Hooien dit seizoen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: Hooien dit seizoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 08:14

Idd ivm rotten. Ze net weer gebracht en ze doen er prima werk haha
Afbeelding

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 10:52

We zijn hier vandaag nog 30ha aan het maaien om te kuilen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 20:14

Dat is nog een flink perceel.

Ook het laatste dit jaar?

@dierenfan; heerlijk!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 08:52

_Lorette_ schreef:
Hoe verzamelen jullie een goed monster van foliebalen? Ik heb er eigenlijk een hekel aan om ze open te maken. Helemaal als je dieper uit de baal een pluk hooi moet hebben. Wij hoeven er ook nog niet meteen van te voeren, dus ik wil geen baal open hebben liggen.

Ik verwacht dit jaar ook een hoge suikerwaarde. Het lijkt de trend te zijn.

Hier is gewoon een gereedschap voor. Een soort grote appelboor waarmee je staaltjes kunt snijden uit verschillende pakken. Daarna dichtplakken.
Wij hebben dat een jaar laten doen door een adviseur van een voerfirma. Geen problemen gehad met de 'geopende' pakken toen.

Even voor de beeldvorming: https://www.denios.nl/monsterboor-voor- ... 250/322669

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:01

vierspan schreef:
dierenfan schreef:
Best bizar toch ook voor koeien dat het zover in november nog mogelijk is? Zag afgelopen week hier ook veel koeienboeren het nog af rijden en/of binnen halen. Hier lopen de paarden nu overdag op het hooiland omdat het anders veel te lang de winter in ging. Vinden de paarden niet erg haha

Is het nadelig, lang gras laten overwinteren?

Echt overwinter, als in voor het volgende jaar, heb je niks aan. Dat wordt vieze slappe rommel.
Overhouden om in de winter op te laten eten gaat goed tot redelijk goed. het wordt in de loop van het jaar wel minder smakelijk maar hier blijven ze het toch graag eten (met stookbegrazing).
Maar dan moet het bij voorkeur 20-45cm lang zijn. Langer wordt sneller heel smakeloos en gaat in van die verlepte hopen in elkaar zakken.

Ik vind het ideaal omdat ze in de winter minder kort grazen. Het gras wat ze in de winter afgrazen (bij genoeg m2) groeit super goed weer aan in het voorjaar.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-25 09:08

DuoPenotti schreef:
Dat is nog een flink perceel.

Ook het laatste dit jaar?

@dierenfan; heerlijk!

ja, zeker de laatste keer, ik ben heel benieuwd wat dit met de kwaliteit van de rest van de kuil gaat doen.

Hopen en duimen dat het nog droog blijft vanmiddag, ik weet nog niet wanneer de loonwerker komt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 07:14

Ik heb een vraag.

Wij hebben dit jaar voor de 2e keer zelf gehooid. Dat is in midi balen gegaan net als vorig jaar. Het gras is 15 juni gemaaid en is 21 juni in pakken gegaan in de middag. Het gras leek kurkdroog
We hebben nu denk ik zo’n 8 pakken open gemaakt. Waarvan er 6 echt super mooi zijn, eigenlijk gewoon hooi en 2 waren echt veel zwaarder, natter en ook echt dat ze ruiken naar kuil. De paarden eten het overigens graag, maar die geur, m’n hele huis ruikt er dan naar.

Hoe kan het nou dat het in 1 batch zo verschilt? Het staat allemaal bij elkaar opgeslagen, is op dezelfde dag gemaaid en gedaan en.. ik snap het gewoon niet zo goed..

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 07:16

Sanet schreef:
Ik heb een vraag.

Wij hebben dit jaar voor de 2e keer zelf gehooid. Dat is in midi balen gegaan net als vorig jaar. Het gras is 15 juni gemaaid en is 21 juni in pakken gegaan in de middag. Het gras leek kurkdroog
We hebben nu denk ik zo’n 8 pakken open gemaakt. Waarvan er 6 echt super mooi zijn, eigenlijk gewoon hooi en 2 waren echt veel zwaarder, natter en ook echt dat ze ruiken naar kuil. De paarden eten het overigens graag, maar die geur, m’n hele huis ruikt er dan naar.

Hoe kan het nou dat het in 1 batch zo verschilt? Het staat allemaal bij elkaar opgeslagen, is op dezelfde dag gemaaid en gedaan en.. ik snap het gewoon niet zo goed..

Natter stuk in je land, minder zon of wind tijdens het drogen, niet goed geschud door een minimale kuil oid, aan eenbomenrand liggend,

RanjaRietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 07:34

Miss gras dat wat langer onder de bomen, dus schaduw lag? Stuk lager, misschien iets nattere grond kan ook mee werken

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 09:23

Sanet schreef:
Ik heb een vraag.

Als het 1 pak is kan het dan niet ook gras zijn wat nog in de machine zat? Weet niet of dat bij 2 pakken ook logisch is?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 09:47

Hier zien we dat bij het stuk onder de bomen.
Zeker als het dan ook weinig heeft gewaaid is dat meer.
De wind "föhnt" ook altijd droog in de schaduw.

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 09:55

Of er zat nog natter hooi in de machine van de vorige klant

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 09:56

Ik vind dat heerlijk ruiken! Wij hebben nu het laatste pak open van 2024. Dat is wel heel erg nat zelfs voor ons maar de paarden zijn er dol op. Nadeel is wel dat deze vlot schimmelen ik zag nu ook weer een flinke schimmelplek. Die van 2025 gaan stukken droger zijn ik hoop dat ze die willen eten want ze hebben het graag nat. Er was dit jaar geen temperatuur maar wel onwijs veel wind. We hadden de loonwerker 1 dag eerder moeten laten komen. Hooi doen we volledig zelf maar voordroog loonwerker nodig en dan kun je soms niet vlot wisselen van inpakdag. We gaan het zien

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 09:56

Maar toch niet in 2 pakken? Kan ik mij niet voorstellen.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 15:09

Sanet schreef:
Ik heb een vraag.

welkom in de wondere wereld van hooi maken :') Het kan zijn dat daar het gras net voller heeft gestaan en dus niet zo droog was dan het overige, andere grassoorten, meer schaduw op het perceel, het perceel meer verdicht is, dan neemt het drogend vermogen van de bodem af en daardoor droogt het gras minder en en en en en.

Hier draaien ze overigens alle gras uit de pers, dus je hebt nooit restgras van een ander in jouw balen zitten, weet niet of iedere loonwerker zo werkt trouwens. Maar die rest is overigens nooit geen 2 hele balen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 16:06

Wij layen de loonwerker de pers ook altijd leeg draaien en hij komt eigenlijk ook altijd leeg aan. Bij kleine pakjes hooi zou ik niet zo nauw kijken maar ons laatste pak voordroog is nog ruim 200 kg dat laat je niet mee nemen. Tenminste wij niet dat hebben we gewoon zelf nodig.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-25 17:48

Bij mijn weten was de pers leeg. We hebben een vrij lang en smal land waar aan 1 lange kant idd bomen staan (aan de andere kant van de sloot).
Ik maai de eerste meter langs de omheining sowieso, zodat de loonwerker ook niet te dicht langs de omheining hoeft te maaien en wij ook makkelijker met de bosmaaier onder de omheining kunnen.
Maar ik zou niet verwachten dat het verschil zo groot is. Het andere is echt kurkdroog en soms zelfs wat te stoffig als je het los trekt.
De bomen zijn ook best heel hoog, als het helemaal niet in de schaduw mag liggen, dan moet ik het al bijna helemaal naar het midden van het land laten harken en het was nu al dik.
Het is 1x per dag geschud, vaak zo rond het middaguur.
Ik merkte het nu al bij het omkiepen dat dit pak echt veel zwaarder was dan de andere.
Ik heb 1 paard die dat echt niet mag hebben, dus ik vind het altijd een beetje spannend als we het dan wel hebben liggen. Stel dat de stal wel een keer niet goed dichtzit ofzo. Dus die controleer ik nu 28x vaker dan normaal :D

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:19

Nu weer een super mooie baal. Ruikt weer heerlijk, genoeg stengelig zonder dat het tandenstokers zijn.

Hopelijk hebben we niet teveel van die gekke balen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:21

Gelukkig :j

Citaat:
welkom in de wondere wereld van hooi maken :')

Dit is wel de beste uitspraak :j
En begrijp je ook meteen dat hooileveranciers soms gek worden van hun klanten.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 08:26

Ja, ik snap dat hooileverancier het soms ook niet weten. Wegen per baal is het enige wat een beetje indicatie geeft zo vanaf de buitenkant dan. Mja… dat is ook wel een gedoetje :)
Dat nattere spul blijft ook veel meer aan elkaar plakken. Waardoor ze het ook ineens de stal door slepen. En dan is het daar ook weer een rommeltje.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 12:39

@ Sanet Hebben er niet een paar gaatjes in de desbetreffende balen gezeten. Dan wil de kwaliteit ook veranderen, omdat er lucht bij is gekomen. Hoeven soms maar heel klein te zijn geweest.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-25 18:29

Zou het dan niet juist gaan schimmelen? Dat was het namelijk niet. Het hele pak was ook egaal “nat”, niet natter of droger op een bepaalde plek.
Maar ik kan het niet uitsluiten natuurlijk. Ik heb niet het hele plastic nagekeken.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 08:52

Ik heb ook wel van dezelfde snee wisselend resultaat.

Redenen zijn al genoemd.
Verschil in hoe dik het gras op die plek ligt en verschil in lengte gras per deel kan ook nog meespelen. Ik trek "kluwen" gras soms ook uit elkaar en verspreid waar het erg dik ligt naar kolere stukken zodat het gelijkmatiger droogt.

Als ik van 1 snee zowel hooi als voirdroog maak, dan neem ik de buitenste banen die onder de bomen en langs de sloot liggen om in te pakken in plastic en de binnenste banen die veel meer zon krijgen en waar vaak ook het gras wat korter had gestaan voor de onverpakte kleine pakjes.

Al die eisen die sommige pensionklanten hebben voor voordroog ga ik geen bel9ftes over doen. Die neem ik niet aan.
Ik heb ruwvoer van eigen land bij de prijs in zitten. Als ze ander ruwvoer willen regelen en kopen ze dat zelf maar.
Testen maakt alles veel duurder en elders inkopen en laten bezorgen of ophalen ook. En het kost veel tijd. Pas als mensen dat zelf moeten doen gaan ze dat beseffen...

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:21

Mag ik jullie advies? Wij nemen al jaren hooi af bij dezelfde hooiboer, hij komt het meestal per 40/50 pak brengen, afhankelijk van het seizoen gaan er zo'n 1,5 tot 2 balen per dag doorheen. Redelijke omloopsnelheid dus. Het is altijd mooi spul, redelijk grof en ruikt goed.
De balen die we +- 5/6 weken geleden hebben gekregen worden met lange tanden gegeten door de paarden, ik vind ze ook niet super fris ruiken. Inmiddels hebben we ander hooi gehaald en de 30 stuks die we nog hadden liggen hou ik apart. Ik vind ze zwaar aanvoelen en muf ruiken. Niet echt schimmelig, maar zeker niet zoals anders. Onze schuur is niet super droog maar we hebben dit probleem niet eerder gehad terwijl het soms echt wel langer ligt en het zijn ook niet alleen de buitenste balen maar allemaal. De structuur lijkt ook anders, pluiziger als het ware.
Zou het kunnen zijn dat dit hooi nooit echt mooi is gedroogd of kan het echt in een paar weken zo vochtig zijn geworden door onze schuur en het weer van de laatste tijd?

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-25 09:27

Ik denk dat het hooi niet goed gedroogd is Kirsha