Lange manen ingevlochten op stal?????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Lange manen ingevlochten op stal?????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-02 21:14

Hoi we hebben friezen op stal en we vlechten ze op stal in doormiddel van een hengsten vlecht *LOL* . Wie doet het ook??? en hebben jullie ook andere manieren?? vertel!! Haha!

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 21:22

Onze tinkers staan ook met vlechten op stal. wij hebben alleen losse vlechten die recht naar beneden hangen (aan een of beide zijdes) de manen blijven schoner en klitvrijer ook breken ze midner snel af en kunnen daardoor langer worden. zeker nu de paarden onder dekens staan blijven de manen vrij mooi met de vlechten anders worden ze zo afgeschuurd. we vlechten ze boven in niet strak op de manenkam maar vrij los om jeuk te voorkomen daarna wel vrij strak om het zolang mogelijk netjes te houden.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 21:28

Max heeft nu 80cm, maar die vlechten we niet. Wel geregeld anti-klit erin, maar verder niet.

Jan_324
Berichten: 6933
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 21:40

Wij vlechten de friezen met wat langere manen vaak ook. Gewoon een lange hengstenvlecht, en elke week even staartenspray erin en doorborstelen en weer opnieuw vlechten. Als je gewone lange vlechten recht naar beneden legt breekt het enorm snel af. Of er andere/betere manieren bestaan weet ik niet, dit werkt ook goed vind ik zelf.

RTM
Berichten: 6130
Geregistreerd: 16-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-02 21:43

Wij hebben het grootste gedeelte van de Tinkers ook ingevlochten. Eerst vaak hengstenvlecht, maar die zakken zo snel uit. Dus nu staan de paardjes met mooie lange vlechten op stal. Helpt goed tegen de klitten en het afbreken. Doe het alleen niet bij een paardje dat schuurt, dan is het maantjes!

lissyjd

Berichten: 440
Geregistreerd: 20-04-02
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 09:26

Ik heb mijn fries ook ingevlochten of een hengstenvlecht of 5 losse vlechten naar beneden maar ik heb ze nooit los.
De vlechten blijven er wel 2 maanden inzitten zonder ze elke week eruit te halen want anders haal je elke keer meer eruit dan nodig is en zo worden ze nog langer.
Maar dat ligt er ook aan hoe strak je het invlecht.
Vlecht ik die van mij niet in dan scheelt mij dat de helft van haar manen.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 09:36

Hier staat ook een goede manier in.
[VMR] Mooie manen hoe?
Maar Lucien heeft eigenlijk altijd een hengstenvlecht in.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 09:42

Als je manen snel afbreken kan je er gewoon babyolie in smeren;)
Mijn verzorgshires krijgen om de 2 dagen een babyolie beurt, zowel op het behang anls de manen en de staart, en het gaat nog mooi glanzen ook Haha!

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:08

Doe d'r niets mee. Nu hij z'n deken op heeft wel ff een strak vlechtje bij z'n schoft. Werkt het best tegen afbreken. Verder iedere dag ff uitkammen met een 'mensen haar borstel'.
Het resultaat, een giga bos manen. Heel lang en verschrikkelijk dik.

rode_kool

Berichten: 4415
Geregistreerd: 06-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:10

Dennis schreef:
Doe d'r niets mee. Nu hij z'n deken op heeft wel ff een strak vlechtje bij z'n schoft. Werkt het best tegen afbreken. Verder iedere dag ff uitkammen met een 'mensen haar borstel'.
Het resultaat, een giga bos manen. Heel lang en verschrikkelijk dik.

Mjah dat is Gipsy precies hetzelfde, die haren van hem vallen echt niet zo uit, gewoon elke dag kammen met een haarborstel, geen probleem.
En hetzelfde met de staart.

Destinietje

Berichten: 4197
Geregistreerd: 14-02-02
Woonplaats: Bij Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 11:10

Bij ons op stal (mijn pony is de enige niet fries;)) vlechten we ook. We wassen eerst de manen. Dan antiklit erin, en heel voorzichtig uitpluizen. Als ze uitgeplozen zijn, gaan ze weer op een hengstenvlecht, en elke week gaat ie er even uit, spray erin, en weer vlecht erin. 1x in de maand dus ook wassen.

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:35

Mijn fell-pony heeft ook hele lange manen, nu staat er sinds een maand een pas gespeend veulen op de wei en die zit geregeld aan haar manen te rotzooien Huilen .

Ik had zelf ook al aan vlechten gedacht omdat ze bij het grazen soms op haar eigen manen stapt en ze ook erg slijten.

Ik ben wel bang dat het veulen aan de vlechten begint te trekken, dan heb ik straks echt een ramp Frusty .
Iemand nog een tip? Heb er trouwens al vies spul in gesmeerd, helpt niet en wordt bovendien een puinhoop!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 12:35

ik deed het. mijn langharige monstertje slaapt helaas, maar ik had gewone vlechten. en niet iedere dag, want dat is slecht.
ik heb een keer in een dappeere bui de manen van de vader van sym uit de vlecht gehaald doorkampt en weer ingevlochten. nou ik was echt bang dat ik nooit meer hoefde terug te komen er kwam mega veel uit. kam ze wel elke dag anders ben je ze kwijt na een tijd.
gelukkig bleef er voldoende over Party!!

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:11

Bij Piropo zijn het gewone hangende vlechten, zou ik een hengstenvlecht doen wordt hij gek, zijn manen zijn zo dik en zo zwaar dat het onwijs gaat hangen en trekken.
Dus ik heb losse hangende vlechten, ook de voorpluk heb ik ingevlochten, want ze slijten niet zo zeer van het op stal staan maar wel van de teugels, elke keer dat hoofdstel om, halster om/af enz.

BTW, vraagje over die tip met de babyolie, gaat daar niet ontzettend veel zand ed inzitten als ze buitenstaan?
Want anders vind ik het wel een ideetje namelijk

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 14:20

Tess schreef:
Mijn fell-pony heeft ook hele lange manen, nu staat er sinds een maand een pas gespeend veulen op de wei en die zit geregeld aan haar manen te rotzooien Huilen .

Ik had zelf ook al aan vlechten gedacht omdat ze bij het grazen soms op haar eigen manen stapt en ze ook erg slijten.

Ik ben wel bang dat het veulen aan de vlechten begint te trekken, dan heb ik straks echt een ramp Frusty .
Iemand nog een tip? Heb er trouwens al vies spul in gesmeerd, helpt niet en wordt bovendien een puinhoop!

Misschien de losse vlechten nog een paar keer opsteken? Je schijnt dan het beste van die postbode-elastieken te kunnen gebruiken.

Fayette d'r manen zijn nog niet zo lang dus daar doe ik in principe geen vlechten in. Behalve nu dat ene plukje vlak achter hoor oren die erg opstandig is en steeds de verkeerde kant op gaat hangen En laatst toen met de kou had ze een deken op en toen heb ik haar pluk manen bij de schoft ingevlochten in een piepklein hengstenvlechtje om tegen het schuren van de deken te beschermen. Lowara (Fayette d'r mam) heeft mega-lange manen (dacht een meter ofzo) en die zijn ook altijd in gevlochten in een hengstenvlecht, op stal en op de wei. Met rijden doet Cynthia ze vaak los, ik niet Vind het echt Lips are sealed rijden met die lange manen die constant in de weg zitten Frusty

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 19:04

Ik mag bij Amadeus nergens aan zitten, manen niet, staart niet, omdat dat de enige manier zou zijn om het lang te kunnen krijgen...

xxpinoxx
Berichten: 302
Geregistreerd: 11-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 19:49

Ik vind lange manen nou net prachtig! Ik zou ze helemaal niet vlechten als ik jou was.

VillaNeusjes

Berichten: 6099
Geregistreerd: 03-09-02
Woonplaats: Villa neusjes on tour

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 20:12

ik heb baily sinds september op vlechten staan (sinds ie weer op stal staat thuis) en zijn manen zijn nu mooi een stukkie langer alweer. als ik het loslaat krijg ik 1 grote klit. dat gaat helemaal in elkaar. de staart heb ik in een staartzak zitten.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 20:13

maar als je ze lang wil hebben moeten ze ook netjes blijven. Angel (voor de meeste wel bekend) staat ook met lange vlechten naar beneden en die heeft ze nog erg mooi en dik (alhoewel ze nu wle erg dicht bijd e grond komen ind e vlecht)

robertus
Berichten: 80
Geregistreerd: 18-11-02
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-02 20:23

xxpinoxx schreef:
Ik vind lange manen nou net prachtig! Ik zou ze helemaal niet vlechten als ik jou was.


weet je ook waarom we ze vlechten?????

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 20:51

Ik vlecht Bud zijn manen ook altijd. Anders zitten ze gigantisch in de klit, en wordt het net touw. Ik ga ze er vanavond weer eens uithalen. Ze zitten er nu alweer een weekje of 2 in. Maar ik doe altijd vlechten naar beneden, en redelijk strak.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 20:56

Dat mijn merrie lange manen had gingen er ook meerdere vlechten in. Helaas heeft het veulen er de tanden ingezet, dus moest de schaar erin, ze zijn nu dus handbreed. Maar ze groeien vrij snel. Eens in de week werden de vlechten losgehaald en ging er antiklit in. De staart vlecht ik ook, en als bescherming gaat daar een staartzak omheen....

regine

Berichten: 3423
Geregistreerd: 25-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-02 22:10

Wij doen de manen in stalvlechten. Dat zijn kleine vlechten van een cm of 10 recht naar beneden. Dit voorkomt dat de manen over de grond schuren en zo worden ze dus nog langer.
Je kunt de vlechten gewoon laten zitten, eens in de zoveel weken halen we ze uit en maken we ze schoon en dan opnieuw vlechten.Want wanneer de vlecht onder de hals uitkomt vouw je deze dubbel en dan slijten de punten weer niet over de grond. In een ander topic hebben we het ook al eens hierover gehad trouwens.
Afbeelding

Franca

Berichten: 5745
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: Arabierenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-02 00:38

Cheyenne heeft giga-lange manen en ik doe er helemaal niets noppes nada mee en ze blijven perfect en groeien vrolijk door. Af en toe anti-klit erin en verder af en toe doorborstelen.