Strokorrels en paard op ijzers

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Princesj

Strokorrels en paard op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 15:24

Iedere winter gaat er bij mij bodembedekking in de schuilstal, zodat ik droog liggen kan garanderen. Dit ging perfect met strokorrels, mooie stabiele bodem, blije paarden.

Echter staat een van mijn paarden nu om medische reden vierkant op ijzers, waardoor ik erg twijfel of strokorrel wel geschikt zal zijn? Ik ben voornamelijk bang dat ze korrels tussen tak en hoef zal krijgen.

Heeft iemand ervaring hiermee? Of wat is een goed (stofvrij!) alternatief?

Bowo

Re: Strokorrels en paard op ijzers

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:26

Ik heb geen ervaring met strokorrels, maar ik zie niet zo goed waar die korrels vast zouden moeten komen te zitten? Heb je speciale ijzers er onder zitten of 'gewone'?
En die strokorrels vallen toch ook uit elkaar als ze nat worden? Dus lijkt me dat ze dan ook niet vast komen te zitten.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-25 15:28

Gewone, maar wel wat ruimer dan standaard. Strokorrels vallen inderdaad uit elkaar als ze nat worden, maar niet direct poef zegmaar, het duurt even voordat je een poederlaag hebt en dan nog mis je er vaak wel een paar.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:31

Ik denk dat sowieso de kans heel klein is dat iets vast komt te zitten. Ik heb vaker een eikel die vast zit in een groeve, dan iets onder een tak van een ijzer (kan me niet eens herinneren of dat überhaupt ooit is gebeurt, alleen een keer een steentje in een stift-gat). En mocht dat dan wel gebeuren, verwacht ik niet dat het problemen geven omdat ze dus zacht worden als je paard daarna buiten een keer door een plas loopt.
Regelmatig de hoeven uitkrabben lijkt me voldoende.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-25 15:35

Die van mij stond voor op ijzers en op strokorrels het jaar rond. Nooit problemen mee gehad. Ook nog nooit gehoord, dat mensen om die reden geen strokorrels namen.

Op de vorige stal stonden 3 paarden op ijzers en strokorrels, nooit problemen mee gehad. Wil natuurlijk niet zeggen dat het nooit gebeurd/kan gebeuren, maar ik heb die ervaring niet.

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:00

Bij mijn paard vallen de korrels er gewoon onder uit zodra ze op een hardere ondergrond loopt. Nooit een probleem gehad met ophoping..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:03

Kan idd. Maar regelmatig uitkrabben en controleren kan natuurlijk nooit kwaad.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-25 18:07

Nooit problemen gehad met ijzers en strokorrels, maar je gooit de korrels natuurlijk ook niet droog de stal in.
Dus ze verpulveren sowieso al iets doordat je ze moet bewateren :+