Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 06:53

Kletskoekje, zonder oortjes. Kan wel goed hard praten :D
Hij rijdt routes, die staan op de site van Better Horses.
Ben nu wel benieuwd waar jij woont :D

Hooi analyses doe ik niet. Ik weet toch niet welke baal op welk tijdstip van de dag, in de zon of schaduw of net van een ander veld gewonnen is. We hebben een refractor meter om suiker te meten. Mocht er keuze zijn bij de hooiboer in snedes, dan doen we wel eens een meting.
Dit jaar geen keuze omdat de 2e snede verpakt is en ik onverpakt wil.

Net aan hooi van 2025 begonnen. We gaan meemaken of deze buik gaat slinken :D Afbeelding

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 08:01

Welkom Olikea

Ik heb woensdag met oortjes les gehad, heb zelf oortjes (rare zin :D ). Maar mijn eigen aan het hoofd zittende oortjes zijn niet zo goed, dan ga ik weer teveel met hoofd draaien enz enz. Dus hier eigen oortjes. Maar hij heeft idd wel genoeg vollume hoor :)

Boemel ik kan de routes op de site niet vinden? Wel hoe contact opnemen ervoor, of ik heb het fout begrepen.

Ik heb wel het idee dat de spekjes bij Ice haar nek en kont wat zijn verdwenen, of in elk geval het ziet er wel al wat strakker uit.

Hier wordt het hooi ook niet getest. Haal elke maand 2 nieuwe pakken, heb wel zo'n ding om suiker te meten en dat zit steeds onder de 10%. Echter het hooi is wel wisselend van kwaliteit.

Hier Guus woensdag sinds hele lange tijd weer eens gezien in haar hyperstress. Had les met Ad van Patrick. Zet haar op stukje met gras, denk heeft ze wat te doen. Maar mee dat ze Patrick ziet begint ze langs de draad te ijsberen in draf/galop. Kop erop als giraf, al met Ad bij haar gaan staan maar nope. Dit heeft ze de hele les vol gehouden, tussendoor rollen. Zag tijdens de les al zweet bij de oren komen. Deken eraf na de les en ze was kletsnat. Gisteren de hoefsmid, dacht al oliebol..... of ze heeft spierpijn of ze zit nog in haar stress... Nou twee hoefjes met moeite half gedaan gekregen. Heb een bokje besteld en ga ze zelf vijlen. Hopen dat dat iets rust geeft als ze zo in haar bubbel zit.

Gisteren nog ineens rare geluiden. Zitten op de bank, lijkt wel of ze nog buiten staan... kijk op camera, geen dikbil te zien. Had ik idd bij Ad de deur niet in het slot gedaan, wel achter zijn kont dichtgemaakt maar niet vast. Dus meneer ging maar de emmers schoon maken :+

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 09:11

Hier werkt lange stukken galoperen voor de wagen goed om Fi af te laten vallen. Die is weer beter in model.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 10:48

Hier probeer ik met de ruin inderdaad ook tijdens de bosritten veel galop mee te pakken.
Maar het blijft een struggle, helaas.

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 11:35

Ik zit in Gelderland, tussen Arnhem en Nijmegen.

Heb net gebeld en kreeg hem meteen aan de lijn, komt volgende week leveren gelukkig.

Fijn Boemel, ik heb wel iemand nodig die een duidelijke stem heeft als ze zonder oortjes les geven. We hadden het een tijd terug keer over dat je keer les van hem wilde en ik ook en dat dat misschien wel bij elkaar op de route kon. Zit dus tussen Arnhem-Nijmegen :) Ik ga eens kijken of ik iets kan plannen.

Oops die Ad Uit de stal. Gelukkig kwam je er al snel achter

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:47

Hij praat echt wel hard genoeg hoor

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 14:53

KletsKoekje schreef:
Ik zit in Gelderland, tussen Arnhem en Nijmegen.

Heb net gebeld en kreeg hem meteen aan de lijn, komt volgende week leveren gelukkig.

Fijn Boemel, ik heb wel iemand nodig die een duidelijke stem heeft als ze zonder oortjes les geven. We hadden het een tijd terug keer over dat je keer les van hem wilde en ik ook en dat dat misschien wel bij elkaar op de route kon. Zit dus tussen Arnhem-Nijmegen :) Ik ga eens kijken of ik iets kan plannen.

Oops die Ad Uit de stal. Gelukkig kwam je er al snel achter

Daar levert corsten denk ik ook, fijne kwaliteit hooi

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 15:37

De oortjes die in mijn oren blijven zitten, moeten nog uitgevonden worden, dus ik ben vooral blij met iemand met een goed volume ha ha

Dan zit je inderdaad niet al te ver hiervandaan Kletskoekje.

Ha ha die Adje.

Op zich maak ik iedere week minimaal 1 buitenrit tussen de 12km en de 18km en dan zie ik later op Equilab dat we maar 7 minuten gegaloppeerd hebben en een half uur gedraafd hebben. Heuvel op, heuvel af is het hier. En nog best wat kruispunten met mountainbike routes en wandelpaden, dan ga je ook niet vol door ha ha.
Ice vindt heuvels galopperen best stom. Snap ik …. Dan weegt haar buik ineens het dubbele :=

Wat naar Joyce dat Guus zoveel stress kan hebben om schijnbaar niets. Dan zit je misschien zelf ook wat moeilijker qua focus in je les.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 15:45

Wow prima afstand wel!
Hier is het meestal 5-7km en als ik echt wat meer tijd heb rond de 10km.
Het is best lastig om alles in 5uurtjes schooltijd te proppen :D

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-25 15:51

Boemel, die van wish hoeven niet in de oren (ik heb dat probleem namelijk ook...) die hebben zo'n ouderwetse ronde dop en zitten om je oren heen en daar heb je dan ook een microfoontje aan. (nadeel ze horen alles wat je zegt :+ ) ik ben namelijk heel snel in het zeggen van sorry Ad, als ik voor mijn gevoel een foutje maak.

Het viel wel mee met mijn focus, kon gelukkig goed rijden. Vooral omdat de schat van een Ad er weinig van aantrekt dat ze loopt de hyperen. Maar ja het blijft natuurlijk wel vervelend en vooral omdat ik niet weet waarom en nog belangrijker wat zou haar kunnen helpen om eruit te halen. Nou ja uit die wei, deken af en 10 minuten later stond ze rustig te eten.....

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:08

Mijn oren zien er best normaal uit, maar ook van die dingen voor om de oren, raak ik kwijt.

Ah heerlijk zo’n nuchtere Adje.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:21

Maar die blijven toch zitten door je capbandje?
Dat sorry zeggen via de microfoon doe ik ook heel vaak :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 16:43

Ik weet niet hoe, maar ik verlies ze hoor. Zal vast wat fout doen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 17:17

Ik vind oortjes verschrikkelijk. Heb het liefst een schreeuw-instructeur, in positieve zin dan. :P

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 18:55

Hoi allemaal, ik kom dit topic even binnen vallen ;)

Ik ben samen met mijn vriend 4 maanden geleden verhuisd naar Friesland (omgeving Oosterwolde).
En hebben nu de paarden aan huis.
Afbeelding
Ik vind het echt heel fijn!
We hebben er ook een rijbaan bij die helaas in de zomer heel erg mul is, maar wel altijd droog.

Er zit ook verlichting bij, maar dat is 1 bouwlamp aan de nok van de schuur.
Het geeft aardig licht, maar je kijkt er tijdens het rijden recht in.

Nu vroeg ik mij af of jullie misschien andere (voor een beetje schappelijke prijs)hebben.
Misschien ledverlichting aan de rand van de bak? Zou dat wat zijn?

Verder ga ik hier gezellig meelezen en kijken wat voor tips en tricks jullie hebben :D

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:22

Leuk! Welkom :D

Mijn bakverlichting is stuk. Of nou ja, alleen de korte stroomkabel. En de leverancier van de verlichting kon die kabel maken voor 700 euro ex btw, dus ik kijk even naar alternatieven. :7

Voor de tussentijd heb ik een lamp op statief, maar die is voor het mooie te laag. Vrij fel aan de ogen. := Ik heb daarom helaas geen geweldige tip voor je.

Afbeelding

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 20:27

Dank je wel :)
Haha nou ja, je hebt nu ongeveer zelfde verlichting als ik heb.
Iets feller zelfs nog, maar inderdaad het is niet fijn als je daar net in kijkt.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-25 23:17

Ik heb 4 lantaarnpalen staan die ik ieder afzonderlijk aan kan doen. Daar zitten ledlampen in en geven fijn licht. Geen idee wat ze kosten want de vorige eigenaar heeft die geplaatst.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 00:07

We hebben 3 lantaarnpalen met led. Geven goed licht, maar wat laag. 4 meter geloof ik. Dat kon zonder vergunning en we hadden toentertijd al genoeg gedoe met de gemeente, dus we gingen voor de gemakkelijke oplossing.

Ik gebruik ze niet veel. Heb altijd 3 dagen weekend en kan dan overdag rijden en dinsdag les.

Woensdag werk ik meestal thuis. Begin vroeg, stop vroeg of neem af en toe een paar uur vrij. Want mis anders echt daglicht

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 07:02

Helemaal geen verlichting helaas. Ik had lampen gekocht maar omdat er aan 3 kanten bomen stonden kon ik ze niet plaatsen en heb ik ze verkocht.
inmiddels is 1 zijde vrij maar ik rij toch nooit als het donker is en wil ik de investering niet doen.

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:50

Kon je ze niet aan de bomen plaatsen dan?

Wij zitten nu toch aan palen op elke hoek te denken.
Die palen zijnnog wel te doen qua prijs, maar grondkabel is echt waanzinnig duur.

Of misschien toch ledverlichting rond de bak.
Zodra ik zelf weer kan rijden ga ik eens kijken hoe het gaat met de verlichting die er nu is.

greendragon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:27

Ik kom weer even binnenvallen.

Ik lees hier over de bakverlichting. Ik heb zelf een 15x15m loswerkbakje en ben daar bezig met een led lichtslang. Ik heb nu één zijde voorzien van de lichtslang. En deze zit op ongeveer 1.20m hoogte denk ik.

Qua lichtopbrengst kan ik met deze lichtslang prima een rondje longeren of iets dergelijks in de avond uren. Het is de bedoeling dat we de andere zijdes ook nog gaan doen, maar daar moeten we nog even tijd voor maken.

Voordelen: het is relatief goedkoop en makkelijk aan te leggen. lichtopbrengst valt me heeel erg mee! Geen vergunning nodig.
Nadelen: het is even knutselen om het te bevestigen. Afhankelijk van de monteerhoogte/methode zit je ( en paard/pony) wel in het licht te turen. En een lagere kwaliteit led slang heeft een zichtbare knipperfrequentie wat storend kan zijn.

Voor een rijbak is het daarom misschien minder geschikt en zullen de kosten ook weer minder in verhouding staan met lichtmasten. Maar daar moet je vaak weer een vergunning voor aanvragen en als je die niet krijgt, is dit wel 'een' alternatief.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:39

Ik heb toen via mn buurman gratis palen gekregen (denk 4-5 meter hoog) en heb daar LED lampen voor gekocht.
Was echt geluk hebben :)
Afbeelding

Dit was toen ze net geplaatst waren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 12:00

Dat is zeker geluk hebben.

Qua grondkabel hadden wij dan weer geluk.
Die zat bij de aanleg van de rijbak in (eb en vloed).
Ze vroegen bij aanleg waar we lichtmasten wilden hebben en hadden op die plekken keurig een aansluiting klaar gelegd.

Wat een goede lunch al dan niet aan good will kan kweken :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 16:43

Dat is heel fijn meegedacht van ze Boemel!

Wij hebben een paar spots op palen van 4 meter ongeveer. Die palen lagen hier nog op het erf toen we hier kwamen wonen (vonden we tussen de planten), spot eraan en gemonteerd. Ze hangen op zo'n 4 meter hoogte, maar ze hangen allemaal aan 1 kant waardoor je eigenlijk helemaal verblind wordt zodra je die kant op kijkt.

Weet iemand nog een goede aanbieding voor psylliumvezels? Ik geef per kuur aan 4 paarden zo'n 10 kilo dus het gaat best hard :o