Mesthoop/put maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:13

Little_Gift schreef:
Bijzonder.
Ik zou er nog eens de wetteksten op nalezen, die claimen immers anders.

Heel benieuwd waar jij dat vandaan hebt?
Ken ook weinig mensen die het afgesloten hebben. Zou heel bijzonder zijn als de gemeente daar niet van op de hoogte is en het water kan daarbij nergens heen dus zou ook niet weten waarom. Sterker nog je vind echt zelden water terug omdat dat gewoon word opgenomen door het strooisel wat erin komt .

Little_Gift

Re: Mesthoop/put maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:22

Zowel Nederland als België:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:27

Little_Gift schreef:
Zowel Nederland als België:

[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]

Bij artikel 1 praten ze over onverhard, niet over een vloeistofdichte mestbak in de grond .

Artikel 2 is Vlaams .

Er word dus nergens gezegd dat
Een vloeistofdichte mestbak in de grond afgedekt moet
Zijn hier in Nederland (
Al kan elke gemeente eigen regels hebben )

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:29

De onverharde bodemlaag heeft niks te maken met het hemelwater. Maar goed, doe je ding gerust hoor, mij niet gelaten.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:34

Little_Gift schreef:
De onverharde bodemlaag heeft niks te maken met het hemelwater. Maar goed, doe je ding gerust hoor, mij niet gelaten.

Tuurlijk wel, een onverharde mesthoop laat toch water door, water wat van boven komt zakt naar beneden de grond in. Het
Moet niet voor niks vloeistofdicht zijn.
Maar schijnbaar is het lastig een Nederlandse regelgeving te vinden hierover want je hebt niks gevonden.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:36

Afbeelding

Je mag op een onverharde bodem opslaan mits korter dan 6 maanden en met een absorberende laag en met afdekking en mits je hobbymatig paarden houdt en geen stal of bedrijf bent.

Maar ook op verharde bodem moet je afdekken dus en moet je het water ook nog opvangen ook, zie hierboven.

En voor de rest, als ik ze kan vinden, dan jij ook.
Laatst bijgewerkt door Little_Gift op 20-10-25 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:37

Little_Gift schreef:

Idd vloeistofdicht , logische. Zou ook bijzonder zijn dat gemeente dit soort dingen anders zouden goedkeuren overal.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:38

Dressage1990 schreef:
Little_Gift schreef:

Idd vloeistofdicht , logische. Zou ook bijzonder zijn dat gemeente dit soort dingen anders zouden goedkeuren overal maar afdekken hoeft dus niet .

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:38

Het staat letterlijk in de tekst _O-

Hopelijk heb je geen kwade buren in de buurt... Succes!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:42

Ook in het stuk van landleven (tijdschrift, geen wettekst) staat niets over een dak of zeil. Er staat dat het hemelwater niet in contact met mest mag komen en dán de bodem in lopen. Je moet dus voorkomen dat het gemengde water de bodem in loopt. Daar zijn twee opties voor:
- bij onverharde bodem moet je zorgen dat het water niet bij de mest kan komen als het valt -> dakje/zeil
- bij verharde bodem moet je zorgen dat het water niet weg kan lopen -> vloeistofdichte bodem

Wij hebben op verschillende stallen controle gehad; vloeistofdichte bodem zonder afdekking was geen probleem. Niet-vloeistofdichte bodem (klinkers) moest een zeil over (ligt er ook, dus geen probleem).

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:43

Hilary schreef:
Ook in het stuk van landleven (tijdschrift, geen wettekst) staat niets over een dak of zeil. Er staat dat het hemelwater niet in contact met mest mag komen en dán de bodem in lopen. Je moet dus voorkomen dat het gemengde water de bodem in loopt. Daar zijn twee opties voor:
- bij onverharde bodem moet je zorgen dat het water niet bij de mest kan komen als het valt -> dakje/zeil
- bij verharde bodem moet je zorgen dat het water niet weg kan lopen -> vloeistofdichte bodem

Wij hebben op verschillende stallen controle gehad; vloeistofdichte bodem zonder afdekking was geen probleem. Niet-vloeistofdichte bodem (klinkers) moest een zeil over (ligt er ook, dus geen probleem).

Schijnbaar wilt ze het niet snappen haha, er staat wettelijk helemaal niks over .

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:47

Zoals ik al zei, prima voor mij hoor. Doe je ding... Maar ik hoop dat het nooit verkeerd uit pakt.

Kan me niet voorstellen dat er zo'n verschil zit tussen NL en BE namelijk qua wetgeving op dit vlak maar goed.
Ik hoop voor jullie dat ik mis ben, al weet ik stiekem best zeker dat ik dat niet ben :=

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-25 07:57

Goed om te weten dat als je put groot genoeg is hij voldoende water kan bergen.

Wat is de minimale grootte in m2/m3 zodst zowel de mest als het water samen niet te veel worden?

En weet iemand de cijfers m3 mestproductie per paard puur mest en mest met strooisel per bepaalde tijd? Volgens mij heb ik daar ooit normen/cijfers van gevonden maar ik weet niet meer waar.
Ik zie bij grote stallen soms ingegraven mestvobtaibers waar de mest wel in enorm veel water ligt.

Bij mijn eigen hoop boven de grond met vloeistofdichte bodem is water ook wel een probleem. Ik heb er een regengoot voor, maar ik zou er beter ook een (ademend?)zeil overheen kunnen leggen.

Zorg vooral voor ruimte rond je mestbak en goede verharding waar zwaar verkeer overheen kan, om hem leeg te kunnen halen.

Bij mij is alles eigenlijk te krap aangelegd om met grote machines te werken en dat is echt enorm onhandig. Ook is d3 opslag te klein. Met 6 paarden en gehakseld strooisel in de stal is mijn mestbak van 7,5 meter breed, 80cm hoog en 2,5 meter diep in 2 max 3 maanden wel vol.

Wij komen dus niet eens de winter door en omdat we er niet goed bij kunnen met machines is leeg laten halen ook niet echt een optie. We gebruiken hem Nu om een deel van de mest te composteren en hebben een kiepkar met accu en huif waar we de rest van de mest met rijplaten in rijden en die we elke week legen bij de boer die ons land op papier heeft en bemest met zijn koeienmest.

HorseySanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 10:34

Wat leuk dat je hiermee aan de slag gaat! :) Ik heb vorig jaar ook een mestput gemaakt achter de stal en dat was echt zo’n klus waar ik eerst een beetje tegenop keek, maar het is zó fijn als het eenmaal goed is gedaan :D
Wat ik toen geleerd heb: zorg dat alles goed waterdicht is. Anders krijg je bij regen van die vieze nattigheid overal en dat wil je echt niet :( Ik heb de binnenkant behandeld met Holdbar kelderafdichting, dat spul sluit alles supergoed af en houdt het netjes droog. Had dat toen besteld bij verfbestelsite geloof ik ;) Echt top spul, blijft goed zitten en scheelt een hoop schoonmaakwerk! :+
Tipje: maak een klein beetje afschot naar één kant zodat het vocht goed wegloopt, en denk alvast na over hoe je straks makkelijk kunt uitmesten zonder dat alles blijft plakken :P Succes met je project, wordt vast super netjes bij de paarden <3

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 10:50

Toezichthouder milieu hier! :wave:

Regels voor het opslaan van vaste mest (afkomstig van paarden/pony's die voor hobby, sport of recreatie worden gehouden) staan in hoofstuk 22 van het Omgevingsplan van je gemeente.
De regels voor mestopslag voor paarden/pony's die als landbouwhuisdier* worden beschouwd staan in het art 4.838 Besluit activiteiten leefomgeving (Bal) *paarden gebruikt voor fok, melk, vlees etc

Artikel Bal:
Afbeelding

In 9 van de 10 gevallen zijn de voorschriften in het gemeentelijke Omgevingsplan hetzelfde als in het Bal, maar in sommige gemeenten kunnen iets strengere regels gelden.

Lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-25 10:50

Little_Gift schreef:
[ Afbeelding ]

Je mag op een onverharde bodem opslaan mits korter dan 6 maanden en met een absorberende laag en met afdekking en mits je hobbymatig paarden houdt en geen stal of bedrijf bent.

Maar ook op verharde bodem moet je afdekken dus en moet je het water ook nog opvangen ook, zie hierboven.

En voor de rest, als ik ze kan vinden, dan jij ook.

Als je een waterdichte mestput hebt dan vang je effectief het hemelwater op en heb je het ook opgeslagen (namelijk in je mestput). Zolang het water nergens heen kan is er dus aan die voorwaarden voldaan. Er staat namelijk nergens in alle bronnen die je deelt dat het water apart moet worden opgevangen/opgeslagen. Enkel dat het niet na contact met mest terug de grond in mag.