Ze wil de trialer niet in :-(

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WannahaveR
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-12-02

Ze wil de trialer niet in :-(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 17:53

Ik weet niet of ik in het goede gedeelte zit, maar ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Mijn paard wil met geen mogelijkheid een trailer in. 1 keer is het na 3 uur gelukt, maar daar is het bij gebleven.
Ik ben al meer dan 3/4 jaar aan het proberen, maar ze wil echt niet. het vertrouwen is er zeker wel.
Ze blijft op de oploopplank staan en zal niet verder gaan, als dat wel gebeurd houdt ze alles in de gaten en om het minste of geringste raakt ze lichtelijk in paniek en wil ze snel weer weg. Als ze wel in trailer is gekomen, lokken met eten, dan houd ze altijd een poot buiten op de plank zodat deze trailer niet dichtgedaan kan worden.

Eenmaal is geprobeerd om het op een wat hardere manier te doen, maar dit moecht ook niet baten, helaas. (niet dat ze hier pijn heeft geleden hoor!)

Wie herkent dit probleem en wie weet er een passende oplossing voor..
Is het evt ergens uit af te lijden ?

Eerlijk waar, ik ben ten einde raad !
Zo erg zelfs dat ik misschien moet gaan overwegen om haar te verkopen. Ik wil weer concours gaan rijden en op deze manier is dat niet mogelijk. Verder doet ze het prima met rijden!

Alsvast bedankt voor al jullie reacties !

Novelle
Berichten: 999
Geregistreerd: 19-02-02
Woonplaats: Harderwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 21:54

mijn knollie deed precies hetzelfde, bij mij was het probleem dat ik altijd alleen bezig was, toen er iemand hielp met een longeerlijn erachter liep ze er zo in. ik weet niet of jij word geholpen met het laden?
maar wat ook wel helpt is dat je zelf heel ontspannen bent, niets gestrest of effen snel snel nog wat doen voordat je haar gaat laden. alles rustig,

neem jij een emmer met wat lekkers erin mee als je de plank oploopt, iemand anders doet de longe erachter en dan blijven praten,
veel succes verder

vinniefun

Berichten: 224
Geregistreerd: 03-11-02
Woonplaats: leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 22:08

Ja, dit kan een heeeeel lang topic worden, bijna elke keuring en wedstrijd maakt je het wel mee. Van 'dat doet-ie anders nooit' tot ík hoopte dat het nu goed zou gaan'.
Punch-line is meestal 'doortastendheid' want grof geweld lost echt niks op. Wel heel leuk als je een aantal machootjes ziet die proberen een paard in een trailer te tillen; video mee voor de funniest homevideo's.
De basis is dat het paard een obesessie heeft, een zeg maar gekozen angst; dat, dat is nou es heel eng. Soms zit daar een slecht ervaring achter, een moeizame rit (ook een hele lange thread waard) of zoiets.

Met een ander paard samen laden helpt maar zelden. Helaas is vaak ook de longeerlijn niet voldoende, ik merk op dat zo'n paard best wel sterk is. Het kan ook tot ongelukken lijden.
Het beste naar onze ervaring is toch degeen die het meeste vertrouwen en respect van het paard krijgt aan te laten lopen naar de trailer. Weigering? Opnieuw! Ook wel wat stimulans, tikje of een longeerlijn. Als het lukt is dat 'gewoon' en kort er op, diezelfde dag nog een keer. Ik vind 3/4 jaar engelengeduld....

WannahaveR
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 22:43

Ik weet dat 3/4 jaar inderdaad een lange tijd is, en ik heb ook echt wel overwogen om het paardje te verkopen, maar dat doe je niet zomaar. ( by the way, ze krijgen haar nooit mee he ! ) Ik heb haar in het voorjaar van dit jaar ook een tijdje rust gegeven, omdat het met rijden toen ook niet zo lekker ging. En ben het in de zomer weer gaan proberen. Het is toen best goed gegaan, ik voerde haar dagelijks in de trailer, en op een gegeven moment liep ze er vanzelf in. Maar toen we in Ermelo waren, op een keuring, zag ze veel te veel om haar heen, en wilde met geen mogelijkheid die trailer meer in.
Ik weet gewoon niet meer hoe ik het aan moet pakken, en die methode met de longeerlijnen heb ik ook al enige malen geprobeerd, maar ze raakt in paniek en begint om zich heen te slaan, geen succes dus.

kenomaxbe

Berichten: 380
Geregistreerd: 20-11-02
Woonplaats: melle belgië

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-02 23:00

De trailer op haar weide zetten en als stal gebruiken, dus voederen in de trailer (einddoel). Beginnen met de trailer gewoon in de weide te zetten om haar te laten wennen, en eten geven aan de trailer, dan op de loopplank, dan beetje bij beetje dieper in de trailer ....
Anders eens informeren bij Prompertje (zit hier ook op de lijst) , is een ferfente PP'er, die hebben ook een methode om trailervrees te overwinnen, maar daar ben ik niet van op de hoogte.
Succes !

WannahaveR
Berichten: 6
Geregistreerd: 25-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-02 23:22

We gaan het bovengenoemde zeker proberen !
bedankt, ik zal jullie op de hoogte houden.....

En nu op zoek naar Prompertje Lachen

Nuv

Berichten: 1127
Geregistreerd: 04-01-02
Woonplaats: hh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-02 14:55

Hij snapt het dus blijkbaar wel..... Dan kun je best wat overredingskracht gebruiken vind ik. Wij nemen altijd eenn bezem mee. Als ie dan niet wil ga je erachter staan en til je de bezem hoog op. Meestal zijn ze dan zo onder de indruk van wat ze achter zich zien vanuit hun ooghoeken dat ze zo de trailert op lopen. Als ie nog niet wil, dan geef je hem een tik met de bezem op z'n kont. Dit komt wat zwaarder aan den een zweep, maar minder venijnig. Succes! Het gaat je vast wel lukken!

Unity
Berichten: 2116
Geregistreerd: 14-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 01:43

Normaal ben ik meer van het slag, na een paar keer moeten ze het kennen en dus maar zweepje erbij......maar ik heb een pony gehad die er gewoon echt niet in durfde. Ik heb uren in de trailer door gebracht met worteltjes, brokjes en weet ik wat allemaal, in de hoop dat Jillocan mij na zou komen. Niet dus. Vervolgens zwepen, longeerlijnen, jas over het hoofd en van alles, maar dus ook niks, pony in paniek, stijgerend en vallend. En zo gauw als ie ook maar 1 been op de klep had, zag of hoorde hij iets en was ik weer 5 meter terug en terug bij af.
Uiteindelijk hebben we het zo opgelost: deurtje open, dikke laag strooisel, 1 grote bak zemelen en heeel veel geduld. Het beestje uiteidelijk de voeten 1 voor 1 opgetilt en op de klep geplaatst. uiteindelijk stond ie er met zijn achterbenen op en liep ie heel voorzichtich door. En dan wat slobber, eruit en nog een keer. Daarna eten geven, klep dicht en ff laten staan. Weekje herhalen.
Dit ging op wedstrijd ook zo, Moeder de pony vast, ikke de voetjes en een uur later stond meneer van de zemelen te eten. En al die mensen van moet ik even helpen??? ik heb nog een longeerlijn! sla hem er toch op. Heel aardig maar.....GRRR NEE!!!! Maar goed, naar verloop van tijd zag ie de zemelen en liep er zo achteraan. En nu ziet ie de trailer en zetten ze m voor de klep en loopt ie er zo op.
Normaal past zoiets dus echt niet in mijn straatje. Maar dit keer heeft het gewerkt, met pijn moeite en heel veel gedult!!

rowan17

Berichten: 1475
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Medemblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 12:30

Ik doe altijd een stro touwtje zo vastmaken dat ie 'snijd' achter de oren en onder de mond, klinkt zielig maar is het echt niet, die van mij loopt er dan ook zo in!

xdenisex

Berichten: 3235
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 14:31

heeeel veel oefenen en anders met een longeerlijn erachter!!!

Maar heeel veel geduld!!

EvitaP
Berichten: 45
Geregistreerd: 23-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-02 17:09

Je kan de klicker toepassen. Die kan je op vele dingen toepassen trouwens.
Je hebt een boel lekkers nodig en een klicker. Eerst oefen je 'droog'. Je klickt en geeft een snoepje, je klikt en geeft een snoepje en zo een stuk of 10 keer. Tot je denkt dat ie door heeft dat als er geklickt word hij wat lekkers krijgt. Hij krijgt altijd lekkers/beloning na de klick.
Dan komt de trailler erbij. Als hij er naar kijkt dan klick je telkens. Tot hij dat door heeft dan wacht je en klick je pas als hij er een stap naartoe loopt en dat klick je dan weer telkens.
In jouw geval, kan je al klicken als ie op oploopplank staat. En dan telkens wachten met klicken tot ie een stapje verder gaat. En uiteindelijk vind ie het helemaal niet erg als ie in de trailer moet.
En misschien helpt het als je hem ook een keer in de trailer laat zonder dat je weg gaat met de trailler. Dan doe je de klep dicht, beloon je hem uitbundig en dan doe je de klep weer open en laat je hem eruit.
Als ie het eenmaal durft dan hoef je alleen maar afentoe te belonen.
Ik hoop dat het werkt. Op het internet vind je er (de klicker training) veel info over.
Trouwens als ze bang zijn, werkt geweld echt niet, ze worden alleen maar banger. Als ze eigenwijs zijn dan kan een tik wel helpen, maar niet als ze bang zijn. Dan moet je de angst wegnemen.......