Het is lang geleden dat ik een topic heb geopend hier op bokt, ondanks dat ik dagelijks op bokt aan het speuren ben. Maar ik ben op zoek naar ideeën, tips etc over de ondergrond rondom voerplekken/hooipunten.
Ik voer al jaar in jaar uit mijn paarden hooi uit palletboxen. Die palletboxen staan op stelcon platen. Het gehele stuk is ongeveer 4 bij 13 m wat bestaat uit die platen. Daarop heb ik 2 bakken staan(ik heb 1 paard en 1 d pony en dit gaat heel goed zo samen). Mijn ruin staat al jaren rondom op ijzers, dit ivm dunne zolen, linksvoor hoge en lage overhoef en rechtsvoor ook wat artrose en dat hij helaas te hard slijt dan dat zijn hoeven groeien waardoor hij platte voeten krijgt. Hij heeft dan niet de ruimte zodat zijn voeten die mooie lichte holling krijgen, waardoor hij dus die dunne zolen ontwikkeld en daardoor in het vicieuze cirkeltje blijft.
Sinds anderhalve maand heeft mijn dochter ook een pony(de d pony) en die stond niet op ijzers. Hij stond wel enorm lang dus bekapt en de volgende dag liep hij behoorlijk op eieren. Ik weet dat dat allemaal tijd kost, en hij loopt nu gelukkig al een heel stuk beter, maar als hij vanuit de paddock op het harde komt is er het ene moment niks aan de hand en het andere moment toch de eerste twee passen licht op eieren. Dus mijn man en ik bedachten om een rubberen gietvloer te leggen. Helaas heeft de gietvloer niet gehouden vanwege het koude en vochtige weer en rondom 1 bak hebben we het al weggehaald. Rondom de andere bak begint het ook al her en der los te laten dus daar moet het ook verwijderd worden.
Nu dus de vraag, hoe hebben jullie de ondergrond rondom de hooipunten? We hadden ook gedacht aan rubberen matten, maar het nadeel daarvan is dat het buiten in de regen zo zwaar wordt en alle nattigheid en viezigheid(mijn paard mest helaas rondom de voerbakken) eronder gaat zitten. In de schuilstal hebben we wel vocht doorlatende rubberen matten liggen en daar mesten ze ook, maar plassen er niet op, en er komt geen regen op. Dus die matten halen we 1 keer per jaar eruit om ze af te spuiten en alles eronder ook schoon te vegen. Maar ik kan me voorstellen dat dit buiten vaker moet gebeuren? En dat is echt heel zwaar als het nat is. Toen dacht ik dunne rubbere matten, maar ik ben bang dat dat te glad is in de regen.
Ik had gehoopt dat met de rubberen gietvloer ik mijn paard hierdoor misschien ook van de ijzers af te kunnen halen. Maar goed nu eerst dus een andere oplossing bedenken.
We hebben ook gewoon een paddock waar ze vrij in kunnen, maar daarin hooi voeren is echt geen doen, het hooi waait door de wind alle kanten op(ik kan geen netten of iets gebruiken omdat mijn paard chronische bronchitis heeft en ik dus bij iedere voerbeurt het hooi moet onderdompelen, in netten wordt dit een vies zuur ruikend zooitje en dat wil ik niet na het een aantal keer geprobeerd te hebben in netten), wat ze zelf knoeien komt in het zand, dus het wordt dan een hele vieze bende en dat wil ik voorkomen. Ik heb ook paddockrooster gehad, maar op den duur ging dat ook verzakken, en de randen kapot, waardoor je ze niet meer goed in elkaar geklikt kreeg. Dus dat zie ik ook niet meer zitten.
Toen dacht ik misschien een soort van bak creëren rondom de hooibakken en opvullen met houtsnippers? Ik weet dat als je snippers zo in de paddock zou gooien dat dat uiteindelijk gaat rotten. Gebeurd dat ook als we het zo op het beton zouden leggen? We hebben wel een stenen goot lopen langs de betonplaten richting een put dus het water loopt wel af en weg. Maar goed zijn houtsnippers een goed alternatief om zacht te kunnen staan of juist niet?
Of zijn die vocht doorlatende rubbere matten dan toch niet zo’n slecht idee?
Ik hoop dat mensen hier misschien ideeën/tips/foto’s etc hebben en ons misschien daardoor op weg kunnen helpen.
Matten die vochtdoorlaten gaan vol zitten en kunnen makkelijker stuk. Kijk eens naar de niet doorlatende matten, zeker voor buiten. Op marktplaats kom je nog wel eens van die rollen tegen onder de naam kalverpad oid. Of en wat voor jouw werkt is uitproberen. Profiel op een mat kan helpen, maar dan moeten ze wel schoon zijn. Dus onderhoud/vegen zit je aan vast.
De matten schoonvegen is geen enkel probleem natuurlijk. In de schuilstal veeg ik ook iedere ochtend en avond. Maar ik ben bang dat die matten die jij bedoeld dat dat te glad wordt buiten. Ik kom ze idd op marktplaats tegen ook wel eens onder de naam transport band en hoe jij ze noemt. Heb jij ervaring met zulke matten buiten?
tamary
Geplaatst: 02-11-25 12:01
Nee, ik had enkel niet doorlatende matten in de schuilstal liggen. Lang daarvoor doorlatende matten in box gehad en die wil ik nooit meer. (stank en gingen kapot aan de onderkant). Edit : wel rubber mat als opvang onder hooiruiven gehad, max voorvoetjes passen er op breed, nooit last met glad gemerkt, ponies hadden soms voorkeur voor ruif, maar niet daarom.
Ik heb al jaren (meer dan 10) rubberen koematten eromheen, super makkelijk schoon te maken, als ze scheef liggen dan trek je ze zo recht met een waterpomptang. Af en toe even weghalen en alles eronder vegen. Ik wil niets anders meerz
Wat Caira zegt heb ik ook en ook heel tevreden over. Ik heb ze wel direct op het zand liggen en krijg dus na maanden kuilen vlak voor de matten. Voor de herfst verplaatst ik de matten en hooibakken dan een paar meter zodat ik weer een stevige ondergrond heb. De matten zelf schuif ik wekelijks het zand af met een platte zandschep.
Lindsey_99
Geplaatst: 02-11-25 12:34
Rubberen puzzelmatten (koeien) zijn ideaal. Snel schoon en loeisterk. Mest, troep is er zó vanaf. Elders liggen kleinere (speeltuin) rubbermatten, die vind ik minder makkelijk schoon te kouden.
Kunstgras lijkt mij echt lastig schoon te maken. Maar zelf eigenlijk niet eens aan gedacht, qua zachtheid zou dat zeker wel iets kunnen zijn.
Koematten, dat zijn toch die langwerpige matten? Ene kant met noppen en de andere kant met ribbel? Ik zit te zoeken op marktplaats en wat ik vind is of echt wel heel duur terwijl er hoeken en stukken uit zijn of te ver weg . Maar die matten worden dus niet glad in de regen? Want dan blijf ik gewoon even dagelijks door zoeken!
Of gewoon een stuk oude laagpolige vloerbedekken (met jute rug). Rubber matten kunnen wel glad zijn als het wat geijzeld heeft en mij lijkt kunstgras ook glad las het wat nat is. Buiten dat ik bang ben dat ze er toch van proberen te eten.
monsera
Geplaatst: 02-11-25 19:09
Ik heb ook van die rubberen koematten op de bestrating liggen. Wordt absoluut niet gehad met regen. Maar wel met vorst. Zo'n klein wit laagje als er nachtvorst is. Ik laat er buiten dus altijd een laagje zand op liggen.
boedjang
Geplaatst: 03-11-25 06:41
Wij hebben ook allerlei rubbere matten,( binnen en buiten)zijn niet glad ribbels aan bovenkant. En elke dag gewoon schoonvegen