truitje schreef:Mag ik ook jullie advies vragen? Ik heb een 20 jarige pony die helemaal geschoren is incl benen. Ze staat in een buitenstal. Ze heeft nu een 300 grams deken op met hals. Is dit te warm of moet ik naar 200 grams? Ze zweet er niet onder.
Tenzij het een echte koukleum is lijkt me dit erg royaal met de temperaturen van nu.
het is bovengemiddeld warm voor de tijd van het jaar.
Mijn volgende vraag zou zijn: wat wil je er nog opleggen als het gaat vriezen?
Mijn paarden staan 24/7 buiten en staan geschoren nu onder 100 gram wug. En hoewel paarden kunnen verschillen onderling vind ik dit wel een flink verschil.
Niet-zweten vind ik maar een matige meetlat. Steeds erg warm staan kan ver daar onder ook al aardig beroerd voelen.
Voor iedereen die met dekens werkt zou het de moeite zijn om je even in te lezen in de thermoneutrale zones van een paard:
https://www.knhs.nl/welzijn/verzorging/ ... -en-dekens
Dan snap je ook waarom je ene beetje uit moete blijven kijken met vergelijken met hoe jij zelf de temperatuur ervaart.
Citaat:
Jij hebt het zonder kleren niet te warm en niet te koud bij een temperatuur tussen de 28 en 30 graden Celsius, dat is jouw thermo neutrale zone. Voor een ongeschoren paard met wintervacht ligt deze zone tussen de -5 en +15 graden. De comfortzone bij een paard met zomervacht ligt tussen de 5 en 25 graden. Een geschoren paard voelt zich het best bij een temperatuur tussen de 10 en 20°C.