gras leek kurkdroog
We hebben nu denk ik zo’n 8 pakken open gemaakt. Waarvan er 6 echt super mooi zijn, eigenlijk gewoon hooi en 2 waren echt veel zwaarder, natter en ook echt dat ze ruiken naar kuil. De paarden eten het overigens graag, maar die geur, m’n hele huis ruikt er dan naar.
Hoe kan het nou dat het in 1 batch zo verschilt? Het staat allemaal bij elkaar opgeslagen, is op dezelfde dag gemaaid en gedaan en.. ik snap het gewoon niet zo goed..
Het kan zijn dat daar het gras net voller heeft gestaan en dus niet zo droog was dan het overige, andere grassoorten, meer schaduw op het perceel, het perceel meer verdicht is, dan neemt het drogend vermogen van de bodem af en daardoor droogt het gras minder en en en en en.