Het paarden aan huis topic deel 10

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

joyce83

Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-10-24 08:09

Lusten maar vooral lasten delen. Waar loopt de ik-heb-mijn-paarden-aan-huis-paardenhouder nou tegenaan en hoe los je dat dan weer op.

Het is al deel 10!!!

Afbeelding

Niks zo mooi als je eigen paarden in de wei zien. Het mooiste van je paarden aan huis, je paarden vanuit je kamer in de weide zien staan, ze zien spelen, gedrag van ze zien wat je nog nooit eerder had gezien toen ze in pension stonden, tussendoor snel even knuffelen, voeren en rijden zonder de reistijd naar pensionstal. Vaker intieme momentjes met je paard, alles aanpassen zodat je paard het optimaal heeft.
Maar ook veel klussen, is het niet aan de wei of stal dan is het wel aan de huizen.

Maar er zijn ook nadelen natuurlijk. En al die dingen wegen toch elke keer weer op tegen al het anderen.
Niet zomaar ergens heen kunnen, regen, regen en nog eens regen, geen tijd om te rijden, hooi stress, reparaties wat je viervoeters weer eens gesloopt hebben, slepen met emmers water, koude handen, natte kleren, een gepaneerd paard aantreffen terwijl je haast hebt, sneller willen opknappen dan je geld wil, gemeentes met al hun regeltjes, etc. Niet snel een stalgenootje vragen voor hulp omdat deze er toch is. Geen binnenbak en vaak toch alleen rijden.

Wees allemaal weer welkom, denk mee, praat mee, klaag mee, vraag mee.

Afbeelding

those we loved don't go away they walk beside us everyday
unseen, unheard, but always there still loved still missed still very dear

joyce83

Re: Het paarden aan huis topic deel 10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-24 06:57

Jeetje Matheno dat is wel heel prijzig. Ik weet het nog niet met deze twee maar toen ik oudje nog had deed ik 2 weken ongeveer met 1 pak van rond de 300 kg. Kost hier 80 euro per pak. Dus zeg 160 per maand. Guus alleen deed er een maand mee.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-24 07:02

ahhh ja dat scheelt best een hoop. Wat betaal je op vandaag voor een klein pakje? Oke voor de handigheid zouden hier kleine pakjes ook beter zijn eigenlijk. Nu sneuvelen er heel veel wieltjes met het omzetten naar het hooihok. Ik heb groot pak op kipper, dat schuif ik voorzichtig op hondjes of pallets met wielen eronder en dan als het goed gaat rollen naar de plek. Maar gaat dus niet altijd makkelijk, wieltjes redden het soms niet.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-10-24 07:48

pffff ik zit binnen en hoor buiten de hele tijd gemiep. Mevrouw is hengstig en staat pismerrie te zijn naar Adje.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-10-24 19:04

Jeetje wat een verschil.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-10-24 21:40

Vandaag voor het eerst Adje gereden. Eerst mijn man en daarna zelf ook even erop. Compleet ander dier dan met proefrijden vandaag. Erg braaf trok zich niks van Guus aan toen deze even in haar eigen pietje paniek wereld ging. Niet dribbelend door de bak wat hij daar toen wel deed.

Mijn man is gewisseld van baan. Hij is voor docent aan het studeren en werkt nu ook op school. Maar hij heeft dus nu vakantie en ik niet. Maar goed kan ik wat klusjes noteren :+

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-10-24 06:30

Kletskoekje we hebben helaas eind juli ons oudje met 31 jaar moeten laten inslapen. Sinds 1,5 week hebben we een nieuwe kostganger. Een haflinger ruin van 11 jaar en 1.55 hoog.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-24 09:38

Audesta schreef:
Wow wat een verschil die Lando zeg!

Ik bedacht me ook dat ik vanaf zondag al niet meer na het eten kan wandelen met de honden. Meh.

Ja dat bedacht ik ook net, oliebol weer eerder donker....

Goed bezig met Lando Marjan!

Malenka een hulp, hopelijk gaat het goed bevallen.

Boemel een mooi aandenken.

Wij hebben een stihl accubladblazer, blij mee maar niet te vergelijken met die op benzine wat je op de rug doet.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-10-24 11:46

Ahhh Boemel wat zal dat een moeilijk besluit zijn geweest. Maar wel eerlijk naar in elk geval jezelf. Het moet leuk blijven en ontspanning. En dat er een periode bij zit dat het minder goed gaat dat kan, maar je moet wel het idee hebben dat het over gaat.

Ik denk dat je het echt wel heel goed met haar doet en gedaan hebt. Maar begrijp zeker ook dat je het liefst gewoon met de ogen dicht, dagdromend en niet nadenkend ertussen zou willen lopen zonder dat er dan vanalles gaat gebeuren. En ze heeft nu een mooie basis om verder op te pakken voor een handig iemand.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-24 08:10

Ik lees nog wel stilletjes mee maar wat druk in mijn hoofd.

Ondertussen is de hond door de ct-scan geweest vorige week. Verklaring voor de bulten wat ze krijgt hebben we nog niet (deze week uitslag van de spierbiopten). Maar er is wel een ontsteking in de neus gevonden en een hernia. Volgens mij nog wat kleine dingen maar is niet blijven hangen, uitslag heb ik wel in mijn mail staan. Voor nu neusdruppels en pijnstilling voor de hernia welke ook helpt bij de ontstekingen in de mond.

Gisteren Adje weer gereden, wat is het toch lekker om geen schrikker te hebben. Nou ja hij schrok bij mijn man toen er een kluitje zand tegen de hooibak kwam, hij springt een paar passen weg, kijkt met grote ogen en weg is de stress. Stomme is wel dat hij daartegen nog niet kan dealen met het opstapkrukje. Geen idee of daar ooit iets mee is gebeurt maar dat vind hij echt doodeng om dat naast zich te hebben, zelfs erheen lopen geeft wat spanning dus ik ben spelenderwijs maar snoepjes aan het geven bij het krukje, en als het lukt kriebels geven bij de kruk. Tja en als kleine stijve kabouter is hij toch wel groot om op te stappen zonder kruk, voordeel is wel dat hij rustig blijft staan. Maar moet nog gaan testen of zadel op de plek blijft als niet iemand anders het vast houd aan de andere kant.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-11-24 09:59

Omg oke, ik ga de truc proberen. Was idd al eens aan het denken om hem gewoon random naast dingen te gaan parkeren ongeacht wat.
Bedenk net rechterkant was idd minder spannend, idd nog wel vreemd maar minder spannend :D.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-11-24 12:07

Hoe ouder hoe gekker bij die merrie. Ik vind het dan wel apart dat ze dan blijkbaar ineens eentje wel oke kan vinden.

Nou hier ondertussen weer iets verder in de uitslagen bij de hond. Uit de CT-scan kwam een hernia, ontsteking in de neus. Ook wat spierverlies. Daarna de uitslag van spierbiopten. Ze breekt spieren af en zet dit om naar bindweefsel. Wordt gedacht aan een tekenziekte, vrijdag bloedafname voor daarop te onderzoeken. Langzaam wordt de puzzel wat completer. Ze heeft nu druppels voor de neus, Phen-pred medicatie voor mondonstekingen en hernia. Binnenkort naar chiropractor. Benieuwd of we haar nog ergens mee kunnen ondersteunen en zorgen dat de spieren goed blijven en sterker worden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-24 13:10

Marit hier begint een kwartje te vallen :') als ik op twee plekken bij Marit een nieuwe zie en op beide plekken een witte... Misschien zien we elkaar zaterdag dan :D

Geen idee of ik een paard zou hebben als ik ze niet aan huis zou hebben. Het is toch soms veel werk. Maar als ze op een andere plek staan zit je nog met reizen, soms ook nog even kletsen en op sommige plaatsen ook met klusjes.

Adje heeft vannacht een hongerstaking ingezet. Ik merk dat hij best kieskierig is qua voer. Vorige pakken waren blijkbaar erg lekker. Dat vloog er ook iets te snel in. Gisteren nieuw pak geopend, voor mij ziet het fijn uit, geen rommel erin maar blijkbaar andere smaak. Ben benieuwd wat Guus ervan vindt.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-24 18:25

Jeetje Audesta dat is schrikken! Sterkte met het verlies en met het een plek te geven.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-24 16:08

Qua foto vind ik het mee vallen, als ze nu schraal is kan het alleen maar breder worden en dan misschien voor jouw gevoel ook beter. Maar past manlief erop?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-11-24 16:16

Dan moet je vooral dat gevoel volgen Boemel. Jij moet het fijn vinden.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-24 09:56

Gisteren helaas toch de hond moeten laten inslapen. Ze ging vanaf donderdag hard achteruit. Ze kreeg elke dag nu bulten/spierontstekingen over het lijf. Soms 2 per dag of 3. Donderdag ging het ook bij de kop en ging het derde ooglid ook opzwellen. Toen heeft ze een prednison prik gekregen. Toen besloten maar helemaal op volle prednison te gaan en het dossier door te sturen naar Vught voor de internist. De bulten werden wel minder en gingen weg donderdag.
Vrijdag wilde ze maar niet eten, dus kreeg ik ook medicatie erin. Middag weer naar dierenarts, spuit voor misselijkheid en weer prednison spuit hoge dosering. In de avond wel nog gegeten maar de bulten trokken niet weg. Zaterdagochtend toen ik beneden kwam was het duidelijk, hier kon ik niet mee verder. Ze kon bijna niet lopen, gedurende de ochtend werd het staan ook teveel. Helaas op 7 jaar in laten slapen. Ze had een autoimuunziekte, maar niet duidelijk welke precies, ja in de mond CUPS en die cellen vonden ze ook terug in het lijf. Pff wat zullen we haar gaan missen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-24 10:05

Ja hoop gedaan, ct-scan, spierbiopten, bloedonderzoeken meer behalve misschien eerder naar internist konden we niet. Ze was ook zo weg bij de spuit, zonder gekke dingen geen stuiptrekking of iets. Kreeg een tip van crematorium waar ze echt ontzettend lief waren. Heb je eens een boxer zonder tumoren (voordeel om achter te komen dan door die ct-scan) gaat ze aan iets abnormaals en waarschijnlijk ook nog zeldzaams.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-11-24 17:27

Belle boef ook sterkte voor jou.

Boemel hoe gaat het met je?

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-24 07:08

Hier heb ik ze gisteren ook eerder naar binnen gehaald. Had een nieuwe deken bij Adje mee gekregen maar die is toch wel te groot. Toch maar op zoek naar een regendeken. Wil hem het liefst zonder deken laten maar als het echt een paar dagen dit soort weer is dan wil ik toch graag iets opleggen.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-24 09:12

Bij ons in elk geval goed nat en momenteel ook sneeuw. Ze zijn wat later naar buiten gegaan en gaan denk ik ook op tijd weer naar binnen. Kan het helaas nog niet zo zetten dat ze naar binnen kunnen lopen als ze willen. Ze zijn nog niet zo gemakkelijk tussen elkaar dat ik dat aandurf.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-11-24 09:20

Als ik alles open laat zoals eerder toen oudje er nog was dan kunnen ze de poetsplaats op en de stallen in. Dus 2 stallen van 3x3 en dan ervoor bestraatte plaats van 6x3. Ze stonden ook wel heel af en toe samen in een stal, ook is Guus een keer echt de stal uitgetrapt door oudje. Deze twee hebben nog niet genoeg samen gestaan (Guus 2x hengstig geweest en hij springt erop) dat ik het nu zou aandurven om open te zetten. Nu het zo glad is ook beide apart.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-11-24 13:17

Vanuit hier wat weinig reactie, lees wel mee maar het is een beetje blehhh. Weer is stom, paardjes hebben daardoor ook helaas nog meer vrije tijd, rijbak/wei is nat, wind is stom, vallende blaadjes zijn stom en mijn hoofd en lijf vind ik ook even stom.
Maar gaat wel goed komen, gewoon even wat veel aan mijn hoofd gehad en de komende tijd ook nog wel wat dingen om mee bezig te zijn. Nieuwe collega, zieke collega, leukste collega die uit ons team gaat en iets anders gaat doen intern (gelukkig wel nog veel samenwerken).

Audesta sterkte met beslissing.

Boemel gelukkig geen breuk, maar kneuzing is ook niet zo lekker... Nou ja maar duimen dat de regumate dan wat gaat doen? Zou fijn zijn natuurlijk. Mir's uitstapje zag er wel leuk uit :D de schrik bij jullie denk ik wat erger.

Dais heeft leuke nieuwe paardjes en de stal klaar.

Hutcherson aan de klus met verwarmde waterleiding. Nu maar gewoon hopen dat alle stress resulteert in een fijne winterperiode met water geven zonder gedoe.

Karin is een bikkel met die kou en regen gewoon een hardloopwedstrijd te lopen.

Hier ondertussen de laatste week van de cursus sterke bovenlijn. Blij dat ik deze heb gedaan, ze gaat verder met Lichtheid in dressuur. Sluit hier mooi op aan maar zit in de twijfel om mee te doen. Maar dat is meer door de periode die we in gaan. Maar tja ook in maart kan het nat zijn natuurlijk (weet niet wanneer de volgende keer start). Er zit ook veel theorie bij dus dat is wel een voordeel en mocht ik nu deelnemen en later nog eens dan is de volgende cursus van hetzelfde voor de halve prijs. En de volle prijs is net zo duur als wekelijks les. Nog een weekje om over na te denken.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-24 07:22

LN luister naar jouw lijf, voordeel is dan nu wel dat je niet meer bij de paarden werkt dan werd het echt zwaar.

Hier gelukkig de laatste tijd geen drollen op plekken waar ze beter niet kunnen liggen. Laatst wel wat weinig tijd gehad met opruimen in de wei nou het was net een mijnenveld. Maar dan wel zo fijn als het opgeruimd is dat het dan gelijk ook netjes uit kan zien.

Audesta als al veel geprobeerd is en het niet werkt is denk ik helaas inslapen toch wel het beste. Het is niks als een dier steeds jeuk heeft maar dan ook nog lastig en moeilijk is in gedrag erbij maakt het ook niet makkelijk.

DF hopen dat het dat dan is zodat Jamijn nu ook minder last blijft houden.

Lys_PPA idd de cursus van Noor ben ik aan het doen.

Boemel haf doet het goed. Echt een haf, de keren dat we hebben kunnen rijden voelt het lekker, veilig en hij wil ook wel echt werken. Aan de hand is het soms nog even zoeken naar de balans. Maar ben wel blij met hem. Wil nu toch wel wat meer proberen ze dagelijks gelijk samen te zetten. Zo lang er eten is dan gaat het goed, ze staan lekker naast elkaar uit de bak te eten. Als er eentje naar de andere bak wandelt gaat de ander mee.
Adje bleef haar laatst wat opjagen, daar was ik wat minder blij mee. Maar we gaan het zien, we hebben ze wel uit elkaar gehaald omdat mevrouw echt zo ontzettend hengstig was dat de hele buurt hier mee kon genieten met een piepshow. Dat vond ik voor de kleine kinderen toch wat minder.

Tandarts vorige week ook gehad, Guus had iets meer verdoving nodig. Ze vind het echt gewoon niet fijn en spannend. Ontzettend hoge hartslag gaf dat wel goed aan. Ze doet alles om eronderuit te komen maar zal nooit richting je trappen of happen. Hooguit je mee sleuren of omduwen. Ik kwam bij Ad aan een been toen hij onder sedatie was nou die sloeg gelijk uit. Maar die staat ondertussen vooraf wel met een rustige hartslag. Ben benieuwd naar de rekening, wordt een dure maand :o ... Hoefsmid, tandarts en dan nog de entingen. -O- Ook benieuwd wat Ad doet bij hoefsmid eerste keer bij ons.

Iemand tips voor een signaallampje aan de stroomdraad? Moet vanmiddag even controleren waarom de huidige het niet doet. Maar wil toch op meer plekken zien of de stroom aan staat. Maar 50 euro voor een galagher ding is ook wel wat prijzig.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-11-24 08:04