Wat helpt tegen hengstigheid

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 19:03

Waidida schreef:
MyWishMax schreef:
Is ook niet mijn ervaring hoor, dat het zoveel heftiger wordt als ze ouder worden. Wel dat het in het voorjaar vaak even heftiger is.
Gewoon met een mild middel beginnen, je kan altijd nog zwaarder als het nodig is. Meteen zwaar geschut in zetten is misschien helemaal niet nodig.

Nee dat heeft ook niet mijn voorkeur inderdaad.
Ik ga de monnikspeper eerst proberen. Ik kan altijd nog vragen aan de DA wat hij denkt over een knikker moest het niet werken.

Die knikker is helemaal geen zware ingreep, wordt gewoon via de baarmoedermond ingebracht. En het is eenmalig al die dure supplementen moet je nog jaren iedere dag geven.

Waidida
Berichten: 749
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-23 19:07

Die knikker is helemaal geen zware ingreep, wordt gewoon via de baarmoedermond ingebracht. En het is eenmalig al die dure supplementen moet je nog jaren iedere dag geven.[/quote]

Monnikspeper kost helemaal niet zoveel hoor, ik ga inderdaad niet aan de dure supplementen maar als het hiermee al opgelost is vind ik het ook onnodig.
Ik las ook dat er enkele dierenartsen ook niet voor te vinden zijn om het te doen

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 19:44

Mijn dierenarts had een gesteriliseerde knikker bij zich, gewoon in de baarmoeder gedaan. Kan wel zijn dat ie eruit komt in het begin.
Was in no time gedaan. Niks zware ingreep ;)

Waidida
Berichten: 749
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-23 20:15

gillian schreef:
Mijn dierenarts had een gesteriliseerde knikker bij zich, gewoon in de baarmoeder gedaan. Kan wel zijn dat ie eruit komt in het begin.
Was in no time gedaan. Niks zware ingreep ;)

Dan overweeg ik het mss alsnog als de monnikspeper niet werkt.
Zijn ze dan echt gewoon niet meer hengstig? Aka ruinmerrie ;)?

Phrono

Berichten: 8939
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 20:16

Mijn merrie doet het goed op monnikspeper. Ze was heel heftig hengstig elke 3 weken met 2 macho heren in de kudde. Vorig jaar met monnikspeper begonnen, duurde ongeveer 6 weken en daarna niet meer merkbaar hengstig. Op een gegeven moment wel weer hengstig maar wel minder heftig. Dan stop ik 2 weken en begin ik weer opnieuw. Duurt dan wel weer even voor het werkt maar het werkt zeker, echt fijn.

Waidida
Berichten: 749
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-23 20:23

Dus je doet 6 weken wel geven en dan 2 weken niet?
Ik las op de sites gewoon dat je het mocht blijven geven

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 20:49

Mag ook :j

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 21:09

Avalanche schreef:
Mag ook :j

Net zo lang tot het niet meer werkt en dan stop je even.

Maar het hoeft niet per se. Wij gaven het n het voorjaar aan een van de merries. Die had dat 2 a 3 maanden nodig en dan is het klaar.
Intussen doet ze het ook goed zonder. Is nu iets heftiger in het voorjaar, maar niet echt een punt.

Het belangrijkste is dat je op blijft letten wat er gebeurt. Wellicht moet je het blijvend voeren, wellicht gaat het na een poos afzwakken, wellicht heb je het daarna helemaal niet meer nodig.
Elk paard is anders en zal ook hier anders op reageren. Aan jou als verzorger/eigenaar om dat te registreren en ernaar te handelen.

Waidida
Berichten: 749
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-23 21:11

ikke schreef:
Avalanche schreef:
Mag ook :j

Net zo lang tot het niet meer werkt en dan stop je even.

Maar het hoeft niet per se. Wij gaven het n het voorjaar aan een van de merries. Die had dat 2 a 3 maanden nodig en dan is het klaar.
Intussen doet ze het ook goed zonder. Is nu iets heftiger in het voorjaar, maar niet echt een punt.

Het belangrijkste is dat je op blijft letten wat er gebeurt. Wellicht moet je het blijvend voeren, wellicht gaat het na een poos afzwakken, wellicht heb je het daarna helemaal niet meer nodig.
Elk paard is anders en zal ook hier anders op reageren. Aan jou als verzorger/eigenaar om dat te registreren en ernaar te handelen.

Duidelijk! Dankjewel!

gillian

Berichten: 4415
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Haarsteeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 21:12

Waidida schreef:
gillian schreef:
Mijn dierenarts had een gesteriliseerde knikker bij zich, gewoon in de baarmoeder gedaan. Kan wel zijn dat ie eruit komt in het begin.
Was in no time gedaan. Niks zware ingreep ;)

Dan overweeg ik het mss alsnog als de monnikspeper niet werkt.
Zijn ze dan echt gewoon niet meer hengstig? Aka ruinmerrie ;)?


Ik zie haar niet meer hengstig. Voorheen stond ze bij haar hengstigheid alles onder te piesen.

Phrono

Berichten: 8939
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 21:13

Waidida schreef:
Dus je doet 6 weken wel geven en dan 2 weken niet?
Ik las op de sites gewoon dat je het mocht blijven geven


Ik bedoelde idd dat het 6 weken duurde voordat het werkte. Dus start monnikspeper: nog 2 keer hengstig en daarna niet (merkbaar). Na een paar maanden/cyclussen merk ik dan toch weer dat ze hengstig is maar wel minder heftig. Als je dat merkt dan kun je even stoppen en weer opnieuw beginnen zodat het lichaam die 'prikkel' weer krijgt. Maar duurt dan wel weer even voordat het werkt. Ik geef het nu ook al sinds januari dagelijks. Toen werd ze weer voor het eerst hengstig zodra de dagen langer worden. Ze wordt nu wel hengstig, al merk ik het minder omdat het minder heftig is. Ik geef gewoon de humane monnikspeper van Jacob Hooy.
Laatst bijgewerkt door Phrono op 07-06-23 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8274
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 21:22

Ligt er ook maar aan hoe ze ineens heftig hengstig zijn. Ik merkte aan die van mij dat ze nu ineens heel heftig was, dan staat ze wel nu met mijn jonge ruin die er meer intresse in heeft maar dan nog. Ze klapte bijna koliekerig dubbel soms. Haar heb ik toch maar laten scannen ondanks dat ik al met monnikspeper begonnen was, die van mij heeft helaas een afwijkende rechter eierstok dus ik ben doorverwezen naar Utrecht. Grote kans dat het ineens zo heftig hengstig zijn daar vandaan komt.
Zo iets zou je ook nog kunnen laten onderzoeken dus.

MyWishMax

Berichten: 25262
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-23 21:29

Muiz schreef:
Ligt er ook maar aan hoe ze ineens heftig hengstig zijn. Ik merkte aan die van mij dat ze nu ineens heel heftig was, dan staat ze wel nu met mijn jonge ruin die er meer intresse in heeft maar dan nog. Ze klapte bijna koliekerig dubbel soms. Haar heb ik toch maar laten scannen ondanks dat ik al met monnikspeper begonnen was, die van mij heeft helaas een afwijkende rechter eierstok dus ik ben doorverwezen naar Utrecht. Grote kans dat het ineens zo heftig hengstig zijn daar vandaan komt.
Zo iets zou je ook nog kunnen laten onderzoeken dus.


Toen mijne ineens heftig werd wat ze daarvoor niet was was het een eierstoktumor, ja :=
Nu merk ik alsnog dat sommige heftiger zijn als anderen en krijgt ze gewoon monnikspeper en dan merk ik het heftige alleen naar andere paarden. Niet on de omgang en niet ohz.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 08:42

Toch snap ik dat hele knikker verhaal niet.
Hebben we het over een glazen knikker? Want het lijkt me niet dat dat veel doet, omdat daar geen werkzame stof in zit.
Of is die knikker geen echte knikker maar een soort spiraaltje?

Vroeger hoorde je meer over een knikker in de baarmoeder, nu eigenlijk nooit meer, maar ik had toen ook mijn twijfels. Ik vind het verhaal onlogisch.

Iemand die me uit kan leggen hoe het werkt?

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 08:49

Avalanche schreef:
Toch snap ik dat hele knikker verhaal niet.
Hebben we het over een glazen knikker? Want het lijkt me niet dat dat veel doet, omdat daar geen werkzame stof in zit.
Of is die knikker geen echte knikker maar een soort spiraaltje?

Vroeger hoorde je meer over een knikker in de baarmoeder, nu eigenlijk nooit meer, maar ik had toen ook mijn twijfels. Ik vind het verhaal onlogisch.

Iemand die me uit kan leggen hoe het werkt?

Door die knikker "denken" ze dat ze drachtig zijn. Het gaat dus niet om een stof maar om het gevoel.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 09:27

Ja, dat hoor ik vaker, maar vind ik geen toereikende uitleg.
Want een lijf "denkt" dat het drachtig is door hormonen zoals progesteron. Maar een knikker maakt geen progesteron aan, en om reden van geen werkzame stof, stimuleert de knikker dat ook niet. Dus hoe werkt dat dan?

Ik kan me nog voorstellen dat iets als een spiraaltje met hormonen wat doet, maar dan zijn het de hormonen die actief zijn en niet de locatie van het ding. Ik snap wel dat de cyclus van een paard anders werkt dan die van een mens hoor, maar dan nog vind ik het geen logisch verhaal.

Waidida
Berichten: 749
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 10:02

Bij een mens heb je bv toch ook een koperspiraal, die geeft ook geen hormonen af maar werkt wel?
Van wat ik heb gelezen bootst de knikker de 6e tot 16e dag na van de zwangerschap waar het embryo tussen te linker en rechterhoorn beweegt. Dat doet de knikker blijkbaar ook.
Geen idee hoe juist het is maar dat is wat ik gelezen heb

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 10:13

Waidida schreef:
Bij een mens heb je bv toch ook een koperspiraal, die geeft ook geen hormonen af maar werkt wel?
Van wat ik heb gelezen bootst de knikker de 6e tot 16e dag na van de zwangerschap waar het embryo tussen te linker en rechterhoorn beweegt. Dat doet de knikker blijkbaar ook.
Geen idee hoe juist het is maar dat is wat ik gelezen heb

De koperspiraal werkt om niet zwanger te worden, omdat door de aanwezigheid van het spiraaltje zelf een bevrucht ei niet kan innestelen.
Maar verder doet het ding niets. Het geeft geen hormonen af. De menstruatie blijft of hetzelfde of wordt heftiger doordat de slijmvliezen van de baarmoeder geïrriteerd zijn, en de cyclus verandert ook niet. Er vindt nog steeds een eisprong plaats, bevruchting kan ook nog steeds, alleen innesteling is onmogelijk.

Wat dus exact de reden is dat ik de logica achter een knikker niet snap, want iets wat geen hormonen afgeeft, lijkt me nul invloed hebben op hengstigheid. Ik kan me voorstellen dat je een bevruchting wilt voorkomen misschien, maar verder is het gewoon anticonceptie op niet-hormonale basis. Prima vergelijk dus :D

Een hormoonspiraal doet wél van alles, zorgt dat er geen eisprong meer plaatsvindt, en zorgt voor een dikke prop slijm voor de baarmoedermond, zodat de bevruchting niet gebeurt in de eerste plaats. Een deel van de mensen wordt ook niet meer ongesteld of veel lichter met een hormoonspiraal.

herr_balou
Berichten: 1442
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 10:25

Waidida schreef:
hoi allemaal,
mijn merrie is dus best heftig hengstig en nu vroeg ik me af of we haar daarin kunnen helpen om dit wat te minderen.
Ik hoorde al dat monnikspeper zou helpen en dan vroeg ik me af of je dat dan specifiek van een paardenmerk moet kopen of dat een 'mensenmerk' ook goed is? ze zeggen namelijk beiden wel dat ze 100% natuurlijk zijn alleen is het ene veel duurder als het andere.
En dan vroeg ik me eigenlijk ook nog af een merrie ooit stopt met hengstig worden? Bij mensen is er zo de menopauze, werkt dat bij paarden ook zo en op welke leeftijd?

Het verschil heeft waarschijnlijk met voedselveiligheid te maken, het ene is feed grade (voer voor dieren) en het andere food grade (geschikt voor mensen).

chanicha

Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 10:26

Mijn kleindochter haar merrie was niet te handelen met de hengstigheid en nu ze Monnikspeper geeft heeft ze geen problemen meer.

pillow
Berichten: 7786
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:07

Avalanche schreef:
Ja, dat hoor ik vaker, maar vind ik geen toereikende uitleg.
Want een lijf "denkt" dat het drachtig is door hormonen zoals progesteron. Maar een knikker maakt geen progesteron aan, en om reden van geen werkzame stof, stimuleert de knikker dat ook niet. Dus hoe werkt dat dan?

Ik kan me nog voorstellen dat iets als een spiraaltje met hormonen wat doet, maar dan zijn het de hormonen die actief zijn en niet de locatie van het ding. Ik snap wel dat de cyclus van een paard anders werkt dan die van een mens hoor, maar dan nog vind ik het geen logisch verhaal.

Je zegt het eigenlijk al. Omdat het lichaam denkt dat het drachtig is maakt hetzelf progesteron aan.

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 11:48

Dat is niet mogelijk pillow. Er moet een reden zijn dat het lichaam denkt dat het drachtig is in de eerste plaats. Je draait oorzaak en gevolg om. Het lichaam denkt dat het drachtig is omdat het progesteron aanmaakt, niet andersom. Maar dat hormoon moet ergens vandaan komen en een knikker geeft geen hormonen af.

Waidida
Berichten: 749
Geregistreerd: 30-11-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 11:59

Avalanche schreef:
Dat is niet mogelijk pillow. Er moet een reden zijn dat het lichaam denkt dat het drachtig is in de eerste plaats. Je draait oorzaak en gevolg om. Het lichaam denkt dat het drachtig is omdat het progesteron aanmaakt, niet andersom. Maar dat hormoon moet ergens vandaan komen en een knikker geeft geen hormonen af.

Ja mss dat wijd e wetenschappelijke uitleg niet kennen maar die zal er wel zijn. En het heeft bij vele paarden wel al gewoon bewezen dat het werkt

Avalanche

Berichten: 15921
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-23 12:42

Het is die wetenschappelijke uitleg waar ik geïnteresseerd in ben. IMO kun je zonder dat niet bepalen of iets werkt. Zonder die wetenschappelijke uitleg kun je volgens mij niet bewijzen of iets werkt of niet.

Waidida
Berichten: 749
Geregistreerd: 30-11-22

Re: Wat helpt tegen hengstigheid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-23 12:59

Die zal er wel zijn, anders bel je eens naar een DA. Vele mensen hebben wel een duidelijk verschil gemerkt met hun paarden