Mesthoop/put maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sassy4barrel

Mesthoop/put maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 15:40

We hebben nu een mestkar (aanhanger) maar die is wel binnen een paar maanden aan vervanging
toe. Nu zat ik te denken om zelf een kleine mesthoop/put te maken.
Een beetje een simpele, voordelige; niet zo een grote maar bijv met de L-vorm beton dingen
Heeft iemand voorbeeld van een mestput ; die niet zo groot is en handig /makkelijk te maken is
van niet te dure materialen? bedankt :)

Kendra

Re: Mesthoop/put maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 15:44

Ga eerst even bij je gemeente vragen aan welke eisen je moet voldoen, soms moet je een vergunning aanvragen.

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 15:47

Kendra schreef:
Ga eerst even bij je gemeente vragen aan welke eisen je moet voldoen, soms moet je een vergunning aanvragen.

Toevallig had de overbuurman dit nagevraagd omdat hij er ook een heeft gemaakt.
Maar voor een kleine mestput hoeft dit niet.

Ik ga hem juist maken ivm onze andere buurman die altijd zeurt dat hij tegen de aanhanger aan moet kijken (staat 1 hect van zn terrein af dus is niet zo) en dat ik verplicht ben een mestput te hebben :D
Dus nu ik de aanhanger moet vervangen; dacht ik ; kan ik m beter toch gaan maken

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 16:19

Ik kan maar 1 advies geven: maak het niet simpel (en dus helaas ook niet voordelig).
Laat een loonwerker met behulp van goede betonelementen een (deels) verdiepte put maken.
Je put moet nl waterdicht zijn, en er mag geen (mest-)water uit kunnen lopen.

Verdiept heeft 2 voordelen: je kunt zelf de kruiwagen altijd simpel over de rand leegkiepen - nooit meer tegen een natte mestbult op moeten kruien.
En er kan geen mest-met-regenwater uit weglopen.
En stevige keerwanden heeft het voordeel dat een beetje lompe mestophaler/loonwerker de wanden er niet uitdrukt met de kraan.

Je hebt er de rest van je leven lol van. En je buurman kan niet meer zeuren (of handhaving op je af sturen).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-25 17:39

Ik heb een mestput van L-elementen, afm. 3x4 mtr en omg 40 cm verdiept en totaal 1,20 hoog.
Als ik toen wist wat ik nu weet had ik hem idd dieper laten uitgraven. mijn ex-buuf had er zoéén en als ik daar wel eens hielp mesten was dat zó fijn om gewoon de krui boven de kuil leeg te kiepen *\o/*
Bij mij werkt dat alleen als hij net geleegd is, na een week is het weer gewoon 'omhoog' kruien |o en met de jaren wordt ook dat steeds zwaarder (net als de baaltjes hooi stapelen) 8-)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-25 18:35

Dat verdiepen is idd een goed idee. Dan past er ook meer in :)

Hoe heb jij dat gemaakt met die L elementen Dubbelfun?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 08:35

De mooiste mestput die ik ooit heb gezien lag onder de grond, een soort container constructie maar dan met twee deuren die open konden aan de oppervlakte en waar dus heel makkelijk de mest naar beneden kon worden gegooid. Voordeel was ook dat door het dicht te houden er veel minder stank en vliegenoverlast van af kwam.

Dus, als ik ooit zoiets zou aanleggen dan zou ik dat zo doen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 08:49

Sassy4barrel schreef:
Hoe heb jij dat gemaakt met die L elementen Dubbelfun?
Eerst flink wat spinazie gegeten... :+

Eerst een loonwerken een kuil laten graven en vlakken, daarna heb ik bij een betonmaatschappij de elementen besteld en die werden tegelijk met de levering door een kraan op de plaats gezet.

Afbeelding

Afbeelding

Zo ziet het eruit als het fiks geregend heeft ;( (soep met ballen :) )
Afbeelding

De ingang ligt in de paddock en ik loop vanuit de stallen (die ook ín de paddock liggen) zo de mestput in.
Met legen zet de loonwerker de bak langs de weg achter de heg en de kraan schept het dan zo uit de bak en in de bak. Er gaat precies een volle mestbak in de bak anders moet je 2x voorrijkosten betalen :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 19:28

Deze is wel super handig en neemt niet zo veel plek in ! Mooi gemaakt !

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 08:17

De afmeting is wel afhankelijk van het aantal paarden dat je hebt. Ik heb nu een shet en een grote E en hij moet (met nu helaas weer 's nachts op stal) 1x per jaar geleegd worden. Toen ik ze ook nog 's nachts buiten had (veelal 's zomers) deed ik er 2 jaar over om hem vol te maken.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:10

En hou er rekening mee hoe de mest wordt opgehaald. Als het met een kraan is, dan kun je wel een verdiepte mestplaats maken. Maar bij ons wordt het met een shovel gedaan, dus dan kan verdiept niet.
En ook breed genoeg dat hij erin kan rijden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 09:30

Dat is idd een goede. ik heb idd eerst aan mijn loonwerker gevraagd wat het handigst was.
Ook ivm de reik/diep-wijdte van de machine, want hij mocht niet in mijn 'tuintje' staan :)

Sassy4barrel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-25 14:31

oh dat is ook een ding want ons pad er na toe; is een grind pad maar misschien niet handig met de kraan en eerder met shovel. We hebben 1 pony en 2 quarters op stal. En nog 2 ponys en 2 quarters in de paddock en wei en nog 3 paarden in een andere paddock met wei , de stallen worden iedere dag gemest maar de paddocks om de dag en gebruiiken we ook een deel voor de moestuin en om over eigen weide te verspreiden. Dus vind het wel moeilijk inschatten

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:41

Ik heb gemiddeld 5-6 paarden, die niet op stal staan, maar wel inloopstallen. Uit de paddock plus de inloopstallen vul ik een mestbak van 4x6x1,5 bijna volledig in een jaar. Dus zeg een 30 kuub. Gaat bij ons volledig over anderhalve hectare wei.

Ik schat in dat je met 10 paarden dus snel aan de 60 kuub in een jaar zult zitten, ook al staan ze niet allemaal op stal. Dat betekent dus best een flinke mestput/-plaat. Of je moet 2x per jaar op laten halen/uit laten rijden, wat in principe natuurlijk best kan - een keer in het voorjaar en een keer aan het eind van het seizoen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 14:42

Als er al lang genoeg grind ligt is dit ook goed diep aangereden en daar kan een kraan best tegen, zeker als die rupsbanden heeft.
Anders kun je ook van die rubber rijplaten kopen en er op leggen, die zijn makkelijker te handlen dan de ijzeren soort (en minder glad).

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 08:35

Bij een put/gat zou ik wel afdekken tegen inregenen. Als hij waterdicht moet zijn dan krijg je een zwembad wat niet meer leeg kan lopen. Als hij wel leegloopt, krijg je bodemverontreiniging. Of je moet er nog een gierput op aan sluiten en die leeg (laten) pompen en het gier uitrijden. Maar een zeil of dak of schuifdak is dan wel beter denk ik.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 08:56

Hier nooit last van een 'zwembad'. Om een heel simpele reden:

Ik heb 24 m2 mestput. Met wanden van 150 cm hoog. Inhoud dus 36 m3 = 36000 liter
1mm regen is 1 liter per vierkante meter. Als er 1 mm regen valt, ligt er dus 24 liter in mijn mestput.
36000/24 = 1500 mm regen. Da's 2 jaar regen in Nederland.

De put zou dus in theorie half vol kunnen regenen (als er geen verdamping zou zijn, wat natuurlijk - zeker 's zomers - ook optreedt). Dan heb je dus halfnatte mest die je uitrijdt ipv droge mest. Bovendien goed verteerde mest, want droge mest verteert niet goed. Wat voor je land alleen maar fijner is, want dan wordt het sneller opgenomen. Je wilt niet voor niets dat mest even kan inregenen.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 20-10-25 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Mafflinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 08:56

Wij hebben twee jaar terug er 1-tje gemaakt, met van die grote betonnen lego blokken. Zelf een betonplaat gestort en daar deze grote lego blokken op geplaatst. Deze blokken hebben wij tweedehands gekocht.

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 10:39

joyce B schreef:
Bij een put/gat zou ik wel afdekken tegen inregenen. Als hij waterdicht moet zijn dan krijg je een zwembad wat niet meer leeg kan lopen. Als hij wel leegloopt, krijg je bodemverontreiniging. Of je moet er nog een gierput op aan sluiten en die leeg (laten) pompen en het gier uitrijden. Maar een zeil of dak of schuifdak is dan wel beter denk ik.

Juist niet afdekken , met water klinkt alles mooi in en dat levert weer ruimte op, ook als het nat is is het makkelijk leeghalen.
Wij hebben om die reden niet afgedekt , zomers merk je het echt kwa volume als het droog is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 10:44

Ik heb voor de ingang van mijn mestput een mestwateroverloopputje gemaakt
https://boktimg.nl/img/m/l62Sf7.jpg
Als het flink geregend heeft dan loopt dit als eerste vol en schep ik hem leeg voor het kan overstromen de paddock in. Het mestwater gaat vervolgens de wei over, dat kan wel een beetje mest gebruiken ;)

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 11:47

heb je ook een foto of omschrijving van het binnenwerk DubbelFun? Het lijkt me handig maar ik weet niet goed hoe dit te (laten) maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 12:01

Zoals je kunt zien loopt het daar iets omhoog en er is gewoon een kuil uitgegraven en met wat stoeptegels tegen de zijkant en wat straatstenen als bodem tegen de betonelementen aan gezet. Natuurlijk kun je ook een grote betonnen of kunststof bak oid gebruiken, zolang de zijkanten maar dik genoeg zijn om iets van een rooster op te laten rusten. Er loopt nu alleen water in als er een flinke bui gevallen is en er blijft altijd een klein laagje water in de mestput achter.
Als ik hem leegschep zit er -denk ik- iets van 70 liter in mijn kruiwagen en dan is het putje haast leeg.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:07

Dressage1990 schreef:
joyce B schreef:

Juist niet afdekken , met water klinkt alles mooi in en dat levert weer ruimte op, ook als het nat is is het makkelijk leeghalen.
Wij hebben om die reden niet afgedekt , zomers merk je het echt kwa volume als het droog is.

Je weet dat je wettelijk verplicht bent je mesthoop af te dekken?
Op zijn minst in de wintermaanden of tijdens hevige regenperiodes?

Dressage1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:09

Je weet dat je wettelijk verplicht bent je mesthoop af te dekken?
Op zijn minst in de wintermaanden of tijdens hevige regenperiodes?[/quote]

Nee hoor, onze mestbak is gewoon goedgekeurd door de gemeente met vergunning. Water kan nergens heen en word gewoon opgenomen door strooisel / mest .

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-25 16:10

Bijzonder.
Ik zou er nog eens de wetteksten op nalezen, die claimen immers anders.