Begrazing koeienweide door pony's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mas83

Begrazing koeienweide door pony's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 13:29

Hallo allemaal,

Wij hebben twee pony’s (een Haflinger en een Tinker) en onze buurman — een melkveehouder — heeft ons aangeboden om in de winter zijn weide te gebruiken voor onze pony’s. Het gaat om ongeveer 2 hectare grasland met beschutting. Een superlief en royaal aanbod natuurlijk!

Toch wil ik even goed nadenken voordat we ja zeggen. Op het eerste gezicht lijkt het alleen maar voordelen te hebben (ruimte, beschutting, frisse lucht, afwisseling voor de pony’s), maar ik vraag me af of er ook nadelen of aandachtspunten zijn waar ik rekening mee moet houden. En ook wat zijn de voordelen voor onze buren, want die bieden het vast niet zomaar aan.

koend

Re: Begrazing koeienweide door pony's

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 13:55

Voordeel voor de melkveehouder? Ik zou het niet weten.
Vroeger werd zoiets vaak gedaan. Als de weide kort was gegraasd door de koeien, was het tijd voor de paarden. Die aten graag het korte gras en ruimden ook wel op rond de koeienvlaaien.
Maar de landbouw is veel veranderd. De weiden worden nu geblot en zien er veel egaler uit qua begroeiing ( tenzij het weiden in natuurbeheer zijn).
Misschien denkt je buurman wel net als ik: "Als je zonder moeite en zonder kosten iemand een groot plezier kan doen, doe het dan. Vroeg of laat komt dat naar jou terug.”

Voordeel voor jou: ruimte en wormenvrij gras voor je paarden.

Mogelijke valkuilen voor jou:
- paarden en prikkeldraad gaan écht niet samen
- er zit nu gelukkig niet veel meer in het gras, maar toch best wel in de gaten houden hoe ze op het koeiengras reageren.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 14:16

Zodra het 's nachts gaat vriezen schiet het fructaangehalte als een raket omhoog. Dat is, zeker met vet koeiengras (bijv. engels raaigras) vragen om hoefbevangenheid.

Afhankelijk van het soort begroeiing, de lengte van de begroeiing en de bemesting zou het best kunnen, mits je je goed inleest op wat het fructaangehalte doet steigen en daar naar handelt.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 14:21

Ik heb dit een periode gedaan bij mn ouders op het land, voor de pure wintermaanden vond ik het perfect.
Ik had ook HB gevoelige pony er op staan.

Goed inlezen qua fructaan is handig inderdaad, maar in échte wintermaanden valt dat er mee(omdat de temperatuur vaak te laag blijft.
Ik deed altijd in de ochtend flinke portie hooi er in en dan iets later op het land.

Ow en prikkeldraad is een no-go maar dat hadden mijn ouders ook niet er omheen staan

Mas83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-25 15:45

Het draad gaan we zelf vervangen, als tegenprestatie voor het kostenloze gebruik van het land. Dat hadden we al bedacht. Buurman vindt helemaal prima.

Het gras is oud gras waar vroeger ook paarden op hebben gelopen. Dan praat ik wel over minstens 15 jaar geleden. Snachts gaan onze dames op stal en na het voeren mogen ze dan het land op was het idee. Dus bij de de ergste kou staan ze binnen.

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 15:58

Zijn wel koudbloedjes.
Wees voorzichtig,bij minste verandering in hun doen en laten er af!
Hou ze verder sober alleen vit brokje en wat hooi dan voor de nacht

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-25 16:51

Gelukkig zaaien boeren lang niet overal engels raaigras