Het puberen begint! Hoe aanpakken?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Het puberen begint! Hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 00:27

Ik merkte de afgelopen paar dagen dat Cheyenne (2,5 jaar oud) tijdens het poetsen begint te puberen Tong uitsteken }> . Schrapen met het been, overal in happen en ik mag niet meer onder haar buik bij haar tepels komen. Hoe reageren jullie op pubergedrag tijdens het poetsen? Afleren of laten gaan? En hoe pak je het dan aan als je het wilt afleren? Verward

Tijdens het hoeven krabben (voorbenen) heeft ze ontdekt dat ze met haar grote mond overal bij kan.....mijn been, schoenen en zelfs oor! Ze probeert dan een beetje te klooien en happen. Als ze tijdens het hoevenkrabben met haar snoet bij mijn been komt hoef ik alleen maar even mijn been op te tillen en ze draait haar hoofd al weg. Maar bij mijn oor en nek is dat wat moeilijker.....straks hapt ze ineens in mijn oor

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 02:02

Consequent afstraffen. Ze moet leren dat jij de baas bent en dat ze die geintjes niet bij jou uit moet halen. Dat doet ze dan maar bij andere paarden. Niet toestaan.

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 03:03

Probeer het te voorkomen, ipv achteraf af te straffen.
Bijvoorbeeld: komt haar neus richting jouw kont tijdens het hoeven uitkrabben, dan schop jij een paar keer met je hak tegen je eigen kont aan. Is haar neus daar toevallig in de beurt, dan loopt zij zelf het risico om jouw voet tegen haar neus aan te krijgen. Probeer het onverschillig te doen. Net alsof jouw lichaamsdelen 'soms ineens' kunnen bewegen.
Ze leert dan vanzelf enige afstand te bewaren.
Komt ze te dicht bij je hoofd, dan 'flapper' je een paar keer met je elleboog.
Zo kun je dus je hele lichaam 'beschermen' voor haar hapgrage mond.

kijk ook eens op www.horsemanship.org bij 'grondwerk' en dan 'help, mijn paard bijt'.

Veel succes!

jacqueline

Berichten: 5549
Geregistreerd: 19-01-01
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 08:54

Het kan ook goed zijn dat ze aan het wisselen gaat in de mond en dat ze daarom ook overal in hapt.
Vigo is nu ook 2.5 en die hapte de laatste tijd ook in alles wat los en vast zat..........nu blijkt dus dat hij aan het wisselen is!!!!
Verder ga ik mee met wat hierboven al gezegt is.
Succes met je schitterende paardje Kwijl

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 09:05

Kunnen ook de hormonen zijn.. merries willen wel vaker eens een paar dagen happerig en trapperig zijn, gaat vanzelf over Lachen

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 09:22

Consequent blijven in wat je wel en niet wilt. Wat ze nu mag mag ze altijd en wat ze nu niet mag, zal ze ook nooit mogen. Dit is de enige manier, want puberen is vooral grenzen opzoeken. En als je die niet aangeeft, zal ze steeds een stukje verder gaan. Het is net als bij mensen Haha! (en honden).

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-02 11:12

Ja, ik zal het consequent aanpakken. Het zou trouwens best wel goed kunnen dat ze aan het tandenwisselen is geslagen, want ik hoor haar ook de laatste tijd veel kauwen en knarsetanden.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 12:17

Inderdaad meteen afstraffen.
Passion is ook aan het puberen.
zolang ik 2 handen vrij heb is hij super braaf, maar heb ik bv een fototoestel in m'n handen, dus ik hem niet goed kan straffen als hij wat doet, blijft hij er ook mee doorgaan.
als ik hem 1x niet goed heb kunnen straffen blijft hij erook mee doorgaan.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 16:28

Ivm het wisselen kun je haar wat appels geven, en wat wortelen. Bud heeft net een periode van puberen gehad, gaat nu weer redelijk Haha!
Als hij probeert te happen (wat Bud wel deed), gewoon een giga beuk op zijn neus geven. Binnen een week was het over bij Bud.

Calippo...misschien effectief, maar je lijkt net een imbeciel als je met vanalles gaat lopen flapperen en doen *LOL* Verder wordt een paard in de natuur ook gestraft door middel van een schof of een beet...en daar wordt iets ook niet voorkomen door af en toe een beetje op te tillen ofzo...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 16:39

In tegenstelling tot Calippo probeer ik nooit iets voor te zijn. Waarom? Omdat je alleen kunt corrigeren op iets wat gebeurt, niet op iets wat niet gebeurt.
Dus als ik weet dat een paard mij zal proberen te bijten met poetsen, zal ik niet meteen beginnen met Uhuhuh DENK D'R OM en andere onzin. Zelf waakzaam zijn, en op het juiste moment corrigeren.
Vooral niet maar toelaten en denken 'ach, ze pubert' want dan is het einde zoek.
Een paard dat pubert behandel je niet anders dan ieder ander paard. Gewoon streng en consequent zijn, en corrigeren op het juiste moment (en dat is dus pas als hij iets doet).

Zelfde als dat je bijvoorbeeld een paard rijdt dat altijd in een bepaalde hoek weg wil schieten. Dan ga je toch ook niet al van te voren in zitten houden? Geef je paard de kans om fouten te maken, dan heb je zelf de kans om te corrigeren en op die manier een eerlijk en fijn paard te creeeren.

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 17:44

Pinky is ook zo'n drammertje. Alles proberen en testen.
Dingen die ik niet leuk vind worden bestraft. Eerst zijn naam, een keer boos zijn naam, nog geen reactie? Dan een tik...

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132058
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-02 22:01

Ik sluit me aan bij Sonja.
Duidelijke regels stellen voorkomt later een hoop problemen.
Probeer niet emotioneel te worden, gewoon open en eerlijk de regels naleven.
Je paard weet dan op een gegeven moment precies wat ze aan je heeft en wat wel en niet mag.
Het is echt een leeftijd waarop je een paard kunt maken en breken.
Een goed opgevoed paard is een zegen voor later, je zult er geen spijt van krijgen als je haar nu even door de zure appel heen laat bijten.

Veel succes !

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-02 15:15

Op western stond er laatst: Let the horse make the mistake, then fix it.
Anders leert hij er gewoonweg niets van. Ik waarschuw Bud niet eens als ik denk dat hij wat uit gaat vreten, ik wacht tot hij het doet, en geef hem dan op zijn sodemieter.

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-02 15:40

Ja, dat lijkt mij ook het beste.....conditionering!