tips omheining in koord

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

brakke

tips omheining in koord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-25 19:31

Mijn paard staat bij mijn schoonouders 24/7 in de weide.
Ondertussen heeft de schoonvader een deel van de weide omgeploegd om terug in te zaaien en heeft hij besloten de hele indeling te veranderen, waardoor de weide heel onregelmatig van vorm wordt.
Dit is dan weer de kans om de omheining te vernieuwen en we willen hiervoor graag gebruik maken van het Gallagher Cord. Omdat ik het deze keer in 1 keer goed wil doen en paar vraagjes van de leek in omheiningen:
- voor hoeken gebruik ik een porseleinen rondje, maar hoe maak je een buitenhoek? Dus waar het koord rondom de paal moet gaan?
- Wat gebruiken jullie aan de start van de omheining? Ik heb 2 plaatsen waar de omheining tegen een muur eindigt.
- Hoe spannen jullie het cord op? Wij dachten van die gegalvaniseerde rondjes met een beugeltje te gebruiken, maar Gallagher stelt een (heel duur) alternatief voor
- Delen jullie de omheining op? Onze eerste omheining bestond uit 1 stuk, waardoor toen het paard schrok en door de draad ging, de hele omheining plat lag. Daarna hebben we ze opgedeeld in verschillende delen (onderling verbonden) zodat als 1 deel (door onhandigheid van de schoonvader) plat komt te liggen, dat de rest nog blijft staan.

Ter info: ik heb de Gallagher configurator gebruikt om stroomtoestel te bepalen e.d. maar voor alle kleine hulpstukjes hoef ik niet persé Gallagher. Van het Gallagher Cord ben ik wel fan.

Alvast bedankt!

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 20:08

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-25 21:12

buitenhoeken doe ik met 2 of 3 gewone isolatoren. Als de draad iets te lang is dan draai ik 'm een keer om een isolator. Dat doe ik trouwens overal, stel er breekt een draad dan kan met een draadverbinder de 2 delen snel weer aan elkaar gezet worden.

Wieke

Re: tips omheining in koord

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 19:13

Wij hebben ook Gallagher cord.

Bij onze start bij de muur hebben we een potje met een plug in de muur vast gedraaid. Daar het draad doorlussen en met een verbinder het koord aan elkaar.

Om de buitenkant van een paal langs met w isolatoren, en dan een paar naast elkaar.

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 20:29

Koord moet zeer straks gespannen zijn omdat het anders bij ongelukken niet breekt. Gevolg doorgesneden pezen en andere vreselijke blessures. Voor mij geen koord rond de wei.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-25 21:56

Cil_ schreef:
Koord moet zeer straks gespannen zijn omdat het anders bij ongelukken niet breekt. Gevolg doorgesneden pezen en andere vreselijke blessures. Voor mij geen koord rond de wei.

Of er blessures van komen ligt helemaal aan het type koord. Koord met lage breekkracht is sterk genoeg voor afrastering, maar zodra ze met rollen erachter haken breekt het. Overigens snijdt lint ook, ligt helemaal aan de breekkracht.

Onderaan heb ik altijd dunner koord, lage breekkracht, zodat ze bij evt. rollen en achter de draad haken deze kapot trekken zonder dat ze zich snijden. Af en toe is er een draad kapot maar ik weet nooit wie de dader is.

brakke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-25 19:41

En delen jullie delen van de omheining op? Zodat als er 1 deel kapot is, dat de rest nog omhoog blijft?

liberia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 20:02

De buitenhoeken doe ik met twee potjes ipv een.
Omheining heb ik wel opgedeeld. Ik maak een rijglus in het koord en trek hem zo ook strak. Hier start en eindig ik ook mee op elk recht stuk. En dan halverwege ook nog een keer.

XladyX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-25 20:04

brakke schreef:
En delen jullie delen van de omheining op? Zodat als er 1 deel kapot is, dat de rest nog omhoog blijft?

Hier niet, stom gezegd ontsnapt is ontsnapt dus dat deert niet. Maar stel er zit aan een kant een drukke weg oid zou ik het zeker opdelen dan is de kans kleiner bij ontsnappen dat ze die kant op vertrekken (tenzij dat natuurlijk al de eerste doorgebroken plek is)