[FOTO]Show je paddock paradise!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 20:36

Maartje1990 schreef:
Olympia, ik zou hierop wel eerst een organische onderlaag gooien en dan afdekken, anders mag je dit zo helaas nuet gebruiken.


Waar heb je het over?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 20:46

Volgens mij moet de bodem vloeistofdicht zijn (klinkers zijn dat niet) en als dat niet kan heb je die organische laag nodig om vloeistoffen in op te vangen.

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-21 20:48

Wat hilary zegt :)

Edit al heb ik eens goed gelezen die foto was niet jouw mestplaats enkel een voorbeeld voor de grote?

Olympia96

Berichten: 3299
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-21 21:10

Ja ik snap het hoor.
Het is hier in de omgeving alleen niet gebruikelijk zeg maar.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 07:34

Vandaag worden de platen al bezorgd :):)
Dat betekent van het weekend aan het werk om er een voerplek van te maken op het gras. Ze zijn vlot bij Bos Rubber :D

pol013

Berichten: 8996
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 08:58

Onze mesthoop is 2,80 x 4,20 en 75 cm hoog. Gemaakt van steenschotten. Wij hebben 2 grote paarden en een shet. Alleen in de winter wat stro bij de mest (soms) en moeten hem 2 keer per jaar legen. 1 keer per jaar legen gaat net wel/ net niet. Dan ben je heel lang heel hoog er op aan het rijden en vaak aan het opsteken.

Een deel gaat de moestuin in. Een deel op de wei. Hebben 1,5 ha.

miezelke

Berichten: 1316
Geregistreerd: 11-08-11
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 09:50

Ir111 schreef:
https://grindplaatshop.nl/

Wij hebben 25m2 bij een voerbak liggen, nu ruim een jaar, naar tevredenheid

* komt even binnenvallen

Met wat heb je deze gevuld Ir111? Op de website wordt niet gesproken van zand als opvulling, wel grond, split, grind, gras en schelpen...
En heb je er een fundering onder gemaakt? Of gewoon los op de grond gelegd?

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:00

*\o/*
Afbeelding

Ze adviseerden ons om te vullen met 10cm zand. Nu leggen wij ze op gras/grond, dus gaan ze met grond vullen en dat kon ook prima.

Henkje

Berichten: 1455
Geregistreerd: 14-07-09
Woonplaats: Wyler (DE)

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:06

Mooi formaat ook. Ben benieuwd hoe ze bevallen

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:57

Ja de platen zijn 1.33m2. Maar wel opgebouwd uit kleinere platen van 0.33x0.33 als het goed is.
Ik ben ook heel benieuwd. Dit weekend gaan we ze leggen, om de voerbak heen.

Malenka

Berichten: 7562
Geregistreerd: 04-10-06

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 10:59

Hoe stabieler je ondergrond is als je ze gaat leggen hoe steviger en strakker ze blijven liggen. Een groot oppervlak helpt ook goed omdat de druk dan beter wordt verdeeld. Smalle stroken gaan veel sneller golven.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:11

We hebben in totaal 16m2, dus dat is niet bijzonder groot.
Ze komen op deze plek. Dat is inmiddels kaal gegraasd. De voerbak zal onder het bosje komen, in de lengte en daar omheen de roosters, met een laagje grond er op. Het wordt dus een vierkant, met in het midden een stuk open waar de bak dan geplaatst wordt. Zo kan hij niet gaan schuiven (in theorie dan :+ ). Door het gras dat er ongetwijfeld doorheen gaat komen, krijgt het stevigheid. Aldus de verkoper :D
Afbeelding

De bak van onze huidige voerplek gaat daar heen. Deze is het minst geperforeerd en de struik houdt nog wat regen tegen.
Op die plek komen dan weer omgekeerde grindtegels en een geperforeerde bak. Ook deze tegels leggen we om de bak heen, de bak blijft dus in het zand staan. En dan daar omheen sluitbanden.
Maar dat komt ergens van de zomer. Het moet voor de herfst klaar zijn.
Dit is zoals het nu is. Er liggen nu bij wijze van proef en gebrek aan beter nog rubberen tegels onder, maar die schuiven alle kanten op.
Afbeelding

Afbeelding

Bovenstaande bak heeft alleen gaatjes in de bodem, maar het stro en hooi blijft best nat omdat dat niet meteen weg loopt.
Ik hoop dat dat met de nieuwe bakken beter gaat :j
Dat zijn dus deze.
Afbeelding

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:14

miezelke schreef:
Ir111 schreef:
https://grindplaatshop.nl/

Wij hebben 25m2 bij een voerbak liggen, nu ruim een jaar, naar tevredenheid

* komt even binnenvallen

Met wat heb je deze gevuld Ir111? Op de website wordt niet gesproken van zand als opvulling, wel grond, split, grind, gras en schelpen...
En heb je er een fundering onder gemaakt? Of gewoon los op de grond gelegd?

In de paddock 10cm zand opzij geschoven, platen gelegd en zand er weer over. Super simpel. Ik heb gebeld met de firma en hun advies gevolgd.

edit: DANK voor de reacties met afmetingen mestopslag! Daar kan ik wat mee!

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 11:54

Mooie stappen Daihyo!
Die hooihuisjes op MP bedoelde ik inderdaad, zo iets wil ik, maar wel iets wat lang heel blijft en niet weg kan rotten. Heb nu 3 houten hooibakken die ik 3x helemaal in de tuinbeits gezet heb, en toch heeft dat hout van de bodem veel te lijden. En vraag mij dan ook af of dat houtbeits zo gezond is voor de paarden.

Nou, de hooiprijzen dalen hoor *\o/*
Net berichtje van mijn hooiman, de 300kg balen gaan van €95 naar €65 (per 2 geleverd).
Dat scheelt mij ongeveer €100 per maand *\o/*

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:01

Zou je de bodem niet van ander materiaal kunnen maken en dan de ombouw en dak alleen van hout? Of een ombouw zonder bodem en er een geperforeerde plastic bak in?

Prairy
Berichten: 9070
Geregistreerd: 28-12-03

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:28

Kun je niet iets van een rooster onderin de bak leggen op een paar stenen zodat het hooi daarop ligt en het water eronder rustig weg kan stromen?

En dat is wel een fijne daling!

Ik ga maandag voor het eerst van mijn leven naar een eigen paard kijken. Tips zijn van harte welkom :P

Ik dacht dat we al een heel eind waren maar er komt nog zo veel meer bij wat er nog nodig is :')

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-21 12:32

Prairy schreef:
Kun je niet iets van een rooster onderin de bak leggen op een paar stenen zodat het hooi daarop ligt en het water eronder rustig weg kan stromen?

En dat is wel een fijne daling!

Ik ga maandag voor het eerst van mijn leven naar een eigen paard kijken. Tips zijn van harte welkom :P

Ik dacht dat we al een heel eind waren maar er komt nog zo veel meer bij wat er nog nodig is :')


Ga sowieso bij meerdere paarden kijken en koop niet in enthousiasme meteen nr 1 (zonder bij andere paarden geweest te zijn)

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:34

Wat Maartje zegt :j
Neem iemand mee die er emotioneel wat verder vanaf staat. Zorg dat je er eerder bent dan de afgesproken tijd. En kijk of je het paard zelf kunt poetsen en zadelen (ivm gedrag en contact met jou zoeken). Laat iemand voor rijden en rijd daarna zelf. Film dit en laat dit filmen, zodat je dit thuis nog eens rustig terug kunt kijken. En laat altijd keuren.
Misschien een boel open deuren, maar dat zijn dingen die ik wel belangrijk vind.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:36

Daihyo schreef:
Wat Maartje zegt :j
Neem iemand mee die er emotioneel wat verder vanaf staat. Zorg dat je er eerder bent dan de afgesproken tijd. En kijk of je het paard zelf kunt poetsen en zadelen (ivm gedrag en contact met jou zoeken). Laat iemand voor rijden en rijd daarna zelf. Film dit en laat dit filmen, zodat je dit thuis nog eens rustig terug kunt kijken. En laat altijd keuren.
Misschien een boel open deuren, maar dat zijn dingen die ik wel belangrijk vind.

Dit. En laat het paard (of de filmpjes) niet alleen door de DA keuren maar laat ze ook beoordelen door een osteopaat/fysio. Die kijken anders naar een paard dan de DA doet bij het aankoopkeuring protocol is mijn ervaring.

Blijf je hoofd gebruiken en heb lol! :D
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 24-06-21 12:37, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:37

Prairy schreef:
Ik ga maandag voor het eerst van mijn leven naar een eigen paard kijken. Tips zijn van harte welkom :P

Laat in elk geval klinisch keuren mocht een je bevallen en laat dan ook gebit bekijken (niet standaard en wel essentieel voor fijn te rijden en gezond paard).

Kijk goed naar hoe de verkoper dingen doet en hoe paard gehouden wordt. Er kunnen heel goed dingen mis zijn met een paard die door manier van houden en roze bril de verkoper niet opvallen of als probleem gezien worden.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 12:39

Prairy schreef:
Kun je niet iets van een rooster onderin de bak leggen op een paar stenen zodat het hooi daarop ligt en het water eronder rustig weg kan stromen?

En dat is wel een fijne daling!

Ik ga maandag voor het eerst van mijn leven naar een eigen paard kijken. Tips zijn van harte welkom :P

Ik dacht dat we al een heel eind waren maar er komt nog zo veel meer bij wat er nog nodig is :')

De bodem zijn planken met kieren, dus het water kan weg. En op dagen dat het regent, vul ik alleen de overdekte netten en mogen ze de bakken eerst leeg eten voor ik ze weer vul.

Tof! Wat Maartje zegt: bij meerdere gaan kijken. Ben je enthousiast, nog een keer gaan kijken.
Zelf uit wei/stal halen, opzadelen etc. En altijd eerst iemand voor laten rijden.
Ben bij "hele brave" wezen kijken, waar je al mee aan de andere kant van de bak stond voor je in het zadel zat "ohja, al even niet gereden". Plus dan kan je goed zien hoe het dier gereden is.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:06

Mwah bij meerdere kijken zou ik als je echt voor de eerste valt niet zo strak nemen, ik heb bij alle 3 mijn echte eigen paarden als eerste bezichtigd en dat is 3 x fantastisch uitgepakt <3

Nu ben ik wel zeer streng geweest in mijn voorselectie.

MarliesR

Berichten: 3290
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:26

Ik ben ook niet zo van het "sowieso bij meerdere paarden kijken!" Vind dat altijd een beetje een apart advies. Je moet kijken of een paard goed bij je past en of het gevoel goed is. En zo ja, dan moet het e.e.a gezondheidstechnisch natuurlijk ook in orde zijn (en met paarden geld echt dat je problemen niet moet kopen, die krijg je vanzelf...).

Als je daar zelf niet zo'n goed oog (nog) voor hebt, zou ik ook zeker zorgen dat je de juiste dierenarts inschakelt. En het advies om ook een door jou goed vertrouwde fysio/chiro mee te laten kijken als je die hebt vind ik een goede.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:29

Ik heb toen ik op zoek was naar mijn haflinger wel bij meerdere paarden gekeken. Omdat ik niet exact wist wat ik wilde. Ik heb vooral heel veel bagger gezien en hij was gewoon goed. En klikte. Niet helemaal wat ik in mijn hoofd had, maar wel de beste optie. En een wereldpaard nu <3

Bij mijn paint heb ik dat ook niet gedaan, maar toen wist ik wel helemaal wat ik wilde. Dus na de 1e kennismaking gekocht :j
Lijstje maken met wat je wilt en niet wilt. En dan een lijstje met harde eisen en eisen waar je concessies op kunt en wilt doen. Dan kun je heel gericht zoeken.

Anoniem

Re: [FOTO]Show je paddock paradise!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-21 13:32

Ja ik zit me nu te bedenken dat ik bij alle 3 mijn paarden niet actief op zoek was _O-
Modesta en Aurelia zijn me eigenlijk min of meer aangeboden omdat ze een perfect thuis zochten :=