Wat is wijsheid

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 17:42

Dreamboy schreef:
Uitgaande van 8 weken a 250 euro per week per pony is 2000 euro (×2 = 4000) Daar kan ik heel wat hooi en stro voor kopen voor 3 pony's.

Snap ik maar ik kan me niet voorstellen dat pony 2 ook 250 pw moet kosten als hij niet beleerd wordt. Het werk hebben ze er niet aan. Je schrijft 4.000 euro, daarvan ben je er sowieso 2.000 kwijt aan de pony die wel beleerd wordt dus die telt imo niet mee.

Zeg dat ze schappelijk zijn en 1.000 euro voor die 2 mnd rekenen voor de pony die meekomt. Dan is dat toch altijd nog goedkoper dan een pony onderhouden voor de rest van zijn leven?

Aan de andere kant; als je het geld hebt is het ook gewoon leuk om een pony erbij te kopen. Ook fijn als je straks met 1 op pad wilt, dan blijft de ander niet alleen achter.

Succes met beslissen!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 18:00

Dreamboy schreef:
tamary schreef:

Uh, mag ik eerst even verwerken dat ik mijn paard in heb laten slapen? Heb even genoeg dierenarts gezien en stress gehad.

Tuurlijk :knuffel: (mijne was de DA te snel af uiteindelijk en als ik toen geen andere ponies had gehad, was het toen als einde paarden tijd geweest).

Maar als je nu dus ook verder kijkt naar hoe nu plannen met de 2 overige dieren, dan zal dit ook onderdeel moeten zijn van de mogelijke opties/oplossingen.
En sec is het makkelijker om ruimte te maken voor rouw als je weet wat je wil met de 2 shetten. En ja dat kan heel goed een nu even niks keuze zijn. Alleen had je dan dit topic geopend?[/quote]

Jazeker, want ik heb dit topic geopend om me te orienteren. Maar ik heb nergens gezegd dat het morgen al of op korte termijn moet gebeuren.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:08

Als pension plekje kan je er denk ik zo’n €250,- / maand voor vragen. Wellicht maak je er iemand heel gelukkig mee, heb jij gelijk een maatje voor de jonge Shetlander. Met een beetje geluk iemand met wie je een goede klik hebt die ook mee wil mennen als groom.
Het is niet persé een vaststaand feit dat volwassenen alleen een rijpaard willen verzorgen, zelf heb ik een verzorgpaard die niet eens echt te benaderen is maar ik vind het fijn haar gezelschap te houden en er mooie foto’s van te maken bijvoorbeeld en langzaam toch een band mee op te bouwen.
Sowieso ook fijn om een doel te hebben buiten om heen te gaan.
Zoveel mensen zoveel wensen hoor! Rijden komt eigenlijk niet eens (meer) bij me op.

Dus misschien kan je gewoon eens een balletje opgooien in je omgeving, stalling aangeboden. Zien wat er op af komt.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 18:11

Ir111 schreef:
Dreamboy schreef:
Uitgaande van 8 weken a 250 euro per week per pony is 2000 euro (×2 = 4000) Daar kan ik heel wat hooi en stro voor kopen voor 3 pony's.

Snap ik maar ik kan me niet voorstellen dat pony 2 ook 250 pw moet kosten als hij niet beleerd wordt. Het werk hebben ze er niet aan. Je schrijft 4.000 euro, daarvan ben je er sowieso 2.000 kwijt aan de pony die wel beleerd wordt dus die telt imo niet mee.

Zeg dat ze schappelijk zijn en 1.000 euro voor die 2 mnd rekenen voor de pony die meekomt. Dan is dat toch altijd nog goedkoper dan een pony onderhouden voor de rest van zijn leven?

Aan de andere kant; als je het geld hebt is het ook gewoon leuk om een pony erbij te kopen. Ook fijn als je straks met 1 op pad wilt, dan blijft de ander niet alleen achter.

Succes met beslissen!

Dank je. Je hebt wel gelijk hoor maar als ik dan toch 4000 euro moet uitgeven en pony 2 daar ook heen breng, dan kan ik hem net zo goed ook gelijk laten beleren. Maar ook dat is een optie die ik overweeg.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 18:14

Marigold schreef:
Als pension plekje kan je er denk ik zo’n €250,- / maand voor vragen. Wellicht maak je er iemand heel gelukkig mee, heb jij gelijk een maatje voor de jonge Shetlander. Met een beetje geluk iemand met wie je een goede klik hebt die ook mee wil mennen als groom.
Het is niet persé een vaststaand feit dat volwassenen alleen een rijpaard willen verzorgen, zelf heb ik een verzorgpaard die niet eens echt te benaderen is maar ik vind het fijn haar gezelschap te houden en er mooie foto’s van te maken bijvoorbeeld en langzaam toch een band mee op te bouwen.
Sowieso ook fijn om een doel te hebben buiten om heen te gaan.
Zoveel mensen zoveel wensen hoor! Rijden komt eigenlijk niet eens (meer) bij me op.

Dus misschien kan je gewoon eens een balletje opgooien in je omgeving, stalling aangeboden. Zien wat er op af komt.

Ja precies. Ik heb meerdere advertenties gezet de afgelopen tijd maar ze haken dan toch af omdat ze niet kunnen rijden. En niet iedereen is gecharmeerd van shetlanders helaas. Maar een leuke verzorgster is zeker welkom. Ik vind 250 euro best stevig voor een shetlander maar dat is dan natuurlijk ook wel afhankelijk van de eisen en wensen van de pensionklant.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:53

Ik weet niet waar jij je kleine pony laat beleren... maar 1.000 euro per maand per pony is echt een waanzinnig hoge prijs.

Zet ze op de trailer, reis naar Friesland en je bent de helft kwijt. Zeker voor aangespannen hoeft het echt niet zo duur te zijn

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-25 19:15

Dees schreef:
Ik weet niet waar jij je kleine pony laat beleren... maar 1.000 euro per maand per pony is echt een waanzinnig hoge prijs.

Zet ze op de trailer, reis naar Friesland en je bent de helft kwijt. Zeker voor aangespannen hoeft het echt niet zo duur te zijn

Dat zijn toch echt de prijzen die ik tot nu toe heb door gekregen hier n de omgeving (drenthe / duitsland).

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:01

Ik denk wat jij zoekt qua pensionklant dat dit moeilijk te vinden is. Want er is geen bak dus dat is voor de meeste mensen die iedere dag willen komen een dealbreaker waarschijnlijk. En mensen die hun paard op pensioen doen willen vaak niet dagelijks komen en dat geldt ook voor opfok.

Dus ik zou denk ik kijken naar wat voor jou nu echt het belangrijkste is? Een verzorger en hulp? Of een derde pony.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 08:46

Elisa2 schreef:
Ik denk wat jij zoekt qua pensionklant dat dit moeilijk te vinden is. Want er is geen bak dus dat is voor de meeste mensen die iedere dag willen komen een dealbreaker waarschijnlijk. En mensen die hun paard op pensioen doen willen vaak niet dagelijks komen en dat geldt ook voor opfok.

Dus ik zou denk ik kijken naar wat voor jou nu echt het belangrijkste is? Een verzorger en hulp? Of een derde pony.

Mijn voorkeur gaat uit naar een shetlander. Hoeveel mensen rijden er op een shetlander? De meeste mennen of doen grondwerk. Dat kan prima in de paddock, wei of buiten. Of ze kunnen lid worden van de rijvereniging hier vlakbij. Om de hoek zit ook nog iemand met een hele mooie buitenbak en binnenbak. Wellicht is daar ook gebruik mogelijk.

Elisa2

Re: Wat is wijsheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:50

En hoeveel mensen zijn er met een Shetlander die mennen? Niet zoveel..dus speld in de hooiberg denk ik.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-25 08:52

Elisa2 schreef:
En hoeveel mensen zijn er met een Shetlander die mennen? Niet zoveel..dus speld in de hooiberg denk ik.

Ken er anders genoeg. Worden zelfs hele evenementen georganiseerd. En misschien is het een speld in een hooiberg. Als ik die ene speld toevallig vind is dat prima toch?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:54

Ja natuurlijk, ik hoop voor jou dat je die vindt.

Dat zou dan denk ik de mooiste oplossing zijn. :j

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:30

En de pony tijdelijk elders onderbrengen waar ze gewone stalgeld vragen?

En anders een tijdelijke leenpony? Die dan gratis bij jou mag staan? Om het aantrekkelijk te maken kun je aanbieden dat ie de hele winter mag blijven.

Ik ken hier wel mensen die altijd oren hebben naar een gratis adresje. Of iemand die een jong Shetlander hengstje willen stallen.

Vraag is er altijd wel. Je moet het alleen aantrekkelijk maken zodat het voor een korte termijn interessant is. Dus bijvoorbeeld gratis aanbieden.
En dan na 4 maand weer op laten halen.

Jouw winst zit hem in dat je alleen een extra pony tijdelijk moet voeren en dat is nooit zo duur als je eigen op pension zetten of een nieuwe kopen.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-25 08:52

Iedereen bedankt voor het mee denken. Ik heb besloten rustig op zoek te gaan naar een shetlander erbij.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 16:25

Ook erg leuk!!!