lucerne slecht?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-01 11:45

het is hier misschien aleens gevraagd, maar ik hoor zoveel verschillende verhalen over lucerne
Sommige zweren erbij, en andere zeggen dat het rotspul is met afwijkingen/kreupelheden/onvruchtbaarheid als gevolg...
WIe weet wat?

Nathalie w

Berichten: 750
Geregistreerd: 05-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 12:10

Die van onvruchtbaarheid ken ik ook heeft ooit een artikel van in Bit gestaan.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 20:27

Tja hier ligt het echt aan het paard. Die van mij moet ik het niet geven maar een ander bij ons op stal doet het er super op.
Kijk dus naar het knollie.
kim

carola

Berichten: 8685
Geregistreerd: 18-04-01
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 22:08

Die twee van mij lopen er ook super op. Wat mij trouwens opvalt, is dat paarden die hoog in het bloed staan er beter tegen kunnen dan koudbloedigere paarden.

kim_oud1

Berichten: 818
Geregistreerd: 03-04-01
Woonplaats: Tussen de middeleeuwse stadmuren van Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-01 22:11

Klopt carola dat komt door de hoge concentratie eiwitten en melasse.
Kim

UrbanL

Berichten: 14584
Geregistreerd: 22-02-01
Woonplaats: Somewhere only I know....

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 08:53

Luzerne is goed spul alleen door de vele eiwitten moet je heel erg oppassen.

Geef nooit erg te veel van voor in combinatie met kuilgras (ook veel eiwitten).

Het is een handig bijvoer. Ik gebruik het al jaren en geen probleem.

Gr Pris

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-01 14:31

Ik ben ook een hele grote lucerne fan. Al onze paarden doen het er super op. Ze krijgen in verhouding met andere paarden wel minder krachtvoer, maar dat komt omdat er veel in de lucerne zit.
Ze krijgen bij ons ook nog door de Hartog gedroogd gras van ons eigen land (nou ja, waar ik op stal sta dan he, is geen dubbeltje van mij bij!) en dat is ook heel voedingsrijk omdat er niets verloren gaat als het zo snel droogt. Bovendien geen last van schimmels of andere enge dingen die je steeds meer hoort sinds die pakken voordroog kuil in opmars zijn.
Het voordeel van lucerne is ook dat e ruw en krachtvoer tegelijkertijd eten, zodat het gelijkmatig verteerd wordt. Als je biks voert, en daarna pas hooi, komen er ineens heel veel voedingsstoffen in het bloed, waardoor de lever het heel zwaar krijgt, dit voorkom je dus door het te mengen, of de biks pas na het hooi te voeren.
Wij voeren wel zemelen bij omdat we verder niet het voer van de Hartog voeren, (wel allemaal zuivere granen) en dan trekken de zemelen de Calcium/Fosfor verhouding wat rechter.

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 14:32

Dat verhaal over onvruchtbaarheid door Lucerne heb ik ook vaker gehoord.

Ik heb diverse paarden met een slokdarmverstopping gezien. Deze paarden kregen lucerne te eten, sindsdien krijgen mijn beestjes het niet meer. Er schijnen ook lucernebrokjes te koop te zijn, dat lijkt me beter. Zo'n slokdarmverstopping wil je niet meemaken, neem dat maar van me aan! Het is zulk gortdroog spul dat gewone lucerne, echt niet zonder risico, vooral als je een gulzig paard hebt...

Op zich goed spul, wel heel eiwitrijk, dus niet voor elk paard geschikt!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mieke op 2001-06-25 14:33 ]</font>

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 14:52

Het is idd wel eiwit rijk, maar de eiwitten worden niet allemaal in de maag verteerd, maar door het hele darmkanaal, zodat er niet in een keer ontzettend veel eiwitten vrijkomen. Dit is dus voor de lever veel makkelijker.
En gortdroog? Had jij de voorbewerkte van de Hartog, daar zit melasse door en is dus een beetje plakkerig. Die van mij is een schrokop eerste klas, maar heeft nooit last gehad. Je kunt ook van die hele grote balen kopen, daar zit geen melasse in en dat is volgens mij wel vrij droog. Maar dat is hooi toch ook?

Mieke
Berichten: 6925
Geregistreerd: 09-02-01
Woonplaats: NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-01 15:25

Het ging inderdaad om die Lucerne van Hartog. Mijn eigen merrie voerde ik het ook en die had nergens last van.

Maar een aantal stalgenoten kregen dus na het eten van lucerne (terwijl ze het al een tijdje gevoerd kregen, dat is het rare) slokdarmverstoppingen. Volgens de DA kwam het vaker voor bij Lucerne in combinatie met erge honger oftewel gulzige paarden *LOL* . Is echt een flink risico.
Hooi is ook droog maar dat kunnen ze moeilijker naar binnen schrokken dan lucerne, vandaar.

Het wil gerust niet zeggen dat ieder paard een slokdarmverstopping krijgt van Lucerne, dan was dat spul allang al van de markt verdwenen, maar ik heb de waarschuwing van de DA goed in mijn oren geknoopt en voerde het sindsdien niet meer. Jammer, want mijn paard deed het er erg goed op.

Mijn huidige paarden worden van de lucht al dik, dus die wil ik zo schraal mogelijk houden en daar past lucerne niet zo goed bij. Bovendien voert onze stalhouder bijzonder goed hooi en ook nog eens teveel... Maar das een ander probleem!