Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Moderators: Apple, Pistasche, C_arola, Coby, Dyonne, Nicole288

Maartje_M

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:24

Hier ook nog geen ruspen gespot, maar moet eerlijk zeggen dat de eiken te ver weg staan om het goed te zien :+

Dije weer thuis zag ik, gaat hij nu de verkoop in?

Hier spuit ik ze iedere dag ook even nat als ze willen. Doe het gewoon in de paddock en degene die willen kunnen er onder komen staan. Mijn jonkie heeft het er nog niet zo op := En Cheetah haat water, dus het zijn altijd Elevada en Jonique haha

_Anne_V

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:30

biancaaaa schreef:
Niets bijzonders. Loonwerker heeft in februari de weides doorgezaaid. Laatste weekend van April zijn ze er voor het eerst opgegaan. Begonnen met half uur en elke keer beetje gekeken hoe het ging en dan met half uur verlengen. Denk dat ze er half mei 8 uur op stonden en eind mei was de eerste wei zo goed als kaal. Echter heb ik 3 weides van circa 1000-1200 m2.

Ik heb niet gemaaid, ik maai alleen “na” als de paarden naar nieuwe weide staan. Ook nog niet gesproeid. Hoop deze werk nog op een bui anders moeten we het “kale” stuk wel bij gaan sproeien. Stuk waar ze richting eind mei klaar mee waren stond nu op plaatsen alweer tot mijn knieën. Dus staan ze nu daar weer op. Derde stuk hebben we nog niet nodig gehad. Zit op hoge maar wel natte zandgrond, lijkt bijna potaarde, alles groeit als kool. Heb 2 paarden (1,75 en jaarling paard die met periodes net zoveel eet).

Foto’s van gisteren:

[ [url=m/vpNOto.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/8jTYcE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een luxe die binnenbak Chasey! Genieten!

Fijn dat paard weer beter gaat Robijntje

Hier gelukkig geen ervaring met rupsen. Geen eikenbomen, helaas wel een gewone Esdoorn op 10m van weide en toekomstige inloopstal. Die moet dus weg..

Ideaal dat je 3 weides hebt :)

Ik wil graag later paarden aan huis. Echter nooit gehad, dus alvast wat huiswerk aan het doen vooraf, kijken wat er allemaal bij komt kijken en of dat haalbaar zou zijn :j

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 12:30

Hier wisselend dunne poep, niet alleen door gras maar ook door de warmte.

Hier heb ik de shet vandaag weer apart gezet met een paar sprietjes om te knabbelen.
De andere twee gaan max 3 uur vandaag ivm nieuw stuk met veel gras.
Ik ga zo even baantjes trekken in het zwembad en daarna haal ik ze binnen.

Dik zijn ze hier overigens al van lucht dus dat is voor mij geen graadmeter, net als dunne poep niet (ook door het warme weer).
Harde kam zou ik wel eng vinden!

I love you to the moon and back

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:32

Jaa, hier ook door de warmte inderdaad.. want Jay komt 0.0 op gras en heeft ook weer wat mestwater... hoe kun je daar nou op inspelen? De warmte dan... maar misschien hebben jullie ook een gouden tip voor het laten wennen aan gras en dunne mest/mestwater voorkomen? Ik start nu al met darmzooi, om ze te helpen bij de 'overgang', maar helpt niet voldoende.. of is dat een teken misschien dat je te hard gaat qua tijd? Of is het iets waar je gewoon maar doorheen moet?!

Lekker Karin, zwemmen!! Vroeger ook veel gedaan, maar zou nu niet meer moeten weten waar ik de tijd vandaan moet halen :=

Maartje_M schreef:
Dije weer thuis zag ik, gaat hij nu de verkoop in?

Jaaaaaa......... := _O- Maar wil er eerst zelf nog weer even van genieten _O- Kijken of Dije mij wat kan leren, van wat hij in Friesland heeft geleerd :D Maar denk dat hij daarna met iemand anders het avontuur van de keuring aan mag gaan, want de afgelopen tijd met wat paardjes minder hier, was qua werkdruk toch wel erg fijn _O-

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 13:48

Dankjulliewel voor het meedenken allemaal!

Ok, dat wordt dus minder gras voor Quinta. En ik ga ook minder hooi voeren heb ik me voorgenomen. Ze staat gewoon de HELE dag te vreten. Ze blijft maar aankomen, wat niet gek is natuurlijk :=. Ze wordt ook gewoon veel te vet.

Ik ga haar ook weer oppakken in het werk. Als ze elke dag een half uurtje loopt aan de longe zal dat hopelijk ook al wat schelen! Ik wil absoluut niet dat ze bevangen wordt :(.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:20

Ik vind het ook moeilijk hoor Dais om daar balans in te vinden.
Zeker nu ze aan huis staan en je ze constant ziet.
Mijn merrie kan nl enorm dramatisch doen als ze niks te eten heeft (1 minuut gegeten is 1 minuut niet geleefd type) dus ik ben snel geneigd om ze toch wat te geven.

@Natasja, ik was vandaag onverwachts vrij dus meteen maar gebruik van gemaakt :D
Vorige week een keer direct na mn nachtdienst gegaan en dat gaat dan van mn slaaptijd af zeg maar.
Verder ook eigenlijk tijd tekort :')

Ik heb het al eerder gevraagd maar hier komtie nogmaals.
Wij hebben 2 vakanties geboekt staan (week in augustus en midweek in herfstvakantie) dus ik zoek dieren/huis oppas.
Wie heeft er tips??

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:21

hier hebben ze nooit echt water bij de mest als ze het gras op gaan, alleen mega groene mest :+ dus geen tips helaas

Jammer, maar snap wel dat hij de verkoop in gaat hoor! Je hebt er ook zat he ;) Dije vindt vast een mooi plekje!

Dais ik voer echt beperkt nu, weeg het af, ivm de pony. En dan ook nog weken (wat een werk, echt pffff) Enige die niet echt hoeft af te vallen is natuurlijk het jonkie, maar die mag gras snacken. Voor de rest is het niet zo erg om even wat minder te hebben.
Aan het werk zetten is natuurlijk ook altijd erg behulpzaam! Beetje jammer dat mijn dames dat nu dus niet kunnen |o

Herkenbaar Karin, hier staan ze 1 minuut zonder hooi ook meteen te hinniken als ze me zien, maar ze mogen best een uurtje of 2 zonder van mij hoor :=

Ik moet ook nog vakantie oppas gaan zoeken... goeie haha

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:24

ik heb een meisje uit de straat en de oude eigenaresse van mijn gezelschapspony die komen voeren / mesten. Heb je niemand in je omgeving Karin die je geschikt vindt?
verder heb ik ook al eens mensen in huis gehad (mijn broer en zn vrouw, die hadden minder om handen vanwege de sluiting in de horeca) maar vond ik wel VEEL meer werk qua vertrekken :7

ik heb trouwens altijd stro in een voernet en doe daar het hooi bovenop. Vooral als ze veel vers gras hebben/eten in verhouding met hooi hebben ze daar behoefte aan merk ik. Hooi krijgen ze nog maar 2 plakjes (van een klein pakje) per dag per paard. Hier ook strookbegrazing en hoog bloeiend gras

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:33

Mijn oude verzorgster kwam altijd in huis maar die is helaas gestopt.
Mn zusje woont helaas te ver weg om het te combineren met werk.
Ik zou het aan mn buurvrouw kunnen vragen maar het is nogal wat werk dus voel mij bezwaard haha.

Ideale zou zijn als ik een leuk persoon/stel kan vinden die gewoon in ons huis komt (dan is er ook gelijk leven voor evt inbrekers e.d.) en het dan misschien leuk vind om er even uit te zijn zeg maar. (Uiteraard tegen betaling).

"Vroegah" deed ik veel huizen en dierenoppas toen ik nog thuis woonde. Vond het heerlijk om even weg van thuis op mezelf te zijn haha.
Zo iemand zou ideaal zijn :D

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:35

Karin_deB schreef:
Ik vind het ook moeilijk hoor Dais om daar balans in te vinden.
Zeker nu ze aan huis staan en je ze constant ziet.
Mijn merrie kan nl enorm dramatisch doen als ze niks te eten heeft (1 minuut gegeten is 1 minuut niet geleefd type) dus ik ben snel geneigd om ze toch wat te geven.

@Natasja, ik was vandaag onverwachts vrij dus meteen maar gebruik van gemaakt :D
Vorige week een keer direct na mn nachtdienst gegaan en dat gaat dan van mn slaaptijd af zeg maar.
Verder ook eigenlijk tijd tekort :')

Ik heb het al eerder gevraagd maar hier komtie nogmaals.
Wij hebben 2 vakanties geboekt staan (week in augustus en midweek in herfstvakantie) dus ik zoek dieren/huis oppas.
Wie heeft er tips??

Dit vooral! Vorig jaar stond mijn merrie op een hele grote vette (koeiengras) weide en ze werd daar ook echt tonnetje rond, pulsatie in haar benen en een dikke vette harde manenkam, maar je ging naar huis en zag het niet meer. En tuurlijk bedenk je vanalles, maar ben je beperkt in je mogelijkheden omdat het in pension niet in eigen beheer is.
Nu staan ze aan huis en ik heb nu vanalles bedacht wat goed zou kunnen zijn, en nog stééds ben ik bang dat het niet goed genoeg is :+ Je paard aan huis hebben is best lastig voor een perfectionist zoals ik _O- . Mijn ene merrie ziet er overigens echt beter uit dan vorig jaar, die is dus niet zo vet/opgeblazen als vorig jaar en véél stabieler. Mijn nieuwe merrie haar hobby is gewoon eten :') .

Wat betreft vakantie oppas: Ik heb zelf een oud stalgenootje gevraagd. Zij zorgde vroeger ook voor mijn poownie als ik met vakantie was (stond op een doe - het - zelf stal). Ik heb haar gevraagd of ze bij ons in huis wilt komen tijdens de vakantieperiode om voor de dieren te zorgen. Misschien heb je ook zo iemand in je vrienden kring? En anders is er volgens mij een topic op bokt waarin mensen dat ook aanbieden/vragen :j.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:36

Maartje_M schreef:
Herkenbaar Karin, hier staan ze 1 minuut zonder hooi ook meteen te hinniken als ze me zien, maar ze mogen best een uurtje of 2 zonder van mij hoor :=

Oei dan ben ik strenger hoor :D
Hier tik ik wel eens de 4 a 5 uur aan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:37

oh hier ook van die hinnikers en daar heb ik zo'n moete mee....en ze zijn dus te dik....

"life is what happens to you while you're busy making other plans"

Door NAH niet altijd handig in het uitdrukken van mijzelf. Maak ik soms wat onhandige zinnen of net niet het juiste woord

&if=1

SillyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:38

[MW] Zou jij Bloed/Beenmerg donor willen worden?

let op! ik heb balneae Anatidaephobia dus als jij ze ergens ziet... waarschuw me!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:40

DuoPenotti schreef:
oh hier ook van die hinnikers en daar heb ik zo'n moete mee....en ze zijn dus te dik....

Hier 1 die murmelt, echt onweerstaanbaar <3 En dat is ook degene die snel gevoelig is op haar maag (maagzweren), dus ik durf ze ook niet zonder te laten staan.....

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:46

Maartje_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 14:56

Karin_deB schreef:
Maartje_M schreef:

Oei dan ben ik strenger hoor :D
Hier tik ik wel eens de 4 a 5 uur aan.

Ik weet niet hoe lang ze 's nachts zonder staan ;) maar overdag is het max 2 uur. Ze krijgen 's ochtends een kleine portie en dan met eten een grotere voor de nacht. Maar, wel afgewogen tegenwoordig

Ik heb 2 jaar terug een oproep op mijn facebook gezet voor een oppas en kwam toen bij een collega uit. Maar die deed de paarden niet. Toen stonden ze 24/7 op gras dus prima, maar nu dus niet prima :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:17

Op vakantie gaan doen we ofwel met housesitters (vorig jaar kwam een collega met gezin met de tent in onze tuin staan) ofwel een combi van familie en vrienden. Dat is even wat werk met de planning maken (wie welke dag) maar ik voel me ook altijd te bezwaard om het maar aan één persoon te vragen, het is toch veel werk. Zowel de housesitters als familie/vrienden komen het gewoon gratis doen.

Eén keer heb ik een manegemeisje gevraagd en die kwam het dan voor 15 euro/dag doen, maar dat meisje kende ik van vroeger (ik ging zelf op haar babysitten toen ze klein was :D ) en voor haar was het een leuke vakantiejob die toch nog wat opbracht.

Meer pyrografie zien? : https://www.facebook.com/de-Vuurboom-10 ... _todo_tour

"Op jou wachten? Geen sprake van. Ik heb altijd al voor je uit moeten lopen om je de weg te wijzen." - Nachtogen

abfab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:20

Ik houd gelukkig niet van op vakantie gaan. Kreeg als kind al heimwee als ik bij mijn buurmeisje ging logeren :D :o :') .

En daarnaast moet ik er echt niet aan denken om andere mensen in mijn huis te laten. Als we al eens een dagje weggaan, heb ik nu mijn pensionklant die de paarden wil doen. Honden gaan gewoon mee, kat red zich met een flinke bak voer en het kattenluik.

Kracht is géén product van fysiek vermogen, maar van een onverzettelijke wil.

Robijntjah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 15:23

Ja das hier gemak met het chalet bij het huis. De pension dames willen dan echt wel inspringen.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:08

Zo, ik heb weer even bijgelezen. Fijn dat er overal zoveel hooi van het land is gekomen!

Je binnenbak is echt prachtig geworden Chasey, zo fijn! Wel voorzichtig aan doen hoor :(:)

Wat vervelend dat je op de kliniek ook niet direct veel wijzer bent geworden kojack, ik hoop dat je pony snel opknapt! Die onzekerheid is niks...

Haha wat leuk dat het je man zo goed bevalt Belker!

Ohh die konijntjes Utopia <3 Hopelijk komen ze er allemaal goed doorheen! En Dije is hartstikke stoer, ook zonder keuring.

Gaat het vandaag nog steeds goed Robijntjah?

Dank voor de lieve reacties op de foto van Jannie! Ik vind foto's maken altijd een heel ding, m'n perfectionisme zit me altijd heel erg in de weg :o :')

Maar wel heel trots op die gekke kleine merrie <3

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Laurie op 14-06-21 16:25, in het totaal 1 keer bewerkt

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:20

Te knap is ze, Laurie! <3 Prachtig.

Hoe is het met alles en iedereen in de ziekenboeg? :(:)

Hier zit het in balen! 4400 m2 bracht 10 fantastische vierkante balen (groot) in folie op. Het is er als hooi ingekomen en zag er werkelijk prachtig uit. Door alle regen voor de warme dagen was het gras nog zo mooi! Niet dor.

De opbrengst van 6500 m2 houdt de boer zelf. Dit land is pas net wat bijgekomen van de winter. De paarden hadden het he-le-maal aan gort gelopen.

Het overige deel grasland was nog in gebruik (of gereserveerd) voor de paarden.

Blij dat het eraf is! Nu hopelijk snel wat regen erop.

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:24

Dat is een mooie opbrengst Lorette! Ik kan ook niet wachten tot er weer regen komt, die 33 graden die ze voorspellen vind ik maar niks :o

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:24

Mooie opbrengst.

Die regen lijkt ook te komen. Hopelijk niet teveel noodweer.

"life is what happens to you while you're busy making other plans"

Door NAH niet altijd handig in het uitdrukken van mijzelf. Maak ik soms wat onhandige zinnen of net niet het juiste woord

&if=1

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 16:33

Hiernaast is het gemaaid en het is al voor de 1x geschut ook. Maar goed dat ik niet net de ramen gezeemd had, want het was een stoffig klusje :D

Ik zit me te beraden op een tijdelijk omheining die paard- en hondproof is. Schapennet of afzetnet lijkt een optie, maar heeft beide niet echt mijn voorkeur. Beide omdat ik er geen stroom op kan zetten (geen apparaat) én omdat door beide wel de hoeven er door kunnen als ze eens besluiten dat het in gras ook lekker rollen is.

xXutopiaXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-21 18:16

Nou... deze temperaturen hoeven van mij ook niet _O- Tis ook nooit goed :') Ben benieuwd hoeveel nieuwe aanplant er gaat sneuvelen := We sjouwen ons een breuk met water/haspels/slangen, maar of 't genoeg is :? :P De wei gaan we denk ik nog niet beregenen... in de hoop dat 't inderdaad donderdag weer gaat regenen :D

Ohhh Laurie, Jannie is zo knap.. en die foto is ook weer zooo mooi! _/-\o_ :D
Van de konijntjes is die allerkleinste inderdaad nu overleden, had ik wel verwacht.. hij was echt de helft zo klein, dus werd in zo'n groot nestje waarschijnlijk helemaal verdrongen. Heb 'm nog geprobeerd extra aan te leggen, maar hij had zelfs amper een zuigreflex. Dus nu 5 knappe dikkerds over <3

Lastig met het oppassen tijdens vakantie hè... Wij ooit een vriendin hier gehad, dat was niet zo'n succes := Maar ook al eens het zusje van een vriendin hier gehad, eigen pony mee.. paps kwam mee helpen, want d'r vriendje kon niet, en die hadden het super naar hun zin! :D Dat ging ook echt goed.. maar die wonen nog in mijn oude omgeving.. dus dat moet maar net toevallig passen... was voor hen ook even een vakantie :j Wij dus stalling van d'r pony 'betaald' en de koelkast volgestopt :D

Net de wei in 2en gesplitst en m'n twee knappe zwarte parels samen (naast elkaar) op de wei gezet :+: <3 Wat een rijkdom <3

Afbeelding