Vraag over stalmatten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Somebody85

Vraag over stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-25 21:14

Momenteel sta ik op een wachtlijst voor een stal die ik ga huren voor een manegepony. Ja, je leest het goed. Het is misschien gek, maar voor mij voelt het fijn en het geld waard. En mogelijk wil ik daarin stalmatten leggen. Hebben jullie tips? Ik kan de stal natuurlijk niet verbouwen. Het moet een makkelijk systeem zijn en niet de duurste oplossing ;-).

Het paard wat in de stal komt staan, maakt altijd een troep van zijn stal. Hij is gewoon heel slordig. Eet ook graag alles op waardoor de stal altijd vrij nat is. Vandaar de matten, zodat hij altijd zacht en droog kan liggen.

Andere tips voor betere oplossingen zijn ook welkom!

Graag te koop in de buurt van Noord-Brabant. Nederland.

belle_boef

Re: Vraag over stalmatten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 22:17

Je moet wel iets op die matten doen ander staat die als of in zijn eigen pies en poep.
Niet goed voor de hoeven en hij wordt er vies van.
Daarnaast is niet elke rubber mat zacht.

Sonyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-25 22:23

Mayo matras. Licht materiaal blijft echt goed en heb het in gebruik sinds februari 2022. Je kan het dus ook makkelijk meenemen mocht je ooit gaan verhuizen. Mag niet in de zon!! Euro-horse verkoopt het.

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 07:39

Dank jullie wel! Natuurlijk komt er iets op, maar dat eet hij op :-). Dus extra.

Notch

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:00

Mayo matrassen zijn fijn. Ik heb de mijne inmiddels verkocht omdat ze overbodig werden, maar zou ze zo weer opnieuw kopen.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 12:56

Wij hebben van de zomer puzzelmatten gelegd van Henkie Hout. Was ff een investering voor vier stallen, maar wat zijn we er blij mee! Vooral nu met die regen. Onze stallen liggen vrij laag, we hadden altijd last van optrekkend vocht en water dat het eerste stuk van de stal inliep. Heel vervelend voor de paarden, maar ook voor de stalbedekking, want dat ging in de winter ook superhard. We hebben voor de stallen ook wel aan de afwatering gewerkt, maar beter dan wat we nu hebben krijgen we niet. Nu met deze regen zien we dat het water tot aan (of net in) de stallen komt, maar door de matten zijn de stallen droog en warm. Geen water meer in de stallen (Miss wel eronder) en geen koude vloeren door het optrekkende vocht. Wij zijn fan, al liggen ze nog maar een half jaar en weten we niet wat eronder allemaal gaande is.

Mocht je besluiten om zulke puzzelmatten te kopen neem dan wel meer, want de platen zijn 50x50 incl puzzelranden, dus als je ze in elkaar klikt zijn ze feitelijk kleiner.

Edit: wij gebruiken wel bodembedekking. Vinden we lekker voor de paarden en ik denk dat anders de stal wel vies wordt en gaat stinken. We zijn nu wel al zuiniger dan vorig jaar!

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 13:31

Wij hebben ook stalmatten maar kan even niet zeggen welk merk. Ze liggen er inmiddels tien jaar in en zijn echt nog dikke prima. Bespaard ons ook een stuk aan stalbedekking. Onze paarden hebben 24/7 vrije uitloop in een grote paddock, dus ze slapen vrijwel altijd buiten. We doen enkel stro als het begint te vriezen, tot die tijd isoleren de matten erg goed. Als het vriest houden we ze 'snachts binnen, daarom ook dat we er vanaf dan dus wel stro in leggen.

Let wel op dat als je een paard hebt die veel binnen zal staan de matten het stro oid niet vervangen. De urine blijft er gewoon op liggen, bij ons kan het dus wel omdat ze buiten gaan plassen en mesten.

Wij hebben ze gelegd omdat de stallenbouwer de betonnen vloer te hard had gepolierd waardoor het erg glad is.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 13:55

Ik heb puzzelmatten op de betonnen vloer van de stallen met daar overheen een dikke laag stro. Ik vind het minder koud en glad, maar mest verder gewoon dagelijks uit en strooi heel vors op om een fijn ligbed te houden. (daarin merk ik dus geen verschil met de matten)

Somebody85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-25 16:23

Super lief deze nieuwe uitgebreide reacties. Hier kan ik wel iets mee :-).

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 17:58

Mayo matten...wat een drama!
Die zijn alleen o.k als je een vocht doorlatende vloer hebt.
Zo niet dan niet aan beginnen. Er blijft allemaal pis onder staan en het gaat vrselijk stinken..ook als je er een laag strooisel op hebt.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 19:28

Ik heb Mayo matten zonder iets op, maar is een schuilstal. Gelukkig plassen en mesten ze buiten dus werkt prima want ze gaan er wel op liggen. Ook eens geprobeerd met bodembedekking, maar dat vond ik ook echt geen doen..

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-25 21:02

ik ben sinds laatst begonnen met matten! Ik begon met 1tje en bouw het steeds verder uit. Ik koop van die rubberen tegels. Ik begon in de vieste hoek die altijd nat was(bij de waterplaats) en sinds ik daar matten heb, is het daar altijd schoon en droog! Ik houd het wel dagelijks bij. Maar is goed te doen! Ik wilde eerst stalmatten kopen, maar door een ouder bokt forum, waar ik bij las dat soms paarden daaroverheen konden glijden, was ik toch een beetje bang. Maar deze rubberen tegels werken perfect! :) En ik doe natuurlijk gewoon vlas erbovenop! :j