Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Lys_PPA

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:43

Ik wil ook graag deelnemen. Wij hebben vijf pony’s thuis die 24/7 buiten staan met een schuilstal. Op 100 meter afstand hebben we een weide (in bruikleen) die ze af en toe gebruiken, behalve de HB-gevoelige pony. Mijn rijpaard staat 200 meter verderop bij een particulier gestald. Ik ben daar dagelijks te vinden en verzorg elke dinsdag en vrijdag zijn stal en die van zijn twee maatjes. Als de eigenaren op vakantie zijn, ga ik er 3-4 keer per dag naartoe om voor ze te zorgen. Ideaal gezien vinden we een huis waar mijn rijpaard ook volledig in eigen beheer kan staan.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 15:00

Goed bezig Marit!

En inderdaad heel mooie locatie Kletskoekje

Dais_ schreef:
Lys_PPA; welkom hier! Waarom staat je rijpaard niet thuis? Te weinif ruimte/voorzieningen?

Onze locatie is niet ideaal voor een groot paard vanwege de hoogteverschillen in onze tuin en de onhandige ligging van ons huis en de loods op het perceel, dat grenst aan negen buren (in de bebouwde kom). Verder zou ik graag een rijbak willen, maar dat is hier echt niet mogelijk (en ook niet bij de weide die we gebruiken). Voor de kleintjes is het echter wel een prima plek om speels in te richten. Wat begon met twee kleintjes, is enigszins uit de hand gelopen en nu hebben we er vijf. Het was nooit mijn bedoeling om er 'zoveel' te houden.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 18:49

Audesta schreef:
Ik ken het gevoel :')

Ik heb net 20 kleine beton roosters op de kop getikt voor weinig centen. Weer een stukje aanpakken *\o/*

Waar ga je ze neerleggen?

Hier zijn vandaag stelcon platen gelegd voor onze loods, alle platen liggen inmiddels nu nog de afwerking en zand die eruit gekomen is afvoeren.
Afbeelding

En verder het weekend weer goed begonnen:
Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 21:02

Belle_boef en audesta, ik dacht er eerst ook aan om het bij de pony’s te doen. Vooral omdat ik op termijn een gedeelte van hun stuk sowieso wil aanvullen. Maar mijn vriend en degene die geholpen heeft het werk uit te voeren, zeiden dat het daar niet geschikt voor is. Ik heb geen verstand van zandsoorten dus vertrouw daar maar op :+

Haha Ratje, leuke naam voor een poes, en gezellig dat ze mee gaat wandelen.

Handig zo'n quad!

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 09:01

Wow 800 voor 2 maanden vind ik erg prijzig. Bij mij krijgen ze afgewogen hooi, en ik doe meestal één maand met zo'n hele grote vierkante pak dus zit rond de 80-90 euro per maand voor 5 kleine ponys (alle 5 samen zijn ze ongeveer net zo zwaar als mijn rijpaard).

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 16:02

Wij hebben zelf geen katten, maar wel overlast van andermans katten :( beetje irritant dat ons gras als kattenbak gebruikt wordt. Wel eens overwogen om er zelf te nemen omdat het praktisch leek maarja inderdaad weer iets om voor te zorgen :P

Vandaag mooie rit met de menvereniging gereden maar niet voor iedereen evengoed afgelopen. Geschrokken span kwam uit in de beek en met brandweer eruit moeten halen. Ik vond het zo sneu voor paarden en eigenaar. Hopelijk loopt het met een sisser af qua blessures etc.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-24 16:40

Mooi uitzicht duopenotti!

Mijn vriend heeft zn zinnen gezet op een minishoveltje of iets dergelijks (wil palletvorken hebben om oa hoog te kunnen reiken), ik zoek alleen de ultieme combinatie die dan ook weer het uitmesten makkelijker maakt.. dus als iemand tips heeft voor een all-in-one machine die niet te groot is :P

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-24 08:57

Mijn rijpaard zit nooit echt dik in zijn vacht gelukkig. De start met dekens dit jaar is een beetje lastig met deze temperaturen...

De kleintjes hebben wel allemaal al een dikke vacht. De menpony's (en extreem zweterige shet) heb ik afgelopen weekend de borst geschoren, die konden anders hun warmte echt niet kwijt.

Fijn zo'n braaf paard Joyce, en wat genieten zo met je dochter Kletskoekje, hopelijk loop ik er over een paar jaar ook zo bij met mn dochter die nu nog vooral happy wordt van het 'groomen' bij onze menpony's :P

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 08:28

Ik gebruik de Makita accublazer om het zand van tevoren weg te blazen, wat een hoop scheelt. Het wassen van pony’s met zo’n dikke vacht is niet altijd makkelijk, omdat het drogen erg lang duurt. Voor onze pony’s met erg dikke vacht begin ik met de grovere messenset (Liscop 107 Rundvee-grof 18/23t) en werk ik daarna af met de fijne messenset. Soms laat ik het zoals het is, want de scheerlijnen verdwijnen binnen een paar dagen.

Gisteren was de schoonmaakster er weer en ze zei dat ze overal hooi terugvindt. Via mijn laarzen en sokken neem ik het mee naar binnen, zelfs al draag ik altijd slippers in huis. Dus, iemand met goede tips? :P

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 08:57

Ja afkloppen doe ik ook, maar die mini stukjes die zo in je sokken blijven steken en dan boven met uitkleden weer op de kledingkamer of slaapkamer belanden. Of alles wat mee de wasmachine ingaat en bij het ophangen van de was toch nog eruit valt :')

Nu ik dit typ bedenk ik me dat de beste optie mss nog wel is om gewoon sokken bij de achterdeur te leggen en die daar telkens te wisselen :+

belle_boef schreef:
Daar is ze voor toch. Om dat schoon te maken.

True, maar helaas komt ze niet dagelijks :D

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-24 09:32

Fijn om te lezen dat ik dus niet de enige ben met het hooi-probleem :+ thanks, maakt mn dag weer goed.

Ik heb een regenbroek liggen die ik tot nu toe, in 7 jaar tijd met de pony's aan huis, welgeteld 2x gedragen heb. Ik draag wel hogere laarzen in de winter zodat de modder niet tegen mn broek spetterd als het dus erg slecht weer is.

Sow ja, als dat alweer terug gegroeid is dan is het hard gegaan.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 07:11

Handig zo'n rugzak! (als hij goed blijft zitten dan)

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 20:25

Mooi en origineel aandenken boemel!

DP bij hartjeshoeve geweest? Heb ik ook eens gedaan, heeeel lang geleden maar wel leuke ervaring.

Fijn dat het goed ging Belker.

Ik ben mn weekend ook weer goed begonnen vandaag, heerlijk lesje gereden. Het kwartje begint bij beide te vallen en hij zit zeer goed in zijn vel <3

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-24 21:03

Ohh ja hoor, het is zelf toch ook wel een zonnestraaltje als je maar goed luistert ;)

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-24 08:17

Wij hebben een stihl op benzine die je draagt als rugzak. Die pak ik bijna nooit want vind ik teveel gedoe. Heb ook een kleine makita accublazer en die pak ik regelmatig omdat het zo makkelijk is. Maar voor grote oppervlakten mss niet de meest efficiente oplossing.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-24 21:03

Kletskoekje, Picasso zn stalgenoot heeft zo'n hooiruif in zn stal zodat hij niet al het hooi door zn stal loopt (hij wordt altijd nerveus als ik Picasso uit stal haal). Prima oplossing, of t echt veel vertraagd weet ik niet, maar dat was niet hun doel.

Geschoren ziet een shet er altijd ineens een stuk sportiever uit he :D

Hier goed productief geweest, gisteren paddock bijgewerkt en al het ondergepieste hooi rondom de ruiven weggeschept en alles geharkt. Vandaag gras gemaaid, geverticuteerd en n heeeeleboel bladeren opgeruimd. Maar pff als ik zie wat er nog allemaal aan de bomen hangt. Iig beide dagen veel (vandaag 22k) stappen op de teller.

Vanmorgen nog even bij de shetlanderveiling geweest en de pony's kregen vrij met deze temperaturen en hun dikke vacht - morgenvroeg past beter. Picasso deed netjes zn grondwerk en mag morgen ook weer mee voor de kar.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 18:41

Matheno schreef:
Vandaag nog wezen verticuteren? Vind je dat niet eng zo laat nog in het jaar?

Slechter dan dit kon het gras niet worden :+ dus we zien wel wat t doet. Gaat om t kleine stukje aan huis, de weide op 100 meter afstand staat er goed bij <3

Ik heb vandaag echt genoten. Eerst dubbelspan pony's met dochtertje erbij, en vanmiddag Picasso enkelspan. Dit deden we voorheen alleen met instructeur want ik hield dat een beetje tegen, te bang voor ongelukken maar vriendlief kan inmiddels goed mennen en Picasso is ook gewoon een topper dus was echt heerlijk! En die herfstkleuren <3
Afbeelding
Afbeelding

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-24 20:58

Marit, Keelven rijden we niet want dan hebben we les en die rijden we liever met beide spannen. De kraal wel, dubbelspan pony en twee weken later Deurne met Picasso. Januari uiteraard Panningen met beide. En jij?

Happinez, niks gekocht helaas (was ook zeker niet mn bedoeling haha). Kwam wel veel leuks voorbij. Werd n Cremello veulen verkocht voor 4600 euro :wow:
Wellicht wel ander leuk nieuws binnenkort <<)
Was het kapot gegaan, of andere aanpassingen?

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-24 10:37

Marjan en Belker beterschap!

Fijn van Mirtje boemel, ben benieuwd! En een leuk potentieel nieuw paard aangeboden krijgen van bekenden is ook niet verkeerd, dan heb je meteen de nodige achtergrondinformatie.

Die regen was ook niet eens voorspeld, vgm zouden we een droge week krijgen dus ik lekker optimistisch lesje ingepland voor donderdag. Maar helaas, de bak is zeiknat en dat is donderdag echt nog niet weg :( dus nu verplaatst naar vrijdag met de hoop dat het dan goed genoeg is.

Vandaag thuiswerkdag, pony's hebben net alweer lekker 1,5u op de wei gestaan, mooi dat dat tussendoor even kan dan.

Hoelang kun je er nu weer tegenaan happinez? Gelukkig heb ik hier nooit veel stro nodig, alleen in de wintermaanden krijgen ze stro, als knabbelmateriaal maar ook bij erge kou voor warm ligplekje. Al wordt het vaak gewoon als toilet gebruikt :+

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-24 21:48

Bij geen blij gevoel zou ik t al voorbij laten gaan.

Wat leuk Marit, uitbreiding! Ben benieuwd wat erbij komt.

Audesta, gefeliciteerd met je promotie en fijn dat de platen in de voortuin liggen.

Leuke outfit Belker :P

Ik heb vrijdag weer heerlijke les gereden. Zaterdag reden we twee menlessen, onze minis en daarna Picasso en vandaag voor het eerst onze Pietje ingespannen. Die vind ik te klein voor enkel- of tweespan maar wellicht dat hij past als voorpony in een vierspan. Afbeelding
Hij hoeft overigens niet perse ingespannen, maar dit is zo'n karaktertje dat enorm geniet als ie met ons mee buiten de poort mag :D

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 07:53

Fijn dat het op die manier kan Karin. Waardoor is ze angstig voor je merrie?

Ahh nee, dat er nog eens bovenop zou zeker mn voorkeur niet hebben boemel.

Schattige kitten horsii, en wat een leuk patroon op haar linkerkant :D

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-24 09:53

joyce83 schreef:
Ik lees nog wel stilletjes mee maar wat druk in mijn hoofd.

Ondertussen is de hond door de ct-scan geweest vorige week. Verklaring voor de bulten wat ze krijgt hebben we nog niet (deze week uitslag van de spierbiopten). Maar er is wel een ontsteking in de neus gevonden en een hernia. Volgens mij nog wat kleine dingen maar is niet blijven hangen, uitslag heb ik wel in mijn mail staan. Voor nu neusdruppels en pijnstilling voor de hernia welke ook helpt bij de ontstekingen in de mond.

Gisteren Adje weer gereden, wat is het toch lekker om geen schrikker te hebben. Nou ja hij schrok bij mijn man toen er een kluitje zand tegen de hooibak kwam, hij springt een paar passen weg, kijkt met grote ogen en weg is de stress. Stomme is wel dat hij daartegen nog niet kan dealen met het opstapkrukje. Geen idee of daar ooit iets mee is gebeurt maar dat vind hij echt doodeng om dat naast zich te hebben, zelfs erheen lopen geeft wat spanning dus ik ben spelenderwijs maar snoepjes aan het geven bij het krukje, en als het lukt kriebels geven bij de kruk. Tja en als kleine stijve kabouter is hij toch wel groot om op te stappen zonder kruk, voordeel is wel dat hij rustig blijft staan. Maar moet nog gaan testen of zadel op de plek blijft als niet iemand anders het vast houd aan de andere kant.

Sterkte met de hond!

Picasso had ook een negatieve ervaring met opstappen (en indirect dus het opstapkrukje) toen ik hem kreeg. Die kreeg ik met de uitleg: eerst krukje aan de rechterkant, klopje op zijn billen, klopje op zijn schouder. Krukje naar de linkerkant verplaatsen, klopje op de billen, klopje op zijn schouder en dan kun je meestal wel opstappen :') Oftewel, komt vanzelf goed Joyce maar de raarste dingen kunnen helpen :P

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-24 10:48

Mooie stal inderdaad!

En slimme keuze Karin om dan voor een lease pony te kiezen, zou zonde zijn als ze haar interesse erin verliest.

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-24 10:47

Leuke foto!

Ik vind 300/400 gram ook veel voor nu…

Vanmorgen was ik al om 6 uur buiten bij de pony’s en het was eigenlijk verrassend lekker :P. Gisteren vond ik het daarentegen vies met dat gemiezer dat niet eens voorspeld was.

Morgen heb ik weer een les gepland en zondag doen de kleintjes mee aan een indoor vaardigheidswedstrijd. Ik denk dat ik hun borst nog maar een keer bijwerk, anders is het misschien te warm.

Gisteravond bij mn laatste ronde moest ik lachen. We hebben een kleintje van ongeveer 75 cm. ‘s Nachts splits ik de pony’s zodat ik beter kan bepalen hoeveel hooi ze krijgen en zodat ieder de gelegenheid krijgt om in de schuilstal te staan. Maar die kleine stond regelmatig bij de avondronde aan de verkeerde kant. Ik heb hem gisteren teruggezet en ging verder met het opruimen van de mest. Hij liep tegen het onderste draadje aan, bleef me stug aankijken, en ploep, liep gewoon zo tussen de drie draden door :’). Nu heb ik de stroom er maar weer op gezet. Die gebruikte ik niet meer echt vanwege mijn dochtertje die regelmatig met me mee is bij de pony’s. Verwacht alleen niet dat het echt verschil gaat maken :+

Lys_PPA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-24 13:48

Vanmorgen ging ik hooi brengen en zag meteen aan de manier waarop onze merrie uit de schuilstal kwam dat ze niet goed was. Ze ging daarna ook werkelijk overal en nergens liggen. Meteen dierenarts gebeld en ze heeft pijnstillers en darmverslappers gekregen. Nu gaat het gelukkig goed maar hopelijk nog steeds zodra de medicijnen uitgewerkt zijn. Hier was ze even mee naar binnen in de loods:
Afbeelding

Morgen zou ze wedstrijd meelopen maar dat gaat uiteraard niet door. Nu nog in dubio of we haar spanmaatje voor de sulky zetten of dat we Picasso meenemen.

Verder gisteren fijne priveles gereden en alle pony's weer bekapt dus de nodige paard gerelateerde euro's zijn er weer doorheen :')

Als het echt koud is op de kar vind ik n kruik ook altijd wel lekker :P