Weet iemand wat dit is?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Soof32
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-10-20

Weet iemand wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 20:18

Hoi dames en heren,

Gisterenavond na het rijden rare plekjes aan de onderzijde van mijn paard zijn bovenlip ontdekt.
Vandaag zit er een soort van 'aften' bij op zijn tong. Hij lijkt er weinig last van te hebben en eet/ drinkt wel gewoon, maar het ziet er een beetje naar uit. Ik heb al wat zitten speuren op internet, maar kan niets gelijkwaardigs vinden. Vandaag mijn vraag hier. Misschien herkent een van jullie deze plekjes?

Groetjes,

Soof32


Afbeelding

Afbeelding

Maureen95
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16229
Geregistreerd: 26-10-11
Woonplaats: Barneveld

Re: Weet iemand wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 20:20

Dat ziet er niet fijn uit. Zie je ook op de tweede foto zijn tong? Misschien heb je een niet passend bit. Het kan ook zijn dat je paard gras gegeten heeft waar eikenprocessierupsen in gezeten hebben. Ziet er ontstoken/geïrriteerd uit! Ik zou even aan je dierenarts foto's doorsturen en vragen wat je er het beste mee kan doen.

Soof32
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 20:24

Maureen95 schreef:
Dat ziet er niet fijn uit. Zie je ook op de tweede foto zijn tong? Misschien heb je een niet passend bit. Het kan ook zijn dat je paard gras gegeten heeft waar eikenprocessierupsen in gezeten hebben. Ziet er ontstoken/geïrriteerd uit! Ik zou even aan je dierenarts foto's doorsturen en vragen wat je er het beste mee kan doen.


Bit lijkt me stug. Hij heeft al jaren hetzelfde bit en heeft daarnaast net twee weken landvakantie achter de rug.
Het is toevallig dat ik de rode plekjes in zijn mond juist ontdekte na het rijden, maar ik denk persoonlijk niet dat dit verband heeft omdat het juist niet in zijn mondhoeken zit. Die blaar op de tong (dit is idd de tweede foto) zit alleen aan de linkerkant en pas sinds vandaag.

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 20:26

Ai dat ziet er niet prettig uit. Het ziet er voor mij uit alsof hij op iets scherps of branderigs heeft gekauwd. Een bepaalde plant in de wei?
Of iets van anti-bijt spul wat op het hek of de stal is gesmeerd waar ie niet tegen kan misschien?

Chasey

Berichten: 10696
Geregistreerd: 27-10-10
Woonplaats: Meddo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 20:29

Misschien berenklauw of eiken processie rups?
Hier lag vorige week een nest met rupsen onder de bomen. Gelukkig niet in de wei, maar wel er net naast in de berm.

Soof32
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 20:30

Mischa schreef:
Ai dat ziet er niet prettig uit. Het ziet er voor mij uit alsof hij op iets scherps of branderigs heeft gekauwd. Een bepaalde plant in de wei?
Of iets van anti-bijt spul wat op het hek of de stal is gesmeerd waar ie niet tegen kan misschien?


Ik heb zijn landje vandaag geïnspecteerd, maar kan (behalve brandnetels) niets vinden wat wellicht giftig is. Mijn beste gok lijkt dus brandnetels of een verdwaalde berenklauw? Processierups zou nog kunnen aangezien het land naast een bos ligt, maar dan zouden meer paarden er last van moeten hebben?

Anti-bijt spul wordt niet gebruikt. Dus die kan ik ook afstrepen.

Soof32
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-10-20

Re: Weet iemand wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 20:31

Van de wondjes op zijn lip heeft hij weinig last overigens. Deze zijn al redelijk droog. Die blaar op de tong ziet er wel onprettig uit.

BOTtraining
Berichten: 131
Geregistreerd: 22-04-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 20:31


Soof32
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-21 20:33

Summer sores ben ik ook al voorbij gekomen, maar dat ziet er op de foto's meer uit als een grote plek. Het eerste wat me opviel waren de rode plekjes rond zijn lip. Die grote blaar is dus pas later gekomen.

ellepel

Berichten: 47337
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 20:50

heb je veel klaver in de wei?

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Weet iemand wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 10:25

En ben je inmiddels al wat wijzer geworden over de oorzaak?

Soof32
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-21 11:03

Mischa schreef:
En ben je inmiddels al wat wijzer geworden over de oorzaak?


Goedemorgen!

Ik heb de foto's doorgestuurd naar een veearts. Die kwam al snel tot de conclusie dat hij iets prikkends en/of te enthousiast heeft gegeten. Vermoeden is dat hij nu het gras korter wordt, zich regelmatig tegoed doet aan de brandnetels. De lip kan ik insmeren met honingzalf en de tong moet zelf genezen. Het zag er gisteren al stukken beter uit. De korsten op zijn lip laten los en er zit mooie, nieuwe huid onder. De rode zwelling op zijn tong is nu niet groter dan een dubbeltje.

Verder is het even in de gaten houden of hij het niet weer krijgt.

Mischa

Berichten: 3502
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Ergens in het mooie Reestdal

Re: Weet iemand wat dit is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 11:49

Oh dat is goed nieuws, fijn! gelukkig geen andere enge dingen aan de hand dus :)

Soof32
Berichten: 27
Geregistreerd: 01-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-21 16:02

Mischa schreef:
Oh dat is goed nieuws, fijn! gelukkig geen andere enge dingen aan de hand dus :)


Jaa heel blij mee! Houd het nu, tussendoor vettig. Als hij het land op gaat smeer ik hem ook een beetje in, zodat het een beetje beschermd is. So far, so good!