Geschoren paard, welke deken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 20:29

Starspangled schreef:
Goh, rustig, ik wist niet dat je boos werd. :') Het advies was dan ook gericht aan de TS en niet aan jou, aangezien jij aangaf dat je niet nog een keer ging scheren deze winter. Ik reageerde alleen op je hypothetische situatie.

Uhm, mijn reactie is alles behalve boos.

amyz

Re: Geschoren paard, welke deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 06:21

Het verschilt per paard. Mijn geschoren merrie staat nu onder 200g (met hals), dr buurman onder 100g. In de winter staat ze meestal onder 400g, maar als het echt koud wordt ook gerust onder 600g als ze aangeeft het fris te hebben.

Dus is echt een beetje kijken en testen wat werkt voor jouw paard

Ballard_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 08:57

En ik had altijd mijn welsh cob onder 0 gram staan als hij was geschoren, want die had het altijd mega heet. Alleen als het onder het vriespunt ging had ik 100gr op.
Andere paarden hebben zonder het geschoren te hebben al koud (ik ken een paard die nu onder 400gr staat ongeschoren), dus het is wat uitproberen. Ik vind dan een linersysteem wel mega handig

viphorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 09:13

Ik heb die van mij vrijdag laten scheren en die staat nu onder 100 gram en heeft het nog niks koud eronder . Moet zeggen kwam ook mega pak haar afzetten .

truitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 20:54

Mag ik ook jullie advies vragen? Ik heb een 20 jarige pony die helemaal geschoren is incl benen. Ze staat in een buitenstal. Ze heeft nu een 300 grams deken op met hals. Is dit te warm of moet ik naar 200 grams? Ze zweet er niet onder.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-25 21:16

truitje schreef:
Mag ik ook jullie advies vragen? Ik heb een 20 jarige pony die helemaal geschoren is incl benen. Ze staat in een buitenstal. Ze heeft nu een 300 grams deken op met hals. Is dit te warm of moet ik naar 200 grams? Ze zweet er niet onder.

Als ze niet zweet en ze voelt niet te warm zou ik het zo laten denk ik. Het ene paard is het andere niet. De een staat met 200 gram te zweten en de ander met 300 gram te rillen >;). Het wordt wel weer wat warmer deze week zie ik trouwens.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:17

truitje schreef:

Tenzij het een echte koukleum is lijkt me dit erg royaal met de temperaturen van nu.
het is bovengemiddeld warm voor de tijd van het jaar.

Mijn volgende vraag zou zijn: wat wil je er nog opleggen als het gaat vriezen?

Mijn paarden staan 24/7 buiten en staan geschoren nu onder 100 gram wug. En hoewel paarden kunnen verschillen onderling vind ik dit wel een flink verschil.

Niet-zweten vind ik maar een matige meetlat. Steeds erg warm staan kan ver daar onder ook al aardig beroerd voelen.

Voor iedereen die met dekens werkt zou het de moeite zijn om je even in te lezen in de thermoneutrale zones van een paard:
https://www.knhs.nl/welzijn/verzorging/ ... -en-dekens
Dan snap je ook waarom je ene beetje uit moete blijven kijken met vergelijken met hoe jij zelf de temperatuur ervaart.

Citaat:
Jij hebt het zonder kleren niet te warm en niet te koud bij een temperatuur tussen de 28 en 30 graden Celsius, dat is jouw thermo neutrale zone. Voor een ongeschoren paard met wintervacht ligt deze zone tussen de -5 en +15 graden. De comfortzone bij een paard met zomervacht ligt tussen de 5 en 25 graden. Een geschoren paard voelt zich het best bij een temperatuur tussen de 10 en 20°C.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:29

pol013 schreef:
truitje schreef:

Tenzij het een echte koukleum is lijkt me dit erg royaal met de temperaturen van nu.
het is bovengemiddeld warm voor de tijd van het jaar.

Mijn volgende vraag zou zijn: wat wil je er nog opleggen als het gaat vriezen?

Mijn paarden staan 24/7 buiten en staan geschoren nu onder 100 gram wug. En hoewel paarden kunnen verschillen onderling vind ik dit wel een flink verschil.

Niet-zweten vind ik maar een matige meetlat. Steeds erg warm staan kan ver daar onder ook al aardig beroerd voelen.

Voor iedereen die met dekens werkt zou het de moeite zijn om je even in te lezen in de thermoneutrale zones van een paard:
https://www.knhs.nl/welzijn/verzorging/ ... -en-dekens
Dan snap je ook waarom je ene beetje uit moete blijven kijken met vergelijken met hoe jij zelf de temperatuur ervaart.

Citaat:
Jij hebt het zonder kleren niet te warm en niet te koud bij een temperatuur tussen de 28 en 30 graden Celsius, dat is jouw thermo neutrale zone. Voor een ongeschoren paard met wintervacht ligt deze zone tussen de -5 en +15 graden. De comfortzone bij een paard met zomervacht ligt tussen de 5 en 25 graden. Een geschoren paard voelt zich het best bij een temperatuur tussen de 10 en 20°C.

Mijn geschoren paard staat toch echt te rillen zonder deken bij temperatuur onder de 15 zonder zon en zonder wind :brr: schijnt het zonnetje dan kan ie wel even zonder. Mijn niet geschoren paard vind het onder de 10 graden ook niet meer leuk.

Wat ik hiermee wil zeggen, is voel je paard en kijk ernaar ipv vast te houden wat een temperatuur schaal zegt

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-25 09:35

Gisteren een hele boze zwetende haflinger geschoren.
Racestreep... hij was daarna weer heel blij.
Heb hem nu lekker zonder deken staan want het is niet koud.
Pas als het volgende week wat kouder wordt gaat er wel een dekentje op.