Zorgen om wolf en kleine pony’s

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:18

@YvonneV: zeker weten, daar twijfel ik niet aan. En tegen de tijd dat er hier aanvallen op 'huis'dieren gemeld worden gaat er ook een rooster voor. Voorlopig heb ik daar nog niets over gehoord en zit er ook nog genoeg wild op de Veluwe.

Marigold

Berichten: 12570
Geregistreerd: 11-03-05
Woonplaats: Noorden

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:31


speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:32

DubbelFun schreef:
@YvonneV: zeker weten, daar twijfel ik niet aan. En tegen de tijd dat er hier aanvallen op 'huis'dieren gemeld worden gaat er ook een rooster voor. Voorlopig heb ik daar nog niets over gehoord en zit er ook nog genoeg wild op de Veluwe.


hij komt echt niet alleen wanneer het wild op is...

en wat als de melding dat de wolven in jouw omgeving huisdieren aanvalt en de jouwe de eerste

mysa

Berichten: 10471
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 17:55

speurneusc schreef:
DubbelFun schreef:
@YvonneV: zeker weten, daar twijfel ik niet aan. En tegen de tijd dat er hier aanvallen op 'huis'dieren gemeld worden gaat er ook een rooster voor. Voorlopig heb ik daar nog niets over gehoord en zit er ook nog genoeg wild op de Veluwe.


hij komt echt niet alleen wanneer het wild op is...

en wat als de melding dat de wolven in jouw omgeving huisdieren aanvalt en de jouwe de eerste


Klopt, hier is wild genoeg maar schapen binnen een omheining zijn veel gemakkelijker. (vorig jaar, stuk of 14 in twee aanvallen).

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 20:40

YvonneV schreef:
DubbelFun schreef:
Overigens heb ik ook nog geen bouwhekken van 3 mtr hoog gezien, wel van 3 mtr breed en 2 mtr hoog. Dus die zou je op zijn kant kunnen zetten.
Ook vraag ik me wel af of een wolf de gepuntlaste mazen niet los kan trekken, zó dik is dat draad ook niet én rond-op-rond dus weinig aanhechtingsoppervlak.


als hij gaat knagen krijgt hij stroom zolang je de onderste draden maar dicht genoeg bij elkaar zet


Zet de bouwhekken met de betonvoet op een rubber mat. Dan kan er stroom op gezet worden.

https://www.bij12.nl/onderwerpen/faunaz ... #overzicht

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-22 21:10

DubbelFun schreef:
@YvonneV: zeker weten, daar twijfel ik niet aan. En tegen de tijd dat er hier aanvallen op 'huis'dieren gemeld worden gaat er ook een rooster voor. Voorlopig heb ik daar nog niets over gehoord en zit er ook nog genoeg wild op de Veluwe.


Ik weet niet waar jij zit maar in Wapenveld zijn ze al geweest en schapen gepakt. Dat is De Veluwe…

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 09:18

De Veluwe is heel groot ;)

Hier is er om de hoek op het zandpad een wolf gezien (buren en de jachtopziener) en volgens de lijst zijn er in Otterlo en Wekerom al schapen gepakt (bewezen wolf). Dus het is al redelijk dichtbij.
Voorlopig vind ik het nog geen reden om de paarden 15 uur op stal te zetten zolang het buiten droog is (vannacht hebben ze dus op stal gestaan, maar wel met de bovendeuren open).

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:10

DubbelFun schreef:
De Veluwe is heel groot ;)

Hier is er om de hoek op het zandpad een wolf gezien (buren en de jachtopziener) en volgens de lijst zijn er in Otterlo en Wekerom al schapen gepakt (bewezen wolf). Dus het is al redelijk dichtbij.
Voorlopig vind ik het nog geen reden om de paarden 15 uur op stal te zetten zolang het buiten droog is (vannacht hebben ze dus op stal gestaan, maar wel met de bovendeuren open).


Snap ik, maar ik bedoel te zeggen dat ze al dichtbij zijn en zelf wil ik niet de meldingmaker moeten zijn….

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 10:37

Dat snap ik, maar je moet ook uitkijken voor 'gekte' en je paarden daarvan niet de dupe laten worden.
Maar het is een 'dunne lijn'. Vooralsnog zie ik hier nog geen noodzaak om ze altijd 's nachts op te sluiten.

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 12:38

DubbelFun schreef:
Dat snap ik, maar je moet ook uitkijken voor 'gekte' en je paarden daarvan niet de dupe laten worden.
Maar het is een 'dunne lijn'. Vooralsnog zie ik hier nog geen noodzaak om ze altijd 's nachts op te sluiten.


ze komen vanzelf dichterbij en het worden er rap meer, nu heb je nog enkele volwassen wolven die rond gaan, dat is heel snel veel veel meer met 16 jongere dieren erbij..

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 14:22

Dat is waar, er schijnen hier al diverse ouderdieren met jongen op dit deel van de Veluwe te zitten.

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:17

en met maand of 6 kunnen de nu pups ook weer pups krijgen, dus reken maar uit... het is er echt niet 1 of 2 waar iedereen zich druk om maakt volgens jou...

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 15:40

Maar oudere pups worden bij een nieuwe lichting pups uit de roedel verstoten, zeker de mannetjes en die gaan dus zwerven. En met jongere wolven/pups zie ik ze niet in een roedel zo snel van de Veluwe af komen om te jagen.

Maar ik houd de aanvallen hier in de buurt in de gaten en als het te gek wordt gaan ze op tijd op stal en de deuren wolfdicht.

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 16:25

DubbelFun schreef:
Maar oudere pups worden bij een nieuwe lichting pups uit de roedel verstoten, zeker de mannetjes en die gaan dus zwerven. En met jongere wolven/pups zie ik ze niet in een roedel zo snel van de Veluwe af komen om te jagen.

Maar ik houd de aanvallen hier in de buurt in de gaten en als het te gek wordt gaan ze op tijd op stal en de deuren wolfdicht.


Alleen krijgen wolven ergens in het voorjaar een nieuw nest. De jongen van dit jaar zijn nu rond de 6 maanden en jagen dus in komende maanden mee met de ouders en leren ontzettend vlot. Het jong wild is al lang op dus ik vrees dat je wel eens heel snel de extra maatregelen moet gaan nemen helaas

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 17:53

Ik weet niet of het jonge wild allemaal al op is, maar zolang er op de Veluwe nog afschot plaats vind zal er voor de wolf genoeg zijn om van te leven, wat niet wil zeggen dat ie niet zal kiezen voor de 'makkelijke hap'. Nu er meer wolven in een roedel zullen gaan jagen zal ook het grotere wild meer gepakt gaan worden.

Lindsey_99
Berichten: 2486
Geregistreerd: 20-12-14

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 19:08


Lukasje
Berichten: 11248
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 19:14


office
Berichten: 803
Geregistreerd: 24-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 20:19

Ik had zo maar een idee….zou het zin hebben om hier en daar steiger netten te gebruiken ?
Die zijn zichtbaar ,hoog en betaalbaar.Uiteraard als extra hulp buiten de wildverjagers en schrikdraad omheining ?

dierenfan
Berichten: 9613
Geregistreerd: 27-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 21:49

DubbelFun schreef:
Ik weet niet of het jonge wild allemaal al op is, maar zolang er op de Veluwe nog afschot plaats vind zal er voor de wolf genoeg zijn om van te leven, wat niet wil zeggen dat ie niet zal kiezen voor de 'makkelijke hap'. Nu er meer wolven in een roedel zullen gaan jagen zal ook het grotere wild meer gepakt gaan worden.


Op de veluwe is al 2 jaar op rij geen jong ree of hert nog in leven. Wel zwijnen maar die vallen absoluut niet onder makkelijke prooien. Dan is vee huisdieren en zelfs mensen makkelijker dan een diersoort wat met de hele familie zichzelf verdedigd met flinke slagtanden.
Afschot blijft nodig van de zwijnen omdat die gewoon niet makkelijk gepakt worden. Geen idee of er daarnaast nog ander wild afgeschoten wordt op dit moment eigenlijk.

mysa

Berichten: 10471
Geregistreerd: 14-07-07
Woonplaats: Veluwe

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-22 22:29

Zuid Veluwe is dat. Hier in het noordelijke deel zijn er nog jonge dieren gelukkig. Zelfs met die ca 20 wolven vlakbij.

YvonneV
Berichten: 8778
Geregistreerd: 25-07-08
Woonplaats: kop van Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 06:55

Afbeelding

komt nu wel erg dichtbij, ca, 7 km

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 09:32

@dierenfan: ik kom meerdere keren per week op de hei en ik zie nog genoeg hertesporen, daarentegen niet veel vroetvraat van zwijnen meer.

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:41

nu zijn er al paar weken een overvloed van eikels omdat de bomen door de hete droge dagen alles hebben laten vallen, en die vind je niet de paden.

DubbelFun

Berichten: 88669
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Zorgen om wolf en kleine pony’s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 10:54

@speurneusc: bedoel je te zeggen dat je nu geen sporen meer kunt zien omdat er al zoveel blad gevallen is ??
Dat geldt waarschijnlijk voor paden in het bos, maar zeker niet voor de paden op de hei.

anca

Berichten: 1780
Geregistreerd: 08-10-03
Woonplaats: drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-22 11:01

Ik denk dat ze bedoeld de eikels liggen onder de bomen en niet op de paden waardoor je minder sporen ziet.