Paard onder deken; "luchten"?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
carina

Berichten: 2785
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Paard onder deken; "luchten"?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 21:20

Misschien een hele stomme vraag. Deze winter heb ik voor het eerst m'n pony onder een deken staan. De deken gaat er alleen af wanneer ik haar poets. Ze wordt niet gereden of gelongeerd, wanneer ze naar buiten gaat heft ze een waterdichte deken op.
Nu vraag ik me af of dat niet "verstikkend" is voor de huid/vacht. Want ze staat dus bijna 24 uur per dag onder een deken. Hoe doen jullie dat? Ik neem aan dat de meeste paarden of gereden worden of gelongeerd, zonder deken dus. Maar wat wanneer ze dat dus niet worden? Moet je ze dan "luchten" door ze af en toe los te gooien zonder deken Verward Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 21:21

Als je haar toch niet rijd, waarom gooi je er dan een deken op?

carina

Berichten: 2785
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 21:23

Ze is ziek geweest en moest daarvoor onder deken. Intussen is het kouder gewoden en heb ik besloten om haar voor deze winter onder deken te houden.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 21:24

Waarom wel een deken en niet rijden? Als je niet rijd heb je toch geen last van een dikke vacht.
Maar ik gooi bij Den ook wel eens een uurtje z''n deken d''r af. Vind hij lekker, kan hij lekker jeuken en kriebelen.

carina

Berichten: 2785
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-02 21:27

Zie m'n reactie hierboven Lachen

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 21:51

carina schreef:
Zie m'n reactie hierboven Lachen

Sorry, die had je net geplaatst toen ik aan het typen was.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-02 21:55

Ik laat mijn paard wel eens een uurtje in haar box zonder deken staan hoor. Als het niet zo vreselijk koud is moet dat kunnen. Maar dan ben ik wel op stal en kan zien als ze het koud krijgt. Dan gaat ook meteen die deken weer op.

Als ze eenmaal een deken op hebben gaat ze niet zonder deken naar buiten als de temperaturen onder 10 graden komen. En anders gooi ik haar los zonder deken en zorg ervoor dat ze in beweging blijft (opjagen, round pennen, wandelen)

Maar het is tot nog toe ook nog niet echt koud geweest...

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 00:33

Gam zijn huid gaat ook 'dicht' zitten van de dekens. Flink borstelen en af en toe deken af, los in de bak gooien en lekker vliegen maar. En inderdaad, kan hij zichzelf ook lekker krabbelen enzo.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 17:48

Ik doe ze in de stal nooit een deken op, het is er warm zat voor ze.
Alleen buiten doe ik een regendeken op onder het rijden een uitrijdeken en na het rijden zet ik haar even in stal met een zweetdeken (als ze ook echt zweet)
Ik zet haar in de winter nooit buiten zonder deken als het onder 10 is want dan zie je dat ze het koud heeft.
Ze staat dus eigenlijk altijd onder een deken behalve in haar stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-02 18:22

Mijn paard staat ook altijd dik ingepakt op stal en alleen met rijden gaat de deken af maar dan gaat er weer een uitrijdeken op.
Ik heb geen last van een lelijke vacht of zo. Ik spuit mijn paard wel geregeld af met warm water. De deken heeft een ventilatie systeem waardoor ik hem er nat onder kan zetten. Gewoon een Divoza deken, werkt super!

carina

Berichten: 2785
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-02 21:35

Als ik jullie goed begrijp kan ik haar dus wel ff zonder deken zetten, als ze maar in beweging blijft wanneer het kouder is zodat ze warm blijft?

xXIreenXx

Berichten: 1067
Geregistreerd: 19-07-02
Woonplaats: Maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 21:37

jup, of als het weer wat warmer is even losgooien zonder deken

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-02 22:20

Quote Waarom wel een deken en niet rijden? Als je niet rijd heb je toch geen last van een dikke vacht Quote.

Ik denk dat je een deken niet alleen opdoet om geen dikke vacht te krijgen.
Mijn paardje word ook niet meer gereden. Maar vanavond had ze het koud, dus heb ik er een deken op gegooid voor snachts. Zo word ze ook niet zo stijf.