Vlas of gehakseld stro

Moderators: Nicole288, C_arola, Coby, Dyonne

corinadrenth

Re: Vlas of gehakseld stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 00:14

Wij hebben gehakseld koolzaadstro. Neemt heel veel vocht op

Dreamer stables fokkerij zwaar warmbloed en frederiksborger
kraamstal / merriebegeleiding

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 08:16

Heb je het over gehakseld tarwestro of koolzaadstro (bijvoorbeeld Rapsodie). Dat laatste vind ik echt vergelijkbaar met vlas qua opname en schoon houden. Het verteert wel veel sneller op de mesthoop. En als je het via een boer afvoert, die willen niet altijd vlas, terwijl koolzaadstro geen probleem is.
Gehakseld tarwestro verteert ook snel, maar vond ik minder in de opname, dus meer in verbruik.
En koolzaadstro stinkt, wordt niet gegeten door paarden (okee, je zal vast uitzonderingen hebben) en wij hadden minder last van ongedierte dan met gehakseld tarwestro. Blijkbaar is het voor knagers ook minder lekker.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop
Koop nu digitale wildplukkaarten: https://www.equinoji.nl/product/1132612 ... lukkaarten

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:09

Ik bestel het bij de dreve, maar die zit hier zo dicht bij. Super lieve (ik denk de eigenaren) mannen komen het altijd leveren aan huis :D maar goed ik woon ook in de buurt

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.
Spoiler:
nieuwsgierige, kijk maar eens in mijn profiel

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:14

Dennis schreef:
Als hoefsmid hou ik voor de voetjes niet van vlas. Maar vind het wel fijn werken.
Dus ik heb gehakseld stro en dat bevalt prima.

Zou je dat kunnen toelichten?

Ik heb ze wel ooit op houtzaagsel gehad, en toen kreeg ik bij 1 paard problemen met de hoeven. Maar met vlas nooit gehad?

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 16:34

Ik vind vlas fijner.
Gehakseld stro vond ik sneller vies worden,mest minder makkelijk uit,platgestampte plakaatjes,kon niet echt fijn er mee potten.
Met vlas krijg ik een betere onderlaag.
Dan maar iets duurder.

Roosje ZZLicht+3 Nog altijd bij me.rust zacht ouwe gekkie
Marienhofse Loesje M2+6
April star mijn feest beestje muis 4 jaar
Jackson loesje x finnegan

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 18:21

Scum schreef:
Dennis schreef:
Als hoefsmid hou ik voor de voetjes niet van vlas. Maar vind het wel fijn werken.

Ik heb ze wel ooit op houtzaagsel gehad, en toen kreeg ik bij 1 paard problemen met de hoeven. Maar met vlas nooit gehad?

Net als houtzaagsel is vlas scherp. Loop er maar eens doorheen op je blote voeten.
Dat kan sneller in de witte lijn dringen om mogelijk hoefzweren te geven. En soms ook de straal aan te tasten. Voeten die al slecht zijn hebben meer risico op ellende, goede voeten zullen vaak geen problemen geven.

Als smid zie ik ze het liefst op gewoon stro.
Maar heb zelf ook gehakseld stro in mijn uitloop stal liggen omdat het fijner werkt en minder naar buiten loopt.

En alles valt en staat met hoe de stal bij gehouden word natuurlijk.

Deedee: dressuur ZZ+11, vaardigheid Z+5 en prestatie sport-AA
*Als je haar voor je ogen waait, als je jas om je lichaam draait, als de wind langs wangen aait, weet dat ik je mis* - Acda en de Munnik

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 19:05

Hier gehakseld koolzaadstro via Souman. Wij potten er mee op in de schuilstallen, zo kunnen ze indien gewenst binnen slapen (en piesen, maar ja).
Wij zijn expres gegaan voor gehakseld koolzaadstro omdat het niet erg is als hier een hapje van gegeten wordt, in tegenstelling tot vlas wat in de darmen kan blijven hangen (omdat het wat scherp is).

Ik vind het fijn potten; dagelijks de mest eruit en recht trekken en als het er viezig uit gaat zien gooien we een pak erbij.

Oy with the poodles, already

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 19:12

Wij hadden ze ook op vals en stro om te kijken wat beter beviel maar hebben ze nu toch op zaagsel ook makkelijk bij te houden als je elke dag de drollen eruit haalt en de natte plekken bevalt prima en is goedkoper als vlas

sanowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 19:16

Eten ze dat stro niet op? De mijne zijn nl gek op gewoon stro, en je zou denken omdat ht gehakakseld is dat dat gauw een verstopping geeft?

Mijn blonde toppertjes!
Endurance klasse 3 + 3
1120 wedstrijd kilometers op de teller <3

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-09-23 21:29

Gewoon stro wil ik echt niet meer naar terug, ik heb 2 paarden op leeftijd en gewoon stro schuift vaak aan de kant waardoor ze toch voor een groot gedeelte op het beton liggen.
Ik wil dat ze met hun belegen botten zacht liggen

Mr. Rock N Roll 27-05-2010 / 05-06-2010, I wish I knew you, I wish I knew you before

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-23 22:20

Scum schreef:
Dennis schreef:

Ik heb mijn paard een tijd op vlas gehad.
Schone merrie op stal. Vaste plas en mest plek.
Had aan een baal erbij in de week meer als voldoende.
Iedere dag de mest eruit en wekelijks de natte plek.

Maar iedere keer met bekappen kwamen er plekjes naar boven in haar stalen. Niet echt rotstraal maar wel zachte plekjes.
Op advies van de smid d'r van vlas gehaald en ze heeft er nooit meer last van had.
Smid gaf idd aan dat het kwam doordat vlas scherp is.
En dat terwijl ze echt hele harde hoeven heeft.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-23 07:31

Bij ons op stal hadden we een paar jaar terug een tijdje gehakseld stro i.p.v. vlas, omdat er moeilijk aan vlas te komen was en het heel duur was.

Ik heb een heel schoon paard, maar met het gehakselde stro vlogen de balen er doorheen, waar ik met vlas echt vele malen zuiniger kon doen.
Normaal gooide ik gemiddeld 1 baal vlas per week in de stal in de winter en als het een aantal dagen echt heel beroerd weer was en hij dus iets langer binnen stond, kwam er eens een nieuwe baal na 5 dagen i.p.v. na 7. Maar om de 8 of 9 dagen kwam zeker ook voor.
Met gehakseld stro zat ik standaard op een nieuwe baal om de 5 dagen en bij slecht weer was dat niet eens genoeg.

Ik was dus echt heel blij dat we weer op vlas over gingen.

Inmiddels staat ponylief s nachts niet meer op stal en gooi ik in de schuilstal in de winter het liefst houtkrullen.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 22:28

Hoe is het qua stof met gehakseld stro? Stofarm zoals vlas of "gewoon" zoals stro?

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-23 23:48

Wij hebben onze paarden op een mix van vlas en gehakseld koolzaadstro staan. Stro kopen we in grote pakken en hakselen we zelf en doen een ongeveer 6 weken met 1 pak stro en gebruiken 1 pak vlas per week voor 2 paarden.

Tink net oan juster, der feroarest neat mear oan. Hjoed moat it heve, want doe kinst noch neat mei moarn! (denk niet aan gister, want daar verander je niks meer aan, vandaag moet het gebeuren, want je kunt nog niks met morgen)

De bonte droom is over - Bedankt lieve Bas

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 07:40

Simbaa schreef:
Hoe is het qua stof met gehakseld stro? Stofarm zoals vlas of "gewoon" zoals stro?

Verschillend per merk. Heb stof arme gehad.
Maar ook die flink stofte.

Maar heb dat ook met vlas gehad.
Koop geen vlas pak meer die niet bedrukt is.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 09:12

Lotte_Wessel schreef:
Ik gebruik thuis tarwestrokorrels en bestek ook bij Souman Agro. Haal ik ook het hooi en alles vandaan. Altijd super service, zelfs als ik kortdag nog wat nodig heb. Maar tarwestrokorrels zijn erg fijn, composteren snel, en gaat lang mee. Ongeveer een zak per week erin per stal, klein beetje natmaken mocht je willen, en dan is het perfect.

Het gaat hier over gehakseld stro, niet over korrels.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 10:35

Scum schreef:
Dennis schreef:

Ja op krul hier destijds ook hoefproblemen. Na 10 jaar vlas nooit. Enige nadeelvan vlas is dat het bij de hengsten soms irritant in de koker gaat zitten waardoor er kleine wondjes kunnen onstaan. Meestal als er veel vers is opgestrooid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 14:40

Ik vind gehakseld stro met op strooien wel stoffig. Moet ook eigenlijk een mondkapje dragen maar dat vergeet ik steeds. Maar als het eenmaal ligt dan is het prima. Zelfs als mijn pony's stoeien in de stal stoft het niet meer.

Cantodea11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-23 15:21

Bij ons staan de jonkies ook op stro kunnen ze lekker warm liggen in de winter