Hooibaal voeren op de weide verboden door gemeente

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
veerledec

Berichten: 6689
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:22

Hier in onze gemeente is ook iemand door de gemeente aangesproken vanwege het permanent neerzetten van hooibalen. Volgens mij ook omdat het dan semi een 'gebouw' wordt. Immers probeert men wel eens de vergunningsplicht te omzeilen door van hooibalen een stal te bouwen.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-21 18:26

Pandora2 schreef:
Wel ja, dat kan inderdaad.
Maar zoals ik al schreef, zou ik willen weten hoe het in de wet staat.
Misschien is er dan toch nog een oplossing mogelijk.

Ze beroepen zich dus stedenbouwkundige regels in landbouwzone. Nml dat ik geen landbouwer
ben en geen hooi mag stockeren, zo
beletten ze me om klacht in te dienen tegen landbouwers die dit wel doen, want bijna op elke wei staan er pakken voordroog gestapeld hier rondom mij, zelfs op een schapen weide.

Laibadji

Berichten: 1688
Geregistreerd: 18-06-15
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:29

Foxy123 schreef:
Pandora2 schreef:
Wel ja, dat kan inderdaad.
Maar zoals ik al schreef, zou ik willen weten hoe het in de wet staat.
Misschien is er dan toch nog een oplossing mogelijk.

Ze beroepen zich dus stedenbouwkundige regels in landbouwzone. Nml dat ik geen landbouwer
ben en geen hooi mag stockeren, zo
beletten ze me om klacht in te dienen tegen landbouwers die dit wel doen, want bijna op elke wei staan er pakken voordroog gestapeld hier rondom mij, zelfs op een schapen weide.

Mijn bericht gelezen van Paardenpunt? Bel hen eens op. Succes

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:41

Foxy123 schreef:
Pandora2 schreef:
Wel ja, dat kan inderdaad.
Maar zoals ik al schreef, zou ik willen weten hoe het in de wet staat.
Misschien is er dan toch nog een oplossing mogelijk.

Ze beroepen zich dus stedenbouwkundige regels in landbouwzone. Nml dat ik geen landbouwer
ben en geen hooi mag stockeren, zo
beletten ze me om klacht in te dienen tegen landbouwers die dit wel doen, want bijna op elke wei staan er pakken voordroog gestapeld hier rondom mij, zelfs op een schapen weide.

zou je je hooi dan niet in overleg met de buurlandbouwer bij hem mogen stockeren? (tegen betaling) zodat je paarden toch nog van de schuilstal gebruik kunnen maken.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 18:57

Foxy123 schreef:
Pandora2 schreef:
Wel ja, dat kan inderdaad.
Maar zoals ik al schreef, zou ik willen weten hoe het in de wet staat.
Misschien is er dan toch nog een oplossing mogelijk.

Ze beroepen zich dus stedenbouwkundige regels in landbouwzone. Nml dat ik geen landbouwer
ben en geen hooi mag stockeren, zo
beletten ze me om klacht in te dienen tegen landbouwers die dit wel doen, want bijna op elke wei staan er pakken voordroog gestapeld hier rondom mij, zelfs op een schapen weide.


Zoiets vermoedde ik al.
Inderdaad wat Laibadji ook al schreef, Paardenpunt bellen.

Lughnassadh

Berichten: 1803
Geregistreerd: 11-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-21 20:11

Foxy123 schreef:
Lughnassadh schreef:
Ben je van België of van Nederland?

België, staat in de post, Oost Vlaanderen ;-)

Excuus, overheen gelezen! Van het Belgisch recht weet ik echt helemaal niks.

Little_Gift
Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-09-07
Woonplaats: België

Re: Hooibaal voeren op de weide verboden door gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 00:13

Dan vraag je toch gewoon een landbouwnummer aan, ben je voortaan wel landbouwer en mag het vanaf dan dus wel

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Hooibaal voeren op de weide verboden door gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 00:41

Misschien is handiger om op Belgies forum om hulp te vragen ;) Wij als Nederlanders weten niet hoe het in Belgie zit.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 08:29

Blussem schreef:
Misschien is handiger om op Belgies forum om hulp te vragen ;) Wij als Nederlanders weten niet hoe het in Belgie zit.

:')


Er zitten misschien ook wel veel belgen op Bokt.nl :)*

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Hooibaal voeren op de weide verboden door gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:01

Ik zou inderdaad precies de wet- & regelgeving willen weten, dus met artikelnummer etc. en vanuit daar gaan navragen bij iemand die de (mazen in de) wet goed kent. Kan je daarnaast een boer of landbouwer even om hulp vragen? Die zijn vaak wel bekend met dit soort regels -en handige tips-

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:15

Blussem schreef:
Misschien is handiger om op Belgies forum om hulp te vragen ;) Wij als Nederlanders weten niet hoe het in Belgie zit.


Oh leuk, bestaat dat, heb je linkje?

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-21 09:15

Little_Gift schreef:
Dan vraag je toch gewoon een landbouwnummer aan, ben je voortaan wel landbouwer en mag het vanaf dan dus wel


Ik denk dat het in de praktijk niet zo simpel is.
Als je in een gebied zit waar je geen landbouwactiviteiten mag uitoefenen, krijg je volgens mij ook niet zomaar een landbouwnummer.

Een mestbanknummer wel, dan mag je als hobbyist ( schrijf je dat zo ? :+ ) paarden e.d. houden en kan je voor mestafvoer een mestbanknummer aanvragen zodat de ophaler en jij zelf in orde bent met de regelgeving.

Edit, nu werd ik wel erg nieuwsgierig en ben even gaan zoeken. :P
Als particulier kan je wel degelijk een landbouwnummer aanvragen. Is misschien wel interessant om dat hele pakket documenten eens door te lezen want hier zitten volgens mij mogelijkheden in voor de opslag van die pakken hooi.

Citaat:
Wie kan een Landbouwnummer aanvragen?
Elke particulier die een perceel in gebruik of beheer heeft, of dieren heeft, valt hier ook onder. Met andere woorden: u kan 'als particulier' ook een landbouwernummer aanvragen en eveneens het formulier vrijstelling indienen. Met 'gegevens van het bedrijf' worden de gegevens van de landbouwer bedoeld.

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 00:07

Gini schreef:
Blussem schreef:
Misschien is handiger om op Belgies forum om hulp te vragen ;) Wij als Nederlanders weten niet hoe het in Belgie zit.


Oh leuk, bestaat dat, heb je linkje?

Hey, ja idd, ik vind bitter weinig Belgische forums, eigenlijk geen, ook niet op fb.
Links welkom ;-)

Foxy123
Berichten: 177
Geregistreerd: 02-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-21 00:10

Pandora2 schreef:
Little_Gift schreef:
Dan vraag je toch gewoon een landbouwnummer aan, ben je voortaan wel landbouwer en mag het vanaf dan dus wel


Ik denk dat het in de praktijk niet zo simpel is.
Als je in een gebied zit waar je geen landbouwactiviteiten mag uitoefenen, krijg je volgens mij ook niet zomaar een landbouwnummer.

Een mestbanknummer wel, dan mag je als hobbyist ( schrijf je dat zo ? :+ ) paarden e.d. houden en kan je voor mestafvoer een mestbanknummer aanvragen zodat de ophaler en jij zelf in orde bent met de regelgeving.

Edit, nu werd ik wel erg nieuwsgierig en ben even gaan zoeken. :P
Als particulier kan je wel degelijk een landbouwnummer aanvragen. Is misschien wel interessant om dat hele pakket documenten eens door te lezen want hier zitten volgens mij mogelijkheden in voor de opslag van die pakken hooi.

Citaat:
Wie kan een Landbouwnummer aanvragen?
Elke particulier die een perceel in gebruik of beheer heeft, of dieren heeft, valt hier ook onder. Met andere woorden: u kan 'als particulier' ook een landbouwernummer aanvragen en eveneens het formulier vrijstelling indienen. Met 'gegevens van het bedrijf' worden de gegevens van de landbouwer bedoeld.


Owww... Thx, hier ga ik even naar informeren. Eventueel cursus volgen. Ik wil namelijk graag statuut landbouwer krijgen. Dank voor tip ;-)
Ps: ik schrik me rot, ze zijn gans de buurt aan het uitkuisen, er zijn zelfs mensen die van hun land moeten, morgen ga ik even gaan informeren bij de mensen.
Eerst werden we als criminelen behandeld toen we tijdens de corona aan de hand gingen wandelen en nu dit, ik vind het vreselijk wat voor machtsverstoon en oorlog ze aan het voeren zijn om paardenhouders weg te pesten.
Blijkbaar ben ik niet de enige.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 01:07

Blussem schreef:
Misschien is handiger om op Belgies forum om hulp te vragen ;) Wij als Nederlanders weten niet hoe het in Belgie zit.


Ts is belgisch niet Belgies. En er zitten gewoon veel Belgische mensen op bokt dus wel zo handig :D

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 01:15

Heeft België ook gemeentelijke/regionale plannen/wetten voor ruimtelijke ordening? In Nederland hebben we bestemmingsplannen, en daar staan zulke dingen in.

Pandora2
Berichten: 19854
Geregistreerd: 04-01-13
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 08:07

Kookaburra schreef:
Heeft België ook gemeentelijke/regionale plannen/wetten voor ruimtelijke ordening? In Nederland hebben we bestemmingsplannen, en daar staan zulke dingen in.


Jaja hebben we ook :D Gewestplannen, bestemmingsplannen, ruimtelijke structuurplannen en weet ik wat nog voor plannen allemaal.

TS ik heb de indruk dat je daar in een niet zo paard-en diervriendelijke buurt zit. :x
Is dat politie die optreedt om de mensen van hun land te jagen ?

DuoPenotti

Berichten: 29430
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Hooibaal voeren op de weide verboden door gemeente

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 08:09

Het lijkt er op dat de gemeente ineens aan het handhaven is op de regels.
Hier in Nederland word ook veel gedoogd, maar wil niet zeggen dat het ook mag.
Als dat de gemeente ineens een actie op zet om te gaan handhaven komen er veel in de problemen.
Ik vermoed dat het in België niet anders is.

Kookaburra

Berichten: 5387
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-21 09:08

Pandora2 schreef:
Kookaburra schreef:
Heeft België ook gemeentelijke/regionale plannen/wetten voor ruimtelijke ordening? In Nederland hebben we bestemmingsplannen, en daar staan zulke dingen in.


Jaja hebben we ook :D Gewestplannen, bestemmingsplannen, ruimtelijke structuurplannen en weet ik wat nog voor plannen allemaal.

TS ik heb de indruk dat je daar in een niet zo paard-en diervriendelijke buurt zit. :x
Is dat politie die optreedt om de mensen van hun land te jagen ?

Dan zou ik die even doorspitten...


In Nederland gebeurt het ook regelmatig dat iets lang wordt gedoogd (of niet bekend was bij de gemeente) en nu plots wordt gehandhaafd.