4 jarige hengst castreren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeanutGuapa

Re: 4 jarige hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-25 16:32

Foutke de onderste 4 zinnen heb ik geschreven

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 19:04

Hallo iedereen,
Nog een update: vandaag is mijn pony eindelijk gecastreerd.
Het heeft wat langer geduurd dan gewild door medische problemen van mijn dierenarts. Maar het is allemaal goed gegaan en hij is goed uit de narcose gekomen dus daar ben ik heel blij mee!
En ik hoop dat alles goed geneest.

groetjes annelies

KiKiDo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 19:44

Fijn!
Het zal voor jullie beiden fijner zijn, als hij iets rustiger wordt. Kan hij zich ook beter op jou focussen.
Meestal knappen ze snel weer op. Zeker als hij veel buiten kan bewegen.
Maar dat heeft de dierenarts vast allemaal uitgelegd.

Succes met je ruintje!

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 20:10

Fijn dat alles goed is gegaan. Sterkte met je pony.

En ik hoop dat het met je dierenarts ook goed gaat.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 20:39

Mooi dat het is gedaan. Even goed in de gaten houden, en de wondjes mogen niet te snel dichtgaan, duurt vaak een week tot 10 dagen. Meestal herstellen ze snel en neemt de zwelling ook af door te spoelen met koud water en beweging.
Het gedrag wordt ook snel beter, paar weekjes en dan merk je het wel.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 20:46

KiKiDo schreef:
Fijn!
Het zal voor jullie beiden fijner zijn, als hij iets rustiger wordt. Kan hij zich ook beter op jou focussen.
Meestal knappen ze snel weer op. Zeker als hij veel buiten kan bewegen.
Maar dat heeft de dierenarts vast allemaal uitgelegd.

Succes met je ruintje!

Ja daarom hebben we het ook gedaan
dankjewel hoor!

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 20:47

pinto_1 schreef:
Fijn dat alles goed is gegaan. Sterkte met je pony.

En ik hoop dat het met je dierenarts ook goed gaat.

Ja zeker, dankjewel!
Gelukkig wel weer hoor.

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 20:50

Lindsey_99 schreef:
Mooi dat het is gedaan. Even goed in de gaten houden, en de wondjes mogen niet te snel dichtgaan, duurt vaak een week tot 10 dagen. Meestal herstellen ze snel en neemt de zwelling ook af door te spoelen met koud water en beweging.
Het gedrag wordt ook snel beter, paar weekjes en dan merk je het wel.

Ja dankjewel, de dierenarts had ook gezegd ja dat ik veel moet lopen maar ze zei wel dat ik het alleen hoefde te spoelen als het dikker werd.
Heel fijn!

PeanutGuapa

Re: 4 jarige hengst castreren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 20:51

Ik heb nog een vraagje want mijn pony staat normaal met mijn andere paard in een paddock met een schuilstal.
Alleen de da zei dat hij sowiezo de 1ste week niet op het zand mag staan omdat als hij dan gaat liggen of rollen er zand bij kan komen en dan kan het natuurlijk gaan ontsteken ofzo.
Dus mijn vader heeft rond het plateau met stenen en waar de schuilstal opstaat palen gezet met draden dus ik hoop dat hij daar achter blijft dan.
Ik loop elke dag veel zodat hij goed beweegt.
Maar mijn andere paard kan natuurlijk niet heel de dag op zo'n klein stukje staan , ze kunnen prima bewegen maar niet echt ruim bewegen, dus die zet ik overdag op het zand en ook een deel van de dag op de wei en dan snachts wel op het plateau met mijn pony omdat ik ze snachts gewoon bij elkaar wil hebben staan.
Alleen heb ik dus een probleempje want ik heb maar 1 hooi punt en dat is in de stal en daar kan mijn paard dan natuurlijk niet bij als hij in de paddock staat en ik heb niks om een hooinet aan op te hangen dus moet ik nog wat verzinnen zodat hij overdag wel hooi kan eten.
Mischien hebben jullie nog ideen daarvoor?

Alvast bedankt

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 21:08

Hooi is wel belangrijk ja.
Kan je niet een net vastmaken aan een stevige paal? Of een hooibak/ slowfeeder kopen waar je netten in kan doen? Dat laatste is wat prijziger (al een stuk goedkoper via marktplaats trouwens) maar komt wel altijd weer van pas

PeanutGuapa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-25 21:36

troi schreef:
Hooi is wel belangrijk ja.
Kan je niet een net vastmaken aan een stevige paal? Of een hooibak/ slowfeeder kopen waar je netten in kan doen? Dat laatste is wat prijziger (al een stuk goedkoper via marktplaats trouwens) maar komt wel altijd weer van pas

Dat is wel een goed idee.
Het is maar voor 1 weekje en voordat die hooibak thuis is is die week al voorbij dus dat is niet echt een optie.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-25 21:38

Heb je een grote cementbak? Ik deed altijd een zware klinker van een paar kilo bij het hooi in de hooizak, en die ging in een cementbak. Dan gooien ze niet zo snel het hooinet uit de bak.