Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Belker

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 09:31

Welkom Olikea.

Hij staat nu bij de garage en wordt uitgelezen. Dus hopelijk vandaag duidelijkheid.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 10:29

Vrije ochtend is lekker maar ik zou er meer moeten hebben. De stallen zijn wel weer schoon , drinkbakken gevuld, de rijbak is een blaadjes vrij en net na de middag heb ik een rijles.Vanmiddag komt de hoefsmid dus die dag vliegt voorbij

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:25

Dank je :D

Het is een ruime halve hectare, niet heel groot, maar voor mijn 2 mannen groot genoeg. Zowel harold als Julius doen het niet geweldig op veel gras. Dat moet wel goedkomen.
Echt zo geweldig om al mijn PP plannetjes te mogen waarmaken <3

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:38

Dat past gemakkelijk! Super toch!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 17:43

Gaaf Olikea! Moet met die ruimte makkelijk lukken als je het een beetje handig inricht.
Wij hebben er 5 op internet 0.8 hectare staan. Is nog niet helemaal ideaal nu ( eerste jaar), maar we hebben nog steeds mooie weilanden waar ze deze dagen nog steeds een paar uurtjes op kunnen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 22:32

Mijn hooianalyse kwam terug met een uitslag waar ik al bang voor was. Vrij veel suiker. Ee overige waardes waren wel prima en de droge stof was ook echt mooi voor foliebalen. Nu hebben wij geen sobere rassen, maar toch. Mijn enige hoop is dat de balen die ik niet heb meegenomen voor de analyse lager zijn in suiker, omdat die van beter bemest land komen. Misschien toch nog een 2e analyse laten doen...

Olikea schreef:
Dank je :D

Het is een ruime halve hectare, niet heel groot, maar voor mijn 2 mannen groot genoeg. Zowel harold als Julius doen het niet geweldig op veel gras. Dat moet wel goedkomen.
Echt zo geweldig om al mijn PP plannetjes te mogen waarmaken <3

Dat moet zeker lukken op zo'n perceel! Tof dat je nu echt met je eigen plek aan de slag kunt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 07:00

Herkenbaar Lorette, hier hetzelfde probleem. Mooie analyse maar erg rijk.
ik meng het nu met het arme droge hooi van een hooiboer uit de buurt die wisselende kwaliteit heeft waardoor ik daar niet volledig van wil voeren.
Ik zou ook een 2e analyse doen, per snede kan het verschillen

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 09:51

Waarmee doen jullie die analyses?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:14

Bedoel je bij welk bedrijf? De analyse wordt gedaan bij Eurofins. Ik had nog een pakketje van Havens liggen.

Eigenlijk wil ik er nog 2 of 3 palletboxen bij, maar wat zijn die dingen duur... Helemaal omdat ik wel een grote, nette, grijze wil. Liefst geperforeerd. Vanochtend had ik ook al 2 Feed x gate timers besteld en alles bij elkaar (ook de rolpoorten) wordt het nog best een bedrag.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:22

Afbeelding

Ik heb toevallig deze over?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 11:31

Oooh, als je er vanaf wil... :D

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 12:30

Hij staat bij mij thuis in Dalfsen, in de bovenste rand zitten een paar barsten, als je het belangrijk vindt kan ik die vanavond of morgen op de foto zetten.
Wij hebben hem gebruikt voor hooi opweken, er zit 1 gat geboord in de bodem van ruim een cm...

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 13:32

_Lorette_ schreef:
Bedoel je bij welk bedrijf? De analyse wordt gedaan bij Eurofins. Ik had nog een pakketje van Havens liggen.

Worden alle tests door Eurofins gedaan? Heb 't nog nooit gedaan, maar dacht me te herinneren dat je ook van PAVO bijv. zo'n test dan kan kopen...?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 13:44

Als je via PAVO regelt wordt de test ook bij Eurofins (ja dat bedrijf waarvan laatste zoveel bevolkingsonderzoek gegevens op straat lagen) gedaan, die doen in NL de meeste van dat soort testen.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 14:03

Ik bestel mijn testen via Havens maar wordt idd bij Eurofins gedaan.
Ik heb er ook nog 1 liggen, ik durf niet :')

Welkom Olikea en gefeliciteerd!
Welke omgeving zit je?

Herfst is nu wel mooi he met al die kleuren bomen en dat zonnetje. Zo is het genieten <3

rover_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 16:13

Welkom Olikea.

Qua testen: vorig jaar die van Feral (vitalbix) gedaan. Voordeel vind ik dat ze een exact percentage suiker benoemen ipv zo’n vakje. Dan weet je meer.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 16:57

Daar zit wat in... Als denk ik dat je de ruwvoeranalyse ook altijd met een klein korreltje zout moet nemen, omdat je net verkeerd kunt zitten met je monsters.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 18:01

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 21:34

Dank voor alle antwoorden op de hooi analyse vraag :D

En het is inderdaad echt prachtig nu Karin, ik geniet er ook van <3

KletsKoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 22:00

Welkom Olikea!

Ik doe tot nu toe ook de test via Pavo

Ik bestel nu heel fijn hooi bij een courage bedrijf maar de communicatie is 10x ruk. Duurt vaak dagen voor ik antwoord heb op de app, terwijl ik eerst bel en het dan op zijn verzoek moet appen en al met al duurt het zo 3 weken voor ik iets bereikt heb en besteld. Heel irritant, overweeg keer via Venhorst te bestellen maar die is wel iets duurder en lees en wisselende verhalen over. Ik bestel via hun wel de Biowald boden en dat bevalt goed, super communicatie ook, alleen leveren ze pas weer begin december in mijn regio. We hebben sinds maart de paarden aan huis en heb al zoveel hooi stress gehad, blehh.

Oh Boemel dat ziet er fijn uit! Geeft het met of zonder oortje les? Volgens mij zitten wij niet heel ver bij elkaar vandaan? Misschien kan ik dan ook meer op die route plannen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 22:12

Welke regio zoek je?
Ik heb nu de laatste 3/4 jaar hooi van een boer uit Staphorst, die het in voor mijn opslag passende porties bezorgd voor 5.5 euro per pakje... Wij zijn er erg tevreden over.

Audesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 22:23

Wij bestellen ook met analyse bij een fourage handel. Gaat altijd erg fijn.

Prachtig is het nu. Vandaag heerlijk 2 x op pad geweest.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 22:45

Nickeltje schreef:
Welke regio zoek je?
Ik heb nu de laatste 3/4 jaar hooi van een boer uit Staphorst, die het in voor mijn opslag passende porties bezorgd voor 5.5 euro per pakje... Wij zijn er erg tevreden over.

Wie is dat ? Staphorst is hier niet gek ver vandaan en ik betaal nu ruim 8/9 euro per baaltje bij Venhorst. Wel altijd prachtig hooi laag in suiker, dat dan weer wel..

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 22:55

Welkom Olikea!

Ik heb nog nooit laten testen, komt omdat ik ook niet zeker weet of alle pakken van hetzelfde land komen.. en vind (ofja vond, geen idee wat de prijzen nu nog doen) t best prijzig.

Ik ben ook blij dat jullie goed weer hebben in NL, voel ik me iets minder bezwaard tegenover onze pony verzorgster :+ ik ben zelf op vakantie.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-25 23:04

Bij Gerjon van Pijkeren. Halen is 4.5 euro, afleveren is 5.5 euro per pakje.
Zijn tweede snede hooi vorig jaar was arm in suikers. Daarna hebben we maanden hooi van ons eigen land kunnen voeren. Ik heb nu weer van hem, tweede snede van dit jaar. Nog niet laten testen...