[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ir111

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:02

Ja, ik wil het achter de schuur maken, daar ligt hij sowieso graag. :j

Jij denkt dat een canvas zonnescherm de bodem droger gaat houden? Hoe groot is jouw doek? Dit is wel een goed haalbare oplossing namelijk, een flink stuk doek spannen.

Blue_flower

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:16

De meeste van die doeken laten het water door, anders wordt het doek te zwaar en zal het in het midden op den duur oprekken en/of scheuren.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 10:49

Blue_flower schreef:
De meeste van die doeken laten het water door, anders wordt het doek te zwaar en zal het in het midden op den duur oprekken en/of scheuren.

Maar als het waterafstotend is én het hangt met afloop dan kan je het wel zo mikken dat het water ernaast afloopt. Als je dan de ligplek wellicht wat ophoogt ( ev met drainagebuis, treinbielzen in een vierkant en goed opvullen met drainagezand) met daarboven zeil dat het meeste water ernaast laat aflopen, denk ik dat je wel goed zit.

Ik ben er ook over aan het denken, met dit weer zijn er wel wzt plassen op de verharding en zijn de paddocks een zwembad, geen droge ligplek. Beide duo's hebben schuilstal van 3*6 met de 6 m open kant, met rubber matten erin. 2 van de vier gaan wel gaan liggen op de rubber matten, de andere twee niet.

Ik ga eerst proberen met opstrooien en kijken of de andere twee dan wel liggen, maar indien niet heb ik voor die twee eigenlijk de helft van de winter geen droge ligplek ...

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 13:19

Misschien combineren met een (of meerdere) (ondiepe) wadi's zodat de plek waar hij ligt droogt blijft/snel droog trekt? Allicht met wat extra ophoging rond het heuveltje met nieuw zand zodat het daar gelijk afwatert?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:24

Ik heb een opgehoogde plek waar hij graag ligt. Dat is opgehoogd, iets schuin en lekker mul. Daar slaapt hij graag. Het vervelende is dat er bij flinke regen (zoals de afgelopen 2 weken zeg maar) er toch wat kleine plasjes blijven staan. Nu is het 24u droog en nu is het daar dus ook al weer droog. Gaat heel snel. Maar bij aanhoudende regen is het te nat om te liggen. Op deze plek kan ik geen afdak oid maken.

Hier zou ik nog wel extra zand kunnen opbrengen om de plek nog hoger te krijgen. Wat voor zand zouden jullie hiervoor kiezen?

De plek achter kan ik evt wel overdekken (met iets tijdelijks, ik mag beslist niks bouwen daar wil daar geen gedoe over).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 14:33

Ik zou dan toch kijken voor een schaduwdoek en dan op afschot over de ligplek heen. Het laat wel wat water door, maar met een grote doek en afschot beperkt je dat enorm.

Belker

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-25 15:36

Ir111, ik heb het aan de zijkant can de carport tegen inregenen. 4x2 meter. Loopt bij mij over het hek heen en zit aan het hek vast. Maar de buurman had een zonnedoek voor het huis en dat idee vond ik interessant genoeg om te onthouden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:24

Onze held heeft in al zijn wijsheid besloten dat hij toch binnen kan slapen. <3 Wat een opluchting. Hopelijk blijft hij dit doen.

Degene met de deken op die languit ligt. <3

Afbeelding

Wel heel fijn jullie tips, heb wel ideeën opgedaan voor als t echt nodig is. Thanks!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 08:31

Fijn!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:14

Wat een mooie stal heb je!
Wellicht kan je een grotere oppervlakte opstrooien, of aan de andere kant nog een deeltje opstrooien? Misschien is het voor zijn gevoel net te dicht bij het ander paard?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:25

De paarden zijn echt matties, dat gaat goed. Buiten liggen ze ook op elkaars lip. :D Meer opstrooien kan maar dat wordt een zooi, dan lopen ze alles naar buiten.

Dat hij liever niet binnen ligt is denk ik vooral omdat het opstaan minder makkelijk is omdat hij niet tegen een bultje op ligt (nu dus wel) en omdat hij zijn voeten niet kan ingraven in het zand bij het opstaan. Wat ook scheelt is dat hij nu voor op kunststof beslag staat, dat geeft meer grip dan de ijzers die hij voorheen had.

Ik hoop heel erg dat hij nu weer vertrouwen heeft dat het echt ok is om binnen te liggen. :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:31

Fingers crossed!

Via tweedehands kan je anders ook van die rubber speeltuinmatten kopen, die heb ik in de schuilstallen liggen. Die zijn bovenaan opgeruwd en geeft ook mooie grip, in combi met kunststof beslag heeft hij daarop zeker grip. Dat kan ook nog een optie zijn om te proberen moest hij toch niet meer gaan liggen.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-25 09:38

Ik heb de matten juist weggehaald omdat het zo'n gore bende wordt. Ik kan de matten niet goed opsluiten dus ze gaan uiteindelijk juist schuiven bij t opstaan.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 12:10

Hoi! Ik heb mijn twee pony’s aan huis; een kleine Tinker en een minishetlander. We hebben vorige week de nieuwe schuilstal afgemaakt en nu is het tijd voor het volgende project; een ‘browsing’ paddock, of iets met een soortgelijke benaming.

Het idee is om iets te maken waardoor ze meer gestimuleerd worden te browsen en bewegen, en zich minder vervelen. Maar voor een track systeem hebben we niet genoeg ruimte.

Ze staan nu op een stuk van 18 x 40, met een aantal bomen maar voor de rest is het redelijk ‘leeg’. Op de foto’s hier onder zie je hoe het er nu uit ziet, de zwarte stal is de nieuwe stal en het bruine hokje word binnenkort gesloopt. In de zomer is onze bodem super, maar in de winter ontstaan er toch wel zwakke plekken. Dit gaat na een aantal dagen mooier weer best snel weer weg maar als het langere tijd slecht weer blijft is het wel minder. Hierdoor wil ik ook niet een pad oid maken waar ze doorheen moeten als ze dat niet willen door bijvoorbeeld veel nattigheid, maar alleen optioneel is.

Afbeelding

Afbeelding

Het tweede stuk is ook 18 x 40, maar wel met een konijnenhok van 4 x 2 en een kippenhok van +- 12 x 8. Voor de rest is het een soort mini bos met alle bomen + staan er aan de rand allemaal frambozenstruiken. Hiervoor is het idee om 1,5/2 meter van het bestaande hek af nog een hek te maken om de frambozen planten als soort brownsing border te gebruiken. Dit stuk is nu nog erg overbegroeid, dus duidelijke foto’s maken was wel een beetje een uitdaging.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hieronder staat de tekening die ik heb gemaakt, de bomen staan er allemaal al maar de meeste aanplanting moet nog wel komen (behalve de frambozenstruiken, die zijn helemaal groen gekleurd zonder strepen) en alle andere dingen ook. Voor we hier aan gaan beginnen vraag ik graag advies, dingen die anders kunnen of dingen die we kunnen toevoegen. Ik hoor het heel graag!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 12:15

Met de groene organische vormen middenin de weides heb ik trouwens zo iets in mijn hoofd: Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-25 12:57

Verhard een stuk voor je stal, heuveltje zodat ze altijd droog kunnen staan, kijk naar iets als wilg voor paar van je organische vormen (goed beschermen!) zodat zo'n stukje wat lager kan liggen en teveel aan water daar de grond in kan.
Er zijn flink wat veilige of eten ze niet van fruit, noten, enz bomen en struiken die je er ook in kan planten (aldi & lidl hebben acties feb/maart ong met dat soort spul voor lieve prijsjes). Bescherm ze goed, dan heb je er zelf oogst van en snoei kan voor snackjes naar de ponies. Plant ook wat vlier als snel groeiende beschutting waar ze niet van eten.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 11:52

Ik heb ook een ontwerp op de computer gemaakt, ik hoop dat alles goed te zien is! IK hoor het ontzettend graag als er nog dingen anders kunnen. De bomen en de border aan het rechterstuk zijn al aangeplant, de rest
(behalve de stal) staat er allemaal nog niet. Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:45

Belangrijkste is kijken hoe je t begaanbaar houdt in natte tijden. J schrijft dat na paar dagen droog weer goed is maar dat is het winters vaak niet. En bodem wordt elk jaar slechter als er paarden op lopen. }>
Gezien onze ervaring hier is mijn advies kijk eerst naar een route v jezelf en paarden die altijd droog is. Bestrating,paddock platen, etc. Zodat je ook in de ergste buien kunt voeren en uitmesten en water geven
Maak de eilandjes beplanting in de ergste natste stukken die je nu hebt

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 12:57

Symke schreef:
Belangrijkste is kijken hoe je t begaanbaar houdt in natte tijden. J schrijft dat na paar dagen droog weer goed is maar dat is het winters vaak niet. En bodem wordt elk jaar slechter als er paarden op lopen. }>
Gezien onze ervaring hier is mijn advies kijk eerst naar een route v jezelf en paarden die altijd droog is. Bestrating,paddock platen, etc. Zodat je ook in de ergste buien kunt voeren en uitmesten en water geven
Maak de eilandjes beplanting in de ergste natste stukken die je nu hebt

Dankjewel! Daar ga ik goed over nadenken.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:15

Ziet er leuk uit. Ik sluit me 100% bij Symke aan. Zorg dat je de droge stukken benut om te lopen in je ontwerp.

Hoe smal is het grindpad? Ziet er heel smal uit nl, dan zou ik geen snackhoekje maken daar. Als er ruzie is is dat vragen om gedoe als ze niet vlot weg kunnen.

edit: staat je takkenril zo dat deze zo veel mogelijk wind afvangt? Daar zou ik ook op letten.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 14:26

Ir111 schreef:
Ziet er leuk uit. Ik sluit me 100% bij Symke aan. Zorg dat je de droge stukken benut om te lopen in je ontwerp.

Hoe smal is het grindpad? Ziet er heel smal uit nl, dan zou ik geen snackhoekje maken daar. Als er ruzie is is dat vragen om gedoe als ze niet vlot weg kunnen.

edit: staat je takkenril zo dat deze zo veel mogelijk wind afvangt? Daar zou ik ook op letten.

Dat is een goede over de wind vanger idd!

Wij hebben dit jaar een schutting en een takken ril gemaakt die voor de oostenwind beschutting zorgen, dat hadden we nog niet. Is niet de meest voorkomende wind richting maar vaak wel een hele koude
De takken ril hebben we de staande takken levende wilgen takken gedaan en ik heb er nog vlier tegenaan geplant

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-25 18:41

Ir111 schreef:

Ik heb nu ongeveer 2,5 meter gemeten, maar hij kan ook breder gemaakt worden! Omdat ons hele land omcirkeld is door bomen hebben wij eigenlijk nooit last van wind omdat dit allemaal al afgeschermd wordt door bomen van elke richting. Dus dat is wel fijn!

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 15:58

Myponyhoward schreef:
Ik heb ook een ontwerp op de computer gemaakt, ik hoop dat alles goed te zien is! IK hoor het ontzettend graag als er nog dingen anders kunnen. De bomen en de border aan het rechterstuk zijn al aangeplant, de rest
(behalve de stal) staat er allemaal nog niet. [ Afbeelding ]

Het is best een heel klein stukje...wil je daar iets of wat plezier van hebben en ponys met droge voeten ga je toch vooral moeten verharden en verhogen....Ik zou er ook niet te veel inzetten ,zodat ze nog wat kunnen lopen of rennen

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 16:00

Myponyhoward schreef:
Ir111 schreef:

Ik heb nu ongeveer 2,5 meter gemeten, maar hij kan ook breder gemaakt worden! Omdat ons hele land omcirkeld is door bomen hebben wij eigenlijk nooit last van wind omdat dit allemaal al afgeschermd wordt door bomen van elke richting. Dus dat is wel fijn!

Ik zou het zo breed maken dat de grootste makkelijk kan draaien (dus zonder een hoofd in te moeten trekken. Dan kom je al snel op minimaal 3 meter breed uit denk ik.

Myponyhoward

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-25 18:08

haha1995 schreef:
Myponyhoward schreef:
(behalve de stal) staat er allemaal nog niet. [ Afbeelding ]

Het is best een heel klein stukje...wil je daar iets of wat plezier van hebben en ponys met droge voeten ga je toch vooral moeten verharden en verhogen....Ik zou er ook niet te veel inzetten ,zodat ze nog wat kunnen lopen of rennen

Daar heb ik zeker rekening mee gehouden. Het is in totaal zo’n 1250 m2. Het deel rechtsboven met al die bomen blijft altijd droog. Dit is een bos namelijk en dat neemt eigenlijk al het water wel op. In het linker stuk probeer ik zo weinig moeilijk ruimteverlies te hebben en te zorgen dat ze niet perse ergens doorheen hoeven voor iets belangrijks. Ook probeer ik op de natste plekken planten te planten voor wateropname.